بازدید 7422
استاندار خوزستان در گفت‌وگو با «تابناک»؛ بخش دوم

اگر کارون آب اضافه دارد، سهم محیط زیست استان است نه انتقال آب/ در مبارزه با ریزگرد‌ها، طرح‌های مفصلی داریم

در شرایطی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان بر وجود «آب مازاد» در کارون اصرار دارد و می‌کوشد با اتکا به این موضوع، اجرای طرح‌های انتقال آب در بالادست کارون را موجه نشان دهد، استاندار خوزستان پاسخ جالب توجهی به این ادعا می‌دهد.
کد خبر: ۸۳۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵ 10 September 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شددر شرایطی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان بر وجود «آب مازاد» در کارون اصرار دارد و می‌کوشد با اتکا به این موضوع، اجرای طرح‌های انتقال آب در بالادست کارون را موجه نشان دهد، استاندار خوزستان پاسخ جالب توجهی به این ادعا می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ کافی است بگوییم «انتقال آب» تا نام کارون و طرح‌های مختلف برای برداشت آب از بالادست آن و هدایت آن به دیگر حوضه‌های آبریز در دیگر استان‌های کشورمان در خاطر بسیاری از ایرانیان زنده شود؛ طرح‌هایی که هنوز برخی شان در صف اجرا قرار دارند و حکایت از جا افتادن این راه به عنوان یگانه‌ترین راه برای تأمین آب استان‌های مرکزی کشورمان دارد.

سلسله تصمیم‌هایی که دولت‌های مختلف در اتخاذ و اجرای آن‌ها نقش آفرینی کرده‌اند و به باور بسیاری از کارشناسان، یکی از بزرگترین دلیل‌های ابتلای خوزستان به مشکلات بزرگی مانند ریزگرد‌ها و افت کیفیت آب در پایین دست کارون بوده که در مقاطعی حتی تامین آب آشامیدنی اهالی این خطه را مختل و غیر ممکن کرده است.

رویداد‌هایی که موجب شده بسیاری از اهالی خوزستان، مخالف اجرای هر پروژه دیگری برای انتقال آب در بالادست کارون باشند و به شدت به اخباری که در این خصوص منتشر می‌شود، واکنش نشان دهند؛ واکنش‌هایی که به باور دکتر غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، طبیعی و حق مردم این دیار است، چون به باور وی نیز کارون و خوزستان هیچ آب مازادی برای انتقال ندارد و اگر قرار بر انتقال باشد، حداکثر باید برای آب شرب صورت گیرد که دستور صریح رئیس جمهور است.

این در حالی است که شریعتی در گفت‌وگوی تفصیلی خود با «تابناک» (متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید)، به نکته جالب توجه دیگری در این خصوص اشاره می‌کند که به اتکای آن، نمی‌توان هیچ مجوزی برای انتقال آب از خوزستان صادر کرد، چون صدور این دست مجوز‌ها به معنای ندید گرفتن یک حقابه مهم و کلیدی در این استان است؛ حقابه‌ای که سال‌ها دیده نشده و نتیجه آن مدت‌های مدیدی است که به حلق ساکنان این خطه فرو می‌رود.

استاندار خوزستان در این باره می‌گوید: بنده شخصا با طرح‌های انتقال آب مخالفم و مخالفتم را در جمع مسئولان ابراز کرده‌ام، چون مشکلات زیست محیطی و فنی به دنبال دارد. نظر بنده هم نظر آقای رئیس جمهور است؛ یعنی انتقال آب حداکثر برای آب شرب صورت پذیرد. بنده معتقدم که باید کیفیت آب را در پایین دست دید چراکه اصل، پایین دست است. نمی‌توانیم در بالادست کیفیت آب را کاهش داده و به سمت پایین گسیل کنیم و بعد به مردم بگوییم شما [بدون اعتراض] زندگی کنید.

وی در ادامه با اشاره به برداشت آب با کیفیت بالا در بالادست کارون در طرح‌های انتقال آب و بی توجهی به کیفیت آب این رود در پایین دست آن، می‌افزاید: به همین علت است که معترض هستیم. در بالادست آب با کیفیت را هم انتقال می‌دهند و هم برداشت می‌کنند. این در حالی است که باید بپذیریم بالاخره در خوزستان هم آب‌ها برنامه ریزی و مصوب است؛ چه برای شرب، چه برای صنعت، چه برای کشاورزی و در یک کلام، برای تولید ملی. دیگر نمی‌توانیم فشار بیشتری به این منابع آب بیاوریم. چون این‌ها برنامه ریزی شده و سرمایه گذاری صورت گرفته است.

شریعتی در پاسخ به این که برخی دولتمردان از جمله دکتر کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مدعی هستند که کارون مازاد آب دارد و بر این اساس می‌توان از آن برداشت کرد، می‌گوید: این بحث فنی را هم با هم داشته‌ایم؛ خوزستان و کارون اگر هم مازاد آب داشته باشند، باید برای مسائل زیست محیطی‌اش صرف شود. چرا خوزستان دچار مشکلات زیست محیطی ریزگرد‌ها و امثال این‌ها شده؟ چون قبلا این سد‌ها نبوده، این آب‌ها می‌آمده و سیلاب می‌شده، سیلاب می‌رفته و زمین‌ها را مرطوب می‌کرده، پوشش گیاهی را شکل می‌داده و...، اما اکنون به خشکسالی خورده، سد‌های عظیم هم آب‌ها را استتار می‌کند و نتیجه می‌شود، ابتلای استان به مشکلاتی مانند تشکیل پهنه‌های تولید ریزگرد. این‌ها را باید اصلاح کنیم.

تأکید استاندار خوزستان به رعایت حقابه‌های زیست محیطی در حالی است که گزارش‌های متعددی در خصوص مهاجرت اهالی خوزستان به دلیل مشکلات زیست محیطی و معیشتی منتشر می‌شود. مهاجرت مردمانی آسیب دیده و رنج کشیده که تاب تحمل انبوه مشکلات زیست محیطی را ندارند و از بی هوایی و بی آبی در رنج عذابند. مردمانی که برخی شان به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر امکان زندگی در زادگاه خود را ندارند و بعضی هایشان که توان مهاجرت داشتند، ترک دیار را در پیش گرفتند. مهاجرتی که بزرگترین ریشه آن ندید گرفتن حقابه‌های محیط زیستی استان خوزستان است که استاندار این دیار به آن اشاره می‌کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر