بازدید 14652

بی توجهی گمرک به نامه وزیر صنعت؛ صادرات دام زنده، همچنان ادامه دارد!

از آغاز امسال، قیمت گوشت قرمز در مدار صعود قرار گرفت و در خرداد ماه سال جاری برای آن که جلوی روند رو به رشد قیمت گوشت قرمز گرفته شود، وزیر صنعت طی نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی و وزیر اقتصاد، صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم را ممنوع اعلام کرد؛ اما آمارها نشان می دهند، صادرات این دو قلم همچنان ادامه دارد!
کد خبر: ۸۳۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳ 06 September 2018

بی توجه ای گمرک به نامه وزیر صنعت؛ صادرات دام زنده، همچنان ادامه دارد!از آغاز امسال، قیمت گوشت قرمز در مدار صعود قرار گرفت و در خرداد ماه سال جاری برای آن که جلوی روند رو به رشد قیمت گوشت قرمز گرفته شود، وزیر صنعت طی نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی و وزیر اقتصاد، صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم را ممنوع اعلام کرد؛ اما آمارها نشان می دهند، صادرات این دو قلم همچنان ادامه دارد!

به گزارش تابناک اقتصادی،

از آغاز سال جاری تاکنون، قیمت کلیه اقلام در حال افزایش است و دولت سیاست های مختلفی را جهت کنترل قیمت ها در پیش گرفته؛ اما تاکنون این سیاست ها نتیجه آنچنانی نداشته است؛ از جمله اقلامی که قیمت آن در پنج ماهه نخست سال جاری، رشد چشمگیری داشته، قیمت گوشت قرمز است.

نمودار زیر روند قیمت هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان و قیمت هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی استخوان را در بیست هفته ابتدایی سال جاری نشان می دهد. این آمارها که از گزارش های بانک مرکزی پیرامون متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران استخراج شده است، نشان می دهند در پنج ماهه ابتدایی سال قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی با استخوان با رشدی 22 درصدی از 48 هزار و 904 تومان به 59 هزار و 744 تومان و قیمت هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی استخوان با رشدی 31 درصدی از 42 هزار و 369 تومان به 55 هزار و 311 تومان افزایش یافته است.

بی توجه ای گمرک به نامه وزیر صنعت؛ صادرات دام زنده، همچنان ادامه دارد!

در دو ماه ابتدایی سال و با افزایش چشمگیر قیمت گوشت قرمز و با توجه به اینکه برخی کارشناسان این افزایش قیمت را با صادرات بی رویه دام زنده و گوشت گرم مرتبط می دانستند، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تغییر روند افزایشی قیمت گوشت قرمز طی نامه ای ارسالی به تاریخ یکم خرداد 1397 به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و مسعود کرباسیان وزیر سابق اقتصاد اعلام کرد، از هفتم خرداد 1397 صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم ممنوع است.

تصویر این نامه را در زیر مشاهده می فرمایید.

بی توجه ای گمرک به نامه وزیر صنعت؛ صادرات دام زنده، همچنان ادامه دارد!

بعد از ارسال این نامه، دفتر صادرات گمرک ایران نیز در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی اعلام کرد، از هفتم خرداد ماه 1397 صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم ممنوع است.

بی توجه ای گمرک به نامه وزیر صنعت؛ صادرات دام زنده، همچنان ادامه دارد!

همان گونه که از نمودار بالا نمایان است، پس از ارسال نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت و ممنوعیت صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم، اندکی جلوی افزایش قیمت گوشت قرمز گرفته و روند قیمت این قلم کالای خوراکی برای چند هفته ای نزولی شد.

با پایان خرداد ماه و آغاز فصل تابستان دوباره قیمت گوشت قرمز روند صعودی به خود گرفت؛ اما این روند با شیبی ملایم در حال افزایش بود. از دوازدهم مرداد 1397 به بعد شیب روند افزایش قیمت گوشت قرمز تندتر شد.

یکی از دلایل این روند رو به رشد قیمت گوشت قرمز، زیر پای گذاشتن نامه وزیر صمت مبنی بر ممنوعیت صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم بود. آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد، در پنج ماهه نخست سال جاری، ارزش صادرات دام زنده به 18 میلیون و 351 هزار و 893 میلیون دلار رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی 471 درصدی را تجربه کرده است. این صادرات به کشورهای عمان، قطر و کویت صورت گرفته است. همچنین ارزش صادرات گوشت گرم گوسفندی علیرغم ممنوعیت آن، در پنج ماهه نخست سال جاری دو هزار و 740 دلار بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد منفی 49 درصدی رو به رو بوده است.

بی توجه ای گمرک به نامه وزیر صنعت؛ صادرات دام زنده، همچنان ادامه دارد!

همان گونه که دیده شد، به رغم دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات گوشت گرم و هر نوع دام زنده از هفتم خرداد ماه سال جاری، این دو قلم کالا همچنان از گمرکات کشور صادر می شوند و به نوعی گمرک دستور وزیر صمت را زیر پای گذاشت و همین خود باعث دامن زدن به افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته های اخیر شده است. 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۴
دلالی و قاچاق بری بهترین شغل گردیده اگر با باورهای خود کنار بیائیم شعل جدید انتخاب خواهیم کرد
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
اگه دولت اقتصاد مقاومتی رو جدی می گرفت و همه تخم مرغ اس رو تو سبد سیاست خارجی ظریف و برجام نمی چید الان ما علاوه بر نیاز داخل بسیاری محصولاتشان را صادر می کردیم و این موضوع برامون تبدیل به به فرصت میشد و در ضمن بیکاری هم خیلی کم میشد
یه نمونه آن و فقط یه نمونه توسعه دامداری و صدور گوشت یا دام به کشورهای همسایه در بازارچه های مرزی و دریافت نقدی ارز می باشد
وقتی قیمتها واقعی نباشه هرکاری کنید فساد بوجود میاد. الان هم خیلیها میتونن با ارز دولتی خوراک دام وارد کنند و اونوقت دام رو صادر کنند و اینجوری سود زیادی بدست بیارن.
پاسخ ها
معلمی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
انشاا...مجلس با قاطعیت وزرای ضعیف مثل بطحایی شریعتمداری و...را استیضاح و عزل کند
مگر هر وزیری میتواند به وزیر دیگر نامه بنویسد و چیزی را ممنوع کند؟ آنهم صادرات که تمام کشورهای جهان میخواهند آنرا اضافه کنند؟
واردات خودرو که واسه مردم نیازه ممنوعه و صادرات گوسفند که به ضرره مردمه آزاده خیلی جالبه
پاسخ ها
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
مردم را ولش . آمار و کاسبی را بچسب!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
صادرات گوسفند مثل فروش غذای داخل یخچال در قحطی است
اینکه بجای. ریس جمهوری ،وزیر اقتصاد به وزیر جهاد کشاورزی نامه مینویسد ،دلیل در بلبشو در دولت است ؟ پس کدخدا کجا رفته ؟ گل ،و گلاب آوردن که دیگر ممنوع شده است ؟ راستی یک کیلو گوشت قرمز ،و یا گوشت سفید ،چند لیتر آب نیاز دارد ؟،،،چرا ملت متمدن کشور ایران اینقدر خوار ،وذلیل شده اند که همه چیز خود را تبدیل به دلار میکنند ؟،،حتی ناموس را ،،،،چرا؟،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
اشتباه فهمیدید وزیر صنعت به کشاورزی نامه نوشته نه
.ووزیر اقتصاد به وزرات کشاورزی ولی چیزی که مهم است چرا گمرک تخلف کرده درجا ریس ان را وکسانی که در این امر بی توجه بودند از گمرک بیرون ومحاکمه کنند
دام زنده رو که به حاشیه خلیج قارس صادر می کنیم، آدم زنده رو هم به نزدیکی های سواحل مدیترانه! کی بود می گفت صادرات نداریم؟
وزیر هم وزیر قدیم !
گمرک که سرخود عمل نمی کندحتما در دولت چنین تصمیم گرفته اند چرا به جای آمر مامور را مقصر می دانید
حتما اونی هم که داره صادرات گوسفند رو انجام میده از قوم و خویش های وزیره .
دامداری که جو وکنسانتره باارز ۴۲۰۰ تومانی مصرف می کند معلوم است که صادرات ان دام و گوشت یک رانت است
دام زنده صادر می کنند از انطرف دام زنده و ذبح شده وارد می کنند و انواع بیماری های دامی را وارد کشور می کنند
تنها به این دلخوش هستند که بگویند چقدر صادرات غیر نفتی داشته ایم
فسادتوگمرک خیلی زیاده هیچکس نمیتونه جلوی فسادروبگیره
صادرات یا واردات به فکر مردم نیستند دولت فقط به فکر جیب آقایون هستند
گالان دیگه زدن به سیسم اخر - مردم را له می کنند -
خواهشا منعکس کنید،
مردم عزیز ایران من کارمند گمرک هستم و حدود بیست سال سابقه کار دارم و باید بگم طبیعتا گمرک را خالی از اشکال نمی دونم ولی تورو خدا یک نگاهی به این انبوه بخشنامه های صادره از سوی وزارت صنعت ، معدن و... با بازرگانی بیندازید هر روز بخشنامه میدن یکی لغو قبلی ، یکی برقراری قبلی ، یکی توضیح نکات مبهم قبلی ، یکی میگه شله ، یکی میگه سفته ، هر آدم عاقلی میدونه تعدد و تکثر بخشنامه لزوما فساد آوره، هر چه کار پیچیده تر باشه ، فساد بیشتره ، یکم منصف باشیم هم اشتباهات تقصیر یک ارگان نیست که ...
پاسخ ها
زهرا
| Germany |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
کسی نمیگه همه ی مشکلات تقصیر یه ارگانه. متن خبر میگه صادرات دام زنده تقصیر گمرکه
وزیر صنعت که از افزایش صادرات در اثر کاهش ارزش ریال خوشحال بود
حالا نامه ممنوعیت صادرات میزنه!!!
یک درصد بالایی از مردم که عموماجزء طبقات پایین جامعه حساب میشند، بااین وضع قیمت گوشت شایددر طول یک ماه حتی یک کیلو گوشت هم نمی توانند بخرند. وقتی قیمت یک کیلو گوشت از دستمزد روزانه یک کارگرعادی بیشتر شده آنوقت این افراد ازخدا بیخبر این جوری هرروز مملکت را به فلاکت می کشانند. به نظر تصمیم بر اینه که ثروتمند هرروز فربه تر بشه وبر ثروتهای باد آورده شان بیش ازپیش افزوده بشه وطبقات مستضعف جامعه یکسره از گشنگی رو به قبله بشند وآقایان هم بگند الفاتحه، به درک که ازبی پولی می میرید.!!!!؟؟؟؟
صادرات می شه یه عده می گن چرا صادرات می شه جلوشو بگیرید
واردات می شه یه عده می گن چرا واردات می شه جلوش را بگیرید
واقعا خودمون می دونیم می خواهیم چکاره بشیم
اون چوپان بی نوا که وقت خاندن این مطالب رو نداره دلره تو بیابان خشک جان میکنه و اون روستایی که با خون و دل دامی پرورش میده تو این گرونی ها رو نمیبینید.
نه حمایتی نه بیمه ای نه آینده ای نه سر وزبانی نه رسانه ای نه ......
اون باید تولید ارزان داشته باشه؟ زورتان به دامدار خوب میرسه
خخخخخخخخخ
گمرک جلوی صادر کردن وزیر صنعت رو گرفته، چرا میگید گمرک بی توجه بوده به وزیر صنعت؟
در بسیاری از مرزهای کشور به شدت قاچاق دام رواج یافته و هیچ اراده ایی جهت جلوگیری از این امر که بزودی تبعات منفی بسیار آن گریبان کشور و مردم را خواهد گرفت مشاهده نمی شود
خدا بگم این مسئولینو چیکار کنه نمیدونم
کاش نامه های معاون وزیر جهاد کشاورزی به به گمرک را هم بار گذاری میکردید که اعلام کرده بود دام های که قبل از تاریخ 7/3/97 وارد دوره قرنطنه شده اند بر اساس مجوز سازمان دامپزشکی کماکان صادراتش بلامانع است . چرا مجری مقررات مقصر است و چرا هنوز که هنوز است شرح وظایف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت بصورت شفاف مشخص نیست ...
مردم بدونین تمام آنجه وارد کشور میشه ثبت سفارشش در صنعت ومعدن انجام می گیره یعنی صنعت ومعدن میگه جی وجقدر وارد بشه وگمرک صرفا مسول نظارت بر جگونگی اش است واگه جنسی هم توی گمرک می مونه بخاطر مجوزهاشه که بایدصاحب کالا بگیره واگه مجوزها رو داشته باشه کمتر از یک روز ترخیص میشه .در مورد صادرات هم محاله جیزی رو که هیت دولت ممنوع کنه بشه رسما صادر کرد مگر قاجاق ، تقلب یا تبانی ... تازه اونقدر هاهم از مرز رسمی نخواهد بودکه بشه علنی اش کردضمنا مجوز صادرات دام رو هم جهاد کشاورزی میده وگمرک سرخود نمی تونه اجازه صادرات بده.این گمرک شده بی کس وکار هر کی میرسه یک انگ بهش میزنه شما بقیه دستگاهها رو هم ببین این فساد کمابیش توش هست ولی صداش در نمیاد ! تابناک خواهشا نظرم رو بگذار مردم آگاه شن.
جرا یکبار هم شده از خدمات گمرک نمی گین ؟ جرا نمی گین گمرک سومین منبع درآمدی کشوره ! جرا نمی گین سه سال متوالیه هر سال حدود 30 درصداز بیش بینی درآمدی بیشتر برای دولت درآمد کسب می کنه ؟
صادرات كه چيز خوبيه ، ما بايد سعي كنيم مردم رو تشويق كنيم برن دنبال دامپروري و كشاورزي و اين كلي كار تو كشور توليد ميكنه و جوونا مشغول ميشن
سلام دوستان من خودم دامدارم این شغل بسیار سخت و مشقت آوری هستش متأسفانه برنامه ریزی و سیاست این دولت تو هیچ زمینه ای درست نیست چطور یه پراید میشه پنجاه میلیون ولی ما نتونیم گوشت قرمز صادر کنیم یا تو کشور خودمون با توجه به وضعیت قیمت بقیه ی اجناس که بالا هستش به قیمت واقعی بفروشیم مگه دامداران تو این کشور با این وضعیت زندگی نمی کنن!!با امید سرافرازی برای مردم ایران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی