بازدید 167355
دانستنی‌های حقوقی؛

آشنایی با مجازات توهین و درگیری با مأموران پلیس

مردم به طور کلی از این موضوع غافلند که مأمور دولت به اختیار خود آن‌ها را اعمال قانون نمی‌کند و مأمور در اجرای وظیفه معذور است؛ اما با وجود این، در برابر مأمور مقاومت کرده یا به شخصیت وی توهین می‌کنند؛ بنابراین، می‌توان گفت، یکی از جرایم شایع در برابر مأموران در حین انجام وظیفه، توهین از سوی افراد به آنهاست.
کد خبر: ۸۳۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 17 September 2018

مأموران رسمی،‌ دولتی، انتظامی و نظامی در حین انجام وظیفه در پناه قانون هستند و بر همه آحاد ملت واجب است با آنها در اجرای قانون همکاری کرده و از اقدام علیه آنها پرهیز کنند؛ این در شرایطی است که اگر مأمور از حدود قانون خارج شود، دیگر نیازی به تبعیت از وی وجود ندارد و حتی در برابر رفتار غیرقانونی وی می‌توان مقاومت کرد؛ اما تا زمانی که دستورها و رفتار مأموران در حدود مقررات و قوانین است،‌ هیچ دلیلی مبنی بر تمرد از آنها وجود نداشته و هرگونه مقاومت اعم از توهین یا ضرب،‌ شتم یا جرح مأمور، جرم بوده و مستوجب مجازات است.

به گزارش «تابناک»؛ مأموران دولت (اعم از کارمندان و مأموران انتظامی)‌ در حین انجام وظیفه از مصونیت برخوردارند و همگان باید برای اجرای قانون با آنها همکاری کنند. بر اساس ماده 607 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)‌مصوب 1375 «هرگونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مأمورین دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید، تمرد محسوب می‌شود»، در واقع قانونگذار با تعریف تمرد از مأموران دولتی، همگان را به اطاعت از آنها در اجرای قانون،‌تشویق کرده و البته در ادامه این ماده قانونی، مجازات «تمرد از مأمورین دولتی» را اعلام کرده که بر اساس آن «1- هرگاه متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد، حبس از شش ماه تا دو سال، 2- هرگاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه برد حبس از یک تا سه سال. 3- در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سال » محکوم خواهد شد.

از آنجایی که تمرد از دستور مأموران ممکن است با جرایم دیگری نظیر توهین یا ضرب و جرح مأمور همراه شود،‌ قانونگذار در تبصره ماده 607 قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی کرده است که «اگر متمرد در هنگام تمرد مرتکب جرم دیگری هم بشود، به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد.»

ضرب و شتم مأموران

هیچ‌کس در هیچ مقام و جایگاهی حق ندارد،‌ جز در مواردی که طبق قانون دفاع مشروع دانسته شده است،‌ اقدام به درگیری یا ضرب و جرح دیگران کند. هرگونه اقدام به حمله یا ضرب و جرح دیگران، ممنوع بوده و چنانچه موجب سرخی، کبودی، شکستگی یا جرح فرد شود، علاوه بر مجازات،‌ مستوجب پرداخت دیه هم است.

در ماده 614 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) در این خصوص ابتدا به ذکر موارد ضرب و جرح پرداخته و آورده است، «هرکس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضاء یا منتهی به مرض دایمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه گردد.» در ابتدا آن را مستوجب قصاص دانسته است و در ادامه تأکید کرده، «در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد.»

البته قانونگذار از جنبه خصوصی جرم هم غافل نبوده و گفته است که «در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.»

در موضوع گفته شده، هرچند هرگونه ضرب و جرح نسبت به هرکدام از آحاد جامعه ممکن است رخ بدهد اما به طور کلی اگر ضرب و جرح نسبت به مأموران دولتی و آن هم در حین انجام وظیفه باشد، بالتبع، اخلال در نظم و امنیت جامعه تلقی می‌شود و قانون به سادگی نمی‌تواند از کنار آن رد شود و همان طور که گفته شده،‌ قانونگذار چنین رفتاری را مشمول مجازات زیادی دانسته است.

توهین به مأموران

مردم به طور کلی از این موضوع غافلند که مأمور دولت به اختیار خود آن‌ها را اعمال قانون نمی‌کند و مأمور در اجرای وظیفه معذور است؛ اما با وجود این، در برابر مأمور مقاومت کرده یا به شخصیت وی توهین می‌کنند؛ بنابراین، می‌توان گفت که یکی از جرایم شایع در برابر مأموران در حین انجام وظیفه، توهین از سوی افراد به آنهاست. ماده 609 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیزات) این موضوع را جرم دانسته و آورده است، «هر کس با توجه به سمت ... کارکنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰۰
انتشار یافته: ۳۴
البته ماموران هم باید مراقب رفتار و کلماتی که بر زبان می آورند باشند خصوصا ماموران راهنمایی و رانندگی توهین به شخص خاطی اورا جری تر می کند ماموران باید روانشناسی رفتاری را بیاموزند شرایط را کنترل کنند آنچه در قانون آمده عمدتا یکطرفه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
اين مخالفين غرب گرا چرا نمي گن تو غرب مردم از پليس و اختياراتش مي ترسن؟ هان؟ چرا اينجا نمي گن؟
حالا اگر ماموران به مردم توهین کنند و یا بد برخورد کنند ، چکار باید کرد
خیلی وقتها اول مامور با رفتار متکبرانه اش مردم را تحریک میکند اگر مامور با احترام با مردم رفتار کند هیچ وقت مشکلی پیش نمی آید مخصوصا با این مردم شریف والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
دوست عزیز احترام کیلویی چند؟
مامور توهين كنه مشكلي نداره إز نظر قانون
چرا برعکسش وجود نداره ؟ ماموری که به مردم توهین میکنه و بهشون حمله میکنه
پاسخ ها
نوروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
مجازات توهین پلیس به مردم پیست ؟ کسی پاسخگو هست
وقتي پليس توهين ميكنه بايد با چه قوانيني آشنا شد؟؟؟
به نظر شنا بيشتر كدوم توهين ميكنن پليس يا مردم؟
دیه ومجازات توهین وبرخورد فیزیکی با مامور دولت خیلی ناچیز است متقابلا مامورین دولت در برخورد فیزیکی بسیار محتاط هستند زیرا قانون دفاع مشخص وروشنی از ایشان ندارد مامور در حین عملیات گشت شبانه با دزد وسارق وغیره مواجه می شود از اسلحه استفاده میکند اما رای دادگاه مامور بیچاره ووظیفه شناس را مجرم می داند ودزد مدعی میشود در باقی موضوعات از جمله مامورین دولتی در سازمان محیط زیست و غیره نیز چنین است باید فکر جدی کرد که مجرمین مامور دولت را کتک کاری نکنند
حاجی نرخ جریمه های نقدی رو به دلار محاسبه کن دیگه این مبالغ خنده داره
وقتی مامور با بی ادبی و بی احترامی با کسی رفتار میکنه شما باشی عادی رفتار میکنی احترام احترام میاره من چراغ قرمز رد کردم قتل که نکردم مامور باید با احترام صحبت کنه نه جوری که با باباش صحبت میکنه چون من باباش نیستم

تابناک جان این نکته هم خوب بود اشاره میکردی برخی مامورها اصلا احترام نمیزارن به کسی
مجازات پلیسی که بهمردم توهین می کنه و فکر می کنه حاکم بر مردم هست و به هر بهانه ای مردم را جریمه می کنند و از ارشاد وراهنمایی فقط برخی قبض جریمه را حفظ اند چیست ؟
با توجه به اصل قانونی بودن جرم و مجازات ها و همچنین اصل تفسیر به نفع متهم، مصادیق توهین به مأموران دولتی لازم است احصاء گردد تا زمینه ای برای سوء استفاده مأموران دولت فراهم نگردد.
ما همه داریم تو این کشور زندگی میکنیم واقعا وضیعتی فرهنگی و ادبی برخی پرسنل نیروی انتظامی درست نیست .من خودم نیروی انتظامی خدمت میکردم و توی استخدامشون معمولا کسانی که راهی ندارند به این نیرو اضافه می شوند . بنظرم وجه کار اون قسمتی هست که با مردم درتماس هست .نیرو ها در این بخش پلیس باید حافظ جان و مال مردم باشه ! اما الان برخی پلیس ها به مردم بخاطر ..روسری و مانتو و خیلی مسائل دیگه گیر میده !!!!!!!!!!!
در مملکتی که قانون سلیقه ای اجرا می شود دانستن این مطالب بی فایده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
راس میگی شما.
اگريکي ازآقايان سطح بالا بالباس مبدل درجادها سفرکنه ورفتارمامورين عزيزش راببينه مسلما عقيده اش غيرازاينه
این موضوع دو طرفه است زمانی که حق و حقوق چه مردم چه پلیس داده نشود هیچ کس رازی نیست و همه می گویند حق با من است .
خیلی جالبه که بدونید در کشور استرالیا که بنده رسیدنت هستم همین دیروز در یکی از ایستگاههای قطار در ایلت کویینزلند فردی که با چاقو ماموران پلیس را تهدید کرد قبل از انجام هر غلطی با شلیک پلیس کشته شد و البته کسی پلیس رو در این مورد سرزنش نکرد بلکه در مصاحبه تلویزیونی با رهگذران خیلی هم راضی بودند و میگفتند اون حمله یا تهدید با چاقو میتونست بجای پلیس متوجه یک شهروند مثل من بشود. متاسفانه بخاطر فرهنگ بی فرهنگی عده ای از ما ایرانیها این رفتارهای ناهنجار ارازل و اوباش به عنوان زرنگی و توانایی تلقی میشود بدون اینکه هیچگونه مطالعه ای در موردنحوه برخوردبا چنین رویدادهایی درجاهای دیگر دنیا باشیم.
والا من که 90 درصد ماموران بخصوص راهنمایی رانندگی و دیدم بسیار با لحن آمرانه و متوهمانه اکثر موارد توهین آمیز با مردم رفتار میکنن.

ای کاش مامورین نیز آموزش لازم بخصوص روانشناسی نحوه صحبت با مردم رو ببینن بعد بشن مامور....
مجازات ماموری که توهین کنه یا مردم را کتک بزنه چیه؟
برخی مامورین خیلی بی ادبانه برخوردمیکنن بامردم
اگر ضارب سرباز و مامور نمایده مجلس باشه آیا
لطفا بفرمایید در زمانی که فقط یک مامور متکبر و یک شهروند وجود دارد و مامور خارج از حدود عرف و قانون اقدامی علیه یک شهروند انجام می دهد و درگبری پیش می آید دادگاه چگونه می خواهد بین آنها حکم کند که کدام مقصر است معمولا سعی می کنند حق را به مامور بدهنند و یا نهایتا بگویند که هر دو مقصر بودند تا همه چیز همین جا تمام شود
لطفا توضیح فرمایند
اگر ماموران پلیس به مردم توهین کردن و مردم را کتک زدند چی!؟ قانون ساکت هست
سلام
در کشورهای پیشرفته وقتی انسان پلیس را می بینه احساس امنیت می کنه. خداییش در کشورمان شما مامور ببینید احساس ترس نمی کنید؟ در ثانی چرا یه طرفه به قاضی رفته اید آیا عکس این موضوع هم صادق است؟!!
البته توهین و برخورد فیزیکی برای هردو طرف جایز نیست . بنده بارها با برخورد مودبانه و متین برخی مامورین ناجا یا راهنمایی و رانندگی و همچنین برخورد ناشایست و توهین آمیز برخی دیگر برخورد کرده ام . اگر از برخورد زشت برخی رانندگان که از شخصیت و تربیت نادرست آنان ریشه میگیرد بگذریم متاسفانه در بسیاری موارد برخورد توهین آمیز و متکبرانه مامورین موجب خشم دیگران میشود . بسیاری از مامورین از ادبیات گفتاری صحیحی در برخورد با دیگران استفاده نمیکنند و گاه بصورت سلیقه ای قانون تعیین میکنند .
چندی پیش در جاده شمال به اشاره پلیس ایستادم . با لحن تندی که انگار یک جانی و مجرم به قتلی را دستگیر کرده گفت گواهینامه و کارت ماشین . مدارک را دادم . گفت ماشین میخوابه و شروع کرد به نوشتن جریمه !
پرسیدم من نباید علتش رو بدونم ؟ گفت سبقت گرفتی . گفتم خب باشه گرفته باشم . مگه قانون نمیگه از خط ممتد وسط جاده نباید اینورتر بیام و وارد لاین روبرو بشم ؟ جاده سمت من پهن بود و بدون اینکه از لاین خودم خارج بشم سبقت گرفتم درسته ؟ . سرعتم هم از حد مجاز بیشتر نبود .
با لحنی زشت و طلبکارانه گفت : باشه . سبقت سبقته . تو میخوای به من چیز یادت بدی ؟!
و در ادامه هم بدون اینکه جواب مرا بدهد با لحنی که انگار به من ترحم میکند گفت این دفعه ماشینتو نمیخوابونم ولی دیگه پررویی نکن !!
هرچی فکر کردم نفهمیدم من چه پررویی کردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
وقتی هدف درامدزایی هستش و برای امسال3700 میلیارد تومن پیش بینی درامد جریمه هاس. و معمولا مامورین به مرگ میگیرن که به تب راضی بشی ولی در واقع حداکثر اعمال جریمه مربوط به اون تخلف خاص و اعمال میکنن.
این قانون + قانونی که جدیدا توی تمام درمانگاهها و بیمارستانها و مطب‌ها نصب شده ادم رو به این فضا میبره که یا ما آدم نیستیم یا دیگران ...!
در کشور ما برخی پلیس ها با مردم رفتار توهین آمیز دارند و اگر بخواهی شکایت کنی ثابت کنی باید کفش فولادی بپوشی و پیگیر ماجرا شوی و آخر هم دستت به هیچ جایی بند نیست
به نظر میرسه یک مکانیزم ارزیابی نیست تا پلیس های ناکارامد رو جدا کنن وگر نه حق اول باپلیسه چون اگه نباشه سنگ رو سنگ بند نمی شه
بقول معروف نوبت به محاكمه برخی هم ميرسه فقط بعدش نگيد مامور بوديمو معذور
افسوس که پلیس میتونه به راحتی به مردم اهانت وتوهین کنه ، همین امر موجب نفرت میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر