بازدید 3160
اقتصاد در گذر زمان

از معرفی گلشائیان به مجلس برای تصدی پست وزارت دارایی تا امضای دوم ترامپ پای سند برجام

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۳۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 14 September 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

23 شهریور 1320، فروغی نخست ‌وزیر، عباسقلی گلشائیان را برای تصدی پست وزارت دارایی و سرلشگر نخجوان را به عنوان کفیل وزارت جنگ به مجلس معرفی کرد.

23 شهریور 1321، اجازه انتشار سه میلیارد اسکناس به مجلس داده شد.

23 شهریور 1339، کنفرانس کشورهای نفت خیز خاورمیانه در بغداد به مذاکرات خود خاتمه داد. به موجب تصمیم این کنفرانس، سازمانی به نام سازمان کشورهای صادرکننده نفت با نام اختصاری (اوپک) تشکیل شد تا در سیاست نفت کشورهای عضو این سازمان هماهنگی ایجاد و از نوسانات قیمت جلوگیری کند.

23 شهریور 1346، عده زیادی از مامورین اصلاحات ارضی برکنار و تحت تعقیب قرار گرفتند. همچنین در این روز، شرکت معاملات خارجی 25 تن تریاک به بلژیک فروخت.

23 شهریور 1347، جراید کشور در این روز از اعتراض قصاب ‌ها نسبت به کمبود گوشت خبر دادند و نوشتند: فروشندگان و قصاب‌ های تهران در محل سندیکای خود اجتماع کردند. در این اجتماع، شهسواری مسوول سندیکای قصابان تهران ضمن اشاره به وضع نابسامان گوشت تهران گفت: متاسفانه در حال حاضر گوشتی که از طرف شرکت گوشت به دکانداران تحویل می‌شود کافی نیست و با کمال تاسف باید بگویم که اگر این وضع برای مدتی طولانی ادامه یابد سبب کاهش درآمد دکانداران می ‌شود و آنها قادر به ادامه کار نخواهند بود. دکانداران و قصابان نیز در مورد کاهش یک ریال سود فروشندگان در هر کیلو مطالبی بیان داشتند و خواستند که این یک ریال فورا به دکانداران پرداخت.

23 شهریور 1348، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع در این روز اعلام کرده که کارخانه تراکتورسازی تبریز سال آینده (49) به مرحله تولید می‌ رسد.

همچنین در این روز، شرکت سهامی «داروگر» اعلام کرد قصد خروج از محدوده مرکزی تهران را داشته و به این منظور با چاپ یک آگهی درباره فروش اموال و ساختمان‌ هایش این تصمیم خود را عملی ساخته است. در اطلاعیه ‌ای که از سوی شرکت داروگر در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید، آمده بود: نظر به اینکه دفتر و کلیه واحدهای تولیدی شرکت سهامی کف «داروگر» به محل جدید واقع در جاده کرج منتقل می ‌گردد، محل فعلی دفتر و کارخانه صابون ‌سازی این شرکت در خیابان ژاله (شهدای فعلی تهران) به معرض فروش گذاشته می‌ شود.

23 شهریور 1356، دولت اعلام کرد که میزان صادرات نفت ایران به بیش از 5 میلیون و دویست هزار بشکه در روز رسیده است.

23 شهریور 1357، طبق ماده پنج حکومت نظامی دو تن از وزیران سابق به جرم سوءاستفاده و اتلاف بیت ‌المال دستگیر و زندانی شدند که عبارتند از: منصور روحانی وزیر سابق آب و برق و کشاورزی و فریدون مهدوی وزیر پیشین بازرگانی.

23 شهریور 1373، در پايان دوره 5 ساله دكتر عادلي، از سوي هيأت وزيران دكتر محسن نوربخش به رياست بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران منصوب شد.

23 شهریور 1390، مجمع جهانی اقتصاد، دولت ایران را یکی از ۱۳ دولت با بدهی پایین در جهان معرفی کرد.

23 شهریور 1392، ملک عبدالله پادشاه عربستان از حسن ‌روحانی رییس ‌جمهور ایران برای مراسم حج تمتع دعوت به عمل آورد و آن ‌طور که رسانه ‌های عربستانی خبر دادند این دعوت با پذیرش رییس جمهور ایران مواجه شد.

23 شهریور 1396، دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور ایالات‌متحده برای دومین بار پس از ورود به کاخ سفید، تحریم ‌های هسته ‌ای ایران را برای یک دوره ۱۲۰ روزه دیگر تعلیق کرد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر