بازدید 6394

مذاکرات «بسیار فشرده» آمریکا و هند بر سر واردات نفت ایران

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا با اشاره به نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع آمریکا و هند که اکنون در دهلی‌نو در حال برگزاری است، گفت: «مذاکرات به شدت فشرده‌ای بر سر تقاضای واشنگتن از هند برای قطع کامل واردات نفت ایران در حال برگزاری است.»
کد خبر: ۸۳۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ 06 September 2018

مذاکرات «بسیار فشرده» آمریکا و هند بر سر واردات نفت ایرانیک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا با اشاره به نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع آمریکا و هند که اکنون در دهلی‌نو در حال برگزاری است، گفت: «مذاکرات به شدت فشرده‌ای بر سر تقاضای واشنگتن از هند برای قطع کامل واردات نفت ایران در حال برگزاری است.»

به گزارش «تابناک اقتصادی» و به نقل از رویترز، این مقام اشاره کرد که طرفین در حال حاضر بر سر مسائل فنی این اقدام بالقوه در حال گفتگو هستند و قصد دارند تا دستیابی به نتیجه‌ای مشترک به مذاکرات خود ادامه دهند.

این دیدار بین سوشما سواراج وزیر خارجه، نیرمالا سیتارامن وزیر دفاع هند و همتایان آمریکایی‌شان مایک پومپئو و جیمز ماتیس در حال برگزاری است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 8 می به طور یکجانبه آمریکا را از توافق برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد. بخشی از این تحریم‌ها اوایل ماه میلادی گذشته به اجرا درآمد، در حالی که سایر تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های نفتی پس از چهارم نوامبر اجرا خواهد شد.

هرچند، در پی مقاومت مشتریان نفتی ایران از جمله چین و هند و همچنین شرکای اروپایی آمریکا، وزارت خارجه این کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به کشورهایی که واردات خود از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، معافیت خواهد داد. بدون این معافیت، کشورهایی که پس از این تاریخ همچنان به واردات از ایران ادامه می‌دهند ممکن است با خطر قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا روبه‌رو شوند. هند به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا بوده، با این حال تمایلی به کاهش واردات خود از ایران را هم ندارد.

به گفته یک مقام بی نام هندی، مذاکرات هند و آمریکا یک اتفاق دیپلماتیک مهم است که بر پایه روابطی که با آمریکا قبل از روی کار آمدن ترامپ شکل گرفته بنا نهاده شده است. ما امیدواریم که درباره همه معضلات مهم بین دو کشور در این دیدار گفت‌وگوهایی صورت بگیرد.

وی گفت هند در این مذاکرات بر این نکته تاکید دارد که به شدت به واردات نفت برای مصارفش نیاز دارد و ۸۳ درصد این نفت از منابع خارجی تامین می‌شود. از این میان تقریبا ۲۵ درصد از ایران وارد می‌شود که قابل اعتماد و از نظر قیمت، حائز اهمیت است.

مذاکرات «بسیار فشرده» آمریکا و هند بر سر واردات نفت ایران

اگرچه هند قرار است درباره منابع جایگزین نفت خام با تمرکز بر قیمت‌ها با آمریکا مذاکره کند، اما فاکتورهای مهم دیگری از جمله قیمت‌گذاری و مشکلاتی نظیر انطباق فنی پالایشگاه‌ها با فرم‌های جدید نفت خام وارداتی چشم پوشی از نفت ایران را برای این کشور به شدت دشوار می‌سازد.

گزارش‌های موجود حاکی ازآن است که دولت هند مجوز همکاری پالایشگاه‌های این کشور را با شرکت‌های نفتکش و بیمه ایرانی را نیز صادر کرده است. این اقدام نشان دهنده تمایل بالای دهلی نو برای ادامه همکاری‌های نفتی خود با ایران است.

مذاکرات «بسیار فشرده» آمریکا و هند بر سر واردات نفت ایران

یک منبع آگاه دولتی هند در مصاحبه با روزنامه تایمز آو ایندیا گفت: «بر اساس مجوز وزارت کشتیرانی، پالایشگاه‌های هند می‌توانند نفت ایران را تحت قرارداد CIF خریداری کنند.»

بر اساس قرارداد CIF (قیمت کالا، بیمه و كرايه تا بندر مقصد»، ایران باید هزینه حمل و نقل کالا را به عهده گرفته و خطر از ميان رفتن يا آسيب ديدن کالا در جريان حمل و نقل را تحت پوشش بيمه دريايى قرار دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار