بازدید 3970

قرقیزستان سفیر ترکیه را احضار کرد

کد خبر: ۸۳۳۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵ 12 September 2018

وزارت خارجه قرقیزستان در اعتراض به آنچه که «فشارهای ترکیه به این کشور برای بستن مدارس گولن» عنوان کرد ، سفیر ترکیه در این کشور را فرا خواند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یوروآسیا، وجود تعدادی از مدارس گولن در کشور قرقیزستان موضوع تنش جدیدی است که میان دولت ترکیه و قرقیزستان بوجود آمده است. دولت آنکارا شدیدا براین باور است که مدارس گولن مرکز عملیات خرابکارانه و اتاق فکر عملیات تروریستی در این کشور است.

بعد از سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به کشور قرقیزستان و مطرح کردن بستن مدارس گولن در این کشور، قرقیزستان با این درخواست موافقت نکرده اما مقامات و رسانه های ترکیه ای نیز همچنان با انتشار مطالبی درصدد آوردن فشار مضاعف بر قرقیزستان برای بستن این مدارس هستند.

قرقیزستان سفیر ترکیه را احضار کرد

در این میان، وزارت خارجه قرقیزستان در روز گذشته سفیر ترکیه را فراخوانده و به وی تذکر داد که 'تنها اطلاعات درست را بازتاب دهید'.

بعد از این فراخوان، سفیر ترکیه گنگیز کامیل به خبرنگاران گفت، من بسیار به دانستن سرنوشت مدارس ثبات که کنترل آنها به زودی به دست بنیاد دولتی معارف خواهد افتاد مشتاق هستم. وی در ادامه گفت، مدارس ثبات در ابتدا توسط پول مالیات مردم ترکیه ساخته شد.

وزارت آموزش قرقیزستان طی بیانیه ای عنوان کرد، کلیه مدارس در کنترل کامل دولت قرقیزستان هستند و این وزارت خانه تنها مرکز تصمیم گیر نسبت به سرنوشت مدارس است.

مدارس ثبات به عنوان یکی از بهترین مدارس از نظر عملی و آموزشی در کشور قرقیزستان به حساب می آیند.

بعد از کودتای سال 2016، آنکارا بارها از دولت های منطقه خواستار بستن مدارس جنبش گولن شد اما این درخواست ها با استقبال کمی از رهبران کشورهای منطقه مواجه شد.

الماس‌بیگ آتامبایف رئیس جمهور آن زمان قرقیزستان نیز از بستن مدارس گولن خوداری کرد.

دولت قزاقستان، همسایه قرقیزستان نیز از بستن مدارس تحت حمایت جنبش گولن نیز امتناع ورزید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان