بازدید 12545

استانی با بیشترین آمار محکومان مهریه

کد خبر: ۸۳۲۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ 10 September 2018

مدیرعامل ستاد دیه گفت: استان‌های خراسان شمالی، ایلام و سیستان و بلوچستان کمترین آمار زندانیان مهریه و استان فارس و گیلان بیشترین آمار را دارند.

به گزارش ایلنا اسدالله جولایی (مدیرعامل ستاد دیه) با اشاره به افزایش آمار زندانیان مالی گفت: از حدود ۱۴ هزار زندانی غیرعمد که در کل کشور زندانی هستند، در حدود یک درصدشان، زندانیان دیات شامل حوادث رانندگی و کارگاهی هستند و مابقی بدهکاران مالی از جمله محکومان مهریه، چک را شامل می‌شود.
وی در واکنش به بررسی پیشنهاد "کاهش معیار ۱۱۰ سکه به نصف" و "محاسبه قیمت سکه به نرخ روز عقد" در کمسیوم اجتماعی مجلس ، خاطرنشان کرد: محاسبه مهریه به نرخ روز عقد محال ممکن است. در هیچ موردی عطف ماسبق و یوم‌العقد نداشتیم و در همه قراردادها از جمله ازدواج یوم‌الاعدا است و نمی‌توان گفت، چون عقد غیرمعوض است، رجوع به گذشته داشته باشیم، چراکه رجوع به گذشته اصلا شانیت ندارد. همچنین از لحاظ حقوقی نیز چنین چیزی وجود ندارد.
مدیرعامل ستاد دیه با تاکید براینکه مهریه یک قرارداد مالی است که جنبه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر کسی به دلیل عقد غیرمعوض دچار محکومیتی شده باشد، طبق قانون باید اعسار آن پذیرفته شده و نباید طبق قانون زندانی مهریه داشته باشیم، اما با عنایت به پیگیری زوجه و اینکه دادگاه می‌خواهد با افرادی که تعهداتی داشته‌اند، قاطع برخورد کند و همچنین برای جبران مافات و در برخی موارد آزار روحی و روانی که زن دیده است، حکم زندان را در نظر می‌گیرد.
جولایی با بیان اینکه معتقدیم با توجه به وضعیت معیشتی بدهکاران مهریه باید کمترین میزان در نظر گرفته شود، گفت: ما می‌خواهیم راهکاری پیدا شود که شانیت زنان نیز حفظ شود، تمام توجه‌مان این است که نظارت قوی بر این مسائل ایجاد شود، از همین رو جلسات متعددی با کارشناسان این حوزه در حال برگزاری است تا به یک نتیجه مشخص در این خصوص برسیم تا براساس آن حقی از زنان ضایع نشده و شانیت آنها نیز حفظ شود. و همچنین از سوی دیگر با این تعداد از محکومان مهریه مواجه نباشیم. البته هیچ دولتی نمی‌تواند، برای مهریه مقدار مشخص کند؛ بلکه باید از نظر عرف جامعه این موضوع تغییر کند.
وی با بیان اینکه محکومان مهریه بیش از آنکه از لحاظ مالی مشکل داشته باشند، از لحاظ فرهنگی دارای مشکل هستند و باید فقرزدایی در حوزه فرهنگی داشته باشند، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داده که اغلب افرادی که مهریه بالا تعیین می‌کنند؛ سطح سواد کمتری دارند و بیشتر به دنبال چشم و هم‌چشمی هستند یا مهریه را اهرم قدرت برای خود می‌دانند تا مرد به راحتی نتواند زندگی مشترک را رها کند، در حالی که واقعا اینگونه نیست و مهریه نمی‌تواند اهرمی برای نگهداری یک زندگی مشترک باشد.
مدیر عامل ستاد دیه با بیان اینکه اینکه مهریه را هم می‌دهند و هم می‌گیرند، تاکید کرد: وقتی موقع دریافت مهریه می‌شود، در اکثر موارد به دلیل اینکه مرد توانایی پرداخت ندارد، زوجه به حداقل مهریه اکتفا می‌کند.

جولایی همچنین در خاتمه گفت: استان‌های خراسان شمالی، ایلام و سیستان و بلوچستان کمترین آمار زندانیان مهریه و استان فارس و گیلان بیشترین آمار را دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۱
واقعا این همه گزارش از مهریه در این چند روزه در تابناک زیاد نیست؟ چرا در مورد نابرابری حقوق زنان ومردان مطلبی نمی گذارید؟ چرا در مورد مشکلات زنان برای جدا شدن از همسر بی بند و بار یا معتاد گزارش تهیه نمی کنید. چرا در مورد سهمیه بندی های جنسیتی در آزمون های استخدامی و کنکور مطلب تهیه نمی کنید؟ ظلم هایی که به نیمی از جمعیت جامعه به جرم زن بودن می شود نمی بینید ولی عده ای که به جرم مهریه در زندان هستند به چشم می آیند؟ کمتر زنی از زندگی خوش فرار می کند و با علم به این که همسرش مالی ندارد مهریه را اجرا می گذارد.
خدا وکیلی دولت ، مجلس و قوه قضایه یک فکری برای مهریه بکنند ، جوان ما را می بینند دیگر از ازدواج می ترسند ، همه قوانین اسلام مگر اجرا میشه که این یکی را لینقدر سخت اجرا می کنید ، با حقوق 1/300 چطور هر چهار ماه یک سکه و ماهانه 8/60 نفقه پرداخت کنم زندگی خودم و مادر پیرم چی از کجا دادخواهی کنم ، مسئولان امر اینقدر مال حرام ریخته اند در شکمشان که وضعیت امسال من را درک نمی کنند.
جناب مدیر عامل محترم دیه، از فرمایشات جنابعالی اینطور فهمیدم که همچنان مصر بر ماندن افراد بدبخت در زندان هستید و ظاهر سازی میکنید. اینکه مهریه بر اساس روز عقد حساب شود کار درستی است منتهی شما بقیه کار را نخوانده اید.... به نرخ روز عقد ریالی حساب شود و در زمان تادیه همان مبلغ ریالی با توجه به نرخ تورم و البته محاسبات قضایی محاسبه و به نرخ روز عنوان میگردد که رقم معقول و منطقی است ......
من به همه ی پسرای پای مراسم خاستگاری هشدار می دم، مهریه رو هم می دن هم می گیرن و به حس الان خودتونو حرفای طرفتون اصلا اعتماد نکنید آدما با یه گرم و سرد شدن هوا حرفاشونو عوض می کنن
سکه به روز عقد ریالی حساب بشه و در روز بازپرداخت ریالی و به روز حساب بشود ....... والسلام
متاسفانه توی ایلام طلاق زیاد مرسوم نیست و به همین دلیل آمار خودکشی بالاست!
متاسفانه این مهریه یک وسیله کشب درامد شده برای یکسری ، دختره دیپلم نداره رفته یک پسر ساده را در تور انداخته و باهاش ازدواج کرده بعد از یکسال هم رفته مهریه اش را اجرا گذاشته و طلاق گرفته الان رفته یک از محل اخذ مهریه یک 206 انداخته زیر پاش و هر ماه هم پدر و مادر پسر بدبخت از محل پس انداز یک عمر زندگیشان دارند مهریه پسر را می دهند در واقع یک دختر انگار مفتی مفتی یک حقوق ماهانه دارد و در خیابانها دائم در حال خوشگزرانی است با 206 ش و طوری آرایش می کند هر کس نشناسد فکر می کند دختر فلان تیمسار است.
اینکه مهریه خانمی سال ۸۰ هزارسکه ۶۰۰۰۰ تومانی بود واکنون۵میلیارد شده وتاصد سال دیگر هم همسر بینوا نمیتواند بپردازد وپس از فوتش چیزی برای فرزندانش میراث نمی ماند تازه اگر خانم هر روز مطالبه نکند و شوهر بیچاره را به زندان نیا ندازد عقلا وشرعا جایز است تقسیم اموال بین زوجین به میزان مساوی و تحدید مهریه به یک نرخ معقول ۱۴سکه ویا نرخ سکه زمان عقد روش منطقی است فقه شیعه فقه پویا ومتناسب با مقتضیات زمان است وگرنه محکوم به شکست است این تاکید رییس ستاد دیه بر باقی ماندن برشرایط سنتی مشکل افرین است مشکل گشا نیست
پس اقای محترم رئیس ستاد محترم دیه مشکل را مطرح می کنید معضل معلوم است و قانون گذاری می کنید از شان زن می گویید و راه حل معقول که قبمت سکه به نرخ عقد است را نفی می کنید مگر کارگر ۹۰۰ هزارتومن آقای محترم ماهی حقوق نمی گیرد از خدا نمی ترسید
حرامشان باشه این پول مفت
دیگه زنام باید مهریه بدن.شرایط تغییر میکنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل