بازدید 2320

پیش‌فروش‌های دردسرساز خودروسازان

با اعلام قبلی خودروسازان، از امروز پیش‌فروش خودروهایی در کشور آغاز شد که تا یکسال اجازه خرید و فروش را ندارند، اما باز هم این دلالان بودند که بخش عمده‌ای از عرضه را بلعیدند.
کد خبر: ۸۳۱۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ 05 September 2018

با اعلام قبلی خودروسازان، از امروز پیش‌فروش خودروهایی در کشور آغاز شد که تا یکسال اجازه خرید و فروش را ندارند، اما باز هم این دلالان بودند که بخش عمده‌ای از عرضه را بلعیدند.

به گزارش خبرنگار مهر، با اعلام قبلی خودروسازان و وزارت صمت، پیش‌فروش خودرو برای متعادل‌ شدن قیمت در بازار آغاز شد. در این طرح ، امروز یکی از خودروسازان بزرگ کشور اقدام به عرضه محصولات خود کرد؛ اما داستان همیشگی در پیش‌فروش‌های خودرو باز هم تکرار شد و بسیاری از متقاضیان و مراجعان به سایت این خودروساز، نتوانستند درخواست خود را ثبت کنند؛ این درحالی است این خودروساز تعداد محدود 50هزار دستگاه و تنها مدل‌های محدودی از تولیدات خود را عرضه کرد که البته در سبد مصرفی مردم هم اثرگذار است و هیچ خریداری تا یکسال حق فروش آن را ندارد.

 همانگونه که خرید سکه و ارز و کالاهای سرمایه‌ای دیگر این روزها بازار جذابی دارند، خودرو هم به یک خرید سرمایه ای تبدیل شده که خریداران آن را، نه مردم عادی برای مصرف و گذران زندگی تشکیل می دهند ، بلکه عمده پیش خریداران آن را کسانی تشکیل می دهند که بدنبال حفظ دارایی خود و کسب سود از آن هستند و به قصد فروش، خودرو پیش خرید می کنند.

صبح امروز بسیاری از افرادی که از دقایق ابتدایی آغاز پیش‌فروش‌ اینترنتی خودرو ، برای ثبت نام تلاش کردند، موفق به ثبت نام نشدند ؛ در عین حال،  بودند کسانی که کارت ملی‌های زیادی را اجاره کرده بودند بلکه بتوانند خودروی بیشتری پیش خرید کرده و سود بیشتری در آینده از آن خود کنند.

آمارحکایت از آن دارد که صبح امروز شش میلیون نفر به سایت این خودروساز مراجعه کرده اند تا بلکه خودرو بخرند و از محل حاشیه بازاری که این روزها از بی تدبیری دستگاههای مسئول و سیاستگذار وجود دارد، سود ببرند؛ طبق اعلام این خودروساز،  ۷۰۰ هزار درخواست صبح امروز در سایت پیش فروش، ثبت شده است.

  به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت از حذف شورای رقابت  از چرخه قیمتگذاری خودرو خبر داده است. خبری که صبح امروز از سوی معاون کمیسیون صنایع مجلس هم تایید شد. 

آنگونه که این خودروساز اعلام کرده، برای مدیریت ثبت نام متقاضیان، فروش به صورت مرحله‌ای شده است؛ به نحوی که سایت هر ۱۵ دقیقه ۱۰ ثانیه باز می‌شود تا آن دسته از افرادی که در سایت حضور دارند امکان ثبت نام پیدا کنند. این روال تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد.براین اساس، تا ساعت ۱۲:۰۲ دقیقه، بیش از ۴۳۰۰ نفر موفق به تکمیل ثبت نام خود شده اند . در پی طرح پیش فروش خودروها ، این شرکت با تجهیزات گسترده و تهیه زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در حال ثبت نام از متقاضیان خودرو از سراسر کشور است؛  این روند تا پایان ثبت نام ۵۰ هزار دستگاه خودرو وعده داده شده در طرح ادامه خواهد داشت. 

سیاست گذاران چه گلی به سر بازار خودرو زدند؟!

نکته حائز اهمیت در این میان مجموعه سیاستگذاری‌هایی است که اکنون برای بازار خودرو و تولید آن صورت گرفته و گویا خودروسازان هم بدشان نمی‌آید که از چنین وضعیتی سود ببرند،به خصوص اینکه تا همین چند وقت پیش، آنها با متوسل شدن به انواع و اقسام روش‌ها، تلاش می کردند مردم را به پیش خرید خودروهای خود تشویق کنند و حتی بخشی از قیمت را هم به صورت اقساط از مشتریان دریافت می‌کردند؛ اما حال ورق برگشته و شرایط به گونه‌ دیگری در حال رقم خوردن است؛ حالا مردم برای ثبت نام خودروهایی که با افزایش چشمگیر قیمت مواجه است، برای تحویل در موعدی که تضمینی درباره آن نیست، به هر دری می زنند و دست خالی بازمی گردند. 

گویا هر روز بازار ایران در هر رشته‌ای از سکه و طلا و ارز گرفته تا خودرو و سایر کالاها باید دچار چنین تلاطماتی باشد و دستگاه سیاستگذار، تنها نظاره‌گر این وضعیت باشد؛ اگرچه برخی هم معتقدند که آنها باید خاموش باشند و اجازه دهند که اقتصاد راه منطقی و عقلانی خود را پیش رود، نه اینکه خود با سخنانی از جمله افزایش قیمت ، بازار را متشنج کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان