بازدید 2219
۲

سیگارها در پستو؛ بازار در التهاب!

رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از ورود پول‌های سرگردان به خرید سیگار توسط افراد غیر مرتبط خبر داد و اعلام کرد: سیگارهای خریداری شده به پستوها منتقل شده و شاهد التهاب در بازار محصولات دخانی هستیم.
کد خبر: ۸۳۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 09 September 2018

رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از ورود پول‌های سرگردان به خرید سیگار توسط افراد غیر مرتبط خبر داد و اعلام کرد: سیگارهای خریداری شده به پستوها منتقل شده و شاهد التهاب در بازار محصولات دخانی هستیم.

محمدرضا تاجدار در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با افزایش غیر متعارف قیمت سیگار و تعارض قیمت عرضه توسط واحدهای فروش به مصرف کنندگان نسبت به قیمت درج شده روی پاکت‌های سیگار اظهار کرد: بخشی از افزایش قیمت‌ها طبیعی است اما شاهد پدیده‌ای هستیم که بر اساس آن قیمت عرضه شده توسط واحدهای فروش با قیمت درج شده روی پاکت‌های سیگار متفاوت است و سود حاصل از این تعارض به جیب دلالان و محتکران سیگار می‌رود.

وی ادامه داد: قیمت دلار در سال گذشته حدود ۳۴۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان بود اما در سال جاری به حدود ۸۰۰۰ تومان در سامانه نیما افزایش یافته است که این نشان دهنده رشد ۱۰۰ درصدی قیمت است و در حوزه محصولات دخانی که ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه وارداتی است، شاهد رشد قیمت‌ها هستیم.

رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادر کنندگان محصولات دخانی همچنین به مصوبه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با عوارض مربوط به مالیات سیگار اشاره کرد و گفت: به ازای هر کارتن سیگار تولید داخل ۷۵ هزار تومان، تولید مشترک ۱۵۰ هزار تومان، برند خارجی تولید داخل ۲۵۰ هزار تومان و سیگار وارداتی ۶۰۰ هزار تومان عوارض اخذ می‌شود که این مساله نیز در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار است.

تاجدار با بیان اینکه در سه ماهه ابتدایی سال جاری شاهد کاهش ۲۰ درصدی تولید محصولات دخانی هستیم، گفت: علت اصلی این مساله عدم تخصیص ارز به واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه است و کاهش عرضه، میزان تقاضا را افزایش داده که این مساله تنها مربوط به محصولات دخانی نیست و به سایر اصناف نیز مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پول‌های سرگردان به حوزه محصولات دخانی وارد شده است، اظهار کرد: سیگار از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تغییر پیدا کرده و برخی افراد برای حفظ ارزش پول خود شروع به خرید سیگار و انبار آن کرده‌اند، افراد غیر مرتبطی که فاصله عرضه و تقاضا را افزایش داده‌اند و اساسا کنترل بازار از دست رفته است، چراکه همین افراد می‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند.

رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه طی مدت زمانی ۲۰ روز شاهد ثبات نرخ ارز در سامانه نیما و عرضه آن به تولید کنندگان بودیم، گفت: در کنار این مساله نظارت و کنترل تعزیرات موجب آرام شدن فضا و کاهش قیمت‌ها شد، اما التهابات اخیر قیمت ارز مجددا پول‌های سرگردان را به حوزه سیگار وارد کرده و سیگارهای خریداری شده را به پستوها برده است.

وی ادامه داد: به طور حتم تولید کنندگان راغب به افزایش قیمت سیگار در بازار نیستند و در شرایط فعلی روی نقطه سر به سر و حتی در حال زیان‌دهی امورات خود را سپری می‌کنند. آنچه رخ می‌دهد مربوط به بازار توزیع است و در صورت تامین منابع ارزی به طور حتم حباب دخانیات خواهد شکست و قیمت‌ها واقعی می‌شود.

تاجدار همچنین در مورد وظیفه دستگاه‌های نظارتی درخصوص کنترل عرضه در سطح بازار و نظارت بر قیمت فروش عرضه کنندگان بیان کرد: مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند، تعزیرات و نیز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان باید در این رابطه ورود کرده و نسبت به کنترل قیمت‌ها اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، همزمان با آغاز سال جاری شاهد التهاب و نوسان در سطح عرضه محصولات دخانی بودیم؛ به گونه‌ای که هر بسته سیگار در برخی خرده فروشی‌ها تا قیمت بیش از دو برابر نیز به متقاضیان مصرف فروخته می‌شود و در این بین هیچ نهاد نظارتی نسبت به سودجویی دلالان و واسطه‌ها ورود نکرده و در این بین تولیدکننده و مصرف کننده متضرر شده و افراد واسطه سود حاصل از خرید و فروش سیگار را به جیب می‌زنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قیمت سیگار سه برابر شده است نه اینکه دو برابر.
حالا یه چرت دیگه میزدین بعدا هم میشد مصاحبه کرد...
بعد ۳ ماه یادشون افتاده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر