بازدید 18705

يك‌كيلو طلا مهريه متعارف هر زن ايراني

کد خبر: ۸۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۰ 25 January 2010
سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد، اكنون در مجلس پيشنهادي مطرح شده كه بر اساس آن رئيس قوه قضائيه سقف مهريه متعارف را تعيين كند تا ديگر مردان به دليل نداشتن توان مالي براي پرداخت مهريه زنداني نشوند، او مي‌گويد: پيشنهاد من براي ميزان مهريه يك كيلو طلا براي هر زن است البته قرار است هر سال سقف اين مهريه بنا به شرايط تغيير كند.

امين حسين‌رحيمي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، گفت: در حال حاضر بسياري از مرداني كه در زمان ازدواج مهريه‌هاي سنگين تعيين كرده و بعد با همسر خود اختلاف پيدا كرده‌اند، در زندان هستند. زيرا مرد قادر به پرداخت مهريه بالاي زن نيست.

او با بيان اينكه زندان جاي مرداني كه پول براي پرداخت مهريه ندارند نيست، گفت: براي حل اين مشكل، دولت در لايحه حمايت از خانواده ماده‌اي در نظر گرفته كه بر اساس آن قرار بود براي مهريه‌هاي نامتعارف، ماليات در نظر گرفته شود اما به دليل اينكه كميسيون حقوقي و قضايي اين اقدام را غيرعملي دانست زيرا مهريه درآمد نيست كه بتوان براي آن ماليات در نظر گرفت، اين ماده را حذف كرد.

اين نماينده مجلس ادامه داد: بعد از حذف ماده 25 مجلس به فكر جايگزين كردن ماده‌اي براي حل اين معضل افتاد و هم‌اكنون پيشنهادي در مجلس مطرح شده است كه بر اساس آن رئيس قوه قضائيه هر سال نرخ مهريه را اعلام كند و مهريه‌هاي بالاتر از اين نرخ غيرمتعارف اعلام شود.
رحيمي گفت: به اين صورت وقتي زني مهريه خود را از شوهر طلب مي‌كند، در صورتي كه مهريه او در حد متعارف باشد و شوهر مهريه را پرداخت نكند، به زندان مي‌رود و در غير اين صورت اين اتفاق نمي‌افتد.
او توضيح داد: در صورتي كه براي دادگاه احراز شود كه مردي توان پرداخت مهريه غيرمتعارف همسرش را ندارد، به زندان نمي‌رود اما در صورتي كه مرد از نظر مالي در وضعيتي باشد كه توان پرداخت مهريه غيرمتعارف را داشته باشد، موظف است كه مهريه را هر چقدر هم كه زياد باشد بپردازد.

عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس گفت: بر اساس شرع نمي‌توان ميزان مهريه را محدود كرد و مهريه بر اساس اراده طرفين تعيين مي‌شود و قانون نمي‌تواند جلو اراده افراد را بگيرد اما اگر مهريه در حد غيرمتعارف تعيين شود بر اساس قانون مردي كه تمكن مالي پرداخت مهريه را نداشته باشد به زندان نمي‌رود.

رحيمي در پاسخ به اين سئوال كه اگر مرد دارايي‌هاي خود را پنهان كند تا از پرداخت مهريه فرار كند، قانون چه تضميني دارد كه از حقوق زن دفاع كند، گفت: اگر مردي براي فرار از دين، معامله كند، هم معامله او باطل است و هم به زندان مي‌رود و اگر مردي دارايي خود را به فرار از مهريه به نام ديگري كند و اين موضوع ثابت شود، او مجازات مي‌شود بنابراين اگر زن بتواند ثابت كند كه مرد دارايي لازم را براي پرداخت مهريه او را دارد، دادگاه حقوق زن را از مرد مي‌گيرد و از او حمايت مي‌كند.

اين عضو كميسيون حقوقي و قضايي در رابطه با ميزان مهريه متعارف گفت: ميزان مهريه را رئيس قوه قضائيه بايدتعيين كند اما به نظرمن ميزان مهريه در حدود 20 تا 30 ميليون يا معادل يك كيلو طلا معقول است و جوانان بيش از اين ميزان مهريه ندارند كه بپردازند.

او ادامه داد: من سال‌ها قاضي بوده‌ام و در تجربيات خود نيز به اين نتيجه رسيدم مهريه سنگين به هيچ وجه باعث استحكام خانواده نيست و بيشتر موجب گرفتاري مي‌شود و تنها چيزي كه مي‌تواند باعث دوام خانواده شود، صداقت و درستكاري است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۰
بدبخت پسرها
خدا كنه بشه.....
خدا خيرتون بده اگه تصويب و اجرا بشه ديگه استرس مردها تو زندگي كم ميشه و فكر خانومها هم بيشتر به زندگي كردن معطوف ميشه تا اينكه دنبال يك بهونه واسه گرفتن مهريه باشن. اونوقت اونايي كه ميخوان زندگي بكنن از اونايي كه ميخوان مهريه بگيرن متمتيز ميشه.
آقای رحیمی کمال تشکر را دارم و از شما خواهشمندم هرچه زودتر این مهم را به عمل برسانید زیرا بحث مهریه یکی ازمعزلات عظیم در برابر ازدواج جوانان است
خیلی جالب است. بر اساس شرع نمیتوان میزان مهریه را محدود کرد اما میتوان تعدد زوجات را غیر قانونی کرد؟ و میتوان نصف اموال مرد به زور به زن داد؟ این دیگر چه شرعی و چه دینی است؟!
تنها چیزی که میتواند باعث دوام خانواده شود پول فراوان است سن تاهل 35سال!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
متعارفش اينه كه فرموديد . حالا لطفا بگيد يه جوان مثل من چند كيلو طلا بايد بده تا زن بخره ... ببخشيد بگيره ؟!
يك كيلو طلا!!!!! معني مهريه متعارف را هم فهميديم!
پس اگه قراره مهریه یک کیلو طلا باشه ما به سنت پیامبر احترام میزاریم و مهریه رو سر عقد میگیریم.
تکلیف اون زنای بدبختی مثل من که همه اموال به اسم شوهرشون هست و تازه به فکر تجدید فراش هستن چیه؟ همین مهریه هم شده خار چشم شما ... اصلا خودتون رو راحت کنید یه قیمت بذارین روی زنها بعد راحت خرید و فروش کنید... به قول همون آقا "ميزان مهريه در حدود 20 تا 30 ميليون يا معادل يك كيلو طلا معقول است " حالا تکلیف زنی که شوهرش در طول زندگی یک خونه 200 میلیونی با پول همون زن برای خودش خریده بعد هم از ترس مهریه به اسم ننه اش کرده چیه؟ دست مریزاد...
با اینکار مهریه کاملا معنای دیگری پیدا می کند .. کسی که ازدواج می کند یعنی به کمال عقلی رسیده پس برای تعیین مهریه باید تشخیص بدهد که چه مبلغی را تعیین کند ، زور که نیست ، مبلغ بالا تعیین نکند، دیگه لازم نیست از این قانون ها تصویب شود.
اگر اين كار انجام شود جلوي بسياري از طلاق ها نيز گرفته مي شود. چون خانم ها ياد ميگيرند كه قبل از ازدواج خوب تحقيق كنند و صرفا به خاطر مهريه بالا طرف مقابلشان را درست كار فرض نكنند.
اين جمله درست نيست كه "مردي توان پرداخت مهريه غيرمتعارف همسرش را ندارد، به زندان نمي‌رود" بلكه بايد گفت "مردي كه توان پرداخت مهريه غيرمتعارف همسرش را ندارد، با پرداخت مهريه متعارف به زندان نمي‌رود"
اين جمله درست نيست كه "مردي توان پرداخت مهريه غيرمتعارف همسرش را ندارد، به زندان نمي‌رود" بلكه بايد گفت "مردي كه توان پرداخت مهريه غيرمتعارف همسرش را ندارد، با پرداخت مهريه متعارف به زندان نمي‌رود"
اگه مردید مهریه رو حذف کنید!! چطور قانون مقابله با ازدواج مجدد را تصویب کردیند؟ اگه این مخالف دین است اونم بود!!!
30 میلیون تومان عند المطالبه معقوله ؟ هزینه برگزاری جشن و مخارج مسکن و ماه عسل و درآمد دهک درآمدی سوم و... برای کدوم جوان دهه دوم زندگی معقوله ؟ مگر همه آقا زاده هستند که با این عناوین توقعات عمومی رو بالا می برید ؟ همه مردان رو با یک چوب می زنید که چه ؟ حداقل قانون المونی گرفتن در امریکا منصفانه تره . بجای زیربنا کردن و اصلاح روشهای همسریابی و کار کارشناسی در حوزه اخلاقیات اجتماعی و بیماریهای پنهان زناشویی فقط معادلات حقوقی رو دستکاری کردن جوابگو نیست .
چه عجب بالاخره یک پیشنهاد منطقی در مورد مهریه ارائه شد فقظ خدا کند بصورت قانون درآید و لازم الاجرا شود
اون خانمي كه گفته به سنت پيامبر احترام ميزاريم و مهريه رو سر عقد مي گيريم بايد به خمره ترشي هم براي خودش تهيه كنه چون خيلي دخترا تا الان تحت عنوان مهريه رو كي داده كي گرفته ازدواج كردن
این یعنی کمتر از 100 سکه... آقایون بروند ببینند که خانم هایی که توی چند سال اخیر ازدواج کردن چند درصدشون مهریه متعارف داشتن؟ الان مهریه زیر 500 تا کمتر زنی هست که قبول کنه (البته بجز اون خانوم هایی که براشون مهریه ملاک نیست و 14 تا یا 110 تا برای شگون میگن) باقی خانوم ها که به عدد سال تولد و 2000 تا و بیشتر علاقه دارن... از آقایون خواهشمندم کاری به کار ملت نداشته باشن بخورن و بخوابن و کمتر سخنرانی کنن
تا اونجائی که من اطلاع دارم در هیچ یک از ادیان دیگه مهریه وجود نداره (ایران باستان و زرتشت رو که مطمئن هستم )، در صدر اسلام هم برای احترام گذاشتن به زن در برابر رسوم عرب دوران جاهلیت مرسوم شد، اما تو این دوران با این همه قوانین همایتی از زنان و زن و بچه سالاری دیگه موضوعیتی پیدا نمیکنه ، ضمنا چشم و هم چشمی که خانم ها با هم دارند آفتی است که این روزها گریبانگیر اکثر خوانواده ها شده که باید رسانه ها و مسئولین فرهنگی به آن بیندیشند ، در پایان بانوان محترم اگر کسی را یافتند که با مهریه بالا خوشبخت شده نشانی آن را به ما هم بدهند.
باتوجه به عندالمطالبه بودن مهریه بهترین راه اینستکه تصویب شود مهریه درزمان عقد در حضور عاقد برداخت گردد درنتیجه هرکس باتوجه به توانایی مهریهاعلان میکند ودیگر شاهد حکم برای عدم توانایی برداخت مهریه نخواهیم بود
خیلی جالب است. بر اساس شرع نمیتوان میزان مهریه را محدود کرد اما میتوان تعدد زوجات را غیر قانونی کرد؟ و میتوان نصف اموال مرد به زور به زن داد؟ این دیگر چه شرعی و چه دینی است؟!
جواب : حالا کجاشو دیدی یه چیزهایی خواهید دید که هرچی تاحالا تو کتابها خواندید یادتون میره
همین یه حربه رم از دست زنای بدبخت بی پناه بگیرین بلکه کامل خیالتون از بردگی زن راحت بشه
حاضریم یک کیلو طلا بدیم در عوض اجازه بدن 80 کیلو زن دیگه بگیریم. قبلته؟
مهریه فقط یک هدیه مرد مسلمانه به زن مسلمان ،نه بیشتر نه کمتر پس بیدار شو مرد ایرانی
خواهر من چرا 200 میلیون پولت رو به شوهرت دادی که حالا اینجوری بنالی؟!
برای کدوم خوشه این مهریه متعارفه؟
اگر هر زن ايراني از شوهرش مهريه خود را مطالبه كند و مرد مجبور به تهيه يك كيلو طلا شود اون وقت ميدونيد چي ميشه به عدد زنان در كشور اگر تقريبا 35 ميليون زن باشند بايد 35 ميليون كيلو طلا تهيه كنند و اون موقع قيمت طلا سرسام اور خواهد شد با اين حساب دولت كه سريع راهكار واردات از چين را در دستور كار خود قرار مي دهد بايد ميليونها كيلو طلاي چيني وارد كشور شود .................
از کی تا حالا مهریه شده مخلف دین ؟مهریه حق زن است و قوام خانواده و زنان ایرانی بسیار نجیبند که پیش از جاری شدن عقد آن را مطالبه نمیکنند .
من هم با اون جمله مهریه برای خریدن زنها موافقم. دخترای این روزگار یا بعضیشون فقط می خوان از بقیه کم نیارن و به این فکر نمی کنن که با برخورد اینطوری با مهریه دارن در واقع خودشون رو معامله می کنن. بابا شما قبل از ازدواج خوب فکراتو بکن و تمام تحقیقاتتو انجام بده اگه تونستی اعتماد کنی دیگه گرو کشی لازم نیست.
خدا رو شکر من که از یه خطر بزرگ جون سالم به در بردم. با اینکه من خودم عاشق شده بودم و خانم دختر هم علاقه مند بود و هر دو تا خانواده هم کاملا راضی بودن ولی من فقط به خاطر مهریه زیاد زیر بار نرفتم و الان هم کاملا راضی ام و خدا رو شکر می کنم.
تا حالا نگران حق طلاق و قیومیت فرزند و تمکین و ..... بودیم و نگران زنان صیغه ای و زن دوم و .....
هی داد زدیم بابا حقوق زن و مرد را مساوی کنید
الان آقایون جواب دندون شکن و البته دلسوزانه ای بهمون دادن
باید به خدا پناه ببریم از شر .......
مهريه توافقي بين همسرانه و هيچكس حق تعيين ميزان آن را ندارد دختر و پسر با هم تصميم مي گيرند و مي پذيرند كه چقدر و با چه شرايطي باشد!!!! تعيين ميزان براي مهريه بسيار ناپسند و غير عقلانيه!!!!!!!
با سلام، در زمان برابری زن و مرد دیگر وجود مهریه بی معنی میباشد. درحال حاضر خانمها هم مثل آقایان مشغول به کار هستند و می توانند زندگی خود را خوب اداره کنند. بهتر است بجای مهریه زن و مرد با علم از زندگی و با عشق و علاقه ازدواج کنند.
اینجانب پس از کارشناسی فراوان پیشنهاد می نمایم برای هر خوشه مهریه متناسب با درآمد سرانه همان خوشه تعریف شود تا همه مشکلات حل گردد. البته سقف مهریه متعارف برای خوشه 3 تعریف نخواهد شد...
تمام آقايوني كه با مهريه مخالفند در آينده مهريه دختر خودشون رو چقدر تعيين مي كنند؟؟؟ هيچ كدوم از شماها تا حالا خواستگاري رفتين تا ببينين كسي كه روي مهريه سنگين اصرار مي كنه پدر دختره نه خود عروس خانوم!!! دليلش هم واضحه در جامعه اي كه زن هيچ حقي نداره و در صورت فوت همسر يا طلاق نه مي تونه كار مناسب گير بياره و نه با شخص بدرد بخوري ازدواج كنه، تكليف اين زن چيه؟؟؟ من زن و شوهر معلمي رو مي شناختم كه جفتشون با هم كار كرده و خونه خريده بودن تا اينكه مرده فوت كرد و چون بچه نداشتن پدر و مادر پسره خونه رو از عروسشون گرفتن. اگه اين خانم مهريه داشت زحمات 15 سال كار كردنش غارت نمي شد. براي همينه كه پدرها اصرار بر مهريه بالا دارن. اينو براي دختر خانوم هاي مي گم كه مخالف مهريه هستن. زماني كه قوانين ضد زنان اصلاح بشه اين مسئله هم خود به خود حل مي شه
مهريه بايد حذف شه و در عوض به زنان هم حق طلاق داده شه!
زنی را می شناسم که هشتصد سکه طلا مهریه دارد وقبل از ازدواج آن ر ابه اجرا گذاشته است . جوانان برای همین ازدواج نمی کنند . پیشنهاد می کنم برای کم کردن ارزش زنان پرمدعای ایرانی اجازه بدهند جوانان با زنان خارجی ازدواج کنند. تا شر این زنان شوهر آزار کم شود.
ازدواج مجددآره !! اونوقت مهریه نه؟؟ عالیه آقایون خوش بحالشون میشه مرتب ... هر دم از باغ بری می رسد
یک کیلو طلا تقریبا برابر 125 سکه بهار آزادی است و به نظر من منصفانه است.
اكيلو طلا؟؟؟
به جرات ميتونم بگم 40-50درصد دختراي امروزي شاغل و تحصيلكرده هستن و قبل از اومدن به خونه شوهر خودشون اينقدر سرمايه رو دارن وقتي با اين مخارج امروزي دختر حداقل 15ميليون جهيزيه ميبره بعد مهريش بشه 30ميليون ؟
يك كيلو طلا براي زن چند كيلوييه؟ مثلا اگر يه خانمي 70 كيلو بود، چند كيلو طلا بايد بدي تا بخريش؟!!!!!!!! واقعا كه اين حرفا مسخره اس. شما زن را در حد كالايي براي خريد تنزل شأن داده ايد.
نمیشه برا مهریه هم یارانه بذارن یا خوشه بندی بشه !!
بیچاره مرد ایرانی.چرا تساوی حقوق زن و مرد رعایت نمی شه؟چرا در ایران روی زن قیمت می گذارند و مثل یک کالا با ان برخورد می کنند؟دیگه زمان قدیم نیست و اکثر زنان خودشان کار می کنند و دستشان به دهنشان میرسد.
مهریه باید بر حسب شغل،موقعیت خانوادگی،تعیین شودوهنگام پرداخت هم
بر اساس میزان ثروت اندوخته در زمان
زندگی مشترک
بهتره بجاي اينكه توي قانون مهريه دست ببريم و به فكر نتايج عدم تفاهم در زندگي جوانان و به تبع ان طلاق و دادن مهريه باشيد بهتر است به فكر راههاي ايجاد تفاهم و حل مسائل پيش از طلاق باشيد.....
مشکل اینه نه اون نماینده مجلس نه قوه قضاییه و نه زن ومرد ما نمیدانند مهریه برای چیست.
میخوام جواب این دوستانی رو بدم که میگن 30000000 از کجا بیاریم؟بابا 30میلیون از1364یا5 یا 6 یا000 سکه بهتره حداقل اگه خواست بگیره میتونی وام بگیری ولی 100 میلیون و 200 میلیونو میخوای چه جوری جور کنی؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس