بازدید 9890
گسترده شدن فهرست کالاهای اساسی؛

برای واردات "برچسب و ورق حلبی" هم ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافت!

افزایش نرخ ارز باعث شد تا دولت دستاورد چندین ساله خود یعنی کاهش نرخ تورم را در خطر ببیند و در تصمیمی بحث برانگیز و جهت کنترل ورود تکانه‌های ارزی به سفر‌های مردم، اقدام به توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی نماید. ۱۶ مرداد فهرست جدید کالا‌های اساسی منتشر شد و در ۷ شهریور این فهرست گسترده‌تر شد. با نگاهی به فهرست جدید کالا‌های مشمول ارز دولتی برخی کالا‌ها به چشم می‌خورند که غیراساسی به نظر می‌رسند و در داخل نیز تولید می‌شوند.
کد خبر: ۸۳۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷ 11 September 2018

برای واردات افزایش نرخ ارز و تکانه های ارزی باعث شد تا دولت دستاورد چندین ساله خود یعنی کاهش نرخ تورم را در خطر ببیند و در تصمیمی بحث برانگیز و جهت کنترل ورود تکانه های ارزی به سفرهای مردم، اقدام به توزیع ارز 4200 تومانی نماید. 16 مرداد فهرست جدید کالاهای اساسی منتشر شد و در 7 شهریور این فهرست گسترده تر شد. با نگاهی به فهرست جدید کالاهای مشمول ارز دولتی برخی کالاها به چشم می خورند که غیراساسی به نظر می رسند و در داخل نیز تولید می شوند.

به گزارش تابناک اقتصادی، تکانه های ارزی که از ابتدای سال جاری شدت گرفت، دولت را مجبور کرد تا برای حفظ دستاورد چندین ساله خود یعنی تک رقمی کردن تورم و جلوگیری از ورود این تکانه های بازار ارز به بازار کالا و سفره های مردم، اقدام به تک نرخی کردن ارز و توزیع ارز 4200 تومانی جهت واردات کالاهای مختلف نماید. با توزیع ارز ارزان هجوم واردکنندگان برای دریافت این رانت بادآورده آغاز و سیل کالاهای خارجی روانه ایران شد. گذشت زمان نشان داد که سیاست ارزی در پیش گرفته شده توسط دولت جز رانت، فساد، از بین رفتن منابع ارزی و تولید کشور چیزی را در پی نخواهد داشت به همین منظور با عوض شدن رئیس کل بانک مرکزی و نشستن عبدالناصر همتی بر صندلی ریاست این نهاد، سیاست های ارزی جدیدی پایه ریزی شد. این سیاست های جدید ارزی از 16 مرداد ماه سال جاری اجرا شد. یکی از بندهای بسته سیاست جدید ارزی این بود که دایره کالاهای اساسی جهت دریافت ارز دولتی کاهش پیدا کند. از این رو از همان 16 مرداد و با مصوبه هیات دولت فهرست کالاهای اساسی به 25 قلم کالا کاهش یافت و این کالاها مستحق دریافت ارز 4200 تومانی جهت واردات بودند.

برای واردات

با انتشار فهرست، برخی از واردکنندگان که دست خود را از رانت تقدیمی دولت خالی می دیدند با انواع ترفندها سعی در قانع کردن دولت جهت نشستن بر سر سفره این رانت پهن شده، داشتند. برخی مانند قطعه سازان و خودروسازان با ارسال نامه و تهدید به کاهش تولید و بیکاری 450 هزار نفری سعی کردند خود را بر سر این سفره بنشانند برخی دیگر نیز مانند شرکت های هواپیمایی با نجومی کردن قیمت بلیت ها سعی کردند از این سفره بهره ببرند.

در مجموع دولت تا آنجا که ممکن بود مقاومت های لازم را در مقابل این صنایع انجام داد اما سرانجام در مورخه 7 شهریور 1397 و با ارسال نامه ای از وزیر صنعت، معدن و تجارت به بانک مرکزی 51 کالای دیگر به فهرست کالاهای اساسی اضافه شدند.

برای واردات

با نگاهی به این فهرست، پرسش های زیادی به ذهن متبادر می شد از جمله اینکه چرا کالاهایی مانند لیبل یا همان کاغذهای پشت برچسب دار، ورق حلب روغن، پوشش و لفاف انواع پنیر و چسب باید برای واردات، ارز دولتی دریافت نماید؟ کالاهایی که به نظر می رسند با هر تقسیم بندی به هیچ عنوان نمی توانند در جمع کالاهای اساسی قرار بگیرند. همچنین در خصوص لیبل ، ایرج استاد علی نقی عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه داران طی مصاحبه ای با رادیو عنوان نمود که این کالا حدود 10 سال است که در ایران تولید می شود.

برای واردات

به هر حال در شرایط کنونی انتظار می رود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص شفاف سازی کند و به این شبهات پاسخ دهد.

همچنین با این وضعیت و با گسترده تر شدن فهرست کالاهای اساسی برای دریافت ارز 4200 تومانی باید هشدار داد که با ادامه این روند اولاً تولید داخل متضرر خواهد شد، چرا که با واردات محصول نهایی با ارز 4200 تومانی قطعاً قیمت کالای وارد شده ارزان تر از کالای تولید داخلی که مواد اولیه تولید خود را با ارز آزاد تهیه می کند خواهد بود و بنابراین کالای تولید داخل دیگر مشتری نخواهد داشت، ثانیاً چون ارز پرداختی برای واردات این کالاها از درآمدهای نفتی تامین می شود با گسترده شدن فهرست کالاهای اساسی و بازگشت تحریم های نفتی از آبان ماه سال جاری، دولت قادر نخواهد بود که این ارزها را تامین کند و ثالثاً این گستردگی باعث خواهد شد که موضوع نظارت بر فروش این کالاها برای دولت سخت تر شود و دوباره مشکلات سابق پیش بیاید و از همه مهم تر ممکن است عده ای سودجو به فکر صادرات کالای نهایی تولید شده با مواد اولیه بر مبنای ارز 4200 تومانی باشند، هرچند این صادرات در پوشش قاچاق خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۸
به نفع چه کسانی ؟
بعد 40سال حلبی جهت لیبل هم تولید نمی کنیم.
تنها راه برون رفت از این حاتم بخشی ها و هم جناح پروری استیضاح وزیر وانشاالله برطرف شدن سایه شان ازسرملت می باشد...
برچسب چاپ یا لیبل برای تولید مهم است و الان تو بازار کره ای و چینی مصرف میشود و تولید داخل نداریم
تابناک حقیقت آن است که در بعضی شهرها بعضی کارخانه‌های رب‌سازی قادر به لیبل‌زدن و قوطی‌زنی هم نیستند و کمبود و افزایش قیمت حاصل شده و احتمالا به همین دلیل این کار صورت گرفته است.
وضع مالی دولت خوب شده.
دولت نقش صرافی را ایفا کرد و خیلی به جیب زد.
تنها هدف این دولت، نابودی تولید داخلیه
چی شد پس کالای ایرانی؟؟؟؟ اینجوری میخواید جلوی آمریکا وایسید؟؟؟؟ حلبی هم نمیتونیم بسازیم!!!!!!!! اگه موشک نداشتیم هیچی نبودیم، هیچی
وضع مالی دولت خوب شده.
دولت نقش صرافی را ایفا کرد و خیلی به جیب زد.
اونوقت ارز دانشجويي شهريه پزشكي كه براي تخصص به خارج رفته نمي دهند به بهانه اينكه ارتباط بانكي با كشور محل تحصيل نداريم !! اين دانشجو مشكل شهريه اش را چگونه حل كند؟ ارز شهريه را بدهند تا بستگان دانشجو بعنوان ارز همراه مسافر به محل تحصيل وي انتقال دهند تا مشكل حل شود. يعني اهميت سلامت و بهداشت مردم كشور از حلبي و برچسب و بيل و كلنگ و .... كمتر است؟
این دلار چند نرخی از اون چیزهاست که شاید فقط در ایران پیدا بشه. چون بالاخره ژنهای خوب باید از یک جایی نون بخورن.
یکی از کاربردهای ورق حلبی برای شرکتهای تولید روغن نباتی هست که قراره خیلی گرون نشه که به مردم فشار نیاد. بخاطر همین بهش ارز مبادله ای اختصاص داده شده.
دلاری هزار تومان بدهید اگه این تولیدکنندگان یک ریال جنسشان ارزن کردند!!! همیشه از این مردم کشور طلب کار بودند و هستند.
همه چیز با وجود ارز 4200 گران شده .یا ارز به کسی نمی دهند که چرا دروغ می گویند اگر می دهند چرا گران می فروشند و با گران فروشان بر خورد نمی شود. من در شر کتی کار می کنم که ارز 4200 گرفته و تولید خود را 50 درصد هم گران کرده. .حقوق من کار مند هم مثل اوایل سال است. اتحادیه مربوته چرا ورود نمی کند چرا گرانی؟.. پترو شمی های کشور هم همگام با سود جویان تولیدات خود را 3 سه برابر کرده اند.
بسیاری از تولیدکنندگان داخلی از جمله تولیدکنندگان محصولات لبنی به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه بسته بندی در هفته های اخیر قیمت تولیدات خود را بسیار افزایش داده اند . حال این سوال مطرح است که با دریافت ارز 4200 تومانی برای اقلام مربوط به بسته بندی ، آیا نباید دولت بر روی بازگشت قیمت محصولات این تولیدکنندگان نظارتی داشته باشد؟
اتفاقا تمام مواردی که قید شده خیلی کارشناسی شده است چون همه مواد اولیه تولید است
لیبل چاپش در ایران انجام می شود عمده مواد اولیه خارجی است.
حلبی لازمه برای ساخت بدنه پراید
این دولت هم عینه دولتی که ارز رو حداقل 3برابر کرد رفتار کرد و میکنه و همه چیو داره میندازه گردن اینو اون.شما که تکنولوژی هیچی رو ندارید بیخود میکنید با تصمیماتتون مردم رو بیچاره میکنید.فساد که چه جنسی چه مالی که داره بیداد میکنه دین و ایمان مردم رو هم از بین بردید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر