بازدید 6954
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «راهکار چین برای پشتیبانی یوآن در مقابل تنش‌های جدید» تا «واردات بیش از ۶۱۶ تن مواد اولیه شیرخشک اطفال»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت بیش از ۲ درصدی شاخص کل بورس، بازگشت سهام چین موجب رشد سهام آسیایی شد، توفان بار دیگر بازار نفت را آشفته کرد، قیمت جوجه یکروزه به ۵۸۰۰ تومان رسید، تثبیت «تسه»‌ها در ۶۵ هزار تومان، تورم، اقتصاد را له کرده و به راه خود ادامه می‌دهد و تأثیر تحولات ارزی بر میزان سفر گردشگران ایرانی به ترکیه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 05 September 2018

از «راهکار چین برای پشتیبانی یوآن در مقابل تنش‌های جدید» تا «»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت بیش از ۲ درصدی شاخص کل بورس، بازگشت سهام چین موجب رشد سهام آسیایی شد، توفان بار دیگر بازار نفت را آشفته کرد، قیمت جوجه یکروزه به ۵۸۰۰ تومان رسید، تثبیت «تسه»‌ها در ۶۵ هزار تومان، تورم، اقتصاد را له کرده و به راه خود ادامه می‌دهد و تأثیر تحولات ارزی بر میزان سفر گردشگران ایرانی به ترکیه را در بر دارد.

تقویت بیش از ۲ درصدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش 2726 واحدی معادل 2.02 درصد به رقم 137 هزار و 983 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 797 واحدی معادل 20.2 درصد به رقم 40 هزار و 350 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر خلاف روز قبل، با رشد 251 واحدی معادل 1.16 درصد، عدد 21 هزار و 976 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 178 واحدی معادل 1.16 درصد به رقم 15 هزار و 543 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2936 واحد افزایش معادل 2.03 درصد را رقم زد و به سطح 147 هزار و 298 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2176 واحد افزایش معادل 2.19 درصد به رقم 101 هزار و 607 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 4621 واحد افزایش معادل 1.71 درصد همراه بود و عدد 275 هزار و 36 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

بازگشت سهام چین موجب رشد سهام آسیایی شد

روز سه‌شنبه، با بازگشت سهام از ضررهای اوایل روز، سهام آسیایی رشد کردند. این در حالی است که بازارها این هفته نگران افزایش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین هستند و اقدامات ریاضتی آرژانتین هم بازارهای در حال ظهور را به لرزه انداخته است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۲ درصد رشد کرد. شاخص سهام شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی۳۰۰، پس از ۵ جلسه متوالی افت، امروز با رشد سهام بخش املاک و بخش بانکی، ۰.۹ درصد جهش کرد. نیکی ژاپن کمتر از ۰.۱ درصد افت کرد، در حالی‌ که سهام استرالیا ۰.۳ درصد پایین‌تر بسته شد. در بازار ارز، شاخص دلار ۰.۱۴ درصد در برابر ارزهای مهم جهان تقویت شد و به سطح ۹۵.۲۷۲ واحد رسید. دلار در برابر ین هم اندکی تقویت شد و با رشدی ۰.۰۷ درصدی نرخ برابری خود را به ۱۱۱.۱۵ ین رساند.

توفان بار دیگر بازار نفت را آشفته کرد

نفت روز گذشته در بازارهای جهانی رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد. بهای نفت‌خام آمریکا به بیش از ۷۱ دلار بر بشکه رسید و نفت برنت نیز برای عبور از مرز ۸۰ دلار خیز برداشت. نگرانی وقوع توفان‌های گرمسیری در خلیج مکزیک و افت تولید نفت ایران به دنبال تحریم‌های آمریکا، مهم‌ترین‌ دلایل افزایش قیمت‌ها محسوب می‌شود. به گزارش بلومبرگ، توفان گرمسیری به نام «گوردون» در حال نزدیکی به سواحل خلیج مکزیک است و بیم آن می‌رود که به تأسیسات تولید نفت در میادین ساحلی آسیب زده و از تولید نفت آمریکا کاسته شود. بر اساس این گزارش، در حال حاضر دو طرح فعال تولید نفت در این منطقه به دلیل نزدیک شدن توفان گوردون به دهانه رود می‌سی‎سی‎پی تخلیه و متوقف شده است. هشدار درخصوص توفان از ایالت لوئیزیانا شروع شده و تا فلوریدا-آلبرتا ادامه یافته است.

راهکار چین برای پشتیبانی یوآن در مقابل تنش‌های جدید

رویترز نوشت: تجار بین المللی روز سه شنبه اعلام کردند، بانک های دولتی فراساحلی چین سوآپ دلار در مقابل یوآن را از چند روز پیش شروع کرده اند. این اقدام بانک های چینی در جهت تقویت یوآن برای مقابله با تنش احتمالی بر سر جنگ تعرفه ای آمریکا-چین که می تواند بازار را تحت الشعاع خود قرار دهد، اتخاذ شده است. احتمالا در روز پنجشنبه دولت آمریکا طرح پیشنهادی برای اعمال تعرفه های جدید بر روی کالاهای چینی را اعلام کند و بعداز آن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می تواند برنامه اعمال تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری را بر روی بیشتر کالاهای وارداتی چینی دنبال کند؛ اما سرعت اجرای آن نامشخص است.

به گفته یکی از تجار، سوآپ دلار توسط بانک های دولتی چینی از روز جمعه شروع شده است. همچنین به گفته برخی دیگر، این یک اقدام تدافعی برای محدود کردن نقدینگی و افزایش هزینه سلف فروشی یوآن در خارج از مرزهای چین با توجه به اعلام برنامه آمریکا در روز پنج شنبه علیه کالاهای وارداتی چینی است. تحلیل گران اقتصادی بر این باور هستند که بانک مرکزی چین باید به زودی تصمیم بگیرد که آیا برای پشتیبانی یوآن در مقابل برنامه تعرفه ای آمریکا دخالت داشته باشد یا خیر. بعد از کاهش ارزش یوآن در مقابل دلار برای چهار ماه متوالی، بانک مرکزی چین اعلام کرد که نسبت به کاهش بیشتر یوآن ناخرسند است و مدیریت کرده که ارزش آن را ثابت نگه دارد. به نقل از ایبنا، همچین بانک های بزرگ چین در داخل خاک این کشور هم از اواسط ژوئن اقدام به سوآپ یوآن در برابر دلار کرده اند تا ارزش یوآن عرضه شده در چین را در مقابل دلار با افزایش محسوسی روبه رو کنند.

حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو

در پی اعلام خبرهایی مبنی بر صدور مجوز افزایش قیمت خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع افزایش قیمت خودرو را تکذیب و به ایسنا اعلام کرد: افزایش قیمت خودرو فعلا در دستور کار نیست و این وزارتخانه برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد. به نقل از ایسنا، طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر اساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند. پیش از این شورای رقابت در بازار خودروهای زیر 45 میلیون تومان قیمت‌گذار بود.

عضو شورای رقابت: مرجع قیمت گذاری تغییر نکرده است

عضو شورای رقابت، حذف این شورا از فرآیند قیمت گذاری خودرو را تکذیب کرد و گفت: «از صحبت های وزیر صنعت برداشت اشتباهی شده و اینکه گفته می شود شورای رقابت منحل شده یا قانون جدیدی آمده که وظایف این شورا را تحث تاثیر قرار داده، تکذیب می شود.» محسن بهرامی ارض اقدس عضو شورای رقابت و دبیر ستاد تنظیم بازار در گفت وگو با ایرنا افزود: مطابق قوانین خاص موجود، 36 مرجع قیمت گذاری در کشور وجود دارد که اختیارات همه آنها به وزیر صنعت، معدن و تجارت تفویض شده و بر این اساس تا اطلاع ثانوی همه مراجع قیمتگذاری باید با ستاد تنظیم بازار و رئیس آن (یعنی وزیر صنعت، معدن و تجارت) هماهنگ باشند و «این به معنای حذف شورای رقابت نیست.»

اونس طلا با کاهش ۶ دلاری به ۱۱۹۵ دلار رسید

با بالا رفتن ارزش دلار به بالاترین رقم در یک ماه گذشته، قیمت طلا دیروز ۶ دلار در هر اونس کاهش یافت. ارزش دلار در اثر تشدید تنش‌های تجارت جهانی و نگرانی‌های اقتصادی در بازارهای نوظهور افزایش یافت. در میان افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا و اختلافات تجاری و بحران ارزی ترکیه و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران پول‌های خود را به سوی دلار سوق دادند، ارزش طلا امسال حدود 8 درصد کاهش یافت. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 6.08 دلار کاهش 1195.19 دلار فروخته شد.

قیمت جوجه یکروزه به ۵۸۰۰ تومان رسید

رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه هم اکنون میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری ٧٥٠٠ تومان است، افزود: شرایط به گونه ای پیش می رود که ما نمی دانیم نیم ساعت بعد چه اتفاقی رخ می دهد. نبی پور با اشاره به گرانی نهاده های دامی در سالجاری گفت: ذرت و سویا ٩٥ درصد نسبت به سال گذشته گران شده و کارتن و شانه نیز ٣٥٠ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: کارتن حداکثر ١٠٠٠ تومان بوده الان قیمت آن به ٣٠٠٠ تومان رسیده است. سال گذشته ذرت در شهریورماه ٧٦٠ تومان بوده الان به ١٢٠٠ تومان رسیده، نرخ کنجاله سویا نیز از ١٣٨٠ تومان به ٢٦٠٠ تومان رسیده است. نبی پور با بیان اینکه تولید مشکلی ندارد، افزود: با نوساناتی که وجود دارد نمی دانیم باید چکار کنیم؟ مگر می شود شرایط طوری باشد که نتوانیم برای روز بعدمان برنامه ریزی کنیم؟ ما اصلا نمی دانیم برای روز بعد نهاده های مورد نیاز تولید را پیدا می کنیم یا نه؟ وی اضافه کرد: قیمت مکمل از ٦ هزارتومان به ٢١ هزارتومان رسیده با این شرایط چگونه می توان تولید کرد. وی با تاکید بر اینکه مرغداران با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده اند، تصریح کرد:طی سه چهار ماه اخیر، قیمت جوجه یکروزه با بیمه پارسال بین ٣٢٠٠ تا ٣٥٠٠ تومان و بدون بیمه ٢٥٠٠ تومان تا ٢٨٠٠ تومان بوده امسال قیمت آن بدون بیمه ٥٨٠٠ تومان و با بیمه ٧١٠٠ تا ٧٦٠٠ تومان است. /مهر

تثبیت «تسه»ها در 65 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 2/ 1 درصدی به قیمت 65 هزار و 476 تومان معامله شدند. با وجود رشد 1/ 62 درصدی قیمت مسکن در مرداد (سالانه)، اما از خرداد شاهد کاهش شتاب رشد قیمت مسکن همگام با کاهش تعداد معاملاتمسکن بودیم. به صورتی که با وجود رشد ۹/ ۸ درصدی قیمت ماهانه در خرداد، افزایش ۱/ ۷ درصدی در تیر و افزایش ۱/ ۶ درصدی در مرداد رقم خورد. با وجود کاهش شتاب رشد قیمت مسکن، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و درصد پایین پوشش وام (نزدیک کف ۴‌ساله بر اساس گزارش «دنیای اقتصاد») با رسیدن میانگین قیمت مسکن در تهران به ۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان/ متر مربع در مرداد، در کنار تشدید نوسانات بازارهای موازی و افزایش قیمت نهاده‌های تولید با چشم‌انداز ادامه صعود قیمت مسکن، دورنمای بازگشت رکود به مسکن را تقویت کرده است.

تورم، اقتصاد را له کرده و به راه خود ادامه می‌دهد

علاءالدین آکتاش روزنامه نگار و تحلیلگر اقتصادی ترک با انتشار یادداشتی در روزنامه دنیا نوشت: تورم بالا گریبان اقتصاد ترکیه را گرفته و به تهدیدی جدی علیه آن تبدیل شده است. آکتاش با انتشار یادداشتی تحت عنوان 'تورم، اقتصاد را له کرده و به راه خود ادامه می دهد' در روزنامه دنیا مدعی شد که نرخ تورم در ماه گذشته میلادی از شرایط هشدار بالاتر رفت و بر اساس تحلیل بسیار از اقتصاددانان داخلی، روند رشد تورم ادامه خواهد داشت. وی بیان کرد: افسار کنترل تورم از دست دولت خارج شده است، به طوری که همه شاهد وعده های دولت در کاهش تورم و رساندن آن به زیر 10 درصد بودیم اما به رغم تلاش آنها، نرخ سالیانه تورم در ماه گذشته به 17.9 درصد و به مرز هشدار رسید که طی 14 سال اخیر این میزان از رشد قیمت ها بی سابقه بوده است.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: داده های اقتصادی وزارت تجارت و مرکز آمار ترکیه نشان می دهد که شاخص قیمت مصرف کننده 12.29 درصد و شاخص هزینه های تولید داخلی 25.32 درصد طی هشت ماه سال جاری افزایش داشته است که این ارقام نسبت به دوره های مشابه سال های گذشته به شدت رشد یافته و نگرانی بازار را تشدید کرده است. به نوشته آکتاش، روند افت ارزش پول ملی و افزایش نرخ بهره بانکی نشان می دهد که نرخ تورم سالیانه تا پایان ماه نوامبر کمتر از 20 درصد نخواهد بود و این فاجعه ای برای اقتصاد ترکیه محسوب می شود. /ایرنا

تاثیر تحولات ارزی بر میزان سفر گردشگران ایرانی به ترکیه

با صرف‌نظر از عراق که عمده سفر ایرانیان به این کشور با انگیزه‌های زیارتی صورت می‌گیرد، ترکیه همواره در صدر پرطرفدارترین مقاصد سفر غیرزیارتی و توریستی ایرانیان بوده است. در سال ۲۰۱۷ تعداد سفر ایرانیان به این کشور رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و با رکوردشکنی، به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر رسید. در آن مقطع زمانی کارشناسان اظهار می‌کردند علت این افزایش چشمگیر، بیش از هرچیز قیمت غیرواقعی ارز در ایران است که به‌موجب دخالت دولت در بازار، ارزهای خارجی با رقمی پایین‌تر از ارزش حقیقی خود مبادله می‌شوند. به نقل از دنیای اقتصاد، این روند صعودی در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس سال ۲۰۱۸ نیز با شدت بیشتری ادامه یافت و در این سه ماه ایران در صدر مبادی برتر گردشگران ورودی به ترکیه قرار گرفت. اما ماه آوریل ۲۰۱۸ و پس از آن این روند در مسیری کاملا معکوس قرار گرفت و به ‌ناگهان نام ایران از فهرست مبادی برتر گردشگران ورودی به ترکیه رخت بست. در حالی که در میزان سفر گردشگران ایرانی به ترکیه در سه ماه نخست سال جاری میلادی به‌ترتیب ۸/ ۵۱ درصد، ۲/ ۵۰ درصد و ۸/ ۴۷ درصد رشد به‌چشم می‌خورد، میزان رشد سفرها در ماه آوریل به منفی ۲/ ۰ درصد و در ماه مه به منفی ۴/ ۲۳ درصد رسید.

واردات بیش از ۶۱۶ تن مواد اولیه شیرخشک اطفال

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۶۱۶ مواد اولیه شیرخشک اطفال (پایه) حاوی چربی گیاهی از کشور بلژیک وارد ایران شده است. بنا بر آمار واردات بیش از ۶۱۶ تن مواد اولیه شیرخشک اطفال (پایه) حاوی چربی گیاهی باعث خروج ۲ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۴۰۵ دلار یا به عبارتی ۱۲ میلیارد و ۳۳۲ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۴۴۷ تومان بوده است. واردات مواد اولیه شیرخشک اطفال (پایه) حاوی چربی گیاهی دراین مدت تنها از کشور‌های بلژیک گزارش شده است

.

از «راهکار چین برای پشتیبانی یوآن در مقابل تنش‌های جدید» تا «»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
خدا رو شکر که ایرانیها دیگه کمتر برن ترکیه .
«واردات بیش از ۶۱۶ تن مواد اولیه شیرخشک اطفال»
مواد اولیه شیر خشک نه - سمومی که باعثنابود شدن و روانی شدن بچه هامون میشه.
یک مرد و یک خبرگزاری مرد می خواهم که میزان دقیق سقوط ارزش پولمان به دلار را در سال اخیر به صراحت و با دلار ۱۴ هزاری اعلام کند. مگر شما سایت خبری نیستید بسم الله...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر