بازدید 15884

پشت پرده عدم اعلام نتایج ارشد آزاد چیست؟

ده‌ها هزار نفر از داوطلبان متقاضی شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، چند روزی است که به واسطه عدم اعلام نتایج نهایی آزمون ارشد در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند و امتناع متولیان امر از انجام وظایف قانونی آن‌ها را به دردسر انداخته است؛ شرایطی عجیب و باور نکردنی که شائبه وجود برخی منفعت طلبی‌های شخصی و گروهی را ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۸۳۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ 12 September 2018
پشت پرده عدم اعلام نتایج ارشد دانشگاه آزادده‌ها هزار نفر از داوطلبان متقاضی شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، چند روزی است که به واسطه عدم اعلام نتایج نهایی آزمون ارشد در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند و امتناع متولیان امر از انجام وظایف قانونی آن‌ها را به دردسر انداخته است؛ شرایطی عجیب و باور نکردنی که شائبه وجود برخی منفعت طلبی‌های شخصی و گروهی را ایجاد می‌کند.

به گزارش «تابناک»، با اینکه کمتر از ۱۰ روز به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است و پذیرفته شدگان بسیاری از مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های سراسری در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فرایند ثبت نام خود را نهایی کرده اند، حجم قابل توجهی از دانشجویان به دلیل عدم اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امکان انتخاب آزادانه را از دست داده اند!

این شرایط عجیب در حالی است که متولیان آموزش عالی بر اساس قوانین بالادستی و اصول اخلاقی لازم است نهایت تسهیلات لازم را برای انتخاب آزادانه و بی دغدغه داوطلبان برای ورود به دانشگاه مورد نظر فراهم کنند.

شرایط ایده آل و قابل انتظاری که اکنون و به دلیل امتناع متولیان آموزش عالی از اعلام نتایج کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به کلی زیر سئوال رفته و ده‌ها هزار نفر از داوطلبان را نگران کرده است.

«تابناک»، روز گذشته با پرداختن به مشکلاتی که این رخداد برای داوطلبان شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ایجاد کرده است( اینجا بخوانید)، تلاش کرد تا ابعاد روشنی از خسارت‌های این رخداد را به تصویر بکشد و فشار بر آمده از این موضوع را بر داوطلبان منتظر اعلام نتایج روشن کند.

داوطلبانی که چندان تمایلی به ثبت نام در دانشگاه‌های غیرانتفاعی وابسته به وزارت علوم ندارند و ترجیح می‌دهند در صورت قبولی در دانشگاه آزاد این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

با اینحال در شرایطی که اکنون پیش آمده است، پذیرفته شدگان دانشگاه‌های غیر انتفاعی ناچار هستند به دلیل عدم اطلاع از نتایج خود در دانشگاه آزاد از هر گونه خطر پذیری که ممکن است آینده آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد، پرهیز کنند و با ثبت نام در دانشگاه‌های غیر انتفاعی به اجبار این دانشگاه‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

جدا از اینکه کوتاهی متولیان ارشد دانشگاه آزاد از اعلام نتایج نهایی آزمون ارشد به دلیل ریزش دانشجویان این دانشگاه، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، پیگیری‌های «تابناک» از مسئولان ارشد این دانشگاه نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد چند روزی است که نتایج نهایی را برای تأیید نهایی به سازمان سنجش ارسال کرده است و عدم اعلام نتایج بخاطر کوتاهی‌هایی است که در این مجموعه صورت می‌گیرد.

یکی از مسئولان دانشگاه آزاد در همین رابطه به خبرنگار «تابناک»، گفت: متأسفانه علی رغم آمادگی دانشگاه آزاد برای اعلام نتایج نهایی و ثبت نام از دانشجویان پذیرفته شده، مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش از تأیید نهایی نتایج امتناع می‌کنند و به نظر می‌رسد آن‌ها منتظر هستند با توجه به همپوشانی این نتایج با نتایج دانشگاه‌های سراسری مثل غیر انتفاعی حداکثر دانشجویان در دانشگاه‌های غیر انتفاعی ثبت نام کنند.

صرف نظر از سخن مسئولان دانشگاه آزاد، بررسی‌ها نشان می‌دهد مالکیت برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی در اختیار مدیرانی است که ارتباط نزدیکی با برخی مسئولان آموزش عالی دارد و این مهم دقیقاً نکته پنهان ماجراست که در کنار ارسال نتایج از سوی دانشگاه آزاد به سازمان سنجش برای تأیید نهایی وجود برخی منفعت طلبی‌های شخصی و جناحی را در فرایند اعلام نتایج تقویت می‌کند.

البته اگر این گمانه منفعت طلبی صحیح نیست و هیچ مدیر و مسئولی در نظام آموزش عالی کشور از این تعلل پیش آمده منفعتی را دنبال نمی‌کند، لازم است مسئولان امر در این رابطه و ابعاد پنهان ماجرا شفاف سازی‌های لازم را صورت دهند و تضمین‌های لازم را به داوطبانی که قصد دارند آزادانه و در شرایط برابر امکان مقایسه و انتخاب نهایی را میان دانشگاه‌های غیر انتفاعی و آزاد داشته باشند، بدهند.

اگر به هر دلیلی غیر از ابهام و شائبه‌ای که به آن اشاره شد، سازمان سنجش از تأیید نهایی نتایج کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امتناع می‌کند، مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش لازم است در قالب اطلاعیه‌ای ضمن تشریح دقیق چرایی این تأخیر همچنین شرایطی را فراهم کنند که بازه زمانی ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های سراسری با دانشگاه آزاد هماهنگ شود؛ انتظاری که در صورت عدم تحقق به اثبات گمانه مطرح شده منجر خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
غیر انتفاعی قبول شده ام و فردا روز انتخاب واحد دانشگاه هست و منتظر نتیجه آزمون دانشگاه آزاد .
مرا تهدید کردند اگر زودتر اقدام به ثبت نام و واریز شهریه نکنم مشکل خواهم داشت و ظرفیت تکمیل خواهد شد .تکلیف من و امثال من چیست . چرا با سرنوشت و اعصاب دانشجویان با این شهریه های سنگین در این وضع اقتصادی بازی می کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
ازاد بهتر از غیر انتفاعی است
هیچ کشوری غیر انتفاعی را قبول ندارد حالا خود دانی
الله اکبر از این خدا نشناس ها بخاطر رابطه بازی و پول بچه های مردم را سرکار گذاشته اند.....
سلام جانا سخن از دل ما گویی واقعا اف بر این منفعت طلبان الان فرزند من واقعا گرفتار همین مسئله هست و اعصاب و روانش بهم ریخته من هم نمیتوانم هیچ کمکی انجام دهم لعنت بر انحصار گران و رانت خواران.
سلام – ابتدا از اینکه پیگیر این موضوع مهم هستید بسیار سپاسگذارم. من ارشد غیر انتفاعی قبول شدم و امروز به دانشگاه غیرانتفاعی مراجعه کردم تعداد زیادی دانشجو مراجعه کرده بودند که بلاتکلیف بودند و از مسئولان دانشگاه میخواستند زمان ثبت نام را تمدید کنند. واقعا باید برای مسئولین آموزش عالی و مسئولین دانشگاه آزاد تاسف خورد که اینچنین به خیل زیادی از دانشجویان استرس وارد میکنند و با آینده و سرنوشت آنها بخاطر منافع خودشان بازی میکنند.
ببخشید به نظر قبلی خودم این را هم اضافه کنید لطفا
مردم خوب فهمیده اند که دانشگاه آزاد داریم تا دانشگاه آزاد؛ غیرانتفاعی داریم تا غیرانتفاعی. غیرانتفاعی های سطح یک و دو بسیار بهتر از واحدهای دانشگاه آزاد هستند
بخوبی میدانند که کدام غیرانتفاعی از کدام بخش از دانشگاه آزاد بهتر است و یا بالعکس
هیچ نسخه کلی در مورد واحدهای مختلف وجود ندارد
ثانیا غیرانتفاعی ها عموما در هفته بعد هم ثبت نام دارند و بهیچ وجه فشاری روی قبول شدگان نیست.
ثالثا اون کسی که باید نتایج را اعلام کند خود مسئولین دانشگاه آزاد هستند و نه مسئولین وزارت علوم
آخه با چه منطقی این مقاله نوشته شده است؟
آقا همه از این مدیر های فعلی و فرسوده و بازنشسته سنجس خسته شدن قانون منع به کارگیری بازنشسته ها شامل این آقایون نمیشه؟
سلام و انشااله موید باشید بله درست است هر روز تاخیر در اعلام نتیجه موجب ریختن صد هامیلیون تو مان پول به حساب موسسه هیوا و دانشگاههای غیر انتفاعی و موارد دیگر میشود . دوستان نمیدانند این گونه تخلفات آشکار و به ظاهر طبیعی روزی برملا شده و طراحان آن به مجازات خواهند رسید .خواب دوستان سنگین است و باید منتظر باشیم کائنات آنهارا بیدار کند فعلا که همه اسیر این بندگان ناصواب خدا هستیم
خب الان من که منتظر نتایجم چرا تاریخ دقیقش رو نمیگم
مردیم از بلاتکلیفی
لعنت بر کسی که خیانت میکنه
ممنون تابناک از افشاگری پشت پرده
سلام.غیرازمنافع شخصی چیز دیگری نیست .والا چرا نتایج رو سریعا اعلام نمیکنند؟چرا نتایج دانشگاههای دولتی اعلام شد و لی ازاد اعلام نمیشود؟پشت پرده مسایلی است مسوولین یه کم خجالت بکشید ازاین رفتارهاتون
بخدا من از دستشون به چکنم افتادم!
با تشکر از تابناک ، خواستم بگم تمام این بدبختی ها از وقتی شروع شد که ترکیب هیأت مدیره دانشگاه آزاد عوض شد...
متاسفانه حتی این رویه دردانشگاههای دولتی و سراسری هم وجوددارد و خود سنجش دولتی هم شفاف و عادلانه و دقیق نیست و عملکرد ارزیابی و اعلام نتایج آنها هم خدشه داراست
سر سوزنی بلاتکلیفی، استرس و اعصاب خوردی هزاران نفر (دانشجوها و خانواده هاشون) براشون مهم نیست، اگر از خدا نمی ترسید وجدان داشته باشید !!!
واقعا جای تاسف داره
من خودم شبانه قبول شدم ولی منتظر آزاد موندم تا انتخاب کنم دانشگاه محقق هم رفتم تهدید میکنند که اگر تا فرجه مشخص ثبت نام نکنید دیگه قبول نمی کنیم لعنت به کسانی که فقط مردم رو اذیت میکنند
به جز منافع شخصي هيچ دليل ديگه اي نميتونه داشته باشه
لعنت بر سیاهی و تباهی و زشتی و ناپاکی و بی عدالتی و نابرابری و تبعیض و فقر و بیکاری و رانت و سو استفاده و دروغ و ریا و تزویر و زور،
هرگز یک ایرانی را تهدید نکنین من ۴ بار ارشد قبول شدم نرفتم اگه غیر انتفاعی ازاد نشه زبانم قوی میکنم درس بیشتر میخونم برای تحصیل در خارج از کشور پولم به دست بیگانه میدم ولی بدست سودجو نمیدم.
سلام دوستان ، نتیجه ارشد آزاد کسی میدنه کی میاد ؟؟ خیلی دیر کرده .
ممنون از شهامت مسئولين تابناك واقعا ، دقيقا همينطوره كه نوشتين ، مسئولين دانشگاه ازاد خودمون هم همين نظر رو دارند كه دست هاي پشت پرده ميخوان دانشگاه ازاد به زودي نابود و تاراج بشه ، اتفاقي كه داره ميوفته ، اينقدر ريزش دانشجو داره كه از پس هزينه هاش بر نمياد ، تا چند وقت ديگه طرح ادغام واحدهاي دانشگاهيش با مراكز دانشگاهيش پياده ميشه و ساختمانها و اموال بسيار قابل توجه دانشگاه ازاد بي سر و صدا واگذار ميشه
سلام
نتایج کنکور سراسری دانشگاه آزاد بسیار عجیب و غیرمنطقی است
دختر من در سراسری امسال با رتبه حدود ۸۰۰ رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک قبول شده ولی در دانشگاه آزاد اسمش در علوم آزمایشگاهی تهران در اومده!!!!!
در انتخاب رشته دانشگاه آزاد، همه پزشکی ها و دندانپزشکی ها و داروسازی های کل واحدهای دانشگاه آزاد در کل کشور قبل از علوم آزمایشگاهی بوده که نیاورده ولی علوم آزمایشگاهی رو آورده !!!!!!
دانشگاه آزاد بسیار غیرشفاف است و این شائبه روابط پشت پرده و پنهانی در قبولی های دانشگاه آزاد را قطعی و مسلم می کند. ( مشک نمونه خروار)
چرا نباید دانشگاه آزاد ظرفیت رشته ها را اعلام نماید؟؟؟
تابناک لطفا پی گیری نمایید.
ممنون
بابا چرا اینقد دروغ میگید
واقعا شرم ا وره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر