بازدید 4810
۲

کاهش سرعت رشد اقتصادی ترکیه

آمار رسمی حاکی از آن است که رشد اقتصاد ترکیه، به عنوان یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد دنیا، در سه ماهه دوم سال جاری میلادی روندی نزولی پیدا کرده است.
کد خبر: ۸۳۲۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲ 10 September 2018

کاهش سرعت رشد اقتصادی ترکیهآمار رسمی حاکی از آن است که رشد اقتصاد ترکیه، به عنوان یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد دنیا، در سه ماهه دوم سال جاری میلادی روندی نزولی پیدا کرده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی» و به نقل از بلومبرگ، افت شدید ارزش لیر در بحبوحه فشارهای اخیر اقتصادی آمریکا علیه این کشور به این سیر نزولی سرعت بخشیده است.

بر اساس داده‌های تحلیل شده توسط بلومبرگ، تولید ناخالص ملی ترکیه در سه ماهه دوم سال جاری رشدی 5.3 درصدی را شاهد بود، در حالی که در سه ماهه نخست امسال، اقتصاد این کشور با افزایش 7.4 درصدی همراه بوده است.

با وجود اینکه ترکیه اکنون به عنوان یکی از سریع‌ترین بازارهای رو‌به‌رشد اروپا به شمار می‌رود، نگاهی دقیق‌تر به آمار صادرات این کشور نشان از آرام شدن این روند دارد.

سقوط اخیر ارزش لیر، هرچند به نفع صادرکنندگان بوده‌، دولت را وادار به کاهش مخارج کرده است.

لیر از ابتدای سال جاری تا کنون با سقوط تقریبا 41 درصدی همراه بوده است.

هر دلار آمریکا در بازار استانبول در آخرین ساعات کاری امروز دوشنبه به قیمت 6.41 لیر به فروش رسید.

ترکیه اکنون در اقدامی جبرانی به دنبال مستقل سازی بانک مرکزی و یکپارچه سازی سیاست‌های پولی و مالی خود است تا با تقویت توان خود از تکرار چنین شوک‌هایی به اقتصاد خود جلوگیری کند.

دولت این کشور برای مقابله با افت ارزش پول خود تمهیدات متعددی از جمله استفاده از لیر در مبادلات تجاری بین المللی، پیشنهاد مبادلات تهاتری با کشورهای متحد، اعطای بسته‌های تشویقی برای تبدیل پس اندازهای ارزی شهروندان به لیر، اعطای وام های کم بهره به کسب و کارهای کوچک و متوسط و موارد دیگری از این دست را به کار گرفته است.

به عقیده تحلیل‌گران، تنش دیپلماتیک با آمریکا از جمله دلایل این کاهش ارزش است.

این کشمکش بین دو کشور هم پیمان و عضو ناتو، در پی دستگیری یک کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه در اوایل ماه آگوست آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

ترامپ ماه گذشته تهدید کرد که به دلیل عدم رهایی این کشیش، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.
این تنش‌ها شوک بزرگی را به بازار ترکیه به ویژه بازار معاملات ارز این کشور وارد آورده است و پیش بینی می شود با تداوم این روند نرخ دلار نسبت به لیر با رشد بیشتری در هفته‌های آینده روبرو شود.

مقامات عالی رتبه ترکیه‌ای از جمله رجب طب اردوغان، رئیس جمهور، و برات آلبایراک، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه، اعلام کرده‌اند که تاثیر تحریم‌های آمریکا محدود و گذرا خواهد بود و اقدامات جبرانی اتخاذ شده، اقتصاد ترکیه را به زودی به روند عادی قبل بازخواهد گرداند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
زیرا شما ارز را گران کردید توریسم ان کم شده ...نصف گردش گران ان ایارنی بودند
رشد اقتصادی ترکیه ۵.۳ درصد است و آنوقت می گویید بحران اقتصادی!
این رشد رقم قابل توجهی است و جزو بالاترین رشد اقتصدی های جهان است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی