بازدید 17559

آب مطلق و مضاف

آب مطلق و مضاف
کد خبر: ۸۳۳۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۶ 13 September 2018


(مسأله15) آب يا مطلق است يا مضاف: آب مضاف آبي است كه آن را از چيزي بگيرند، مثل آب هندوانه و گلاب؛ يا با چيزي مخلوط باشد، مثل آبي كه به قدري با گِل و مانند آن مخلوط شود، كه ديگر به آن آب نگويند؛ و غير اينها آب مطلق است و آن بر پنج قسم است: اول: آب كر. دوم: آب قليل. سوم: آب جاري. چهارم: آب باران. پنجم: آب چاه.

*****

مكارم: مسأله- آب يا «مطلق» است يا «مضاف»؛ آب مضاف آبي است كه به تنهايي به آن، آب گفته نشود، مثلاً بگويند «آب ميوه»، «آب نمك» و «آب گِل». امّا آب مطلق آن است كه مي توان بدون هيچ قيد و شرطي به آن آب گفت، مثل آبهاي معمولي. آب مطلق پنج قسم است که هر کدام حکمی دارد: اول: آب كر، دوم: آب قليل. سوم: آب جاري و آب هاي لوله كشي. چهارم: آب باران. پنجم: آب چاه، ولي همهٔ اين آب ها پاك و پاك كننده اند؛امّا آب مضاف چيزي را پاك نمي كند، بلكه با ملاقات به نجس، نجس مي شود.

زنجاني: مسأله- آب مطلق: مايعي است كه بدون قيد و اضافه به آن آب گفته شود، هر چند به آن آب با اضافه هم گفته شود، مثلاً آب رودخانه كه به گل مخلوط شده باشد اگر چه به آن آب گل نيز بگويند چنانچه بتوان كلمه آب را بدون قيد و اضافه درباره آن بكار برد، آب مطلق است ولي اگر تنها آب گل به آن گفته شود، ديگر آب مطلق نیست. آب مضاف: مايعي است كه تنها با قيد و اضافه به آن آب گفته شود، مانند آب هندوانه و گلاب. آب مطلق بر پنج قسم است: اول: آب كر. دوم: آب قليل. سوم: آب جاري. چهارم: آب باران. پنجم: آب چاه.

مظاهری: مسأله- آب یا مطلق است یا مضاف و آب مطلق یا عاصم است یا قلیل، و آب عاصم پنج قسم است: کر، جاری، باران، چاه و چشمه.

آب مضاف آبی است که آن را از چیزی بگیرند، مثل آب هندوانه و گلاب؛ یا با چیزی مخلوط باشد ، مثل آبی که به قدری با گل و مانند آن مخلوط شود ، که دیگر به آن آب نگویند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس