بازدید 3039
۱

تقویت یوان در معاملات بین‌المللی در پی جنگ تجاری

یک روزنامه چینی به بررسی آثار جنگ تجاری آمریکا علیه چین بر روی یوان و اقبال یافتن این ارز در معاملات بین‌المللی پرداخته است.
کد خبر: ۸۳۲۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳ 09 September 2018

تقویت یوان در معاملات بین‌المللی در پی جنگ تجارییک روزنامه چینی به بررسی آثار جنگ تجاری آمریکا علیه چین بر روی یوان و اقبال یافتن این ارز در معاملات بین‌المللی پرداخته است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، ساوت چاینا مورنینگ پست روز یکشنبه در گزارشی نوشت: «به نظر می‌رسد آتش جنگ تجاری آمریکا علیه چین نتیجه‌ای معکوس داشته، چرا که این تنش پکن را به یکی از قدیمی‌ترین اهدافش یعنی تقویت نقش یوان در معاملات بین‌المللی رسانده است.»

آمار منتشر شده توسط بانک صنعتی و بازرگانی ICBC چین حاکی از آن است که مجموع دارایی موسسات و هلدینگ‌های خارجی در پایان سه ماهه‌ دوم سال جاری میلادی به 4.9 تریلیون یوان (717 میلیارد دلار) رسید. از کل این مجموع، سهم سهام و اوراق معامله شده به یوان نسبت به کل سهام و اوراق جهانی به ترتیب به 2.5 و 3.5 درصد افزایش یافت.

علاوه بر این، در ماه نخست سال جاری میلادی، حجم سرمایه‌های معامله شده به یوان توسط بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف با 1.39 درصد رشد برای نهمین ماه متوالی افزایش یافت. این در حالی است که این میزان نسبت به کل سرمایه‌های موجود در بازارهای جهانی در پایان سال 2017 به 1.22 درصد و در پایان سال 2016 به 1.08 درصد رسیده بود.

پر واضح است که یوان هنوز راه زیادی را برای گرفتن جای دلار در بازارهای جهانی باید طی کند، اما توسعه تحریم‌های مالی آمریکا بر چین و متحدان اقتصادی این کشور آسیایی عواقبی را برای دلار به همراه داشته است و کشورها را به تجدید نظر در استفاده از آن به عنوان ذخیره ارزی و وسیله پرداخت مالی در تراکنش‌های بین المللی خود وا داشته است.

بر خلاف جنگ تجاری و کاهش ارزش یوان در ماه‌های اخیر، بانک مرکزی چین در گزارشی اعلام کرد استفاده از یوان در مبادلات جهانی نه تنها کاهشی نداشته، بلکه افزایش محسوسی هم داشته است.

بانک مرکزی چین با استناد به آمارهای ارائه شده در سامانه نقل و انتقال بانکی بین‌المللی سوئیفت اعلام کرد در ماه جولای یوان پنجمین ارز پراستفاده جهان با سهم 2.04 درصد کل پرداخت های تجاری بوده است.

مجموع معاملات یوان در ماه جولای نسبت به ژوئن امسال 9.91 درصد رشده داشت. دلار آمریکا با 38.99 درصد و یورو با 34.71 درصد از کل معاملات در جایگاه اول و دوم معاملات ارزی جولای قرار دارند.

چین در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای جهانی کردن یوان به خرج داده است. چندی قبل، ژو ژیائوچوان، رئیس سابق بانک مرکزی چین، گفته بود فرآیند جهانی شدن یوان در حال پیشرفت است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی این کشور، مبادلات امسال با یوان از ۳.۱۱ تریلیون دلار تا پایان ماه آگوست گذشته که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد افزایش و در مقایسه با سال گذشته ۳۸.۷ درصد افزایش داشته است. به گفته بانک مرکزی چین استفاده از بازار پول چین ادامه خواهد یافت.

به اساس این گزارش، 19 کشور استفاده دائمی از یوان در مبادلات تجاری خود با چین را پذیرفته‌اند که سهم این کشورها از مبادله با یوان ۱.۹۴ تریلیون یوان است.

در بحبوحه تنش های تجاری میان دو کشور، مازاد تجاری چین در مقابل آمریکا بار دیگر در ماه آگوست رکورد زد.

به گزارش شنبه رویترز، مازاد تجاری چین در برابر آمریکا در برای ماه آگوست در حالی در رقم 31.05 میلیارد دلار قرار گرفت که در ماه جولای با روندی افزایشی به 28.09 میلیارد دلار رسیده بود. تراز تجاری بین دو کشور در ماه می به 24.58 میلیارد دلار و در ماه ژوئن به 28.97 میلیارد دلار رسید. به طور کلی، اختلاف تراز تجاری بین این دو کشور در هشت ماه نخست سال جاری میلادی 1.5 درصد رشد داشته است.

مازاد تجاری چین عامل اصلی تنش تجاری میان واشنگتن و پکن است. ترامپ از چین خواسته است تا برای کاهش این مازاد تجاری تلاش کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در راستای سیاستهای حمایت گرایانه اقتصادی و با تاکید بر ضرورت دفاع از اقتصاد آمریکا که به گفته وی طی چند دهه تجارت ناعادلانه برخی کشورها به ویژه چین لطمه خورده، تعرفه‌های موجود بر کالاهای وارداتی از چین را افزایش داده است.

در پی بالا گرفتن جنگ تجاری، هر کدام از این دو کشور بر بیش از 50 میلیارد دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه وضع کرده اند. با این حال، ترامپ بار دیگر تهدید کرده که بر 200 میلیارد دلار دیگر از کالاهای ساخت چین تعرفه های گمرکی جدید وضع می کند. چین نیز هشدار داده در صورت ادامه رفتار خصمانه ترامپ، از هیچ گونه اقدام تلافی جویانه‌ای دریغ نخواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دمش گرم هرچی ما گل به خودی میزنیم اونا خوب هواسشون جمعه
خیلی شیک و مجلسی از تجار ایرانم یورو قبول نکرد و عملا مجبورشون کرد با یوان خودش کار کنن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها