بازدید 3238

خرازی: منتظر اقدامات عملی اروپا در برجام هستیم

کد خبر: ۸۳۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳ 12 September 2018

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در بحث برجام منتظر اقدامات عملی بیشتری از سوی اروپا هستیم تاکید کرد اگرچه اروپا اقداماتی انجام داده اما هنوز این تلاش ها، انتظارات ما را براورد نکرده است و باید دید چه قدر به تعهداتشان وفادار خواهند بود.

به گزارش ایرنا 'کمال خرازی' شامگاه سه شنبه در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه مطالعات بین المللی پکن با بیان اینکه اروپا برخلاف آمریکا که از برجام خارج شده است همچنان به این تعهد پایبند است افزود: اروپا متعهد است وظایفش را در چارچوب برجام به خوبی انجام دهد و در موضع گیری های سیاسی از برجام حمایت کند تا این قرارداد بین المللی به قوت خود باقی بماند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران افزود: اروپا در راستای حمایت از برجام گام هایی مانند اجرای قانون انسداد برداشته است هرچند آنطور که باید به روشنی به تعهدات خود عمل نکرده است.

به گفته وی امکان برقراری روابط مستقیم بانک مرکزی ایران با بانک های مرکزی اروپا و حمایت از شرکت های کوچک و متوسط همکار با ایران از جمله حمایت های اروپا از ایران در زمینه برجام است.

به گفته وی حتی بحث هایی مطرح شده است که سویفیت یورویی هم در اروپا تاسیس شود تا روابط بانکی اروپا با ایران تسهیل شود.

خرازی تصریح کرد: مذاکرات خوبی با اروپا انجام شده است اما بسته حمایتی اروپا هنوز عملیاتی نشده است و هنوز امیدواریم که در ماه های آینده این بسته به تمامی اجرایی شود و بتواند تضمینی برای شرکت های اروپایی باشد.

او تاکید کرد اگر اروپا نتواند نیازهای ایران را تامین کند ایران هم آن وقت تصمیم خود را خواهد گرفت در آن صورت وجود یا عدم وجود برجام تفاوتی نخواهد داشت ایران حق دارد در آن شرایط بخشی یا تمام تعهدات خود را در برابر برجام متوقف کند ولی ما هنوز این کار را نکرده ایم و منتظر تعهدات طرف مقابل هستیم.

خرازی با اشاره به اینکه روابط ایران با اروپا، چین و روسیه متفاوت و رو به گسترش است تاکید کرد در برابر تهاجم و فشارهای آمریکا، در کنار دو کشور چین و روسیه هماهنگ هستیم و با همکاری نزدیک به جلو می رویم.

 شرایط فرهنگی

خرازی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد شرایط فرهنگی ایران گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران داعیه فرهنگی خود را حفظ کرده و در قالب های مختلف به معرفی فرهنگ اصلی اسلامی در سطح بین الملل می پردازد.
به گفته وی همکاری مردم ایران و کشورهای دیگر از جمله ایران و چین می تواند در جهت توسعه دو کشور نقش مهمی ایفا کند.

خرازی افزود: روابط فرهنگی ایران و چین از جمله تدریس زبان فارسی باید بیشتر شود و در ایران هم موسساتی در حال تدریس زبان چینی هستند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران افزود: بدون پشتوانه فرهنگی سیاست ها ابتر هستند و باید در زمینه فرهنگی همت و تلاش بیشتری کرد.

او گفت: طرح رییس جمهوری چین در مورد 'یک کمربند یک جاده' تحولات زیادی در جهان ایجاد خواهد کرد و دانشجویان زبان فارسی می توانند نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کنند.

روابط با همسایگان

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئول یکی از دانشجویان چینی که در مورد وضعیت روابط ایران با همسایگان پرسید گفت: مصلحت خارمیانه بر روابط خوب میان کشورهای منطقه از طریق گفت و گو است و این سیاست در ایران نیز در ارتباط با همسایگان وجود دارد.

او در مورد رابطه با عربستان گفت: قبلا روابط بسیار خوبی با عربستان و امارات داشتیم و چندین تفاهم نامه همکاری هم در زمینه های مختلف از جمله در زمینه انرژی با عربستان داشتیم که خیلی هم تاثیر گذار بود.

خرازی با بیان اینکه روابط ما با امارات هم خوب و حجم روابط اقتصادی هم بالا بود تصریح کرد: متاسفانه این روابط در دوره های اخیر آسیب دید که یکی از دلایلش وجود رهبران بی تجربه ای است که بر این دو کشور حاکمیت می کنند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در این دو کشور بزرگترهایی هم هستند که باید سیاست های این دو کشور را بازنگری کنند تصریح کرد: برای مثال به دلیل حمایت این کشورها از تروریسم، سوریه ویران شد، اما آیا آنها نتیجه گرفتند؟ بشار اسد به عنوان حاکم سوریه نه تنها ساقط نشد بلکه توانست بیشتر اراضی اش را پس بگیرد.

خرازی افزود: این کشورها با سرازیر کردن اسلحه و پول خود به سوریه به دامنه مشکلات افزودند آیا حمایت از داعش و جبهه النصره یک کار انسانی، اخلاقی و اسلامی است چگونه می توان حمایت از داعش را توجیه کرد اینها اشتباهاتی است که روزی باید به آن اعتراف کنند همانگونه که دیگران اعتراف کردند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به نقش عربستان در ویرانی یمن پرداخت و گفت: عربستان علیرغم بمباران سه ساله یمن، هنوز به نتیجه نرسیده است بنابراین زمان آن فرا رسیده است که ریاض در سیاست هایش بازنگری کند.

به گفته وی ایران از سیاست مذاکرات یمنی - یمنی حمایت می کند دولت های خارجی نباید حمایت کنند عربستان و امارات در حال ویران کردن یمن هستند.
او گفت: در صورت بازنگری این کشورها در سیاست هایشان، ایران آماده مذاکره برای حل مشکلات و مذاکرات با عربستان و امارات است.

ائتلاف ایران، ترکیه و روسیه در سوریه

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به ائتلاف ایران، ترکیه و روسیه در بحث سوریه گفت: این سه کشور پیشرفت های خیلی خوبی در مساله سوریه داشته اند اما نباید فراموش کرد این سه کشور هر کدام مسایل خاص خود را هم دارند مثلا ترکیه خیلی نگران قدرت گرفتن نیروهای جبهه دموکراتیک سوریه و همچنین روانه شدن سیل مهاجران ساکن ادلب به سمت مرزهایش است.

او گفت: با این حال اگرچه ایران و روسیه هم اهداف دیگری دارند ولی وجه مشترک سه کشور در بحران سوریه، بیشتر از اختلافات است.

خرازی یکی از اختلاف نظرها را در نحوه تحقق حاکمیت سوریه عنوان کرد و افزود: اینکه این کار با عملیات نظامی صورت بگیرد یا روش های دیگری، جای بحث دارد.

نفت، زمینه ساز توسعه روابط ایران و چین

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در ادامه نفت و تامین انرژی را یکی از زمینه های همکاری دو کشور چین و ایران عنوان کرد و افزود: از مشارکت چین در زمینه اکتشاف و همچنین توسعه میادین نفتی و سرمایه گذاری در زمینه های مختلف از جمله پتروشیمی، استقبال می کنیم.

او گفت: ایران تولید کننده و چین هم نیازمند انرژی است منافع دو کشور ایجاب می کند که علیرغم فشار کشورهای دیگر باید روابط خود را حفظ کنند.

خرازی تاکید کرد: چین نشان داده است علیرغم فشارهای آمریکا در برابر این کشور سر تعطیم فرود نمی آورد و به دنبال منافع خودش است.

 آمریکایی ها از پیروزی مردم سوریه خوشحال نیستند

رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در مورد سوریه با اشاره به اینکه دستاوردهای سوریه با حمایت ایران و روسیه دستاوردهای بسیار بزرگی است اظهار داشت: آمریکایی ها از این دستاوردها خوشحال نیستند و از اینکه سوریه توانسته در اکثریت سرزمین خودش حاکم شود ناراحت هستند.
او هشدار داد: آمریکا با موشک پراکنی نمی تواند جلو دولت سوریه را بگیرد مگر اینکه تصمیم بگیرد لشکر کشی کند و نیروی پیاده اعزام کند و بخواهد سوریه را تسخیر کند که این کار هم امکانپذیر نیست چون علاوه بر سوریه، ایران و روسیه هم در آنجا حضور دارند.

به گفته وی جهت گیری نهایی بحران سوریه به سمت حل شدن مساله است و آمریکایی ها ناچار هستند که از آنجا خارج شوند و شرایط فعلی را بپذیرند.

خرازی تصریح کرد: ایران و چین می تواند نقش مهمی در بازسازی عراق و سوریه داشته باشند.

'کمال خرازی' رییس شورای راهبرد روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به دعوت حزب کمونیست چین و با هدف برگزاری نشست های راهبردی با مسئولان این کشور به چین سفر کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان