بازدید 1926

قاضی آمریکایی ایران را به پرداخت 104 میلیون دلار غرامت محکوم کرد

یک قاضی فدرال در آمریکا با صدور دستوری، خواهان پرداخت 104 میلیون دلار از داراییهای ایران به عنوان غرامت به خانواده قربانیان حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در ظهران عربستان شده است.
کد خبر: ۸۳۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۳ 11 September 2018

یک قاضی فدرال در آمریکا با صدور دستوری، خواهان پرداخت 104 میلیون دلار از داراییهای ایران به عنوان غرامت به خانواده قربانیان حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در ظهران عربستان شده است.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، یک قاضی فدرال در واشنگتن، دستوری مبنی بر پرداخت 104.7 میلیون دلار از سوی ایران به قربانیان حمله ادعایی 1996 در ظهران عربستان سعودی که در آن 19 نظامی آمریکایی کشته شدند، صادر کرده است.

این حکم روز دوشنبه و به صورت غیابی با ادعای دست داشتن ایران و سپاه پاسداران در بمب گذاری پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی برجهای خُبَر در عربستان صادر شده است.

براساس گزارش دویچه وله، در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۶ میلادی بر اثر انفجار یک کامیون بمب‌گذاری‌شده در پایگاه نیروهای آمریکایی در شهر خُبَر عربستان، ۱۹ سرباز آمریکایی کشته و حدود ۴۰۰ تن زخمی شدند.

اگرچه ایران قویا مسئولیت این دو بمب‌گذاری را رد کرده است اما پس از آنکه دادگاه‌های آمریکا ایران را به دست داشتن در این بمبگذاری متهم کردند، خانواده نظامیان کشته شده آمریکایی با فشار دولت واشنگتن از ایران درخواست غرامت کردند.

«بریل هوول» قاضی آمریکایی میگوید که این دستور بر پایه «قانون مصونیتهای حاکمیت خارجی در برابر تروریسم» صادر شده است.

خبرگزاری رویترز مدعی است که نمایندگی ایران در سازمان ملل برای اظهار نظر در دسترس نبوده است.

براساس این گزارش، در دسامبر سال 2006 نیز یک قاضی فدرال دیگر در واشنگتن طی حکمی ایران را به پرداخت 254 میلیون دلار به خانواده قربانیان محکوم کرده بود.

در سال 2015 دولت آمریکا صندوقی با نام صندوق قربانیان دولتهای حامی تروریسم تاسیس کرد که از طریق آن به خانواده قربانیان تروریسم غرامت بپردازد.

ایران از سال 1984 از سوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان دولت حامی تروریسم شناخته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این و در واکنش به احکام قبلی دادگاههای آمریکایی علیه ایران گفته بود که احکام این دادگاه‌ها هیچ اعتبار قانونی ندارد و جمهوری اسلامی ایران به ‌صراحت اعلام می‌کند این احکام غیرمنطبق با مبانی حقوق بین‌الملل، هیچ‌گونه حقی برای اتباع ایالات متحده ایجاد نکرده است. وی چنین احکامی را تلاش آمریکا برای دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران که در آمریکا بلوکه شده است، خوانده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان