با اینکه اعتراضات میدانی سال گذشته و تلفات سنگین انسانی جاده ازنا به شازند، این انتظار را به وجود آورده بود که مسئولان سیاسی و اجرایی دو استان مرکزی و لرستان هر چه سریع تر اقدام به بهسازی جاده و رفع نقاط حادثه خیز آن کنند؛ اما در یک سال گذشته، تقریباً هیچ کار شایسته‌ای برای رفع این نگرانی عمومی رخ نداد؛ اتفاقی باورنکردنی که تکرار حواث مرگبار این مسیر مواصلاتی را اجتناب ناپذیر کرده است.
کد خبر: ۸۳۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳ 07 September 2018
بی مسئولیتی متولیان راه دو استان و تکرار حوادث مرگبار جاده ازنا- شازندحد فاصل شهرستان‌های ازنا تا شازند و میان استان‌های لرستان و مرکزی، جاده‌ای وجود دارد که بر اساس آمار‌های موجود تا کنون صد‌ها شهروند بر اثر تصادف در آن، جان خود را از دست داده اند. به رغم اینکه سال گذشته هزارن تن از مردم شهرستان ازنا به خاطر نا امنی جاده تجمع اعتراضی برگزار کردند، هیچ کار موثری از سوی مسئولان امر برای اصلاح مسیر صورت نگرفت تا همچنان ماجرای تصادف‌های مرگبار این منطقه از کشور ادامه داشته باشد.

به گزارش «تابناک»؛ به دنبال افزایش کشته‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای حد فاصل شهرستان ازنا تا شهرستان شازند و در جاده‌ای که به جاده مرگ معروف است، شهریورماه سال گذشته، جمعی از خانواده‌های این قربانیان به همراه سایر معترضین با بستن جاده، خواستار توجه ویژه مسئولان به مشکلات موجود و تسریع در برطرف کردن آن شدند؛ خواسته‌ای که البته برای معترضین هزینه هم داشت و تعدادی از آن‌ها در این اعتراضات بازداشت شدند.

در آن دوران و در پی آغاز اعتراض‌های میدانی مردم ازنا ـ که به دلیل تلفات سنگین جاده ازنا به شازند انجام شد ـ شورای تأمین استان لرستان به سرعت تشکیل جلسه داد و نیرو‌های نظامی و معاونت سیاسی امنیتی استانداری در این میان به شدت فعال شدند.

مردمی که خواسته برحقی تحت عنوان رسیدگی به مشکلات موجود در جاده به نام جاده مرگ را داشتند و در پی بی توجهی مسئولان، چاره را این بار اعتراض میدانی دیدند، در برابر نیرو‌های نظامی و دولتی قرار گرفتند و برای چند روز فضای شهرستان ازنا ملتهب شد.

شهریور ماه سال گذشته، یکی از اعضای شورای تأمین استان لرستان بدون توجه به دغدغه اصلی مردم محلی از برگزاری تجمع با ادبیاتی تهدیدآمیز به رسانه‌های محلی ازنا گفت: نیروی‌های امنیتی با تصویب شورای تأمین لرستان مجوز بازداشت افرادی که غیر قانونی سعی در تجمع و تشویق افراد به تجمع کنند، دارند و بازداشتی‌ها به مرکز استان اعزام خواهند شد.

این مسئول استانی همان موقع گفت: با مجوز شورای تأمین استان، یگان ویژه با هدف تأمین امنیت شهرستان به ازنا آمده اند و در صورت دیدن اعتراض‌های غیرقانونی، افراد بازداشت خواهند شد.

بر خلاف نوع برخورد خشن و غیر مسئولانه‌ای که در آن زمان با مردم معترض شد، واقعیت این بود که این اعتراض‌های مردمی اصلاً سیاسی نبود و تنها بستری بود برای اعلام صدای اعتراض مردم به مسئولان استانی و محلی در رابطه با جاده‌ای که مردم محلی بر این باورند یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های موجود در کشور است و در سال‌های گذشته، بیش از ۸۰۰ تن از هم شهرستانی هایشان در این جاده و به دلیل تصادف کشته شدند.

جدا از واکنش‌های تند برخی مسئولان و نیز نیروی انتظامی با مردم معترض در سال گذشته، محمد محمدی نژاد، فرمانداز شهرستان ازنا در یکی از شب‌های اعتراض اهالی به میان آن‌ها آمد و برای جلب رضایت آنها، وعده‌هایی برای حل مشکل جاده مرگ (جاده ازنا ـ شازند) داد و از تلاش برای رفع نقاط حادثه خیز جاده، افزایش ضریب ایمنی با نصب تابلو، اعمال محدودیت‌های ویژه ترافیکی برای کامیون ها، استقرار دائمی پلیس راه و اورژانس و تلاش برای تعریض جاده سخن گفت.

محمدی نژاد با اشاره به اعتراضات مردمی تأکید کرد: نظر به حساسیت امر از سوی استانداری لرستان، مبلغ ۸ میلیارد تومان جهت تکمیل بخشی از مسیر تخصیص یافت و در جلسه بررسی تصادفات محور ازنا ـ اراک در ۹۶/۶/۴ با حضور استاندار محترم، مقرر شد، نماینده محترم پیگیری‌های لازم جهت اختصاص ردیفی مستقل با اعتباری معادل ۳۰ میلیارد تومان جهت تکمیل محور مربوطه انجام دهد.

با اینکه اعتراضات میدانی سال گذشته و تلفات سنگین انسانی جاده ازنا به شازند، این انتظار را به وجود آورده بود که مسئولان سیاسی و اجرایی دو استان مرکزی و لرستان هر چه سریع تر با جذب اعتبار‌های لازم اقدام به بهسازی جاده و رفع نقاط حادثه خیز آن کنند، اما در یک سال گذشته، تقریباً هیچ کار شایسته‌ای برای رفع این نگرانی عمومی رخ نداد؛ اتفاقی باور نکردنی که تکرار حواث مرگبار این مسیر مواصلاتی را اجتناب ناپذیر کرده است.

این را می‌توان از تکرار تصادف‌های پر تلفاتی برداشت کرد که در عمده آن‌ها برخورد سواری‌های شخصی با ماشین‌های سنگین مثلی تریلی‌ها به مرگ قطعی سرنشینان خودرو‌های سواری منجر می‌شود؛ حوادثی تلخ و مرگ بار که نمونه دیگری از آن روز پنجشنبه رخ داد و در جریان آن چهار تن جان خود را از دست دادند.

در رابطه این حادثه «صارم رضایی»، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان گفت: صبح روز پنجشنبه در محور ازنا به اراک یک دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ با یک تریلر تصادف کردند که باعث فوت چهار تن شد.

رضایی گفت: به علت شدت حادثه امدادگران جمعیت هلال‌احمر لرستان با استفاده از دستگاه‌های است نجات افراد فوت شده را از درون خودرو رهاسازی و تحویل شهرداری دادند.

در مورد عدم اهتمام ویژه مسئولان به حل مشکل همچنین علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی که پیش از این بر رسیدگی فوری به وضعیت این جاده تاکید کرده بود، در همین راستا اردیبهشت ماه سال جاری به رسانه‌ها گفت: اخیرا بازدیدی از وضعیت عملیات اجرایی محور انجام شد، اما متأسفانه تخصیص اعتبارات لازم صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: اعتبارات این پروژه ملی است، ولی علیرغم تلاش‌های انجام شده تخصیص مناسب انجام نمی‌شود و به تبع آن عملیات اجرایی به خوبی پیش نمی‌رود، اگر این شرایط ادامه یابد قطعا مجبور به تذکر به وزیر مربوطه و مجموعه دولت خواهم شد.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه دوازده سال است که این محور قربانی می‌گیرد، افزود: با اعتبارات قطره‌چکانی نمی‌توان جان مردم را حفظ کرد. این محور در حوزه استان مرکزی راه دسترسی چهل روستاست و کاملا غیر ایمن و فاقد زیرگذر یا تقاطع مطمئن است.

نماینده مردم شازند تصریح کرد: این محور کاملا عجله‌ای و غیر کارشناسی شده احداث شد، در صورتی که احداث ۱۰ کیلومتر محور کارشناسی شده و استاندارد بهتر از ۵۰ کیلومتر راه غیر استاندارد است که جان مردم را تلف کند.

در رابطه با این مشکل، موضوع نگران کننده نخست این است که گویا مسئولان اهتمام چندانی به حل ریشه‌ای آن ندارند و مادامی که جان شهروندان عادی در معرض خطر قرار گرفته باشد و تلفات سنگین جاده‌ای متوجه خودشان نباشد، این موضوع در اولویت برنامه‌های کاری آن‌ها نیست.

موضوع مهم دیگر آن که به واسطه استمرار تلفات جانی این جاده و وجود سابقه اعتراض‌های میدانی، چندان بعید نیست که بار دیگر در این منطقه از کشور شاهد بروز تنش و نا آرامی‌های اجتماعی باشیم.

خبرهای مرتبط
اشتراک گذاری
روی خط سایت ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۹
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
من به خاطر محل کارم مجبور بودم از این جاده استفاده کنم. به معنای واقعی جاده مرگه... اکثر تصادفات هم بین خورو شخصی و تریلی هاست.. دلیلشم اینه که مسیر رفت و برگشت هر کدوم یک لاینن که جدا هم نیستن و شخصی موقع سبقت وارد لاین مقابل میشه و تصادف... سال ها پیش قرار بوده باند اضافه بشه ولی هیچ اتفاقی نیوفتاده
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
دوست من ده سال پیش تو همین جاده با یک پیکان شاخ به شاخ شد و با دو نفر دیگه از دنیا رفتن
همون موقع هم همه میگفتن تو اون پیچ که تصادف شده بود هر سال چندین نفر کشته میشن
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
بسياري از جاده ها در دنيا و حتي كشورهاي توسعه يافته هنوز بصورترفت و برگشت هستند و جداسازي نشده اند ولي تصادفات اينچنيني در آنها بسيار كم است در ايران به دليل رعايت نكردن قوانين و مقررات مربوط به اينگونه جاده ها و كم حوصله بودن ما رانندگان متاسفانه سبقت در منطق سبقت ممنوع و ياسرعت زياد در پيچ ها كه باعث انحراف خودرو به لاين مقابل مي گردد ،نرخ تصادفات بسيار بالاست. صرفا با دستاويز قراردادن عرض جاده نبايد وظايف رانندگان در قبال قانون و درست رانندگي كردن را ناديده گرفت حتي اگر قرار باشد كيلومترها پشت سر يك خاور با سرعت 40 كيلومتر رانندگي كنيم.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
منم چند سال پیش یه تصادف بین دو پژو توی این جاده را که خلوت هم هست رسیدم و حدود چهار نفر دو نفر سر صحنه فوت کرده بودند و دو نفر دیگه هم که به بیمارستان انتقال دادیم فوت شدند ولی چیزی که هست به نظرم جاده فقط 10درصد قضیه هست و بی احتیاطی خودمون مهم تر هست به طوری که این دو پژوه به خاطر سبقت بی حساب و کتاب با هم شاخ به شاخ شده بودند .به هر حال در جاده هایی که اینطوری هستن و همه میدونیم شرط عقله که احتیاط 100درصدی کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
اين همه دزدي و اختلاس يعني براي ٥٠ كيلومتر بودجه نيست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
من و همسرم یک بار از این مسیر به مسافرت رفته و برگشتیم. واقعا جاده به تمام معنا افتضاحی هست و یادم میاد همون موقع به همسرم گفتم که واقعا مردم ازنا چطور از این جاده رفت و آمد می کنند. به خصوص که دانشجویان زیادی هم از ازنا برای تحصیل به اراک میان و این جاده جزئی از مسیرشان هست.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
تابی مگر در این جا جان انسان ارزشی دارد؟ فقط به طور سمبلیک برای کسانی که برای حفظ موقعیت آقایان جان خودرا از دست میدهد مراسمی می گیرند و از آن استفاده ابزاری می کنند.
محمد مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
سازمان برنامه همه اعتبارات را به راه آهن قزوین رشت اختصاص داده اند! دیگه پولی برای مردم همیشه در صحنه لرستان نمی ماند. جنگی هم که قرار نیست اتفاق بیافتد تا لرها عزیز شوند.
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
نارضایتی مردم از بی مسئولیتی و بی کفایتی بعضی ها قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود...
ناشناس
|
Australia
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
می شه دیگه این خبرهارو ننویسید وقتی کاری نمی کنید.بسه دیگه لا اقل خبرش رو هم ننویسید
زالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
هیچ وقت با اعتراض مسیله ای حل نمیشه چون نظر مسولان بر اینه اگر با اعتراض مسیله ای حل بشه این یه باب میشه و مردم برای هر مسیله ای اعتراض میکنند و مسولین مجبور میشن مشکلات رو حل کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
تلفات و خسارات دوربرگردان راهجرد در مسیر اراک ... سلفچکان ... قم را نیز به این آمار اضافه کنید.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
اخه تو لرستان کدوم جادش خوبه محور کوهدشت خرم اباد من متولد ۶۲هستم از وقتی یادم میاد دارن تو این جاده کار میکنن و این تابلو کارگران مشغول کارند را سال به سال عوض میکنن و هیچ تعغیری نکرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
از هر سمت به استان لرستان وارد میشیم جاده باریک می شود؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
یه درصدی از مشکلات هم بخاطر کوهستانی بودن منطقه است!
ولی انصافا این جاده ازنا شازند خیلی وحشتناکه !
علیرضا خدابخشی
|
United Kingdom
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
زن عمو و دختر عموی من که همسر و دختر شهید مصیب خدابخشی بودند چند سال پیش به همراه سه نفر دیگر در راه رفت به عروسی در این جاده با یک تریلی تصادف کردند و همگی فوت شدند. لطفا تابناک عزیز پیمانکار ایم پروژه را اعلام کن. لطفا حداقل از آنها بپرسید چرا چنین جاده غیر استانداردی ساخته اید. البته شنیده ام همین پیمانکار جاده قم به گرمسار را ساخته که هیچ گونه امکانات رفاهی و بنزین تا نزدیک قم نداره اما 14000 تومان عوارض می گیره
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
تاکنون چند نفر از اقوام عزیزم تو این جاده از دنیا رفتن و مصدوم شدند از جمله این تصادف اخیر که هر ۴ نفر از اقوامم بودند. دو تا خانواده ، کاملا از هم پاشیدند.
واقعا تا کی جان مردم برای مسئولین امر بی ارزشه؟؟؟
خیراله بیرانوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
اداره راه استان مرکزی ، سمت غرب شهر اراک را رها کرده و بودجه اداره راه را برای اراک به سمت تهران مصرف می کند راه شازند ازنا که هیچ ، هنوز در محدوده استان مرکزی، جادت بین المللی و سراسری اراک بروجرد از پلیس راه توره تا گردنه زالی اب ، دو بانده است و هنوز این جاده بسیار پر ترافیک ماشین های سبک و سنگین حمل بار خوزستان به تهران جاده زنان رضا شاه است و اداره راه استان مرکزی هیچ توجهی به تلفات شنگین این جاده بین المللی و باریک قدیمی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
کلا جاده های استان مرکزی تو همین مایه ها هستند!
جاده اراک ساروق کمیجان هم کم تلفات نیست! ولی چه میشه کرد؟!
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
حالا فردا ببینید برای راهپیمایی به عراق دولت و شهرداری تهران و وزارت خانه ها چقدر پول حاتم بخشی می کنند اما برای جاده ای که سالی ۸۰۰ نفر قربانی می گیرد پول نیست!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
من کارمند حمل و نقل و راهداری هستم . از بس که در همه ارکان دولت نگرش قومی و قبیله ای حاکم هست و جزیره ای عمل میشود مسایل کوچکتر از این هم لاینحل مانده . دوسال پیش دو بخش حمل و نقل وراه را اذغام کردند بعد از دوسال هنوز این دو گروه نتوانستند هماهنگ عمل کنند و کلا اوضاع هنوز بهم ریخته است اونوقت شما انتظار دارید جایی که بودجه و نماینده مجلس و ... دخالت دارد کار درست پیش برود ؟ مثلا رئیس سازمان راهی هست و تمام پستهای کلیدی و تخصصی حمل و نقل را به راهداریها واگذار کرده و نتیجه ان هر هفته یک بحرانه. ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
عزیز حل این مشکل در دستان توانمند سازمان برنامه و بودجه کشور است!!والسلام
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
مشکل اصلی اینحاست ک هیچ کدوم از دو استان مرکزی و لرستان زیر بار هزینه ها نمیروند .
اینو بعنوان کسی میگم ک سالها در ان محدوده زندگی کردم .
پاسخ ها
رضا کوچولو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
راه حل این مشکل ملی راه کار ملی است. با یه پیمانکار ملی مثل قرارگاه خاتم الا نبیا (ص)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
به هرگونه که اعتراض کنیم ضد انقلاب و خود فروخته و عوامل اجنبی خطاب می شویم پس بهتره در اثر تصادف روزانه چندین نفرمان بمیرند تا حداقل یک خدا بیامرز گیرمان بیاد و گرنه دشمن حساب می شویم
یاسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
این تصاذف که پنج نفر کشته شدن از اقوام ما بودن خدا به خانوادشون صبر بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
90 درصد خود راننده مقصره . وقتی دید نداره چرا باید سبقت بگیره. مشکل اینه که گاز ندن نمیشه اعصاب ارام رانندگی کردن را ندارن. دیدم طرف تو مه و باران جاده لغزنده با 120 میره اب میپاشه تو شیشه جلوی بقیه. این تصادف هم که میگن جاده مقصره
رضا کوچولو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
از تابناک عزیز برای درج این خبر در رسانه اش و بیان این "مشکل بخش بزرگی از مردم کشورمان" به منظور حل مشکل تشکر می کنم!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
کلا مسوولان لرستان، کاسه داغتر از آشند. توقع مردم فقط درست کردن این جاده بود اما به آنان هزار اتهام زدند.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: