بازدید 2349

وجود ۲۰۰ هزار خانه خالی در استان تهران

عضو کمیسیون عمران مجلس از تصمیم وزارت راه برای واگذاری تولیت اخذ عوارض بر خانه‌های خالی به شهرداری ها خبر داد.
کد خبر: ۸۳۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳ 08 September 2018

کمال الدین شهریاری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تصمیم و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر واگذاری فرآیند و تولیت اخذ مالیات بر خانه های خالی به شهرداری ها، گفت: متأسفانه قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی به دلیل فقدان در زیرساخت های اجرایی و عملیاتی و عدم نظارت دقیق، اجرایی نشد.

عملکرد سازمان امور مالیاتی یکی از علل عدم موفقیت قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از دلایل عدم موفقیت قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی، نوع عملکرد و رویکرد سازمان امور مالیاتی بود، زیرا بر اساس قانون این سازمان می بایست تیم نظارتی برای بررسی و اخذ مالیات ایجاد می کرد، اما عملا این مسئله از عهده این سازمان خارج بود.

تعریف مشخصی درباره شرایط خانه‌های خالی در قانون وجود ندارد

وی ادامه داد: یکی دیگر از علل اجرایی نشدن قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی این بود که دقیقا مفاهیم مرتبط با این خانه ها مشخص نبود؛ به طوری مثال باید تعیین می شد که خانه خالی به آن دسته از خانه هایی گفته می شود که چراغ در آن روشن نباشد یا پرده در آن نصب نشده باشد.

شهریاری گفت: البته در این رابطه نیز ابهاماتی وجود دارد، زیرا صاحبخانه برای فرار مالیات می توانست مقداری اثاثیه در آنجا قرار دهد، تا عملا از پرداخت مالیات مصون بماند.

وی با اعلام اینکه آمار دقیق از میزان خانه های خالی در کشور وجود ندارد، گفت: شرایط نگهداری خانه در کشور متفاوت است، زیرا بعضی از خانه ها، کاربرد خانه دوم دارند، به طوری که صاحب خانه مثلا در تهران ساکن بوده و برای مسافرت به خانه خود در شمال کشور می رود، بنابر این نمی توان تمام خانه ها را در زمره خانه های خالی قرار داد.
بر اساس گزارش وزارت راه، در استان تهران بیش از 200 هزار خانه خالی وجود دارد اما در سطح کشوری نمی توان آماری را ارائه کرد

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بر اساس گزارش مسئولان وزارت راه و شهرسازی، در استان تهران بیش از 200 هزار خانه خالی وجود دارد اما در سطح کشوری نمی توان آماری را ارائه کرد.

تصمیم وزارت راه برای واگذاری تولیت اخذ عوارض بر خانه‌های خالی به شهرداری

وی ادامه داد: اخیرا در نشست کمیسیون عمران مجلس مباحثی پیرامون موضوع مالیات بر خانه های خالی مطرح شد و این مسائل با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت. مسئولان وزارت راه معتقد بودند که بهترین راه برای کاهش میزان خانه های خالی در کشور، اخذ عوارض از این خانه ها و واگذاری این امور به شهرداری ها است، تا مدیریت شهری ضمن اخذ عوارض، این اعتبارات درآمدی را در حوزه شهری هزینه کند.

شهرداری ها ابزار لازم برای شناسایی خانه های خالی را دارند

شهریاری گفت: مسئولان این وزارتخانه بر این نکته تأکید داشتند که شهرداری به عنوان متولی شهری، ابزار و سازوکارهای بیشتری برای شناسایی خانه های خالی دارد و این نهادها می توانند خیلی بهتر نسبت به سازمان امور مالیاتی، نسبت به اخذ عوارض اقدام کنند.

نمی توان بر خانه های خالی، مالیات وضع کرد

وی تصریح کرد: از طرف دیگر به نظر من نمی توان بر خانه های خالی، مالیات وضع کرد، زیرا مالیات باید بر سود، درآمد، دارایی و حقوق بسته شود و یک خانه خالی، سودی به صاحب خود نمی رساند که بتوان از آن مالیات گرفت، بنابر این طبق نظر وزارت راه و شهرسازی می توان عوارض را جایگزین مالیات کرد تا به صورت سالانه این عوارض از طریق شهرداری ها اخذ شود.

تغییر تولیت اخذ عوارض بر خانه های خالی نیازمند اصلاح قانون است

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه واگذاری تولیت اخذ عوارض بر خانه های خالی به شهرداری ها نیازمند اصلاح قانون است، گفت: به طور حتم تمام محورها و ساز و کارها برای اجرای قانون باید مشخص و شفاف شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر