بازدید 16360
در گفت‌وگو با تابناک مطرح شد؛

واردات شیرخشک با ارز ۴۲۰۰ تومانی با وجود مازاد تولید در داخل/ واردات کره با دلار دولتی و صادرات با ارز آزاد برای عده‌ای سودجو/ کارخانجات چگونه دولت، مردم و گاودار را مدیریت می‌کنند؟

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور، در لیست جدید ارسالی به بانک مرکزی در حالی چهار کد برای واردات شیر خشک و کره با ارز 4200 تومانی ثبت شده است که ما یک میلیون تن شیر خام را در سال تبدیل به فرآورده های لبنی و صادر می کنیم و از این مقدار، تنها 2.5 درصد، شیرخشک می باشد! حال چرا فکری به حال درصد باقیمانده نمی کنند و فقط برای صادرات شیرخشک ممنوعیت ایجاد شده است؟
کد خبر: ۸۳۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲ 10 September 2018

واردات شیرخشک با ارز ۴۲۰۰ تومانی با وجود مازاد تولید در داخل/ واردات کره با دلار دولتی و صادرات با ارز آزاد برای عده‌ای سودجو/ کارخانجات با دو اهرم، دولت، مردم و گاودار را مدیریت می‌کنندحال و روز اقتصاد ایران این روزها تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز، در شرایطی قرار گرفته است که دولت با تشکیل بازار ثانویه ارز و سامانه نیما سعی در ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز و دخل و خرج مردم دارد. راهکار ایجاد بازار ثانویه و در حقیقت ایجاد بستری برای عرضه و تقاضای ارز بین صادر کننده و واردکننده، از مدت ها قبل، با نظر مثبت بسیاری از فعالین بازار همراه بود و بسیاری بر این باور بوده و هستند که باید به سمت آزاد سازی و دوری از ارز رسمی برویم. زیرا ارز رسمی که این روزها به دلار 4200 تومانی، شناخته می شود، با نیت ایجاد ثبات در نرخ نیازهای اساسی مردم، مصوب شده است ولی در باطن خود، متاسفانه برای عده ای سود جو، رانت و سودهای یک شبه به وجود آورده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، حال در کنار خوب و بد ارز رسمی، این روزها بازار ثانویه با رویکرد جدید دکتر همتی در بانک مرکزی، نسبت به گذشته، در شرایط بهتری قرار گرفته است. اما در یک طرف این بازار، یعنی سمت عرضه، شاهد دستورالعملی عجیب بوده ایم که موجب شده است تا عملا یکی از ورودی های عرضه به این بازار بسته شود. این دستور المعل از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت در جهت ممنوعیت صادرات شیرخشک و کره در تاریخ 20 مردادماه 97 صادر شده است. هرچند در نگاه اول ممکن است این گونه برداشت شود که این قانون با رویکرد حمایت از تولیدات داخل ابلاغ شده است. زیرا در روزهای قبل از این دستورالعمل شاهد ایجاد فضای رسانه ای بودیم که تلاش داشت تا این گونه القا کند که در سال جاری میزان صادرات شیرخشک نسبت به سال 96 افزایش داشته و صادرات این محصول موجب تضعیف صنایع لبنی و کمبود شیر در داخل و در نهایت بیکاری بسیاری از کارگران کارخانه های لبنی خواهد شد. اما بررسی آمارهای رسمی گمرک خلاف این ادعا را نشان می دهد، زیرا ارزش صادرات شیرخشک در 5 ماهه سال 1397: 31 میلیون و 575 هزار و 39 دلار بوده و در مقابل ارزش صادرات این محصول در 5 ماهه سال 1396: 42 میلیون و 337 هزار و 671 دلار بوده است. نتیجه می گیریم که صادرات شیر خشک در مدت مشخص در سال 97 نسبت به سال 96، کاهش داشته است نه افزایش. پس تا اینجای گزارش خبری از افزایش صادرات نیست. اما هفته گذشته خبر فهرست جدید کالاهای دریافت ارز دولتی با رونمایی از تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات شیر خشک و کره، باعث ایجاد ابهام و طرح سوالاتی در خصوص چرایی ممنوعیت صادرات شیر خشک و کره و همچنین دلیل تخصیص ارز رسمی با نرخ 4200 تومان برای واردات این محصولات شده است.

برای شفاف سازی و در طرح سوال در این خصوص به سراغ یک کارآفرین و فعال در صنعت دامپروری و دامداری رفتیم. سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار تابناک اقتصادی، معتقد است که تمام این اقدامات در جهت تضعیف این صنعت بالادستی و مهم در کشور شکل گرفته است و مافیای صنایع لبنی با دو اهرم شیرخشک و کره سعی دارند تا دامداران و تولید کنندگان شیرخشک را تحت فشار قرار دهند. مقدسی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: شیرخشک دپو شده سال های 95 و 96 که بالغ بر 30 هزار تن بود، تا سال گذشته با کمک 200 میلیارد تومانی دولت، صادر شد و این افتخار برای کشورمان بدست آمد که توانستیم با این مشوق دولت، تمام بازارهایی که امکان نداشت بدست بیاوریم، از جمله بازار روسیه را بدست آوریم و حضور فعال برای صنایع لبنی فراهم شود. به گفته مقدسی، امسال نیز بدلیل نوسانات نرخ ارز، بدون هیچ کمکی از دولت، روند صادرات شیر خشک ادامه پیدا کرد، تا اینکه یک شبه وزیر صنعت معدن و تجارت، صادرات شیرخشک را ممنوع کرد و محصولی که می توانست قانونا صادر شود (صادرات غیرنفتی) و پول حاصل از آن با دریافت حقوق و عوارض گمرکی، بخشی از کمک های دولت را جبران کند، به یکباره جلوی این روند گرفته شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور در ادامه اظهار داشت: این تصمیم بدون نظر وزیر جهاد کشاوزی گرفته شده، در حالی که مسئولیت این موضوع تنها با وزیر جهاد کشاورزی است نه وزیر صنعت معدن و تجارت. زیرا طبق قانون انتزاع، کلیه صادرات محصولات کشاورزی و تنظیم بازار این محصولات، به عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

به گقته این فعال صنعت دامپروری، در بحث ممنوعیت صادرات شیر خشک و کره، تخلف صورت گرفته است. وی همچنین اظهار داشت: چرا وزیر صنعت معدن و تجارت نمی گذارد که تنظیم بازار و تصمیم گیری در رابطه با صادرات و واردات محصولات بخش کشاورزی را وزیر جهاد کشاورزی انجام دهد؟ آیا این قانون هست یا نه؟ اگر هست، پس چرا دخالت می کنند و اگر هم قانون (انتزاع) نیست، بگویند که این قانون اشتباه است و مجلس تصویب کرده است.

به گفته مقدسی، ما دو دستی بازارهای صادراتی را که با زحمت فراوان و کمک های بی دریغ دولت بدست آورده بودیم را به راحتی با یک تصمیم، از بین برده ایم. و بازارهای صادراتی را به رقبا تقدیم کرده ایم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور معتقد است: در حال حاضر نه تنها نیاز به واردات نداریم، بلکه مازاد تولید داریم و میتوانیم صادر کنیم. وی در پاسخ به اینس وال که حال اگر صادرات شیرخشک را ممنوع می کنند، پس چرا سایر فرآورده های لبنی را ممنوع نمی کنند؟ اظهار داشت: زیرا شیرخشک و کره به عنوان دو محصول ماندگار، دو ابزار در دست کارخانجات لبنی است تا در نرخ خرید شیرخام از دامدار، تسلط داشته و به دامدار که در این شرایط سخت و دشوار، هنوز به تولید در کشور ادامه می دهد، فشار وارد کنند. وی معتقد است که کارخانجات با این دو ابزار (شیر خشک و کره)، هم گاودار، هم دولت و هم مردم را مدیریت می کنند. به گفته این فعال صنعت دامداری، اگر نیت وزیر خیر هست، اگر می گوید که مملکت نیاز به محصول در داخل دارد و باید نیاز داخل اول مرتفع شود و بعد مازاد آن صادر شود، پس چرا سایر محصولات فرآورده های لبنی همچنان صادر می شود؟

وی اظهار داشت: ما یک میلیون تن شیر خام را در سال تبدیل به فرآورده های لبنی و صادر می کنیم و از این مقدار یک میلیون تن، تنها 2.5 درصد آن، شیرخشک می باشد! حال چرا فکری به حال درصد باقیمانده نمی کنند و فقط برای صادرات شیرخشک ممنوعیت ایجاد شده است؟

وی در ادامه اظهار داشت که در لیست جدید ارسالی به بانک مرکزی، چهار کد برای واردات شیر خشک و کره با ارز 4200 تومانی ثبت شده است، حال به نظر من اگر ارز ندارید، چرا به اینها تخصیص داده اید و اگر ارز دارید پس چرا به واردات یونجه خشک وارداتی ارز رسمی 4200 تومانی تخصیص نمی دهید؟ وی در ادامه اظهار داشت: اگر اقدام شخص وزیر در جهت حمایت از داخل هست بایستی به واردات یونجه نیز ارز رسمی اختصاص دهد، زیرا یونجه یک گیاه بسیار پرمصرف می باشد و هیچ جایگزینی هم ندارد و از همه مهم تر اگر دولت بابت واردات یونجه خشک ارز 4200 تومانی بدهد، در نتیجه به ازای هر یک تن یونجه خشک وارداتی، 200 تن آب مجازی وارد کشور می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از نامه محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به رئیس کل بانک مرکزی و درخواست وی برای قرار گرفتن شیرخشک، کره، WPC، MPC و یک کد کالایی دیگر به عنوان سایر در گروه یک کالایی(جهت دریافت ارز دولتی برای واردات) خبر داد و گفت: این در حالی است که واردات شیرخشک به کشور ممنوع است و وزارت جهاد کشاورزی همچنان پیگیر لغو ممنوعیت صادرات این محصول از کشور است. به گفته مقدسی، کد اختصاصی برای واردات شیرخشک به گونه ای است که با لفظ "سایر" می تواند با وجود ممنوعیت واردات شیرخشک صنعتی، راه را برای واردات شیر خشک صنعتی باز کند.

شیرخشک

شیرخشک

شیرخشک

واردات شیرخشک با ارز ۴۲۰۰ تومانی با وجود مازاد تولید در داخل/ واردات کره با دلار دولتی و صادرات با ارز آزاد برای عده‌ای سودجو/ کارخانجات چگونه دولت، مردم و گاودار را مدیریت می‌کنند؟

مقدسی همچنین اظهار داشت: در همین راستا ما نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی نوشته ایم و از وی خواسته ایم با این مساله مقابله کند و اجازه ندهد که به واردات شیرخشک به کشور، ارز دولتی اختصاص یابد؛ چراکه اختصاص ارز دولتی به واردات شیرخشک می تواند به منزله نابودی صنعت دامداری کشور باشد.  

شیرخشک

مقدسی در ادامه این گفتگو به ابعاد دیگر ممنوعیت صادرات شیر خشک و کره اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان نمونه در دستورالعمل جدید وزیر صنعت، صادرات کره با بسته بندی بالای 500 گرم ممنوع می باشد، این در حالی است که اطلاعات دریافتی نشان می دهد که عده ای سود جو، با دریافت ارز 4200 تومانی در فهرست جدید، اقدام به واردات کارتن های 25 کیلیویی کره می کنند و سپس با بسته بندی به 200، 100 و 50 گرم، اقدام به ضادرات با ارز آزاد می کنند. در حالی که کره با ارز 4200 وارد شده و در نهایت به صادرات با دریافت ارز آزاد ختم می شود.

وی در پایان این گفتگو به راهکارهایی اشاره داشت و گفت: در شرایط فعلی باید صادرات شیر خشک آزاد شود و واردات ممنوع و اگر قرار بر واردات هست بایستی از دریافت ارز گروه یک محروم شود. همچنین در شرایط فعلی دولت بایستی به ماده اولیه و نهاده های دامی برای صنعت دامپروری، ارز رسمی گروه یک اختصاص دهد تا بتوانیم شیر ارزان تولید کنیم. به گفته وی، در شرایط فعلی، تنها جو، ذرت و سویا، از ارز رسمی 4200 تومانی استفاده می کنند. مقدسی همچنین به نرخ خرید شیر توسط کارخانجات لبنی اشاره کرد و گفت: نرخ خرید شیر خام در حال حاضر 1570 تومان به اضافه جوایز بهداشتی شیر می باشد و این در حالی است که نرخ تمام شده تولید هر کیلوگرم شیر خام توسط دامدار، 1938 تومان می باشد.

گفت‌وگو از: محمدرضا مقامی فرد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
تولید داخلی داریم کمبود هست اگه نداشتیم چی می شد. اینقد به واردات گیر ندین. برای مبارزه با محتکرین و اون تولید کننده ای که با عدم عرضه میخواد محصولشو گرون کنه فقط واردات جواب کوبنده ای است. بچه های معصوم مردم چه گناهی کردن؟
دولتی های محترم عنایت بفرمایند اگر اینکاره نیستند دسته جمعی استعفا بدهند.
حالمان بهم ریخت از اینهمه فساد و شارلاتان بازی در سیستم ارز و ........
۴۰ ساله که دو جناح اصلی حاکم بر کشور نوبتی دولت را بدست گرفتند و مردم را هم توپ فوتبال و موش ازمایشگاهی کردند و جیب مردم را میزنند .
و اصلا توسعه و پیشرفت کشور و رفاه مردم براشون مهم نیست و دعوای زرگریشون هم برای دریافت بیشتر از غنائم بدست امده است .
اینها اصلا باهم مشکل ندارند و ما فریب خوردیم
مردم یک لیتر شیر بسته بندی شده را 3000تومان از مغازه خریداری می کنند
صادرات اکثر کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تهیه وتولید می شوند فقط برای مصرف داخلی می باشد صادرات این نوع کالاها باید یا ممنوع شود یا تفاوت ارز ۴۲۰۰ ازانها اخذ شود .هرچند صادراتی غیر از اینها هم نداریم .
دکتر حسابی : دل هر ایرانی که برای ایران نمی تپد بهتر است نتپد
صرف نظر از واردات شیر خشک با ارز دولتی که کار اشتباهی است، یک نکته دیگر این است که تولید کننده داخلی به علت بالا بودن نرخ خرید در خارج، تمایل دارد بدون در نظر گرفتن وضعیت کالا در داخل کشور، کالایش را به نحوی صادر نماید تا سود بیشتری نصیبش گردد.
وظیفه دولت است که تا اشباع نشدن بازار داخلی با یک کالا در شرایط کنونی، اجازه صادرات به آن کالا داده نشود.
در چند کشور پول مملکتی چند گونه ارزش گذاری می شود واین با کدام قانون همخوانی دارد اگر ارزش پول مملکت ما دلاری ۴۲۰۰ نیست پس دولت حق ندارد با قیمت پایین که منجر به فسادهای مختلف می گردد در اختیار نهادها قرار دهد این با عث شده که نوعی عدم اعتماد بین دولت ومردم ایجاد گردد دولت قانونا میتواند حقوق کارکنان را افزایش دهد به مردم کارت اعتباری برای خرید کالا یا مسافرت یا یارانه برای تولید و کاهش قیمت مسکن یا اجاره خانه دهد تا مردم داخل ایران از ان بهره ببرند وقیمت ارز را یکی کند مردم از کجا بدانند که دلار ۴۲۰۰ تومان صرف پایین نگهداشتن کالاها میشود وحق دارند که ان را مورد سوال قرار دهند در حالی که مرتب میشنوند که ارز دولتی را نهادها و شرکتها می گیرند واجناس را با ارز ازاد وارد بازار وحتی پتروشیمی که جزیی از دولت بود ارز رااحتکار کرده است که بدلیل همین اختلاف ۴۲۰۰ و۱۳ هزار تومان است دولت باید ارز را برای همه ملت ایران یکسان ، اما با روشهای مختلف قدرت خرید مردم را افزایش دهد وگرنه اینکه در اختیار نهادها وشرکتها در شرایط امروز ارز ۴۲۰۰قرار گیرد سو استفاده هایی را دامن می زند همین صحبت بارها از سایتها در مورد قیمت بنزین و... صورت گرفت که باعث قاچاق ان به کشورهای همجوار با سود کلان ان هم از جیب ملت شده است در حالی که قشر فقیر ومتوسط پیاده یا بامترو یی که از شلوغی نفس را میبرد اما دولت به قشر ثروتمند یارانه بنزین میدهد که قشر فقیر ومتوسط هیچ بهرهای نمیبرد وعلت را اثر گرانی بنزین بر همه کالاها میداند اما دولت میتواند با دادن یارانه برای مسکن ، اجاره ، یارانه مسافرت به همه وروشهای دیگرمانع اثر گرانی کالاها با واقعی شدن قیمت بنزین ویکسان شدن نرخ ارز گردد با توجه به انکه انقدر زمین وملک تجاری ومسکونی خالی در ایران است که میتوان مانع افزایش آن و وابستگی ان با سایر کالاها شد بارها باز در سایتها گفته شد که به جای گذرگاه تهران شمال اگر هر روز ساخت ریلی در این چند سال با توجه به قطارهای پر سرعت شهرها را به هم متصل میکرد شهرهای کوچک به شهرهای مرکزی متصل میشد شهرهای کم جمعیت آباد و تجمع در شهرهای بزرگ کاهش می یافت واگر محل کار شهرهای مرکزی اما محل زندگی شهرهای کوچک می گشت اما در این چند ساله فقط مهاجرت بی پایان از شهرهای کوچک به مراکز استانها وتهران صورت گرفته که میلیونها میلیونها تومان که میتواند صرف مسکن محل کسب وکار و افزایش قدرت خرید قشر فقیر، تولید کار گردد در تهران وشهرهای بزرگ با بنزین فقط می سوزد، شاید اگر صفر اسکناسها زده شود قیمتها افزایش یابد اما دولت میتواند حقوقها را متناسب با آن افزایش دهد تا چرخه تولید از کار نیفتد افزایش قدرت خرید قشری معدود هیچگاه چرخه تولید را سیکل وار افزایش نمی دهد مگر قدرت خرید اکثریت افزایش یابد
همه چیز دست مافیاست بیچاره ملت که استخوانهایش زیر بار گرانی خورد میشود
عجب شیر تو شیری شده .دلار 4200،دلار ازاد، بازار ثانویه،.....خدا عاقبت همون رو بخیر کنه تو این مملکت
آقای مقدسی میخواهد بر گرده کودکان شیرخوار و خانواده آنها سوار شود تا بیشتر سود کند. فرض کنید قیمت دلار مثل چند ماه قبل ۳۷۰۰ تومان است ولی به علت گران شدن شیرخشک مجبور به واردات هستیم. تکلیف چیست؟ آیا آنوقت هم می‌توانستند اعتراض کنند؟ ایشان که میگوید مازاد تولید داریم و باید صادر کنیم ( و صادرات هم داشته ایم ) خب با این وضعیت و بالا رفتن قیمت دلار حتی اگر صادرات کمی کاهش یافته باشد قاعدتاً تولید کنندگان سود چند برابری کرده اند دیگر چرا ناراحتند؟ ایشان قول بدهد قیمت شیرخشک در داخل افزایش نیابد آنگاه درخواست منع واردات را بنماید. در شرایط فعلی خواسته ایشان غیرمنطقی است.
سلام تابناک ، لطفا به این آقای گاوداران بفرمایند اگه تولید شیر خشک مازاد دارید چرا مثل خودروسازان احتکار میکنید و چرا تو بازار نیست
بابا شما مردم احمق ما را خوب شناختید ،،،،رگ خواب مردم دست شماست ،،،،،هر جای کم اوردید ، ی از مردم بر داشتید. ،،بانک‌ها در حال ور شکستگی بود ،ارز. را گران کردند تا آنها ورشکست نشوند ،،،،،کارگاه های خودرو سازی در حال ور شکستگی بود خودرو را گران کردید می دانستید این مردم احمق هرچه گران بکنید بیشتر می خرند ،،،،از ور شکستگی نجات دادید ،،،،،کارخانه های پوشک اووووووه خال ور شکستگی بودند ،،در رادیو وتلویزیون اعلام کردند تا مردم برای خرید حمله کنند یک شبه صاحبان انها را به میلیاردها تومان از بابت فروش رساندید ،،تا ور شکست نشوند ،،،،،،،خوب فردا نوبت چی هست. تا زمانی این مردم احمق هستند ، برگ برنده دست شماست،،،،بتازید ،،،،،،،،،،،ببینیم تا کجا ،،،،،،،،،،، ،حریصان هم جیبشان خالی شد ،،الان مانده مردم عادی فهمیده. که نه دلار خردیدند ،،نه سکه ،،،نه پوشک ،،،،،،،،،با اینه چکا. می کنید
ما رو با این دلار ۴۲۰۰ کشتید پس چرا قیمتش سر به فلک زده
باعث تاسف تاثر وننگ است این حوادث
پدرم یک دامدار کوچک و در معرص ورشکستگی است
چند وقت دیگه امثال شریعتمداری راس کار باشند ریشه همین تعداد محدود تولید کنند را می‌خشکانند اگر موضوع فساد سیستماتیک نباشد این مشکلات نیست کافیست قبل از امضای مجوز واردات هر کالا فراخوان برای تولید کننده داخلی انجام شده ودر صورت عدم تأمین با در نظر گرفتن ملاحظات اجازه واردات داده شود اما افسوس که نییت خیر نیست
سوء مدیریت و منافع شخصی، اقتصاد را نابود میکند!!!
این یک واقعیت است، تولید کننده جماعت قابل اعتماد نیست. به هر بهانها ی میخواهد از این اشفته بازار جنسش را گران کند، به هر قیمتی. به تولیدگنندگان در هر صنفی که نگاه کنید همین آش است و همین کاسه. تحریم بهانه ای برای چاپیدن مردم شد. دلار را 1000 تومان به تولیدگننده بده، یه بهانه برای گرانی میتراشد. ازتولیدکنندگان دارو که نهمتر نیستند، بعضی از داروها قیمت مصرف کنند ندارد، داروخانه ها قیمت روی داروها را قدیمی میدانند و بهانه های صد تا یه غاز میاورند. این مردم هستند که تک و تنها هزینه تمامی مشکلات و ندانم کاریهای مسئولین را میدهند و بس.
مردم عادی بدانند علت گران شدن شیر و لبنیات صادرات شیر خشک و مابه التفاوت قیمت ارز میباشد بقیه حرفا شعر است
این آقا دروغ میگوید الان کدام کارخانه شیر 1570 میخره دامداران زیر 1800 1900 و2050 نمیفروشند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل