بازدید 5362

بازار جهانی سهام در بحبوحه نا آرامی‌ها

در پی افزایش نگرانی‌ها نسبت به عوارض جنگ تجاری در صحنه اقتصاد بین‌الملل، ارزش سهام در نقاط مختلف دنیا امروز جمعه، همچون روزهای اخیر، با لغزش محسوسی مواجه شد. 
کد خبر: ۸۳۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳ 07 September 2018

بازار جهانی سهام در بحبوحه نا آرامی‌هادر پی افزایش نگرانی‌ها نسبت به عوارض جنگ تجاری در صحنه اقتصاد بین‌الملل، ارزش سهام در نقاط مختلف دنیا امروز جمعه، همچون روزهای اخیر، با لغزش محسوسی مواجه شد. 

به گزارش «تابناک اقتصادی» و به نقل از خبرگزاری فرانسه، به عقیده بازرگانان، هراس از اعمال تعرفه‌های تنبیهی سنگین توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، بر روی کالاهای چینی شرایط بازار را در روزهای اخیر آشفته‌تر ساخته است.

ارزش سهام شاخص‌های اصلی اروپایی امروز با افت بیشتری روبرو شد، به شکلی که بازار بورس لندن به خاطر قیمت بالای پوند نسبت به دیگر بازارهای اروپایی وضعیت بدتری داشت.

وال استریت نیز امروز یکی از ضعیف‌ترین روزهای مبادلاتی خود را آغاز کرد.در پی بالا گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین، هر کدام از این دو کشور بر بیش از 50 میلیارد دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه وضع کرده اند. با این حال، ترامپ بار دیگر تهدید کرده که بر 200 میلیارد دلار دیگر از کالاهای ساخت چین تعرفه های گمرکی جدید وضع می کند. چین نیز تهدید کرده است که اقدامات آمریکا را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

بازار جهانی سهام در بحبوحه نا آرامی‌ها

به عقیده تحلیل‌گران شرکت کارگزاری و بانکی چارلز شواب، «در بحبوحه کمکش‌های تجاری ، سهام بازار بورس آمریکا در روزهای اخیر شروع بسیار ضعیفی را برای ماه سپتامبر رقم زده است، و به نظر می‌رسد آمار اشتغال ماه آگوست، و مولفه مهم دیگری به نام دستمزد به عدم ثبات نرخ بهره‌ فدرال رزرو دامن زده است.»

گزارش‌های امروز پیش از آغاز به کار بازارهای ایالات متحده حاکی از افزایش بیش از حد انتظار نرخ اشتغال و دستمزد بود، که این امر می‌تواند به طور مستقیم به افزایش زودهنگام نرخ بهره‌، تقویت دلار و شار بر روی ارزش اوراق قرضه منجر شود.به عقیده این تحلیل‌گران، افزایش نرخ بهره در ماه جاری «به شدت محتمل» است، هرچند وضعیت دسامبر هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار داد. 

--- ضعیفترین شروع ممکن

بازارهای سهام با افزایش هراس سرمایه‌گذاران از شیوع بحران بازارهای نوظهور و همچنین جنگ تجاری چین و آمریکا هفته آغازین ماه سپتامبر را با زیان‌های سنگین پشت سر گذاشتند. 

به گفته کانر کمپبل، تحلیلگر موسسه مالی Spreadex، «هیچ نشانی از بهبود شرایط بازار در آخرین ساعات هفته مشاهده نمی‌شود. این امر بدترین سپتامبر ممکن را تاکنون برای شاخص‌های مطرح اروپایی رقم زده است.»

«در کنار رخوت عمومی بازار – که در پی افزایش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین و وضعیت نامطلوب بازارهای نوظهور رخ داده – شاخص FTSE لندن نیز تحت الشعاع عملکرد اخیر پوند و افزایش ارزش آن در پی برگزیت قرار گرفته است.»

افزایش ارزش پوند شاخص‌ سهام‌های FTSE 100 را با کاهش ارزش روبرو می‌سازد چرا که این اتفاق بر روی سود بازیگران چندملیتی این عرصه تاثیر مستقیم می‌گذارد. 

تنش‌های اخیر ایالات متحده و اقتصادهای بزرگ جهان و حتی شرکای این کشور در ماه‌های اخیر بازار جهانی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. از جمله این تنش‌ها می‌توان به موضع دولت آمریکا نسبت به کانادا اشاره کرد.

هرچند، آمریکا و کانادا در نظر دارند مذاکرات خود را در راستای یافتن راه حل موثر برای پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) هستند.

اقتصاددانان معتقدند جنگ تجاری ترامپ بر ۲ فرض بنا شده است: نخست اینکه آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی صادرات بیشتری به کشورهای دیگر خواهد داشت و در درجه دوم درآمد بیشتری از محل تعرفه‌ها خواهد داشت که هر دو ظاهرا به کاهش کسری حساب تجاری آمریکا منجر خواهد شد.کسری تراز تجاری ایالات متحد در ماه جولای به رکورد پنج ماهه رسید.

 

وضعیت شاخص‌های مهم در روز جمعه

بازار جهانی سهام در بحبوحه نا آرامی‌ها

شدت یافتن این نزاع سهام بازارهای جهانی هفته جاری در شرق و غرب و همچنین خود ایالات متحده را با افت چشمگیری روبرو ساخته است.

شاخص FTSE 100 لندن با 1.1 درصد کاهش در رقم 7,241.18 قرار گرفت.

شاخص DAX 30 فرانکفورت نیز با کاهش 0.4 درصدی به عدد 11,912.24 رسید.

شاخص CAC 40 بازار بورس پاریس با افت ناچیز 0.2 درصدی در رده 5,233.59 ایستاد.

شاخص Euoro STOXX 50 نیز با 0.5 درصد کاهش به 3,278.93 رسید.

شاخص بورس بازار نیویورک DOW با 0.3  درصد کاهش در رده 25,928.25 رسید.

Nikkei  ژاپن نیز 0.3 درصد پایین رفت و در رده 22,307.06 قرار گرفت.

شاخص Hang Seng هنک کنگ بدون تغییر در رده 26,973.47 توقف کرد.

هرچند، شاخص Composite بازار بورس شانگهای، با 0.4 افزایش به رقم 2,702.30 رسید. 

نفت خام برنت با 15 سنت کاهش با قیمت هر بشکه 76  دلار و 35 سنت به فروش رفت.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز با افت 37 سنتی به هر بشکه 67 دلار و 40 سنت رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان