بازدید 1790

کمبود شیر و شیرخشک در کشور نداریم

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور: کمبود شیر و شیرخشک در کشور نداریم و در حال حاضر با مازاد تولید هم روبرو هستیم.
کد خبر: ۸۳۲۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۴ 10 September 2018

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور با حضور در برنامه گفتگوی 18:30 درباره تولید شیر در کشور گفت: تا سال گذشته با حمایت های دولتی بالغ بر 30 هزار و 500 تن شیرخشک صادر کردیم و توانستیم بازارهای خوب صادرات در کشورها به خصوص روسیه ایجاد کنیم.

اما امسال به دلیل نوسانات ارزی و بالا رفتن قیمت دلار بازهم بدون حمایت دولت صادرات انجام می شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات شیرخشک را مممنوع کردند. او گفت: صنایع لبنی با دو ابزار مدیریت می شود یکی شیرخشک و دیگری کره. صادرات کره با بسته بندی بالای 500 گرم نیز ممنوع شد که صادرکننده درباره کره در بسته های زیر 500 گرمی این محصول را صادر می کند، کره ارز دولتی نداشت و به تازگی ارز دولتی گرفت.
 
او افزود: وقتی شیرخشک ارزآوری خوبی دارد سوال این است که دولت چرا صادرات را ممنوع کرده است. در پنج ماه اول امسال 31 میلیون دلار ارز آوری از صادرات شیرخشک داشتیم که دولت با ممنوعیت صادرات شیر خشک فقط می خواهد قیمت شیرخام صنایع لبنی را کنترل کند.
 
کمبود شیر و شیرخشک در کشور نداریم

کشور ما سالانه 11 میلیون تن تولید شیرخام دارد که از این مقدار یک میلیون تن با تبدیل به فراورده های لبنی صادر می شود. سرانه تولید ما حدود 120 کیلوست که ده درصد آن صادر می شود و صد و ده کیلو مصرف سرانه کشور است.

مقدسی درباه سو استفاده از فضای اقتصادی کشور گفت: این ها کسانی هستند که منافع شان به خطر افتاده. صنایع لبنی بازار خوبی را در کشور داشتند و بازرهای خوبی را در دنیا به دست آوردند اما وقتی بازار صادراتی شیرخشک که ماندگاری دارد خوب می شود و رونق پیدا می کند، ابزار آن از دست صنایع لبنی خارج می شود نمی توان قیمت را کنترل کرد و تولید کننده تمام قد در مقابل دولت ایستادگی کرد.
 
دولت هر کیلو شیرخام را به قمیت 1570 تومان از دامدار می خرد درحالیکه قیمت تمام شده برای گاودار هرکیلو 1938 تومان است بنابراین با این کار انگیزه دامدار از بین می رود.
 
کشور ایران از اروپا  تا شرقی ترین نقطه در صادرات محصولات لبنی رقیب ندارد بنابراین دولت باید ماده اولیه را برای دامدار وارد کند تا مشکلات حل شود. صنایع لبنی نیز باید تعهد کنند قیمتی که مصوب وزارت جهادکشاورزی که متولی این کار است را اجرا کنند. 
 
مقدسی در ادامه گفت: تمام تصمیمات درباره مسئولیت تنظیم بازار و مقررات صادرات و ورادات کالاهای بخش کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاروزی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت این قانون را اجرا نمی کند.
 
او افزود: تصمیم وزیر صنعت برای ممنوعیت صادرات شیرخشک بستر را برای قاچاقچیان فراهم کرد بنابراین وقتی که شیرخشک بیرون مرزها قیمتی فراتر از داخل دارد قاچاق می شود مثل همان کاری که در واردات گوشت انجام شد و قیمت از کنترل خارج شد.
 
مقدسی گفت: ما در شیرخشک مازاد تولید داشتیم و ارزآوری در این بخش بیش از ارزبری است. دولت فقط در تامین سویا و ذرت ارز مبادله ای داده است و بقیه مواد از بازار آزاد تهیه می شود، اگر شیرخشک صادر می شود ارز بدست آمده وارد کشور می شود اما مشکل اصلی این است که قبلا کارخانجات شیر را از دامدار می خریدند بعد به صنایع پودری ارائه می شد اکنون ارتباط دامدار با صنایع مستقیم شده که دولت نمی تواند دامدار را مدیریت کند البته این کار دامدار موجب ارزآوری خوبی در این صنعت شده است. 

او افزود: ماده اولیه شیرخشک شیرخام است که ارزبری ندارد فقط  ارز بری سویا و ذرت 20 درصد است بنابراین ارز آورری بیشتر از ارز بری است. ما با ممنوعیت صادرات بازار را از دست خواهیم داد. 

محمود بازاری مدیرکل صادرات سازمان توسعه تجارت در ارتباط تلفنی گفت: ممنوعیت صادرات شیرخشک بر اساس ابلاغیه وزیر صنعت به صورت موقتی است.
 
او افزود: دولت در حوزه صادرات در برنامه ششم اهداف کلان و بلندمدتی برای محقق شدن رشد 20 درصدی در صادرات و تولید دارد اما به دلیل شرایط فعلی حاکم بر کشور سازوکارها و ضوابط دولت در کارگروه تنظیم بازار اینگونه است که تولید شیرخشک ارزبری دارد، در تنظیم بازار هم گزارشاتی از سازمان حمایت می رسد که در شرایط فعلی نیاز داخل کشور بیشتر است.  تامین مواد اولیه شیرخشک به عنوان محصول لبنی تکمیلی نیز یکی از عوامل ممنوعیت صادرات این محصول است.
 
بازاری در ادامه افزود: صادرات شیرخشک چندسالی است که رونق گرفته و ما منکر ارزآوری شیرخشک نیستیم. صادرات شیرخشک در برخی کشورها بالاترین رقم را داشته است اما شرایط فعلی کشور با شرایط سال گذشته فرق کرده و سازمان توسعه تجارت نیز پیگیر طراحی مدلی برای صادرکننده است که بتواند صادرات را کماکان انجام دهد. بازاری گفت: ممنوعیت صادرات شیرخشک موقت است که به زودی برطرف خواهد شد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر