بازدید 2204

لزوم افزایش همکاری‌های زیست محیطی ایران و عراق

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، گفت: عدم توجه به همکاری‌های زیست محیطی با عراق باعث افزایش مشکلات آب و هوایی کشور شد.
کد خبر: ۸۳۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲ 08 September 2018

علی ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با وضعیت تالاب هورالعظیم پس از آتش سوزی اخیر، گفت: جهت وزش بادهای غالب عمدتاً از جنوب غرب به سمت شمال شرقی است به همین دلیل ریزگردهای موجود در کشور و هر آنچه که به آب‌و‌هوا مرتبط می‌شود تحت تاثیر کشورهای عراق و کویت قرار دارد.

جنگ، علت اصلی توقف همکاری‌های زیست محیطی ایران و عراق

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی افزود: قبل از انقلاب در حوزه‌های زیست محیطی همکاری‌های مشترکی بین ایران و عراق وجود داشت و هر دو کشور سعی می‌کردند با مالچ پاشی مانع از گسترش ریزگرد‌ها و آتش‌سوزی‌های احتمالی بشوند، اما بعد از انقلاب و با افزایش اختلافات میان دو کشور فعالیت‌های زیست محیطی از جمله مالچ پاشی‌ها نیز رها شد. از طرفی در چند سال اخیر با افزایش شدت خشک‌سالیها بخشی از پوشش‌های گیاهی این منطقه از بین رفت و عاملی شد برای شروع ریزگردها که اثرات آن در بسیاری از استانهای اطراف نیز قابل مشاهده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار کرد: در سال‌های اخیر شهرهای مرزی کشور با معضل ریزگردها درگیر هستند، اخیراً دود حاصل از آتش سوزی تالاب هورالعظیم، باعث افزایش آلودگی در این استان‌ها شده است. هر چند که آتش‌سوزی خارج از سرزمینمان قرار دارد اما آسیبش متوجه مردم مناطق جنوبی و استان خوزستان می‌شود و باید برای آن فکر اساسی کنیم.

بهبود اوضاع زیست محیطی نیازمند اتخاذ رویکرد جدید در سیاست خارجی است

وی با اشاره به سخنرانی اخیر رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر عمدی بودن آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم، اظهار کرد: برای اثبات عمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها باید مستندات کافی ارائه کرد، تاکنون هیچ مدرکی دال بر این موضوع مشاهده نشده است، اما تجربه تاریخی نشان داده که مسئولین کشور عراق همراهی زیادی با ما نداشتند.

این نماینده دور دهم مجلس توضیح داد: برای بهبود اوضاع زیست محیطی نیازمند همکاری با کشورهای همسایه هستیم. متاسفانه در حوزه سیاست خارجی تنها بر مسائل ایدئولوژی و اقتصادی متمرکز شده‌ایم، در صورتی که مسائل محیط زیست نیز بسیار مهم و حیاتی است.

سدسازی های ترکیه عامل اصلی خشکی کرخه و کارون

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان خاطر نشان کرد: اگر به مسائل زیست محیطی خارج از کشور بیشتر و عمیق تر نگاه می‌کردیم بدون شک شاهد مشکلات امروزی نبودیم. دولت ترکیه با سدسازی‌هایی که انجام می‌دهد ملت عراق و ایران را با محدودیت‌ جدی رو برو خواهد کرد، رودخانه کرخه و کارون نیز به همین دلیل خشک‌ شده اند. در سیاست خارجی ما آن‌چیزی که مغفول مانده مسائل زیست محیطی است، مسئله آب چیز ساده‌ای نیست که از آن به راحتی عبور کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار