بازدید 4036

مبادلات تجاری ایران، ترکیه و روسیه با پول ملی

کد خبر: ۸۳۳۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۶ 12 September 2018

خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، گزارش داد ترکیه، ایران و روسیه در خصوص انجام معاملات دو جانبه با پول های ملی خودشان به توافق رسیدند تا بتوانند از استفاده از دلار آمریکا اجتناب ورزند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی اس. اند پی. گلوبال در گزارشی به قلم دیوید اوبراین David O'Byrne از استانبول نوشت: خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، گزارش داد ترکیه، ایران و روسیه در خصوص انجام معاملات دو جانبه با پول های ملی خودشان به توافق رسیدند تا بتوانند از استفاده از دلار آمریکا اجتناب ورزند.

خبرگزاری آناتولی به نقل از عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، اعلام کرد که توافقی صورت گرفته است که دربرگیرنده کل تجارت نفت، گاز طبیعی و دیگر کالاها و نیز برخی مسائل بانکی است. برنامه ریزی هایی برای دیدارهای مقامات بانک های مرکزی سه کشور ایران، ترکیه و روسیه انجام شده و قرار است در این دیدارها جزئیات این برنامه ها نهایی شود. همتی افزود تجارت بر اساس نرخ مبادله ارزهای ملی، که مورد توافق هر سه طرف باشد، انجام خواهد شد.
اعلام این خبر بعد از نشست روز جمعه گذشته سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران صورت می گیرد.
در پایگاه اینترنتی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به دیدار سران سه کشور اشاره شده بود، اما هیچ گونه مطلبی درباره توافق بین سه کشور در زمینه مبادلات اقتصادی میان ایران، ترکیه و روسیه با ارزهای ملی مطرح نشده بود.

خبر دستیابی به چنین توافقی در حالی مطرح می شود که ارزش لیره ترکیه در برابر ارزهای دیگر به شدت کاهش یافته است.

لیره ترکیه از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون 40 درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است. این امر تا حدودی از خودداری ترکیه از وضع دوباره تحریم ها علیه ایران و رویارویی آنکارا با واشنگتن ناشی شده است.

ایران و روسیه تامین کنندگان اصلی گاز طبیعی ترکیه هستند. افزون بر این، هر دو کشور ایران و روسیه از تامین کنندگان عمده نفت خام مورد نیاز ترکیه هستند.

بر اساس گزارش منابع مرتبط در ترکیه، روس ها در ماه ژوئن 20 ممیز هفت دهم درصد و در همین ماه، ایرانی ها 15 ممیز هفت دهم درصد از نفت خام مورد نیاز ترکیه را تامین کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر