بازدید 11996
«وال استریت جورنال» عنوان کرد؛

چگونه رقابت آمریکا با ایران در عراق، منجر به وقوع حوادث بصره شد؟

ایران و آمریکا دو دشمن سرسخت یکدیگر در خاورمیانه، عمده ترین و مهم ترین بازیگران عرصه سیاسی و میدانی عراق هستند و هر دو کشور همه ابزارها و سیاست های خود را برای مهار و محدود کردن نفوذ دیگری در عراق به کار می گیرند. در این میان، به نظر می رسد به توجه به افزایش فزاینده نفوذ ایران در عراق، ایالات متحده و برخی بازیگران منطقه ای همچون عربستان سعودی، به دنبال مهار ایران در عراق و دور کردن بغداد از تهران هستند.
کد خبر: ۸۳۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴ 10 September 2018

ایران و آمریکا دو دشمن سرسخت یکدیگر در خاورمیانه، عمده ترین و مهم ترین بازیگران عرصه سیاسی و میدانی عراق هستند و هر دو کشور همه ابزارها و سیاست های خود را برای مهار و محدود کردن نفوذ دیگری در عراق به کار می گیرند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، سیاستگذاران و مقامات آمریکایی تصور نمی کردند، نفوذ ایران در عراق تا این حد گسترش پیدا کند. با این حال، پیوندهای ایدئولوژیک و عوامل ژئوپلیتیک روابط میان دو کشور را متحول کرد و ایران به بازیگر اصلی عراق تبدیل شد.

ظهور داعش، نقطه عطف دیگری از همکاری امنیتی میان ایران و عراق بود و تهران نقش عمده ای در شکست داعش و بازگرداندن ثبات به این کشور ایفا کرد.

با این حال، به باور بسیاری از ناظران، عراق پسا داعش تفاوت های زیادی با عراق پیش از آن دارد و بازیگران ذی نفوذ اصلی آن یعنی ایران و آمریکا با چالش های جدیدی در این کشور مواجه هستند.

در این میان، به نظر می رسد با توجه به افزایش فزاینده نفوذ ایران در عراق، ایالات متحده و برخی بازیگران منطقه ای همچون عربستان سعودی، به دنبال مهار ایران در عراق و دور کردن بغداد از تهران هستند.

در همین زمینه، روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» در مطلبی به رقابت ایران و آمریکا در عراق پرداخته و حوادث بصره و حمله به کنسولگری ایران در این شهر را ناشی از رقابت بین تهران ـ واشنگتن می داند.

وال استریت جورنال در ادامه نوشت: حمله موشکی به سمت مأموران و هیأت دیپلماتیک آمریکا در عراق پس از حمله به کنسولگری ایران در بصره، منجر به افزایش تنش ها در عراق شد؛ در شرایطی که دو کشور به شدت در حال رقابت برای شکل دهی به دولت آینده عراق و تعیین نخست وزیر هستند.

چگونه رقابت آمریکا با ایران در عراق منجر به وقوع حوادث بصره شد؟

این روزنامه آمریکا افزود: مشخص نیست چه کسی حملات راکتی علیه هیأت دیپلماتیک آمریکا در بغداد شلیک کرده است؛ حملاتی که خساراتی نیز در پی نداشت، ولی گویا هشداری بود به واشنگتن از سوی گروه های طرفدار ایران؛ هشداری در مورد اینکه آمریکا نباید در شکل دهی به دولت آینده عراق نقشی داشته باشد. این حملات به ویژه پس از آن صورت گرفت که برت مک گورن، نماینده آمریکا در عراق با گروه های سنی و کردی برای ایجاد ائتلافی که العبادی نیز بخشی از آن بود رایزنی کرد.

در نهایت اینکه، این روزنامه آمریکایی بر آن است که حوادث اخیر و به ویژه حمله به کنسولگری ایران در بصره، بخشی از رقابت میان ایران و آمریکا در عراق است که می تواند تشدید شود. در واقع، حوادث بصره بخشی از تلاش آمریکایی ها برای کاهش نفوذ ایران در عراق است که می تواند منجر به برخورد نیروهای طرفدار ایران در عراق با نیروهای آمریکایی شود و از طرف دیگر زمینه های ایجاد بن بست سیاسی در عراق برای تشکیل دولت آینده این کشور را فراهم آورد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان