بازدید 4949
۸

تحریم ایران می‌تواند قیمت نفت را از صد دلار فراتر ببرد

یک تحلیل‌گر بین‌المللی بازار انرژی پیش‌بینی کرد اقدامات خصمانه ترامپ علیه ایران و تحریم نفت این کشور می‌تواند قیمت نفت را از هر بشکه 100 دلار فراتر ببرد.
کد خبر: ۸۳۳۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱ 11 September 2018

تحریم ایران می‌تواند قیمت نفت را از صد دلار فراتر ببردیک تحلیل‌گر بین‌المللی بازار انرژی پیش‌بینی کرد اقدامات خصمانه ترامپ علیه ایران و تحریم نفت این کشور می‌تواند قیمت نفت را از هر بشکه 100 دلار فراتر ببرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی» و به نقل از شبکه تلوزیونی CNBC آمریکا، در آستانه شروع دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و افزایش نگرانی‌های بازار در مورد تامین انرژی، امروز سه شنبه نفت همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد.

بر این اساس، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 5 سنت افزایش با قیمت 67 دلار و 59 سنت برای هر بشکه معامله شد.

نفت خام برنت نیز با جهش 40 سنتی به هر بشکه 77 دلار و 77 سنت رسید.

به عقیده فریدون فشارکی، موسس و رییس هیات مدیره شرکت مشاوره «فکتس گلوبال انرژی»، «در صورتی که تحریم‌ها وجود نداشتند، قیمت نفت اکنون 70 دلار یا حتی کمتر از آن بود. اما اکنون که خطر تحریم‌ها حس می‌شود و بازار در انتظار اتفاقات دو ماه آینده است، به طور قطع قیمت‌ها از آنچه که هست فراتر خواهد رفت.»

«مقصر اصلی این افزایش قیمت‌ ترامپ است. در صورتی که تحریم‌ها به اجرا در بیاید، از دست هیچ کس برای کنترل رشد قیمت‌ها کاری بر نخواهد آمد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 8 می به طور یکجانبه آمریکا را از توافق برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد. بخشی از این تحریم‌ها اوایل ماه میلادی گذشته به اجرا درآمد، در حالی که سایر تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های نفتی پس از چهارم نوامبر اجرا خواهد شد.

فشارکی با اشاره به اینکه ایران هم اکنون یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان نفت خام دنیا است، گفت: «حذف کامل نفت ایران از بازارهای جهانی قیمت طلای سیاه را از 100 دلار فراتر خواهد برد زیرا جبران این کمبود حتی برای تولید‌کنندگان بزرگ دنیا نیز کار آسانی نخواهد بود.»

در پی فشارهای سیاسی ترامپ، کره جنوبی، که یکی از سه مشتری اصلی نفت ایران بود، واردات نفت خود از این کشور را به طور کامل قطع کرده است.

چین و هند، که مشتریان اول و دوم نفت خام ایران هستند، برخلاف رویکرد کره جنوبی، همچنان در مقابل تهدیدات ترامپ برای قطع کامل واردات نفت از ایران مقاومت کرده‌اند.

البته، در حالیکه آمار موجود حاکی از افزایش واردات نفت ایران توسط چین در ماه گذشته میلادی است، آمارهای رسیده از صادرات نفت ایران به هند چنین نبوده و روندی نزولی داشته است.

ترامپ در ماه جولای با انتقاد از قیمت بالای نفت، از کشورهای عضو اوپک خواست ظرفیت تولید خود را بالا ببرند. اگرچه عربستان به عنوان یکی از اعضای اصلی اوپک و روسیه به عنوان یک غول نفتی غیر اوپک تصمیم به افزایش سهم خود در بازار گرفته‌اند، به عقیده بسیاری از کارشناسان، این دو کشور توان افزایش تولید نداشته و رشد ناچیز فروش نفت آن‌ها نیز کوتاه مدت خواهد بود.

ایالات متحده برای کنترل قیمت‌ها حتی به برداشت از ذخایر استراتژیک خود اقدام نموده است، اما گزارش‌ها حاکی از کاهش چشمگیر این ذخایر در هفته‌های اخیر بوده است.

حتی اگر برداشت از ذخایر استراتژیک به طور موقت موجب پایین آمدن قیمت قرارداد های آتی شود، هیچ تضمینی درباره پایین ماندن قیمت‌ها وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
حتی 1 سنت هم باعث تغییر نمیشود... جوری میگویید که انگار ایران چند میلیون بشکه تولید میکند که بخواهد صادر کند!!!! همه صادرات 2 میلیون بشکه که بین چندین کشور تقسیم شده است و هرگز باعث هیچ مشکلی در جهان از نظر کمبود نمیشود
یه زمانی رستم قاسمی میگفت تحریم نفت ایران قیمت آن را به 250 دلار می سونه!!
یعنی از این هم بدبخت تر میشیم
هی دلتون رو به این تحلیل های آب دوغ خیاری خوش کنید ، ممکنه در یک برهه زمانی کوتاه بعد شروع تحریم ها به دلیل جو روانی ، مقداری قیمت نفت بالا بره ،اما خیلی زود با افزایش عرضه سایر کشورها ، قیمت ها دوباره متعادل میشه .
بازار نفت با افزایش تولید عربستان و روسیه و مازاد عرضه آتی مواجه است و با توجه به ظرفیت تولید و عرضه نفت از طرف ایران ، افزایش قیمت اتفاق نخواهد افتاد . جناب فشارکی این تحلیل را بخاطر دل برخی دوستان در ایران نوشته اند ;)
خوشبحال عربستان و روسیه و عراق و امارات! مثلا برا ما که مجبوریم نفت در برابر غذا بدیم سودی هم داره؟!
قطعا دوستان عرب ما مشتاق این قیمت نفت هستند
این تحلیلگر حالش خوش نیست تابناک جان به جای درج مطالب این تحلیلگرهای خواب مونده بهتره نشستهای امریکا با عربستان و روسیه رو برای جبران نفت بازار درج کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس