بازدید 31379

مهمترین دلایل کمبود و گرانی پوشک نوزادان چیست؟

این روز‌ها پوشک نوزادان بسیار خبرساز گشته و افزایش چشمگیر قیمت آن به دغدغه اصلی بسیاری از مردم تبدیل شده است. حتی کار به جایی رسید که رهبر انقلاب به این افزایش قیمت و کمبود پوشک نوزادان واکنش نشان داد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد، پنج عامل به کمبود و گرانی پوشک نوزادان دامن زده است.
کد خبر: ۸۳۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳ 04 September 2018

مهمترین دلایل کمبود و گرانی پوشک نوزادان چیست؟این روز‌ها پوشک نوزادان بسیار خبرساز گشته و افزایش چشمگیر قیمت آن به دغدغه اصلی بسیاری از مردم تبدیل شده است. حتی کار به جایی رسید که رهبر انقلاب به این افزایش قیمت و کمبود پوشک نوزادان واکنش نشان داد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد، پنج عامل به کمبود و گرانی پوشک نوزادان دامن زده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، چند هفته ای است، پوشک نوزادان کمیاب شده و قیمت آن نیز به شکل چشمگیری افزایش یافته است. این موضوع آن قدر جدی شده که حتی رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای هیأت دولت به کمبود پوشک نوزادان و کودکان اشاره کرد و گفت: مواردی هم هست که بحث سود طلبی نیست، بلکه خرابکاری است. مثلا فرض بفرمایید ناگهان در تهران و یا در شهرهای بزرگ پوشک بچه نایاب شده است. دشمن می ‌خواهد مردم عصبانی شوند از دستگاه دولتی و دستگاه حکومت.

اما علت این کمیابی و گرانی پوشک نوزادان چیست؟

بررسی های نشان می دهد که پنج عامل موجبات گرانی و کمیابی پوشک نوزادان را فراهم کرده است. در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

اولین عامل کمیابی و گرانی پوشک نوزادان، به این موضوع بازمی گردد که بیشتر مواد اولیه تولید پوشک نوزادان وارداتی است و ارتباط مستقیمی با قیمت ارز دارد. مطابق با صحبت های عباس فصیح خوشگر، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران 80 درصد مواد اولیه تولید این محصول وارداتی است؛ بنابراین طبیعی است، با افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده پوشک نیز افزایش یابد. پس افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر، یکی از عوامل افزایش قیمت پوشک بچه بوده است.

دومین عامل، کاهش واردات مواد اولیه جهت تولید پوشک نوزادان بوده است. مواد اولیه برای تهیه پوشک نوزادان عبارت است از خمیر پالپ، پودر جاذب، نوار چسب ویژه پوشک، کاغذ تیشو، بک شیت، مانوون و کیسه چاپی.

به عنوان نمونه در چهار ماهه نخست سال گذشته، ارزش واردات خمیر پالپ 3 میلیون و 66 هزار و 729 دلار بوده که این میزان در چهار ماهه نخست سال جاری، به 2 میلیون و 616 هزار و 352 دلار کاهش یافته است.

نمودار زیر درصد تغییر میزان واردات برخی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پوشک نوزادان در چهار ماهه نخست سال جاری با چهار ماهه نخست سال گذشته را نشان می دهد. همان گونه که دیده می شود، تنها رشد واردات پودر جاذب مثبت بوده است.

مهمترین دلایل کمبود و گرانی پوشک نوزادان چیست؟

سومین عامل، کاهش میزان واردات پوشک نوزادان است. در چهار ماهه نخست سال گذشته، ارزش واردات پوشک نوزادان 5 میلیون و 644 هزار و 88 دلار بوده که این میزان در چهار ماهه نخست سال جاری به یک میلیون و 587 هزار و 835 دلار کاهش یافته است.

بنابراین در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد واردات پوشک نوزادان منفی 72 درصد بوده است.

مهمترین دلایل کمبود و گرانی پوشک نوزادان چیست؟

چهارمین عامل، رشد صادرات پوشک نوزادان بوده است. به دلیل افزایش نرخ ارز، صادرات پوشک نوزادان نسبت به عرضه داخلی آن به صرفه تر شده است و همین رشد صادرات باعث شده است تا عرضه داخلی این قلم کالا کاهش یابد.

آمارها نشان می دهند که میزان صادرات پوشک نوزادان در چهار ماهه نخست سال جاری، یک میلیون و 950 هزار و 188 دلار بوده که این میزان در مقایسه با میزان صادرات پوشک نوزادان در مدت مشابه سال گذشته 8 درصد رشد داشته است.

بنا بر اطلاعات گمرک در چهار ماهه نخست سال جاری به ترتیب ارزش صادرات، ایران به کشورهای عراق، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان، پاکستان و ساحل عاج پوشک کامل بچه صادر کرده است.

مهمترین دلایل کمبود و گرانی پوشک نوزادان چیست؟

پنجمین عامل گرانی و کمبود پوشک نوزادان، احتکار بوده است. در چند روز گذشته خبر کشف چندین انبار پوشک بچه در رسانه ها منتشر شد؛ برای نمونه در یازدهم شهریور 1397 در خبرها آمده بود که یک انبار در استان البرز حاوی یک میلیون و دویست و هشت هزار بسته پوشک بچه به ارزش تقریبی ۶۰ میلیارد تومان کشف شد. بی ثباتی قیمت ها در بازار و طمع کسب سود بیشتر باعث شده است تا عده ای به فکر انبار نمودن این قلم کالا بیفتند که این موجبات کاهش عرضه پوشک نوزادان در بازار داخلی و متعاقب آن افزایش قیمت را فراهم کرده است.

عوامل بالا نشان می دهند، مسئولین باید علاوه بر کشف انبارهای پوشک نوزادان و برخورد با محتکرین، شرایطی را جهت سهولت در واردات مواد اولیه این قلم کالا و جلوگیری از صادرات بی رویه آن فراهم کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۷۳
انتشار یافته: ۶۱
موشک داریم ولی پوشک نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
وای از دست شماها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
Like.......big...............................
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
قشنگ بود
ناشناس
| Malaysia |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
جمجمه دارید ولی مغزی داخلش نه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
وای نداره داداش ...این خودش داره میگه که وضعیت واقعی مملکت اینه...
احتکارو نمیگفتی مگه هدف تبرئه وکمک بمفسدبن ومحتکرین نیست چون ازونا چیزی گیرمون میا دازمردم چیزی گیرمون نمیاد ولشون کن مردمو.گورپدرامسال من که نصف درامدشو باید بپوشک بده.. الان قاضی برای نفقه بچه ماهی 100 یا 200 تومن حکم میده ..درحالیکه هرخرابکاری بچه پنج هزارتموم میشه اگه اسهال مختصری داشته باشه بصاحب بچه تسلیت گفت..همه مسئولین برای تبرئه محتکرین دست بدست هم دادن مواظب مقالات خود باشید.علی برکت الله فراموش نشه
امریکا در چی فکریه ایران پر از بسیجیه !
مسعولان چاره اندیشی کنند تا جمعیت 150 ملیونی خیلی فاصله داریم!!
داداش بیخیال ... بدبخت شدیم رفت ... شبیه قحطی زده ها شدیم... تو هنوز در فکر پوشک بچه ای؟
اولین عامل را نگفتین که عبارت است از بی عرضه بودن مسئولین
هم خنده داره و هم گریه دار ولی اینجا یه الارم برای وضعیت موجود جامعست .
مردم سختی بکشن یه عده سرمایه دار از بالا رفتن دلار و صادرات خیر ببرن و بعد بگن رونق اقتصادی .اول مایحتاج مردمو تامین کن بعد به فکر صادرات مسخره باش .
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
صادرات 2 میلیون دلاری یعنی جک
2 میلیون دلار رقمی نیست که اصلا بهش بگه گفت صادرات
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
بهتر است جلوی صادرات را نگیرند
اما واردات را هم آزاد نمایند
ناشناس
| Canada |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
اون دولت چین هست که با این سیاست کشورش رو می سازه توی ایران این سیاست تنها برای دزدی و غارت کشور هست ...
این هم از خبر شما. برای ما پوشک نمیشه که؟ هیچکس به فکر صادرات بی رویه نیست. فقط خوشحالیم که صادر میکنیم همین. این که کار شاقی نیست منابع مملکت را صادر کنیم و ارزش ریال رو کم کنیم.
حرف زیادی میزنی د می‌خواهید مردم را از انقلاب اسلامی ناراضی کنید توطئه شما نقش بر زمین خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
من بچه دارم شما میگی انقلاب؟
این انقلابی بود که براش خون دادیم؟اگه این هست ما نمیخایم .چه زبونی بگیم نمیخایم؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
شغلت چیه ماهی چند می گیری!؟
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
پوشک بدم خدمتتون!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
پاشو بابا جون...صبح شده...یه سر برو تو کوچه و خیابون مردمو ببین باهاشون آشنا شو...
باشه چشم!!!
مسئولین منتظر بودند ما بگیم
اگر ارزش انبار پوشک واقعا 60 میلیارد بوده باشد، این مقدار نشاندهنده احتکار نیست، و یک تاجر واردکننده باید همین مقدار پوشک در انبار داشته باشد.
اگر هزینه روزانه پوشک یک نوزاد را 6 هزار تومان درنظر بگیریم، و جمعیت نوزادان را 1.2 میلیون نوزاد. این انبار جوابگوی یک هفته تقاضای بازار می باشد. و برای یک وارد کننده عمده این رقم کاملاً طبیعی است.
باید منشاء مشکلات حل شود نه اینکه با ایجاد فضای روانی و گرفتن چند تاجر بخواهیم افکار عمومی را بازی بدهیم و با امید واهی دادن فقط مردم را روز به روز نا امیدتر به حل مشکلاتشان نماییم
خب خدا را شکر ، بنده مجرد هستم. و خیال ازدواج ندارم.
بجاى اون همه عامل، مينوشتى فقط يك عامل، اون هم عامل تحريم.
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
نخیر عزیز جان. عامل کمبود سربازهای آمریکایی هستن که پوشک بچه های ایران را پاشون میکنند! همش تقصیر آمریکاست.
کشوری تواناي تولید پوشک هم نداره خاک بر سر ما درب بطری آب هم نمیتونن درست کنن اینجا چه خبره
دلایل زیادی دارد یکیش هم مصرف زیاد بزرگسالان از فشارهای اقتصادی.
جمشید بسم ا...
خم شید بسم ا...
فرشید بسم ا...
مهشید بسم ا....

نفرات فوق عاملین مشکلات اخیر در موضوع پوشک هستند که توسط ماموران گمنام دستگیر شده اند.
الحمدا... مشکل حل شد.
اولین و دومین و سومین عامل که همش یکی بود !!
ايران دغدغش در بالاترين سطح پوشك هست امريكا قابل حيات كردن مريخ - خواهشا برويم و در جايگاه نازل خود قرار بگيريم و كم تر بزرگ تر از دهانمان صحبت كنيم كه مشخص شد چند مرده حلاجيم
به خاطر کمبود منابع آبی، شاید واردات مواد سلولزی توجیه داشته باشه اما مابقی موادش مگه چی هست که از پسش برنیاید؟ واقعا پوشک در کشوری که موشک!! می سازه اینطور دردسرساز بشه رو آقایون توضیح بدن
پس کو ردپای دشمن
پس چی شد اون همه شعارهایی که مسئولین میدادن. تحریم ها که اثر نداره؟؟؟؟
مدیران سطحی نگر جامعه حداقل باید چشماشونو باز کنند اول زیر ساخت های اقتصادی جامعه رو بسازند بعد لقمه های گلوگیر مثل انرزی هسته ای و .... بردارند و تناول کنند ، با دشمنان ملت با رافت اسلامی (همکاری در فساد) برخورد نکنید علی لعنت الله
خداییش باید برگردیم سراغ همون پوشک های دست ساز قدیمی
ما که پوشک بچه مون وارداتیه غلط می کنیم که انرژی هسته ای بخوایم!
مگه پنبه و پلاستیک کلا کیلویی چنده؟
مگه یه بسته پوشک چند کیلو هست؟
مگه کلا مواد اولیه چه مقدار از قیمت کل پوشک رو تشکیل میده؟


چرا آدرس اشتباهی می دین!
فوقش ده درصد قیمت پوشک مربوط به مواد اولیه باشه نه اینطور که دلار که دو برابر بشه قیمت پوشک هم دو برابر بشه!
به نظرم تقصیر مهشید بسم اله خواهر جمشید بسم اله است.برادرش بازار دلار رو بهم زده و خواهرش بازار پوشک بچه رو...
دلیل ششم هم اینه که ارتش آمریکا همه پوشک ها رو برده برای سربازاش!
من که مشغول آموزش دخترم هستم که دیگه از پوشک استفاده نکنه.
اوووووووووونچنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم
مملکت توان تولید پوشک بچه رو نداره اونوقت بزرگان مملکت می خوان امریکا رو نابود کنن...همیشه مشغول لاف زدن و بزرگتر از دهانمان حرف زدن هستیم..ی عاقل پیدا شه بگه بابا شما در حد خودتون حرف بزنید..
امریکا هنوز هیچ غلطی نکرده مملکت نابود شده وای به روزی که ی غلطی بکنه.
دلیل افزایش قیمتها:
1- آشتهای سیری ناپذیر تولید کنندگان و فروشندگان در این بازار آشفته مملکت بی دولت است. حال باید پرسید که چه کسانی هزینه های تحمیلی به کشور را میپردازند.
2- نبود انجمن حمایت از مصرف کننده (چرا تمام دولتها با عدم تشکیل انجمن مستقل حمایت از مصرف کننده رضایت دارند؟! (یعنی جمعیت موتلفه بدون پایگاه مردمی اینقدر قدرت مند است؟
3- برنامه های دولت که به نام تحریم درحال اجرا است چه قشری را هدف قراردادند؟
عامل اصلی نبود مسئولیت در کشور است. همین
این عواملی که ذکر کردین عامل افزایش قیمت پوشک نیست بلکه عامل افزایش کلیه ی قیمت های اجناس است.....احتکار ،دلار، کاهش واردات.....
مهمترین دلیلش اینه که شفافیت تو کشورمون نیست دولت مگه ممیتونه بر آرد و مرغ و شکر و برنج و روغن و.. تا پوشک و خودرو و غیره نظارت کنه معلومه که غیر ممکنه
راهشم شفافیت در اقتصاد مثل همه کشوراس حالا چرا اجرا نمیکنن و دوس ندارن اقتصاد شفاف باشه معلوم نیست البته همه دلیلشو میدونن!
ما در تولید پوشاک در مانده ایم ولی مشکلی نیست تا می‌توانیم موشک درست می‌کنیم
اون اقایانی که فکر میکنند افت ارزش پول ملی به نفع صادرات هست بدونن که اون صادرات نیس حراج دارایی های کشور هست.
افت ارزش پول یعنی افت ارزش مردم= افت ازرش حکومت= افت ارزش کشور
در خبرها آمده که وزیر علوم از حمایت خود از پرداخت رانتی ارز دانشجویی خبرداده ۴۲۰۰ که این نشانه اینست که آقایان منافع خود را بر منافع ملی ترجیع می دهند . چون آقازاده هایشان خارج هستند و قیمت دلار ۱۵ هزار تومان برایشان زیاد است . ملت تا کی بهای این دانشجو نما ها را با پول خودت بدهند . لعنت بر ظلم و تبعیض
اول از همه بدلیل بی حساب وکتابی کشور ومسئولین تجار منصف همیشه در مکه دلار وگرفتن وتو بازار فروختن این سودش بیشتر از تولید وصادرات هستش .دویم اون تولید قبلی توانبارها رو هم کلا صادر کردن تا کل پولشن رو تبدیل به دلار کرده باشند.سوما توی کانادا دارن ویلا میسازن که از این خراب شده برن.چهارم حق حساب همه ارگانهارو هم دادن تا مزاحمشون نشن تکه بقیه انوال رو هم تبدیل به احسن کنن.حالا کارگر ها ومردم موندن وحوضش.واقعا هم بهترین شرایط براشون فراهم شده که کلا خلاص بشن.
راستی از آمریکا و صهیونیست و کلا دشمن نام نبردین در علت هاتون...چرا؟؟؟؟؟
آقا به داد این ملت برسید در آستانه انقلاب پوشکی هستیم. این پوشک هم بهانه است تا سر مردم از موضوع اصلی منحرف شود. مگر قبل از اختراع پوشک بچه ها اجابت مزاج نمی کردند
عملکرد بهنگام مسئولین بسیار دلگرم کننده بود در زمینه پوشک.
یرای پوشک هم به کشورهای دیگه وابسته ایم
اینقدر شعار های "ما می توانیم" دادیم که باورمون شده همه چی تو کشور داره ساخته میشه.
همین الان آلارم شیر خشک هم زده شده..
مسولان واقعیت ها رو نمیبینن و تصمیم می گیرین. این عین بی لیاقتیه
ما توانایی تولید درب بطری آب و نوشابه. قوطی رانی. بدنه کارت ملی . پوشک بچه و... نداریم بعد باور میکنید جت جنگی ساختیم ؟ موشک نقطه زن ساختیم. ؟ این همه حمایت از خودرو ساز شد هنوز توانایی ساخت یه قطعه کامپیوتری ندارن
آنچه توانسته ایم لطف خدا بوده است.
ساخت پوشک باعث ابرو ریزی برای یه کشور به این قدرتمندی است که بخواهد حتی فکر تولید ان باشند.
فکر کنم بسته بندی پوشاک از شاهکار های تولید داخلی بوده.
افت ارزش پول درمقابل دلارامریکامساوی با فقیرشدن ایرانیها ازپولدارتاگدا.وسلام
حاضرم ده بار سقط کنم ولی نمیزارم بچه دار بشم تو این مملکت و شرایط اگه خودم دست و پا بزنم ک نمیرم موجزه است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل