بازدید 7371

روایت الریاض از هدف پوتین از سفر به عربستان

کد خبر: ۸۳۳۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵ 14 September 2018

دولت روسیه در تدارک سفر پوتین به عربستان سعودی است و در همین راستا، از طریق کانالهای دیپلماتیک، هماهنگی هایی بین دو طرف در حال انجام است، تا در خصوص زمان این سفر، به توافق برسند.

حسين البدوي در الریاض نوشت: دولت روسیه در تدارک سفر پوتین به عربستان سعودی است و در همین راستا، از طریق کانالهای دیپلماتیک، هماهنگی هایی بین دو طرف در حال انجام است، تا در خصوص زمان این سفر، به توافق برسند.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در اکتبر گذشته، ملک سلمان طی سفری رسمی به روسیه رفت و رهبر دو کشور گفتگوهای دو جانبه ای داشتند که در ضمن آن، ملک سلمان از رئیس جمهور روسیه درخواست کرد به عربستان سفر کند.

روابط روسیه و عربستان سعودی به شکل چشم گیری به دنبال سفر ولی عهد سعودی، بن سلمان، به مسکو، در سال گذشته، افزایش یافت. در این دیدار، پرونده های مشترک دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

د.نورهان الشیخ، استاد دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره معتقد است که سفر وزیر خارجه عربستان به روسیه و دیدار با همتای روسی خود، منعکس کننده تفاهم های واقعی بین روسیه و عربستان در زمینه های مختلف است.

الشیخ در گفتگو با الریاض بر این مساله تاکید نمود که روابط بین دو کشور، فراتر از موضوع نفت است. این در حالی است که روسیه و مملکت سعودی با همکاری یکدیگر، قیمتهای نفت را تعیین می کنند و توازن بین آنها بر استقرار و آرامش بازار، تاثیر می گذارد، که این مهم، به نفع اقتصاد هر دو دولت است.

به گفته الشیخ، تعیین زمان این سفر، اهمیت بسیار زیادی دارد و علت آن، مسائل خاورمیانه به طور کلی و مساله سوریه و یمن به طور خاص است، بویژه از این جهت که نیاز متبادلی بین روسیه و عربستان وجود دارد و قطعا روسیه برای مرتب کردن اوراق در سوریه، به مملکت سعودی، بعنوان یک قدرت منطقه ای مهم و اثرگذار در پرونده سوریه، نیاز دارد و قطعا چگونگی تفاهمهای بین انها در اینده سوریه، نقش دارد.

افزون بر این، به نظر می رسد یکی از پرونده های بارزی که در دیدار بین مسئولان روسیه و عربستان مورد گفتگو قرار می گیرد، همکاری نظامی و معامله های بین انها، از جمله معامله اس 400 روسی و طور کلی، مسائل دو جانبه منطقه و بین المللی است.

د.نورهان الشیخ می افزاید: مسکو برای اداره روابط خارجی خود، دیدگاه خاصی دارد، که براساس آن، به دنبال ائتلافهایی در ابعاد محدود نیست، بلکه طبق نظام توازنها عمل می کند. از نظر مسکو، هیچ محوری بر دیگری برتری ندارد و در دیدگاه آن، با تلاقی یا تناقض منافع با یکدیگر، مواجه هستیم.

الشیخ تاکید می کند: با اینکه محور اصلی و ستون فقرات رابطه عربستان و روسیه، نفت است، اما این رابطه گسترده تر از حوزه نفتی به نظر می رسد و نزدیکی عربستان و روسیه می تواند نقش اثرگذاری در حل قاطع امور در سوریه داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار