بازدید 4251

هشدار وزارت بازرگانی چین به ترامپ

وزارت بازرگانی چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد اعمال هرگونه تعرفه جدید از سوی ایالات متحده بر روی کالاهای این کشور، پکن را مجبور به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد کرد.
کد خبر: ۸۳۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹ 06 September 2018

هشدار وزارت بازرگانی چین به ترامپوزارت بازرگانی چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد اعمال هرگونه تعرفه جدید از سوی ایالات متحده بر روی کالاهای این کشور، پکن را مجبور به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد کرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی» و به نقل از رویترز، در خلال تنش‌های روزافزون تجاری آمریکا و چین، ژائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگاني چین روز پنجشنبه گفت: «در صورتی که ایالات متحده تعرفه جدیدی بر روی کالاهای ساخت چین وضع کند، چین نیز مجبور به مقابله به مثل خواهد شد.»

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در راستای سیاستهای حمایت گرایانه اقتصادی و با تاکید بر ضرورت دفاع از اقتصاد آمریکا که به گفته وی طی چند دهه تجارت ناعادلانه برخی کشورها به ویژه چین لطمه خورده، تعرفه‌های موجود بر کالاهای وارداتی از چین را افزایش داده است.

در پی این بالا گرفتن جنگ تجاری، هر کدام از این دو کشور بر بیش از 50 میلیارد دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه وضع کرده اند. با این حال، ترامپ بار دیگر تهدید کرده که بر 200 میلیارد دلار دیگر از کالاهای ساخت چین تعرفه های گمرکی جدید وضع می کند.

ژائو افزود: «پکن با نظارت دقیق بر تاثیر تعرفه‌های جدید، اقدامات حمایتی جدی از شرکت‌های چینی و خارجی فعال در این کشور برای مقابله با مشکلات احتمالی پش رو انجام خواهد داد.»

تعرفه‌های تازه به طور مستقیم کالاهای مصرفی از جمله لوازم منزل، محصولات روشنایی، تایر، دوچرخه و صندلی ماشین مخصوص کودک را مورد هدف قرار خواهد داد.

ترامپ همچنین تهدید کرده است در صورتی که چین مازاد تجاری مبادلات خود با آمریکا را کاهش ندهد بر روی تمام کالاهای وارداتی چین تعرفه بیشتری وضع خواهد کرد. این در حالی است که وی چهارشنبه اعلام کرد هنوز آمادگی هیچ گونه موافقت با غول اقتصادی شرقی را ندارد.

مازاد تجاری چین در مبادلات خود با آمریکا ۳۳۵ میلیارد دلار است.

واردات محدود کالاهای آمریکایی به چین در مقایسه با صادرات کالاهای چینی به ایالات متحده می‌تواند در آینده پکن را مجبور کند که در «جنگ تجاری» با آمریکا از ترفند‌هایی به جز وضع تعرفه‌های مشابه استفاده کند.

به گفته رویترز از اوایل ماه جولای دو اقتصاد بزرگ دنیا روی هم رفته برروی 100 میلیارد دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه‌های تنبیهی وضع کرده اند. از جمله تقاضاهاي اصلي آمريكا از دولت چين براي پايان دادن به اختلافات تجاري مراقبت و احترام به حقوق مالكيت معنوي شركت هاي آمريكايي در چين، پايان دادن به يارانه هاي دولتي براي صنايع و باز كردن اقتصاد چين براي عرصه رقابت خارجي مي باشند.

در ماه می سال جاري مقامات آمريكا ليست طويلي از درخواست ها به چين ارائه دادند كه يك بند درخواست تقاضاي كاهش تراز منفي تجاري آمريكا با چين به مقدار ٢٠٠ ميليارد دلار را داشت. چين همچنین اين ادعاي آمريكا را كه شركت هاي غربي از جمله آمريكايي را مجبور ميكند كه در برابر سرمايه گذاري در بازار عظيم چين فناوري خود را به شركت هاي بومي منتقل كنند رد مي كند و بر اين عقيده پافشاري مي كند كه از مقررات سازمان تجارت جهاني پيروي مي كند.

در پی تهدید دوباره ترامپ، سهام بازارهای جهانی هفته جاری در شرق و غرب و همچنین خود ایالات متحده با افت چشمگیری روبرو شد.

سیاست‌های اول آمریکای دولت ترامپ، آمریکا را در ورطه تعرفه‌های تلافی‌جویانه با اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک و جنگ تجاری با چین، انداخته است. در ماه جولای کسری تجاری آمریکا با چین به بالاترین سطح تاریخ رسید.

کسری تجاری آمریکا با چین در ماه جولای ۱۰ درصد جهش کرد و به رکورد ۳۶.۸ میلیارد دلار رسید.

آمریکا همچنین با متحدان اروپایی، کانادا و مکزیک نیز وارد جنگ تجاری شده و تعرفه هایی بر فولاد و آلومینیوم آنها وضع کرده است.

کسری تجاری با مکزیک ۲۵.۳ درصد کاهش یافت و به ۵.۵ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که کسری تجاری با کانادا ۵۷.۶ درصد اوج گرفت و به ۳.۱ میلیارد دلار رسید.

کسری تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا ۵۰ درصد افزایش یافت و به رکورد همیشگی ۱۷.۶ میلیارد دلار رسید.

در ماه جولای صادرات کالا و خدمات آمریکا با افت ۱.۰ درصدی به ۲۱۱.۱ میلیارد دلار رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار