بازدید 18384
نقدی به بالا و پایین شدن‌های اقتصادی در هفت سال گذشته؛

چرا وضعیت ارز، سکه، طلا و کالا بحرانی است؟!/ چطور می‌توان نسخه‌ای شفابخش برای اقتصاد ایران پیچید؟

لازم است، هرچه زودتر نسخه ای که به درد اقتصاد کشور بخورد و به بهبود شرایط مردم بینجامد با کمک دستگاه های مسئول، قوای سه گانه، اقتصاددانان و اهل فن طراحی شود و حتی اگر نیاز باشد، از اقتصاددانان مطرح جهان که تجربه پیچیدن نسخه های اقتصادی شفابخش برای برخی کشورها را در کارنامه خود دارند، بهره گرفته شود، چون مردم دیگر توانی برای استقامت در برابر مشکلات اقتصادی برایشان نمانده است!
کد خبر: ۸۳۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵ 11 September 2018

بیش از شش ماه است، اقتصاد کشور در گیرودار مشکلات طی طریق می کند و رهاورد آن کاهش ارزش پولی ملی به یک سوم قیمت قبل از سال 96 است. در حقیقت می توان گفت، اقتصاد کشور به حدی در شش، هفت سال اخیر شکننده نشان داده که از سال 1390 تا کنون ارزش پول ملی به یک ششم کاهش یافته است؛ یعنی یک سوم ارزش پول ملی در سال 91 و در دولت دهم و یک سوم دیگر ارزش پول ملی در سال 97 و در دولت دوازدهم تنزل پیدا کرده و از ارزش دارایی مردم کاسته است.

به گزارش «تابناک»؛ در این سال ها، اکثریت قریب به اتفاق مردم متضرر شده و شاهد از دست رفتن ارزش دارایی هایشان بوده اند، ولی عده ای محدود که از آنها به عنوان «کاسب تحریم» یاد می شود، تعدادشان در سال 97 نسبت به سال 91 ـ به دلیل تجربه ای که از وقایع اقتصادی ملموس آن سال پیدا کردند ـ به مراتب افزایش یافت. برخی مردم هم به گمان خود، برای حفظ دارایی خویش تلاش کردند؛ اما غافل از اینکه در زمین چنین افرادی بازی کرده اند.

جالب است، در همه این سال ها، هم سیاستگذاران اقتصادی کشور و هم اقتصاددانان نتوانسته اند نسخه ای شفابخش برای اقتصاد کشور و بهبود شرایط مردم بپچند. همچنین در پیش گرفتن راهکارهای نصفه ـ نیمه و تصمیمات خلق الساعه، نه تنها کمکی به این وضعیت نکرده، بلکه شرایط را برای کشور و مردم به مراتب سخت تر ساخته است تا نبود تئوری اقتصادی به درد بخور همچنان در کشور احساس شود.

در سال 91 ارزش دارایی های مردم یک شبه به یک سوم کاهش یافت و بسیاری از مردم احساس کردند که ضرر جدی از این تغییر و تحولات کرده اند؛ اما موضوع خیلی ادامه دار نبود و پس از چند ماه به ثبات نسبی رسید، این اتفاقات با برگزاری انتخابات و روی کار آمدن دولت جدید هم به دلیل شرایط رکود و هم برخی تغییر و تحولات رفته رفته بهتر و ثبات ادامه داری در بازار حاکم شد.

عملکرد اقتصادی دولت یازدهم در خصوص مهار رشد تورم، ایجاد ثبات و بهبود شاخص رشد اقتصادی منهای موضوع رکود تا حد زیادی قابل دفاع بود، اما با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و ادامه دولت «حسن روحانی» این شرایط نه تنها بهتر نشد بلکه به دلیل برخی سیاست ها و انجام برخی جابجایی ها هر روز بحرانی تر شد تا جایی که از تنها شش ماه بعد از روی کار آمدن دولت دوم روحانی، نشانه های یک افول اقتصادی جدی به چشم آمد.

بسیاری از «کاسبان تحریم» و «دلالان» به واسطه بی عملی دولت در حوزه اقتصادی بار دیگر فعال و میدان دار شدند و شرایط را به گونه ای پیش بردند تا وضعیت اقتصادی کشور هر روز به هم ریخته تر شود و از ناحیه ضرر مردم به دلیل کاهش ارزش دارایی های شان، جیب این افراد هر روز پرتر می شد؛ تا جایی که قیمت بیشتر محصولات و کالاها بیش از دو برابر و حتی سه برابر شد و افزایش فاصله طبقاتی هر روز بیشتر و بیشتر.

در چنین شرایطی، دولت به دلیل خارج شدن آمریکایی ها از برجام و همچنین بازگردانده شدن تحریم های ظالمانه از سوی این کشور، نشان داد که هیچ گونه پیش بینی اقتصادی مناسب و کارآمدی برای این شرایط نداشته و تنها به فکر چند نسخه لحظه ای و خلق الساعه بوده است که اتفاقا این نسخه ها نه تنها موجب بهبود وضعیت نشد، بلکه با ایجاد رانت های آنچنانی به بحرانی تر شدن وضعیت اقتصادی کشور انجامید تا جایی که خود آمریکایی ها از ایجاد چنین وضعیتی شگفت زد شدند و اذعان کردند که اصلا فکرش را هم نمی کردند تحریم ها باعث چنین آشفتگی اقتصادی در کشور بشود.

در این بین، جدای از نقش «دولت، کاسبان تحریم و دلالان» بخشی از مردم که نسبت به شرایط موجود معترض نمایی می کردند نیز سناریو را تکمیل کردند و با عطش خریدی که از خود نشان دادند و احتکارهای نابجای محصولات به افزایش مشکلات اقتصادی کشور و کاهش میزان دارایی های خود و اطرافیانشان و همچنین عامه مردم کمک کردند. این رهاورد تجربه قبلی آنها از کاهش یک شبه ارزش دارایی هایشان بود.

همه این مسائل باعث شده که مشکلات اقتصادی و ناپایداری وضعیت در سال 97 نسبت به سال 91 بیشتر ادامه یابد و مردم نیز هر روز گله مند از نبود ثبات در بازار باشند، در حالی که اگر به جای خریدهای دیوانه وار تلاش می کردند، دست کاسبان تحریم و دلالان را از سودجویی کوتاه کنند و با مطالبات خود دولت را وادار به تهیه نسخه جامع اقتصادی در مقابل تحریم نمایند، آنگاه خیلی زود می توانستند به ایجاد ثبات اقتصادی در کشور کمک کنند.

این انتقاد جدی به مسئولان قوا و حاکمیت وجود دارد که چرا با وجود اختیارات فراوانی که به آنها برای بهبود شرایط کشور داده اند، باز هم در عرض سه روز سکه 600 -700 هزار تومان کاهش قیمت پیدا می کند و ارز هم 2-3 هزار تومان پایین می آید؛ اما یکباره این وضعیت در فاصله دو روز برعکس می شود و قیمت ها چنان نجومی بالا می رود که مردم آرزوی همان قیمت های گران قبلی را بکنند.

چرا اینقدر سیاست گذاری ها سطحی است و اقتصاد کشور بدون صاحب رها شده است که یک سخنرانی یا تصمیم گیری، تأثیرات اینچنینی بر اقتصاد، زندگی و معیشت مردم می گذارد و عده ای دلال و کاسب حرام خور می توانند چنان هیجانی در بازار ایجاد کنند که یکباره ارزش دارایی های خود را چند برابر کرده و از ارزش پول ملی کشور و دارایی های مردم به شدت بکاهند؟

لازم است، هرچه زودتر نسخه ای که به درد اقتصاد کشور بخورد و به بهبود شرایط مردم بینجامد با کمک دستگاه های مسئول، قوای سه گانه، اقتصاددانان و اهل فن طراحی شود و حتی اگر نیاز باشد، از اقتصاددانان مطرح جهان که تجربه پیچیدن نسخه های اقتصادی شفابخش برای برخی کشورها را در کارنامه خود دارند، بهره گرفته شود، چون مردم دیگر توانی برای استقامت در برابر مشکلات اقتصادی برایشان نمانده است!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۴۰
انتشار یافته: ۸۵
این نتیجه اقتصاد آمریکایی است...هر چقدر بزرگان و علما فریاد زدند به گوش مسئولین نرفت که نرفت...
هر چه بد بختی داریم از آمریکاست...
تاوقتي مسعولين خودشون بخوربخوردارن ديگه کي دلش بحال مردم ميسوزه
بدلیل اینکه اعتماد نداریم... بنده شخصا تا هر فردی در یک جایگاه مدیریت از هر نوع دستگاه حکومتی، میگوید اینکار را انجام ندهید، و نگران نباشید و درست میشود و ارزان میشود و... بلافاصله نگران شده و برعکسش را انجام میدهم. چون به خودم اعتماد دارم که قطعا آن شخص شایسته نیست و نمیتواند حتی فردای خانواده خویش را پیش بینی کند و دست تقدیر و بند پ و ژن خوب و... او را به این جایگاه رسانده
همانگونه که طی این چندماه از زبان اکثر مسئولان رده بالای مملکت شنیدیم بحران اقتصادی ما ناشی از ضعف مدیریت است . والبته تحریم ها این بحران را تشدید کرده . راه حل برون رفت از این بحران اصلاح ساختار مدیریتی و سپردن کار بدست مدیران کاردان وکاربلد وتوانا است حتی اگر لازم باشد مدیر از خارج بیاوریم .
فقط اشکال اینجاست که از نظر سیاسی اولا قبول نمیکنیم که وضعیت بحرانی است . دوما مدیران ادعا دارند که بسیار توانا هستند ومیزشان را به هیچ عنوان حاضر نیستند ترک کنند . راه حل بحران کنونی هم مشکل اقتصادی هم سیاسی دارد واز نظر سیاسی هزینه زیادی دارد . مثلا باید به فلان ایت الله تفهیم کرد که حق دخالت درامور بانها را ندارد و بنظر شما ایا ممکن است ؟ به فلان سیاستمدار ویا وزیر ویا سردار بفهمانید که حق ندارد به بانک زنگ بزند وسفارش کند . ایا ممکن است ؟
ضمن اینکه عزم جدی برای اصلاح امور دیده نمیشود . اینکه دستور قاطع داده شود که به هرقیمت وضع را اصلاح کنید و مسئولیت دستور را پذیرفته و پای دستور بایستند .
صادرات فعلا باید محدود شود کالاهای مورد استفاده خود مردم نباید صادر بشه ارز حاصل از صادرات چیزی جز صادر کردن ارز دولتی وورود ارز ازاد انهم ناپیدا .نیست مثل روز روشنه انبارها به هرطریقی خالی وصادر میشه قانونی وغیر قانونی
پس مقصر مردمن
من از مردم بودن استعفا بدم راضی میشین؟
بدبخت شدیم رفت هرچی در این 17 سال با هزار بدبختی و آوارگی و دوندگی و از جوانی و جون خود مایه گذاشتن و از زن و بچه و آسایش خود و اونا گذشتن و از این شهر به اون شهر رفتن ، جمع کردیم دود هوا شد رفت به کی بگیم و به کجا پناه ببریم ؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!! خدا بگم .....................
برای حل مشکل اقتصاد،باید حصاری را که دور خودمان کشیده ایم را برداریم و از مرگ بر گفتن های بی حاصل و دشمن تراشی پرهیز کنیم و تنش هایمان را با دنیا به حداقل برسانیم
كسي از مسولان اراده اي براي بهتر شدن بخش رفاهي كشور ندارد،چون اكثر مديران تاجر هم هستند وتازمانيكه تاجرها بر كشور مديريت مي كنند وضع رفاهي مردم روز بروز بدتر خواهد شد.
اين چيزي است كه سالها پيش بنده اين موضوع را گفته ام واكنون هم مي گويم تازمانيكه تجارت براي مديران وآقازاده هايشان مثل دختر مظلوم ممنوع نشود وضع بهتر از اين نخواهد شد.
مطلب شما هم خیلی سطحی بود چون به ریشه این مشکلات پرداخته نشده بود ... چرا ما هر روز به بهانه های مختلف تحریم می شویم ؟
چرا نباید فکر کنیم که دولت و دلالان تحریم شریک هم هستند؟ فقط بخاطر اینکه همین شما (تابناک) این جمله را هم سانسور میکنید؟
اگر قرار باشد در هر دوره ریاست جمهوری این چنین بی تدبیری ، بی عرضه گی مدیران و تمامی مسائل به وجود آمده در این دو تا سه ماه پیش بیاید و مردم ما اینگونه به آنها ظلم و ستم بشود، مملکت و مردم ما ضررهای فراوانی خواهند کرد و چند سال به عقب بر خواهند گشت که لازم است آقایان فکری عاجل کنند که این اتفاق ها دیگر رخ ندهد.
ريشه همه مشكلات كشور سياسي است و تا سياست ما در تعامل با دنيا به ويژه آمريكا درست و معقول نشود و دست از دعواي بيهوده با ابرقدرت جهان برنداريم همين آش و همين كاسه است!
برادر دلار 1000 تومانی سال 90 شده 15000 تومان شما یک ششم را از کجا در اورده ای؟
تمام مطلبی که گفتید درست ولی متاسفانه مسئولین فرهنگی کشور که در حال حاضر باید با ساخت برنامه های به مردم بفهمانند که وضعیت دشوار است و بجای خرید و انبار کردن , شروع به نخوردن و صرفه جوئی کردن بپردازید خیلی از مشکلات فعلی حل خواهد شد در خصوص مسائل کلان نیز به نظر میاید که راهی جز ورود مقام معظم رهبری برای حل مشکل باقی نمانده است و با استفاده از حکم حکومتی مشکل را بصورتی حل نماید چون زمان به سرعت در حال گذشتن است هر چه وضع بدتر شود جمع کردن ان اتوماتیک وار سخت و ناشدنی خواهد شد و معلوم نیست که چه بلائی بر سر ممکلت خواهد امد
زیاد مغزتان را خسته نکنید
به اعتراض مردم ایران "نه سوریه نه غزه نه لبنان نه یمن نه عراق بچسب به وضع اقتصاد ایران"گوش کنید ودست از شعارهای هزینه زای بی حاصل بردارید چون ساده ترین و عملی ترین راه برای حل مشکل ارز و اقتصاد و معیشت مردم ایران است
صنعت نفت که مهمترین صنعت در آمدزای کشور است به واردات ماشین آلات صنعتی و حفاری ها و و و نیاز مبرم دارد
صنعت هوا نوردی که نور علی نور است
صنعت خودرو لنگ قطعات وارداتی است و تکنولوژی ساخت آن قطعات در داخل وجود ندارد
صنعت توریسم هم که نداریم تا بتوان از آن برای مردم در آمد سازی کرد. نه هتل درست و حسابی نه فضای متناسب و نه مدیریتی
در صنعت پوشاک حرفی برای گفتن نداریم چون مزارع پنبه نابود شده اند و صنعت نساجی عملا خوابیده است
در این شرایط هم که پول فروش نفت که دلار است در اثر تحریم هم اجازه برگشت به کشور را ندارد و اگر هم با روپیه و یوآن معاوضه شود این ارزها در هیچ جای دنیا غیر از چین و هند به درد نمی خورد و البته ما هم لمس کرده ایم که محصولات صادراتی چینی و برنج هندی به ایران دارای چه کیفیتی هستند!
اقتصادی که سیاست در آن حرف اول را بزند و نه علم اقتصاد و معاملات بازار های جهانی در نهایت منتج به سرنوشت ونزوئلا خواهد شد!
هیچ کسی یا نهادی در این شرایط بدون تغییر اساسی در سیاستهای داخلی خارجی ایران کمکی نمی تواند بکند! ابتدا زبان حرف زدن با دنیا را یاد بگیرید! ابتدا دست از صدور شعارهای تنش زا بردارید! ابتدا از دخالت در کشورهای همسایه دست بکشید ! ابتدا عوض کمک به فلسطین و سوریه و عراق و بحرین و یمن به مردم خود اهمیت دهید آنوقت هیچ کسی نه به فکر احتکار خواهد بود نه به فکر دلالی نه به فکر بر اندازی!!!
در غیر اینصورت ...
دلیل اصلی اینه که تصمیم گیران حکومت به تعداد بسیار محدود و فقط خودی ها هستن ، حالا در هر زمینه ای از جمله اقتصاد !!! و اینکه بعد از گذشت چهل سال روز به روز اوضاع اقتصادی برای اکثریت مردم بدتر شد و فقط برای یک عده بسیار معدود وابسته به مقامات اوضاع بهتر شد ؛ این نشون میده حاکمیت نمیخواد اوضاع اکثریت بهتر بشه!!!!
اگر حاکمیت بخواد ، میشه در مدت کوتاهی همه چی رو سامون داد ، بشرطی که دست دزدی حکومتی ها رو قطع کنه و اینکه از صاحبنظران دلسوز واقعی چه داخلی و چه خارجی مشورت بخواد و راهکارهای اونها رو واقعا اجرا کنه ....
غارتگران اصلی که همه مردم آنها را میشناسند ازبدنه دولت دور کنید چون همه انها در خارج از کشور حساب دلاری دارند وتمام ارز هارا با تکیه بر قدرت واختیارات خود به حسابهای خارج از ایران انتقال میدهند والا با گرفتن چند نفر نوچه وریز دانه مشکلات مملکت حل نخواهد شد وملت هم به نمایش های مسخره شما خواهد خندید
تابناک عزیز
دلیل واضح است
چون کاسب اصلی مسئولین هستند و الا مگر سوریه الان تو اوج جنگ و وبرانی نیست وضعیتش مثل ماست. دلیلش روشنه چون سیاسیون و حاکمان سوری کاسب نیستند اما اینجا اینطور نیست سیاسیون کلا کاسبند. یعنی تا کاسب نباشند اصلا سیاسی نمیشوند.
زمان جنگ چه اتفاقی می افتاد وقتی در تنگنا قرار می گرفتیم ، بلافاصله دستوری قاطع و همه جانبه و فراگیر بحران ها را پوشش می داد
حالا چی ، همتی برای اینکار نیست حتی برخی از این وضعیت سود می برند و چه بسا مشکلات حل شود متضرر می شوند ، از طرفی سیستم های تصمیم گیر و نظارتی و برخورد کننده نیز فقط و فقط تماشاچی شده اند و بعضا با آنها همکاری میکنند
با این وضع شما انتظار بهبود وضع را دارید ؟!!!!
با سلام و احترام
اين كه چطور مي شود يك نسخه براي اقتصاد ايران نوشت، بايد بگويم اقتصاد ايران به راحتي قابل درمان است ولي متاسفانه مسئوليني كه بر سر كار هستند ظاهرا نمي توانند و يا اينكه نمي خواهند گرنه به راحتي درست مي شود.
مشکل اقتصاد ما فقط وفقط نبود مدیریت است پست های کلیدی در دست افراد غیر حرفها ی که فقط مدرک دارند وحرف می زنند است
ای بابا. اینا همش زیر سر خود دولت کلیدسازه! خود رئیس جمهور در جلسه استیضاح مجلس علنا گفت خودم دستور دادم بانک مرکزی در بازار دخالت نکنه و ارز رو ذخیره کنه وگرنه طی دو هفته قیمتها برمیگرده به شهریور 96!!!!!
مملکت شده دقیقاً مانند یک بادکنک. فعلاً در حال باد شدن است. طول نخواهد کشید که ............
اخه اقای جهنگیری امروز فرمودند که تحریم ها خیلی اثر گذار است و بعدش هم ارز ها ۱۰۰۰ تومان پرید روی ان
چرا قطر وقتی تحریم شد ارزش پولش تغییر نکرد
مقصر اصلی دولت است
تنها راه ممکن مذاکره و معامله با آمریکاست. این موضوع را به همه پرسی بگذارید.
وقتی اختلاف قیمتی وجود داشته باشد بین تورم و ارز و سکه این اتفاق می افتد و اگر دولتها متناسب با تورم داخلی و خارجی ارز ها را شناور می کردند اینطوری یک شبه بالا نمی رفت که الان بیایید و تحلیل کنید!
لطفاً مقالات اقتصادی رو یا بدین کسی بنویسه که سواد اقتصادی داشته باشه،
یا با یه اقتصاد دان مشاوره کنید...
دوست عزیز...در اینجور مواقع جمع نمیشه!! بلکه ضرب میشه!!
قبلا یک سوم شده بود...الانم همون دوباره یک سوم شده یعنی یک نهم برابر...در ضمن از یک سوم بیشتر کم شده چون از 3500 به 14 هزار تومن رسیده دلار و این یعنی یک چهارم... با درصدی تعدیل میشه گفت دارایی های ریالیمون ظرف 7 سال یک دهم برابر شده !!! یک دهم!!!
تنها چیز هایی هم که دارایی ریالی مردمه یکی حقوق هاشونه یکی پس انداز بانکیشون!!! یارانه هم که اصلا ارزش صحبت نداره!! 3 دلار یارانه!!!!!
فقط با اتکا به داخل و چشم امید نداشتن به اروپا و امریکا
به نظر من اینطور میاد که دولت میخواد بهره هایی که سالهای قبل به همراه یارانه ها و سایر مواردی(از جمله وضعیت بد بانک ها) که همگی باعث بالا رفتن شدید نقدینگی شده رو از طریق همین افزایش دلار ، اتومبیل ، میلگرد و آهن آلات ، سایر فلزات و کلا همه چی که دست خودشه ، جمع اوری کنه ، ولی با خودش فکر نکرده که به چه قیمت؟ بطور مثال به قیمت قوی قویتر و ضعیف ضعیف تر
مجلس خبرگان وظیفه ش چیه ؟!
اقتصاد مقاومتی با شعار و انحصار و رانت و فساد و فامیل بازی و پارتی بازی هرگز اتفاق نخواهد افتاد.
اقتصاد ایران در طی یک یا چند سال به اینجا نرسیده است که بشود با یک یا دوسال آنرا از این روز خارج کرد. اولین قدم شفافیت در همه امور (سیاسی، اقتصادی، دیند و...) است و اجرای عدالت و صداقت با مردم و ایجاد دمکراسی واقعی است وگرنه همه نوشته های تو من سرکاری است و ده سال بعد هم انها را تکرار خواهیم کرد
فساد وقتی ...
چرا خودتو به کوچه علی چپ میزنی عزیز؟ کشوری با پشتوانه همه علم 200-300 سال اخیر این بازی رو طراحی کرده تا ایرانو به زانو در بیاره. تازه هنوز بازی رو رسما شروع نکرده. یک سال دیگه اثراتش میاد کجای کاریم!!
تو رو خدا یه کاری بکنید. خواهش می کنیم نگذارید بچه های ما قربانی لج و لجبازیهای بین المللی بشه. ما که سوختیم. به بچه هامون رحم کنید
سلام تابی جان این درد نسخه ای ندارد !
من از دهات خودمان مثال می زنم تا ببینید که در کل چه اتفاقی افتاده است!
ان کسی که ادم با لیاقت و با اصل ونسب و باخانواده و سالم بود بنا به دلایلی موفق به تحصیل در دانشگاهها و یا استخدام نشد و الان دارد مسافرکشی می کند!
وان کسی که لیاقت تشخیص جو را از گندم ندارد و ......... با توجه به استفاده از سهمیه های خاص و پاچه خواری و خودنمایی ، مظلوم نمایی ، رندی،ادم فروشی و ظاهر فریبی و خود را ادم مومن نشان داده و الان در تهران دارای منصب می باشد و مشغول چپاول کشور و ضرر زدن به انقلاب می باشد.
کلا"‌ باید مقدم بودن تقدس گرایی بر تخصص گرایی برداشته شود و اولویت بکارگیری افراد باید تخصص باشد نه سیاست ورزی!
این وضعیت جدا از اینکه مردم کلا"‌اعتمادشان را به دولت و همه و حتی به خود هم از دست داده اند از گماردن وزیر سیاسی
وزیر سیاسی
فرماندار سیاسی
بخشدار سیاسی
دهدار سیاسی
همسایه سیاسی
می شه وضعیت همین !
بهترین اقتصاددانها رو هم بیارین نمی تونن درست کنند وضعیت رو
تا وقتی مجازاتهای قوه قضاییه باز دارنده نباشد حروم خورها به این کار ادامه میدن فقط اعدام جوابگوس تا کسی جرات دزدی نداشته باشه زندان فقط کمک به افزایش سرمایشون مثل جزایری میکنه
آقا چه اشکالی دارد وقتی مملکت داری بلد نیستند ول کنند و بروند ؟
وضعیت ارز و سکه و اقتصاد خراب است؟ چه ربطی به مردم داره؟!
چرا سعی در ایجاد ناامیدی دارید؟!!!!!!!!!!!
خنده دار اینجاست که مردم 6 ماه پیش از گرانی ها و دلار 3.500 تومانی به تنگ اومدن و دست به اعتراض زدن اما مسئولین با رساندن دلار به 14.000 تومان جواب ملت رو دادند.
غرور کاذب مسئولین باعث شد که مردم و اقتصاد رو فدای سیاست کنند.
اقا شما دقت کن بالا میشود اما پایین نه
مشکل اصلی از جائی به وجود امده که در امد های ارزی کشور روز به روز کمتر شده است ؛ تا زمانی که پول به داخل کشور نیاید وضعیت اقتصادی خوب نمی شود . به عبارتی منابع درامدی در کشور به صادرات نفت و مواد پتروشیمی محدود شده که با تحریم انها ؛گردش پول در کشور دچار مشکل شده و حال اقتصاد خوب نیست برای درمان این مشکل باید درامد های کشور زیاد شود و سرمایه گذاری خارجی در کشور افزایش یابد ورود گردشگران خارجی و یا ترانزیت کالا ویا صادرات غیر نفتی ویا هر موضوعی که درامد های کشور را افزایش دهد راه حل این موضوع می باشد همچنین باید از خروج ارز برای خرید کالاهای لوکس شدیدا" جلوگیری شود چون این موضوع با افزایش درامد ها هم خوانی ندارد
من نمیدانم چرا وقتی بازار در حال کاهش قیمت دلار وسکه است ناگهان ریاست بانک مرکزی مصاحبه میکند و سخنانی میگویند که التهاب آفرین است ویا مصوبه دارند که علاوه بر اینکه از سقوط ارزش ریال جلوگیری نمیکند باعث افزایش قیمت دلار میگردد مثال واضح آن این اشت دوروز قبل دلار در حال پایین آمدن ووبه قیمت حدود12200 تومان مبادله میشد که مصوبه دادن ارز مسافرتی به قیمت 12500 تومان ا دلار مجددا به قیمت 12900 برگرداند. دلیل هم افزایش تقاضا در بازار آزاد است که علافی های ارز بانکی را برای مسافر ندارد.مگر میشود گفت که رییس بانک مرکزی این پیش بینی ساده را نکند ؟ولی میتوان حدس زد دولت هم چندان به کاهش ارزش دلار وافزایش ارزش پول ملی تمایلی ندارد.فعلا دولت با این موج در حال رتق وفتق بودجه جاری خود است اینده چه برسر این اقتصاد ومردم میآید مهم نیست. بعد ها هم دولت روحانی مبتواند از تصمیمات علمی ومحکم دولت خود داد سخن خواهد داد. که اگر دولت نبود چه بلا ها که بر سر مردم نازل میشد .مگر رییس دولت قبل هر روز در سخنرانیهای در شهرهای مختلف از دوران طلایی اقتصاد در8 سال ریاستش صحبت نمیکند. تازه امنیتش راهم برای دروغپردازی و خیالبافی هایش هم تامین میکنند.
بدلیل بیعرضگی مسئولین.
از قضا سرکنگبین صفرا فزود/ روغن ماهی خشکی می نمود.
بهترین نسخه را از افراد کم توان انتظار نداشته باشید که:
دشمن دانا بلندت می کند/ بر زمینت می زند نادان دوست
"از سال 1390 تا کنون ارزش پول ملی به "یک ششم" کاهش یافته است؛ یعنی "یک سوم" ارزش پول ملی در سال 91 و در دولت دهم و "یک سوم" دیگر ارزش پول ملی در سال 97 و در دولت دوازدهم تنزل پیدا کرده "

اگر در سال 91 ارزش پول یک سوم شده و در سال 97 هم یک سوم، در این صورت با یک عمل ساده ریاضی ارزش پول کشور به "یک نهم" نسبت به سال 90 کاهش پیدا کرده است، یعنی قدرت خرید مردم "یک نهم" شده است. لطفا تصحیح فرمایید.
سلام
تا زمانی یک عده خاص در دستگاه مدیریت کشور بازی گرفته می شوند عموم مردم و متخصصین و نخبگان اقتصاد بکار گرفته نمی شوند. اقتصاد همین هست . کاری نمی شود کرد.
کاش این جمله ،ماهرگزمذاکره نمی کنیم ،برزبان کسی جاری نمی شد زیرا آثار روانی آن ،ملت رابه این تکاپوی خریدن وانبارکردن وادار کرد.
با سلام پیشنهادی دارم برای ارزان شدن کالا همیشه عرضه بیشتر از تقاضا کارایی دارد ولی در شرایط فعلی هرچه عرضه شود تقاضا وجود دارد برای مقابله با گرانی سکه پیشنهاد میکنم که اعلام کنند هر کس طلا خانگی ویا اب شده را با سکه در بانک معاوضه کنن دولت ارزش افزوده واجرت سکه هم محاسبه کند این عمل باعث افت قیمت سکه میشه وهم طلایی فروخته نمیشه مزایایی هم دارد و بازار کار ساخته خوب میشه و تولید جان میگیره دلالی کم میشه
به نظرتون هنوز نهاد یا شخص دردمندی هست که بفهمه کارگر و کارمند، چی میکشه ؟
اصلا کسی هست که فکر کنه باید حرکتی انجام بده؟
آیا فریاد رسی هست ؟
به خداقسم كه نسخه شفابخش همه دردها و آلام را ميتوان از كتاب آسماني مان قرآن به دست آوريم . مهم است كه چگونه تشخيص دهيم و راه حلهاي اساسي و كاربردي را براي مرتفع كردن مشكلات كشور ارائه نماييم .
مسئولين قضايي كشور مان بايستي به اين مهم دست يابند كه افرادي را كه بستر دزدي را فراهم ميكنند گناهشان به مراتب سنگين تر از آن دزدي اسن كه دست به دزدي و غارت زده است . متاسفانه برخي آدمها در سمتهاي كليدي كشور بستر دزدي را براي دزديدن فراهم ميكنند . انها را دريابيد .
اگر از نظر مردم موضوع را نگاه كنيم ، همانطوركه در متن نيز امد تجربه سال ٩١ هنوز در اذهان باقي مانده است و به مصداق انكه انسان عاقل از يك سوراخ دو بار گزيده نميشود، ملت به دنبال حفظ سرمايه خود هرچند به طور انفرادي كم ولي سر جمع ان زياد و تأثير گذار است، ميباشند. بحث از موعظه و پند و آندرز و انذار و غيره هم گذشته. واقعيات ميداني چيز ديگري را به مردم اموزش داده و همچنان بازاموزي نيز ميكند.
اعتماد و ابرو قطره ، قطره به دست ميايد و طي ساليان ولي با يك اشتباه از دست ميرود. اين اتفاقي است كه مردم را نسبت به دولت به طور عام ( نظام حاكميتي ) دلسرد و بي اعتماد كرده و به طريق اولي ابرويي براي دولت نمانده كه بخواهد از ان براي روزهاي مبادا كه اين ايام يكي از ان روزها است ، مايه اي بگذارد.
چندين و چند بار در چنين بحرانهايي ، تني چند را به عنوان مفسدان اقتصادي گرفته و به عنوان عوامل ايجاد بحران و إخلال در نظام اقتصادي با كوس و كرنا محاكمه و بعضاً احكام سنگين نيز داده اند؟ ايا باز در زماني كه شرايط فراهم شده و با مصداقي جديد بحران اقتصادي ديگري بوجود نيامده؟ قوه قضاييه براي اجراي وظائف ذاتي خود احتياج به تبليغ و نمايش و غيره ندارد. به اين نحو عمل كردن حداقل دو عيب مشهود دارد اول اينكه گويا اين قوه فقط در مواقع خاص به وظيفه خود عمل ميكند ( مبارزه با فساد) و دوم اينكه گويا اين قوه ميخواهد انتقام مردم را از زالوصفتان اقتصادي بستاند.
بخشي از همين مردم به اندازه وسعشان همانطوركه كه در متن امده در تشديد شرايط مقصر و مسئول بوده اند و تجربه نشان داه كه بازهم خواهند بود. صفت مردم نما نيز نميچسبد. انچه مهم است اين است كه چه بلايي سر مردم امده كه اين چنين عمل ميكنند و در هر شرايطي منافع شخصي را بر منافع كشوري ارجح ميدانند.
وقتی کالایی با ارز دولتی وارد و از طرف دیگر همان کالا و یا با تغییر اندک صادر میشود، اوج بی برنامگی مسئولان نمایان میشود که پس از کلی انتقاد تازه متوجه میشوند.
اگر میخواهید اقتصاد درست بشه اقتصاد گدایی از مردم بره کنار اقتصاد خیر توجه به مردم جاگزین بشه
تا دزدی هست آش همین آشه و کاسه همین کاسه
هیچ نسخهٔ شفابخشی ارائه نخواهد شد.هیچ کار مثبتی صورت نخواهد گرفت.برای حل مشکلات ایران باید راه‌حل‌هایی که باعث تغییرات بنیادین خواهند شد،انجام بشه که چشم‌انداز این کار کاملاً تاریک هست.
به احتمال قوی،دلار تا دو سه سال آینده به ۱۰۰ هزار تومان هم خواهید رسید.
چرا وضعیت ارز، سکه، طلا و کالا بحرانی است؟!
سوالی است که باید از شما بپرسیم.
بنظر من دلار در دست دولت بسیار بسیار زیاد است از اینرو برای تامین بودجه مسئولین دور اندیش چنین صلاح دانستند جهت پرداخت بدهی های دولت و بانکها و تامین بودجه سال جاری و اتی قیمت دلار را بالا ببرند تا از طریق فروش دلار به مردم خوشبخت ایران و شرکتها بتوانند به مرادشان برسند.
با توجه به درامدهای ارزی کشور از فروش نفت و گاز و مواد معدنی و پتروشیمی قیمت واقعی دلار در ایران باید 2500 تومان باشد که غیر ان واقعا ساختگی است
در ایران چون هیچ کنترلی برای خرج مسئولین نیست و کسی جرات این سوال را ندارد از اینرو به راحتی فساد در ایران صورت میگیرد و هرکی هر چی دلش خواست میتونه انجام بده مثلا دلار را یک شبه چند هزار تومان گران کنه
اولا مسولان که فقط بفکر جیب خود هستند و خصوصا خود دولت از افزایش قیمت ارز بشدت حمایت کرد، در عمل البته. دوما نسخه ی اقتصادی وجود ندارد، بلکه این نسخه سیاسی هست، هم شما،هم ما و هم خود مسولان میدانند، اما شما و مسئولان خود را به خواب زدید. در ضمن اقتصاد دولتی در هر کشور که پیاده شد به سکشت انجامید، و ایران استثنا نیست، قوانین اقتصاد مثل قوانین فیزیک هستند، با شعار و آرمانگرایی قابل تغییر نیستند
به والله بحران نداریم
خداوند به رییس جمهور و مجلس خیر بدهد
واقعا حال به هم زن تر از این فضای اقتصادی فکر کنم در کشورهای آفریقایی هم وجود نداشته. متولد دهه 60 هستم و در طول زندگی قریب به سی و اندی سال در هر دوره گریبانگیر یک مشکل شدم. یعنی قریب به اتفاق دهه های 60 یها همین شرایط داشتند و در حال حاضر حتی امیدی به فردا ندارم چه برسه به برنامه ریزی چند سال آتی. خیلی متاسفم هستم برای سیاست مداران کشور که به جای بهبود اوضاع هر روز یک نیش و کنایه هم میزنند. اون از وزیر خارجه، وزیر بهداشت، وزیر صتعت و معدن و ...
دوست دارم یک روز صبح از خواب بیدار شم ببینم که همه ی این ها خواب بوده.
اقتصاد یک روزه خراب نمیشود و یک روزه هم درست نمیشود اقتصاد فعلی یک ویرانه است که در صورت گرفتن تصمیمات درست سالها زمان نیاز است که به شرایط مطلوب نزدیک شود
نسخه شفابخش پیشنهادی من خیلی طولانی است و صدالبته در کشوری که جناحهای قدرت تحمل یکدیگر را هم ندارند امکان اجرا ندارد اما برای اثبات این موضوع که در کشور ایده و راه حل وجود دارد اما در بن بست سیاسی کشور همه چیز بر فنا می رود شمه ای را عرض می کنم:
1. پذیرفتن رقم جمعیت 80 میلیونی کشور به جای جمعیت چندهزار نفری خودیها (موسوم به اصل تبدیل نخودی به خودی در ترمودینامیک)
2. اولویت تخصص به معیارهای من در آوردی موسوم به تعهد (موسوم به اصل پیشگیری از فساد عزیزان دل کارنابلد)
هر وقت این دو اصل مورد استقبال قرار گرفت بقبه اش را عرض می کنم
شاید تعدادی از مسئولان با عده ای دلال و کاسب حرام خور هم سفره هستند.
یک نسخه وجود دارد
مثل تمام کشورهای عادی دنیا فقط به فکر منافع ملی و زندگی دنیوی مردم باشبم با منطق زندگی کنیم نه با آرمان شعار و ایدئولوژی
در کار سایر کشورها دخالت نکنیم . به فکر کشور خودمان باشیم غصه سایر مردم دنیا را لازم نیست ما بخوریم . هماهنطور که کسی غصه ما را تاحالا هیچ وقت نخورده است‌.
با کشوری دشمنی نداشته باشیم تا مجبور نباشیم نگران انواع و اقسام دشمنان ریز درشت باشیم که دائم بر علیه مان توطئه بکنند.
به نظر من برای برون رفت از این نابسامانی اقتصادی مسئولان باید موارد زیر را مو به مو و بدون هیچگونه ملاحظه کاری اجرا کنند :
- اولا برای نقدینگی چاره ای اندیشید : مثلا از شرکتهای خارجی مانند خودرو سازی ، لوازم الکتریکی و ... دعوت کنند تا شعبه ای در ایران دایر کرده و مردم نیز سهام دار آن شرکت ها شوند در این صورت هم نقدینگی مهار می شود و هم چنین یه عده سرپرست خانوار سر کار می روند
- برای اینکه دلالان و واسطه گران در جامعه کمتر از این نابسامانی سو استفاده کنند ، باید برای هر شغلی حتی دلالی صنفی دایر شود و مانند نظام مهندسی مجوز فعالیت داده شود ( دلیل ایجاد این صنف را در موارد بعدی اعلام میکنم )
- برای همه معاملات از مبالغ مشخص به بالا مالیات قرار داده شود و هر چه قدر این مبالغ و تعداد آن در سال بیشتر شد درصد مالیات هم بیشتر شود
- هر خانواده ای برای حداقل امکانات زندگی مانند خانه و ماشین و ... نیاز به پرداخت مالیات ندهد ولی برای امکانات بیشتر مالیات پرداخت کند ( مثلا اگر خانواده ای 3 تا ماشین دارد برای ماشین دوم 10 درصد مالیات بدهد و برای ماشین سوم 20 درصد ارزش ماشین هرساله مالیات بدهد )
- هر خانواده ای که از امکانات اولیه محروم است کمک هزینه به آنها تعلق بگیرد
- برای درآمد از مبلغ مشخص به بالا مالیات گرفته شود و هر چه قدر این درآمد بالا رفت درصد مالیات هم افزایش یابد
- پول آب و برق و مالیات شهرداری و ... در بالای شهر بیشتر از پایین شهر و همچنین در شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچگ و روستاها باشد
- همه مسئولین رده بالا از مدیر عامل یه سازمان به بالا حق ندارن خود و خانواده شهروند کشور دیگر شود و اگر این چنین باشد باید مالیات یا جریمه هرساله پرداخت کند
- برای اینکه کشاورز محصول خود را ارزان نفروشد و مصرف کننده هم گران نخرد باید صنفی ایجاد شود و دلالان و واسطه گران در آن عضو شوند و برای معاملاتی که انجام می دهند مالیات پرداخت کرده و همچنین دلال ماشین و ملک و ساخت و ساز ملک نیز باید این صنف را داشته باشند ( نکته مهم این است که باید مبلغی که دلال محصول ، ماشین و ملک را می خرد و می فروشد مشخص باشد و در سامانه ثبت شود تا بر اساس آن مالیات بدهند)
- اگر مورد قبل در سامانه ای ثبت شود ، برای این کار به دانش آموختکان رشته کامپیوتر هم نیاز می شود که اشتغال زایی را به همراه دارد
- اگر کسی خانه یا ماشین میلیاردی دارد باید مالیات بدهد
من به عنوان مهندس کامپیوتر اینقدر ایده در سرم دارم ، من نمیدونم چرا مسئولین و اقتصاددانان هیچ اقدامی نمیکنند
هیچ گزینه خوشایندی پیش رو نداریم و نسخه شفا بخشی وجود ندارد بهبود اقتصاد در شرایط غیر تحریمی هم دشوار است چه رسد به شرایط فعلی
کمتر از ۳ ماهه دیگه قحطی کالاهای اساسی به سراغ ایران می اید و کشور به سرنوشت شوروی دچار خواهد شد ، چه پاییزی و زمستونی بشه امسال ، ای کاش مسئولین مستند فروپاشی شوروی رو مشاهده میکردند ؟؟؟!@
مگر مشاور اقتصادی رییس جمهور نفرمودند که حجم نقدینگی زیاد است خوب این راهکاری است که دولت تصمیم گرفته و یا مشاوران اقتصادی دولت آنقدر هشیار نیستند که این بلاها به سر مردم می اید وملت به زحمت بیافتد بنظرمن یا عمدا این کارها را انجام میدهند ویا اقتصاددانها خیلی ضعیف هستند پیش بینی نمی توانند بکنند.
يك ششم نه! يك نهم! رياضي دبيرستان چند شدي؟
مانند زمان جنگ فرقی بین هیچکی نباشد فرقی بین من بسیجی با حاج قاسم نبود همراه ما غذا می خورد همراه ما خط مقدم بود
تنها نسخه : با درایت و حواس جمعی کامل مذاکره و حل وفصل مشکلات با دنیا...والسلام
یعنی شما میخوای بگی عاملی بغیر از سوء مدیریت اینچنین باعث نابود شدن اقتصاد کشور ظرف یکسال اخیر شده ؟!! آره اصلا مریخی ها مقصرن چطوره ؟
اگر ارزش پول دو بار پی در پی به یک سوم کاهش یابد آنگاه ارزش نهایی به ارزش اولیه برابر یک نهم خواهد بود نه یک ششم.
نیازی به نسخه اقتصادی نیست کافیست از خودت شروع کنی!
ادرس غلط نده
چرا فکر میکتی بقیه جاها موفق بودیم فقط اقتصاد خرابه؟
اینا بصورت دونه های زنحیر بهم وصل اند اصلا یکی هستند
اقتصاد سیاست فرهنگ امنیت سرمایه های اجتماعی اعتماد و ...
وضع بقیه خوبه؟
سال گذشته وقتی روحانی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافت، ترامپ درخواست ملاقات داده بود. اما روحانی رد کرد. قبل از آنکه ترامپ دستور خروج از برجام را میداد باید مسیر دیپلماسی را طی میکردیم. مسدود کردن دیپلماسی راهگشا نیست. الان حتی آمریکایی ها خودشان اذعان کردن که تصور نمیکردن با خروج از برجام اقتصاد ایران تا این اندازه آسیب ببیند. نگذارید بیش از این دیر بشه.
اولین راه حل شفافیت مالی همه ایرانیان و همه حسابهای مالی اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران است تا منشا پولها مشخص گردد در گام دوم دریافت مالیات از هر تراکنش مالی منجر به درآمد از هر حسابی است، چه از خرید و فروش سکه باشد و چه دلار و چه پوشک بچه؟! این ها راه حلی است که در همه دنیا سالهاست انجام می پذیرد
ما به عوض تربیت و اعتماد به نسل جوان ، به همه یه انگ زدیم و کشور را به خودی وغیر خودی تقسیم بندی کردن . بعضی مسئولین به دانشگاه نرفتن و فقط با بستن چفیه به صورت الکی صاحب مدرک شدن .الان هم دیر نشده . به یاری خدا میتوان بر مشکلات غلبه کرد با اعتماد به مردم و اخراج مسئولینی که با شعار خودی اما با اقدامات خود باعث تقویت دشمن میشن . بازم دیر نیست .
یک عده ای را که در زمین دشمن بازی می کنند باید اعدام انقلابی کرد تا بقیه عبرت بگیرند ولی چون دنباله هرکسی به یک خودی وصل است نمی توان ریشه این حرام خواری ها را سوزاند . از خودتان شروع کنید .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر