بازدید 3859

خلف وعده دانشگاه بهشتی در رابطه با دانشجویان سنواتی

بهار سال جاری و همزمان با اعلام رسمی دانشگاه شهید بهشتی مبنی بر دریافت شهریه از دانشجویات ترم ۹ کارشناسی، جمع زیادی از دانشجویان سال چهارم کارشناسی با برگزاری تجمع‌های اعتراضی، مخالفت خود را با دریافت شهریه از دانشجویان سنواتی اعلام کردند؛ اقدامی که هر چند در آن زمان با پاسخ مثبت مسئولان دانشگاه رو به رو شد، اما اکنون اخباری از این دانشگاه به گوش می‌رسد که حکایت از خلف وعده مسئولان در این زمینه دارد.
کد خبر: ۸۳۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ 15 September 2018
خلف وعده دانشگاه بهشتی در رابطه با دانشجویان سنواتیبهار جاری سال و همزمان با اعلام رسمی دانشگاه شهید بهشتی مبنی بر دریافت شهریه از دانشجویات ترم ۹ کارشناسی، جمع زیادی از دانشجویان سال چهارم کارشناسی با برگزاری تجمع‌های اعتراضی، مخالفت خود را با دریافت شهریه از دانشجویان سنواتی اعلام کردند؛ اقدامی که هر چند در آن زمان با پاسخ مثبت مسئولان دانشگاه رو به رو شد، اما اکنون اخباری از این دانشگاه به گوش می‌رسد که حکایت از خلف وعده مسئولان در این زمینه دارد.

به گزارش «تابناک»، با اینکه اساس نامه سال ۱۳۹۲ وزارت علوم در مورد دانشجویان سنواتی در مقاطع مختلف تحصیلی، هیأت امنای دانشگاه‌های دولتی را در دریافت شهریه از دانشجویان مجاز دانسته است، اما بسیاری از دانشگاه‌ها به صورت مستقل این امکان را در مورد دانشجویانی که تنها یک ترم سنوات اضافی دارند، نادیده گرفته اند تا شرایط برای تأمین هر چه بیشتر رفاه دانشجویان فراهم شود.

دانشگاه شهید بهشتی در این میان از آن دست دانشگاه‌هایی بود که در ابتدا بنایی بر رایگان اعلام کردن سنوات اضافی دانشجویان در ترم اول نداشت و با اعلام رسمی به دانشجویان سال آخر در زمستان سال گذشته آن‌ها را نسبت به لزوم پرداخت شهریه در پاییز سال ۹۷ مطلع کرد.

این اقدام زمینه‌ای شد که دانشجویان سال آخر کارشناسی در تجمع‌های پر شمار خود نسبت به این اقدام معترض شوند؛ اقدامی که «تابناک»، در آن زمان نسبت به پوشش آن اقدام کرد. (اینجا بخوانید)

با رسانه‌ای شدن این اعتراض‌ها و نیز دنباله دار شدن آن، مسئولان دانشگاه صلاح را بر این دانستند که از دریافت شهریه دانشجویان سنواتی در ترم نهم صرف نظر کنند؛ تصمیمی که در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه در قالب یک جوابیه به این رسانه نیز منعکس و منتشر شد. (اینجا بخوانید

اکنون و در شرایطی که قرار نبود دانشگاه از دانشجویان ترم نهم کارشناسی شهریه دریافت کند، اطلاعاتی در اختیار خبرنگار «تابناک»، قرار گرفته است که نشان می‌دهد دانشگاه بر خلاف وعده‌های داده شده در سامانه آموزشی دانشجویان دانشگاه و با توجه به رشته و تعداد واحد‌های اخذ شده، شهریه‌های متفاوتی را درج کرده است.

این موضوع چند روزی است که دانشجویان ترم نهم کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی را سر درگم کرده است و آن‌ها دقیقاً نمی‌دانند این شهریه درج شده در سامانه دانشجویان روزانه ناشی از اشتباه سامانه است و یا تصمیم مسئولان در این زمینه تغییر کرده است؟

یکی از دانشجویان ترم نه کارشناسی دانشگاه بهشتی در همین رابطه به «تابناک»، گفت: دانشگاه بر خلاف وعده‌هایی که در فصل بهار و پس از اعتراضات ما داد، در هر صورت می‌خواهد شهریه را از ما بگیرد و کاری هم از دست ما بر نمی‌آید.

وی افزود: من وقتی برای انتخاب واحد و تأیید نهایی ترم به سامانه آموزشی مراجعه کردم متوجه شدم که بخاطر تأیید نهایی ترم ۹ باید چیزی حدود ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنم. این رقم البته در مورد دانشجویان متغیر است و جالب اینکه برای بسیاری هم اصلاً بخش شهریه و میزان آن فعال نیست!
 

البته برخی دانشجویان در این رابطه بیان می‌کنند که برای آن‌ها شهریه‌ای در فرایند ثبت نام نرم ۹ درج نشده است، با اینحال این افراد نیز نگران هستند که در هنگام دانش آموختگی شهریه این ترم در لیست بدهی‌های آن‌ها به دانشگاه درج شود.

یکی از دانشجویان در این باره گفت: من تصور می‌کنم این اقدام مسئولان با توجه به اطلاعیه‌ای که فصل بهار صادر کردند زیاد جدی نباشد و با پیگیری حل شود. به نظر من این اقدام بیشتر تلاش دارد تا دانشجویان را برای ترم ۱۰ که در مورد آن وعده‌ای مبنی بر رایگان بودن ترم داده نشده است، آماده کند.

بر پایه این موارد، به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه شهید بهشتی از قول و عده‌ای که، چون بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور مثل دانشگاه صنعتی شریف و تهران به دانشجویان ترم ۹ کارشناسی خود داده بودند، صرف نظر کرده اند و صلاح را بر دریافت شهریه دیده اند.

اگر این فرضیه صحیح نیست و این شرایط صرفاً بخاطر اشتباه سامانه است، به نظر ضروریست هر چه زودتر نسبت به اصلاح آن اقدام شود و اگر نتیجه تصمیم اعضای هیأت امنای دانشگاه است نیز باید در مورد چرایی اطلاع رسانی غلط در اردیبهشت ماه سال جاری از سوی مسئولان این دانشگاه پاسخ قانع کننده‌ای ارائه شود.
 
خلف وعده دانشگاه بهشتی در رابطه با دانشجویان سنواتی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار