بازدید 5591
۱

آب یکبار دیگر در «چشمه علی» جاری شد

کد خبر: ۸۳۳۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ 12 September 2018

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری گفت: آب چشمه علی که از نهم شهریورماه برای دومین بار بدلیل حفر تونل مترو خشک شده بود، یکبار دیگر با دبی 13 لیتر در ثانیه جاری شد.

به گزارش ایرنا، چشمه علی به عنوان محلی تاریخی و گردشگری با قدمتی هشت هزار ساله در ری بر اثر حفر تونل مترو تهران در ابتدای سالجاری کاملا خشک شده بود که میراث فرهنگی تهدید کرد در صورت حل نشدن مشکل پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار خواهد داد و مسئولان مترو قول جاری شدن آب تا 15 تیرماه امسال را در این چشمه داده بودند.

در نهایت با پیگیری میراث فرهنگی و شورای شهر تهران جریان آب تنها در حوضچه دوم چشمه جاری شد و آب حوضچه اول به عنوان منبع اصلی هیچوقت جاری نشد، داستان خشک شدن این چشمه همچنان ادامه داشت تا اینکه در نهم شهریورماه نیز یکبار دیگر خشک شد.

خبرنگار ایرنا مستقر در شهرری روز چهارشنبه (بیست و یکم شهریورماه) در این محل حاضر شد و مشاهده کرد که آب حوضچه اول با دبی بسیار پایین و حوضچه دوم با دبی بالایی جاری شده و همانند گذشته محلی برای بازی و شنای کودکان شده است.

خشکی آب چشمه علی طی ماه های گذشته در سطح ملی خبرساز شد و خشک شدن چندین باره این چشمه موجب نگرانی مردم شده، چشمه ای که سالمندان این منطقه سالها با آن خاطره بازی کرده اند.

امیر مصیب رحیم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا احداث خط 6 مترو تهران را اصلی ترین دلیل خشک شدن چشمه علی عنوان کرد و اظهار داشت: نمودارها نشان می‌دهد که چشمه علی در طول سال‌های گذشته، دچار کاهش دبی شده اما هرگز قطعی آب را تجربه نکرده بود.

وی با بیان اینکه بالاترین دبی آب این چشمه 15 لیتر در ثانیه بود تصریح کرد: میانگین دبی آب چشمه علی در حال حاضر کمتر از دبی آب آن قبل از شروع پروژه مترو است.

به گزارش ایرنا، 'چشمه‌علی' یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری، منطقه 20 شهرداری تهران قرار دارد، این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. 'چشمه‌علی' از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است.

نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه علی معروف شد، قدمت چشمه‌علی به حدود 8 هزار سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه ‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدند.

در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالیها و قالیچه های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌ تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
حالا دوباره کی بسته می شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر