بازدید 9388

اوج گیری دوباره قیمت بلیت هواپیما‌ها در برخی مسیر‌ها با زیر پا گذاشتن توافق

بعد از رونمایی از بسته جدید ارزی در مورخه 16 مرداد 1397 و محرومیت شرکت های هواپیمایی از دریافت ارز دولتی قیمت بلیت هواپیماها به شکل چشمگیری افزایش یافت تا جایی که اعتراضات و دستور رئیس جمهور جهت پیگیری موضوع توسط وزیر صمت باعث شد تا جلسه ‌ای میان مسئولان شرکت‌ های هواپیمایی داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شود و نرخ بلیت ها تعیین شد و قرار شد این نرخ ها تا پایان مهر ماه ثابت باقی بمانند.
کد خبر: ۸۳۱۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ 06 September 2018

اوج گیری دوباره قیمت بلیت هواپیما‌ها در برخی مسیر‌ها با زیر پا گذاشتن توافقبعد از رونمایی از بسته جدید ارزی در مورخه 16 مرداد 1397 و محرومیت شرکت های هواپیمایی از دریافت ارز دولتی قیمت بلیت هواپیماها به شکل چشمگیری افزایش یافت تا جایی که اعتراضات و دستور رئیس جمهور جهت پیگیری موضوع توسط وزیر صمت باعث شد تا جلسه ‌ای میان مسئولان شرکت‌ های هواپیمایی داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شود و نرخ بلیت ها تعیین شد و قرار شد این نرخ ها تا پایان مهر ماه ثابت باقی بمانند.

به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از رونمایی از بسته جدید ارزی، دولت و بانک مرکزی تصمیم گرفتند که تنها به کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی پرداخت کنند و باقی کالاها و خدمات از دریافت این ارز محروم شدند و قرار شد تا سایر کالاها و خدمات ارز مورد نیاز خود را از بازار ثانویه  و به قیمت توافقی تهیه نمایند. شرکت های هواپیمایی هم از این تصمیم دولت مصون نماندند و ارز دولتی آن ها نیز از 16 مرداد ماه سال جاری قطع شد. نرخ بلیت هواپیماها که تا قبل از اجرای بسته ارزی جدید با دلار 4200 تومانی قیمت گذاری می شد بعد از اجرای بسته، با نرخ دلار بازار ثانویه یعنی دلار 8800 تومانی قیمت گذاری شد و همین عاملی شد تا قیمت بلیت هواپیما به شکل چشمگیری افزایش داشته باشد.

افزایش قیمتی که تا چند روز سوژه رسانه ها بود و سرانجام عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه ای با صدا و سیما گفت: هم اکنون ۴۵ تا ۵۵ درصد از هزینه‌ های تمام شده قیمت بلیت هواپیما متاثر از قیمت ارز است و اینکه بگوییم تحولات ارز روی قیمت بلیت تاثیر ندارد، حرف دقیقی نیست. وی با بیان اینکه هماهنگ شده است ایرلاین ها بتوانند به حیات خود در بالاترین و بهترین شرایط ممکن ادامه دهند، افزود: در شرایط تحریم، حفظ صنعت هواپیمایی از قیمت پروازها برای کشور بسیار مهم تر است.

بعد از این واکنش عباس آخوندی، رئیس جمهور روحانی به محمد شریعتمداری وزیر صمت دستور داد تا قیمت بلیت هواپیماها کاهش یابد. بعد از دستور رئیس جمهور، در جریان جلسه ‌ای که در مورخه 3 شهریور 1397 میان مسئولان شرکت‌ های هواپیمایی داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، نرخ پروازها تا پایان شهریور ماه (در مصاحبه های بعدی مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی این تاریخ را تا پایان مهر ماه اعلام کرد) تعیین شد و اعلام شد که هیچ شرکتی اجازه ندارد بالاتر از این نرخ‌ ها بلیت بفروشد. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی طی مصاحبه ای اعلام کرد: در جریان این جلسه شرکت ‌های هواپیمایی ایرانی داوطلبانه اعلام آمادگی کردند که با وجود آزادسازی نرخ ‌ها به منظور کمک به شرایط اقتصادی کشور و سیاست‌ های صنعت هواپیمایی نرخ‌ های مشخصی برای انجام پروازهای داخلی‌ شان نهایی کرده و تا پایان مهر ماه امسال تغییری در آنها ایجاد نکنند. وی افزود: طبق برنامه‌ ریزی صورت گرفته نرخ پرواز تهران ـ اصفهان ۲۹۰ هزار تومان، تهران ـ‌ شیراز ۳۸۰ هزار تومان، تهران ـ مشهد ۳۹۰ هزار تومان، تهران ـ کیش ۵۱۰ هزار تومان و تهران ـ بندرعباس ۵۴۰ هزار تومان تعیین شده است. ضمنا شرکت های هواپیمایی می توانند با توجه به کیفیت خدمات و تسهیلات تا حداکثر 10 درصد به قیمت های تعیین شده اضافه نمایند. سامانی ادامه‌ داد: این نرخ ‌ها سقف مجاز قیمت بلیت پروازها به شمار می ‌رود و در صورت عدم کشش بازار و تصمیم گیری شرکت ‌های هواپیمایی امکان پایین آمدن آن نیز وجود دارد، اما قطعا هیچ شرکتی اجازه نخواهد داشت که بیشتر از این قیمت بلیت فروشی کند.

حالا بعد از 11 روز از این تصمیم خبرها حکایت از آن دارد که برخی شرکت ها نرخ بلیت هواپیما را در برخی مسیرها بالاتر از سقف قیمت تعیین شده به فروش می رسانند. به عنوان نمونه در مورخه 14 شهریور 1397 بلیت پرواز از تهران به بندرعباس توسط شرکت ماهان 888 هزار و 300 تومان قیمت گذاری شده است و این در حالی است که سقف قیمت تعیین شده برای پرواز تهران – بندرعباس 540 هزار تومان عنوان شد که با در نظر گرفتن حداکثر 10 درصد افزایش قیمت بخاطر کیفیت خدمات و تسهیلات این بلیت حداکثر باید 594 هزار تومان به فروش می رسید.

اوج گیری دوباره قیمت بلیت هواپیما‌ها در برخی مسیر‌ها با زیر پا گذاشتن توافق

شایان ذکر است که بررسی مسیرها نشان می دهد که بلیت پروازها اکثراً چارتری بوده و تنها تعداد بسیار کمی سیستمی هستند و این باعث شده است تا سقف قیمتی رعایت نشود. به عنوان نمونه در مورخه 14 شهریور 1397 همه پروازهای تهران-کیش چارتری هستند و از سقف قیمتی تبعیت نکرده اند.

اوج گیری دوباره قیمت بلیت هواپیما‌ها در برخی مسیر‌ها با زیر پا گذاشتن توافق

این وضعیت باعث خواهد شد که با خروج یک شرکت هواپیمایی از توافق صورت گرفته، عمر این توافق به پایان شهریور هم نرسد لذا باید برای بقای توافق نظارت کافی در این زمینه صورت گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل