بازدید 16376
سبقت نگاه به تامین منافع ملی بر منافع حزبی؛

چرا «حضرتی» خواستار استیضاح «روحانی، جهانگیری، نیلی و نوبخت» شد؟!

این نماینده اصلاح طلب گفت: «ما بدبخت سوء تدبیرها هستیم. نیمه آبان تحریم‌ها شروع می‌شود و هنوز کاری نشده و ما داریم می‌لرزیم.در رفتار دولتمردان ما و قوه فضاییه آمادگی برای جنگ تمام عیار دیده نمی‌شود.» او رئیس جمهور و تمامی ارکان تسم اقتصادی اش را خطاب قرار داد و گفت: «حقش این بود که رئیس‌جمهور و جهانگیری و نیلی و نهاوندیان و نوبخت و سیف استیضاح می‌شدند، اما ما فقط دستمان به وزیر اقتصاد رسید. »
کد خبر: ۸۲۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹ 29 August 2018

در حالی که اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه و در جریان استیضاح «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی مخالفت خود را با این استیضاح عنوان کردند و در جلسه ای که نزدیک به 50 عضو این فرراکسیون حضور داشتند 30 نفر رأی به مخالفت با استیضاح و 18 نفر رأی به موافقت با آن دادند؛ برخی اعضای فراکسیون امید از جمله «الیاس حضرتی» تصمیم به سخنرانی در موافقت با استیضاح و سخنرانی علیه وزیر و برخی ارکان دولت گرفتند. .

به گزارش «تابناک»، در حالی که فراکسیون های مجلس پیش از برگزاری جلسه استیضاح کرباسیان تصمیم به اعتماد دوباره به وزیر اقتصاد گرفتند و در این میان هم ولایی ها و هم فراکسیون امیدی ها به این نتیجه رسیدند تا فرصتی دوباره به «مسعود کرباسیان» بدهند، اما این موضوع باعث اختلاف در میان فراکسیون امید به عنوان فراکسیون حامی و همفکر قوه مجریه شد و برخی اعضای آن ساز ناکوک در مقابل تصمیم فراکسیونی زدند.

اگرچه شاخص ترین عضو فراکسیون امید که برخی مخالفت جدی او با کرباسیان را باعث افتادن وزیر سابق اقتصاد می دانند، «الیاس حضرتی» بود، اما «جلیل رحیم آبادی» نیز دیگر عضو فراکسیون امید (اصلاح طلبان مجلس) بود که در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد نطق کرد. هرچند بازهم گفته می شود این دو تنها اعضای فراکسیون امید که موافق استیضاح کرباسیان بودند، نیستند، بلکه مخالفان دیگری هم بودند که حتی برای نطق در ردای موافق استیضاح ثبت نام کردند، اما پشت تریبون قرار نگرفتند.

در این میان مخالفت جدی مربوط می شد به «الیاس حضرتی» که روز قبل از استیضاح وزیر اقتصاد هم در صفحه توئیترش از لزوم  برکناری «مسعود کرباسیان» سخن گفته بود. او وقتی با موضع رسمی فراکسیون امید در جهت اعتماد دوباره به کرباسیان مواجه شد، مقابل جایگاه خبرنگاران در مجلس قرار گرفت و تاکید کرد که از فراکسیون امید استعفا می دهد و در موافقت با استیضاح نطق خواهد کرد.

البته نطق پرحرارت او به گونه ای فضای مجلس را تحت تاثیر قرار داد که با وجود القاء این نکته که با مخالفت فراکسیون های مجلس با استیضاح کرباسیان، او همچنان در مقام وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام وظیفه خواهد کرد، اما سخنان «الیاس حضرتی» در پایان سخنرانی مخالفان ادامه وزارت کرباسیان به گونه تاثیر گذار واقع شد، که عمر وزارت او را بیشتر از یکسال نکرد.

او برای رسیدن به مقصود یعنی برکناری کرباسیان از وزارت اقتصاد تنها تصمیم به کناره گیری از فراکسیونی که در آن عضو بود نگرفت، بلکه بسیاری از ارکان دولت را که جزو همفکران او به لحاظ سیاسی محسوب می شوند، به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی کشور و مردم زیر سئوال برد و به آنها تاخت. این نماینده اصلاح طلب مجلس گفت: من برای اینکه در جریان مشکلات مردم قراربگیرم با 250 نفر از مردم دیدار کردم که همه نالان و گریان بودند و من جوابی برایشان نداشتم.

تورم این ملت را بیچاره کرده است. من نمی‌توانم مشکلات مردم را فدای رفاقت 30 ساله کنم.»

او دلیل عبور از رفاقت و کنار گذاشتن نگاه سیاسی اش را اینگونه عنوان کرد: «بسیاری از همکارانم به من گفتند لااقل صحبت نکن. ما وظایف‌مان را در قبال دولت روحانی در سال 92 انجام دادیم و در یک رقابت ناعادلانه و فشرده وی را در پست ریاست جمهوری نشاندیم. در سال 94 ملت مجلسی را انتخاب کردند که مجلس معتدلی است و افسارش مثل مجلس قبل در دست تندروها نیست. روحانی در دوره اول خوب عمل کرد. موضوع برجام و ارتباط با کشورهای اروپایی و آفریقایی برقرار شد و فضا برای فعالیت اقتصادی در مسیر درست قرار گرفت. در سال 96، مردم با او اتمام حجت کردند و رأی بالاتری به او دادند با این انتظار که مشکلات اقتصادی مردم را بیشتر مورد توجه قرار بدهند اما روحانی نتوانست به این مشکلات توجه کند.»

او دیگر دلایل خود برای مخالفت با ادامه وزارت وزیر اقتصاد دولت دوم روحانی را اینگونه بیان کرد: «روحانی لحظه به لحظه عقب نشست و یأس بر این ملت نشست. بیاید به دور از نگاه حزبی و جناحی به عملکرد دولت نگاه کنیم.من از کرباسیان پرسیدم که می‌دانید میانگین تورم در دنیا چقدر است؟ 1.7 درصد. در افغانستان 4  درصد است. آیا تورم 19 درصد برای کشور افتخار است؟ تورمی که پیش‌بینی می‌شود 40 درصد بشود؟»

حضرتی ادامه داد: «کی باید ستاد فرماندهی جنگ تشکیل شود؟ آ‌ن‌هایی که فقیر بودند بدبخت شدند. ما نمی‌توانیم نسبت به مردم بی‌اعتنا باشیم. وزیر اقتصاد یعنی معمار اقتصاد این کشور. خیلی از کشورها وزیر اقتصادشان معمار وضعیت اقتصادی کشور بود. ملت احساس بی‌پناهی می‌کنند. می‌روند مسکن و ارز و طلا می‌خرند نمی‌دانند باید چه کنند. دولت کدام ستاد جنگی را تشکیل داد در مقابل اقدامات آمریکا؟ مردم از کجا ببینند که شما دارید جدی کار می‌کنید؟»

این نماینده اصلاح طلب گفت: «ما بدبخت سوء تدبیرها هستیم. نیمه آبان تحریم‌ها شروع می‌شود و هنوز کاری نشده و ما داریم می‌لرزیم.در رفتار دولتمردان ما و قوه فضاییه آمادگی برای جنگ تمام عیار دیده نمی‌شود.» او رئیس جمهور و تمامی ارکان تسم اقتصادی اش را خطاب قرار داد و گفت: «حقش این بود که رئیس‌جمهور و جهانگیری و نیلی و نهاوندیان و نوبخت و سیف استیضاح می‌شدند، اما ما فقط دستمان به وزیر اقتصاد رسید. »

نگاهی که حضرتی به مشکلات مردم داشت فارغ از اینکه کسانی آن را دارای دلایل دیگری می خوانند، نگاه ارزشمندی است که در شرایط فعلی کشور تمامی فعالان سیاسی باید منطبق بر چنین رویکردی سخنان و روش و منش خود را تنظیم کنند؛ چرا که در چنین نگاهی یک فعال سیاسی می تواند جدای از سلایق و علاقه مندی های حزبی و گروهی اش به «تامین منافع ملی» فکر کند.

در شرایطی که کشور تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی و سیاسی از سوی دشمنان قرار گرفته است، طبیعی است که تنها فکر کردن به تامین منافع حزبی مشکلات را حل نمی کند و چه بسا آن را افزایش هم خواهد داد؛ اینکه ما وزیری را به صرف اینکه به لحاظ سیاسی همسو و هم نظر با ما باشد، استیضاح نکنیم یا از بکارگیری ابزار نظارتی در قبال او بپرهیزیم، حتما معنایش افزوده شدن بر مشکلات کشور است.

بدون شک توجه و تامین منافع ملی به خصوص در شرایط فعلی باید مقدم بر هر نوع رویکرد و نگاه سیاسی و حزبی باشد؛ همانطور که در جلسه وزیر اقتصاد هم ملاحظه شد علیرغم مخالفت فراکسیون های مجلس با استیضاح کرباسیان، در نهایت اکثریت نمایندگان تصمیم به برکناری او گرفتند. الان باید تمامی نگاه ها معطوف به رفع مشکلات کشور و مردم و تامین منافع ملی باشد تا شرایط خطیر فعلی را پشت سر بگذاریم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۲۱
با سلام اقای حضرتی وبرخی از دوستان لیست امید هرچه به انتخابات مجلس که نزدیکتر شویم مواضع تند تری را اتخاذ خواهند کرد خوب بهانهی خوبی است تا هم از زیر تیغ تیز صلاحیت ها جان سالم بدر ببرند هم در فرارفکنی بزرگ شرکت کنند
ایشون فهمیده در انتخابات اتی مجلس،« تکرار» دیکه کارایی نداره و ملت از لیست امید ناامیدن ، ژست انتقادی گرفته تا در انتخابات اتی ، به عنوان لیست امیدی ،شناخته نشه....
گریم ،جواب نمی ده جناب حضرتی !!
من اقای حضرتی رو از زمان فدراسیون ورزشهای رزمی میشناسم
زیاد امید به فراکسیون امید و ناامید و ... نبند
اینها همش نمایشه
آقای حضرتی متشکریم
سبقت نگاه به تامین منافع ملی بر منافع حزبی؛

چرا میرحسین ..هاشمی خاتمی انتخابات ۸۸ و اتفاقات بعد ان ملت زیر بار تحریم فشار قرار دادن برای زمین زدن دولت دهم
تابناک عزیز از دیروز همه اجناس دوباره گران شدند چون دلار و سکه گران شد ، نکنه به سخن حسن روحانی عمل کردید و حاضر نیستید از گرانی ها بگویید ؟
وضعیت نگران کننده شده اما شما رسانه ها می توانید با انتشار اخبار گرانی ها حداقل به کمک مردم بشتابید
ما که اهل سکه و دلار نیستیم خیلی هنر کنیم از گرسنگی نمیریم
سکه و دلار که گران شود همه چیز گران می شود
بله چه اشکال دارد آقای حضرتی به خاطر مردم اقدام کند
اتفاقا کار ایشان بسیار پسندیده است که منافع مردم را بر منافع حزبی ترجیح داده
دمش گرم حال کردم
مردم را فدای رفاقت نکرد
رییس جمهور حتما باید استیضاح شود شک نکنید وگرنه مانند ونروءلا خواهیم شد
رفتارشان حرکتی پوپولیستی بیش نبود و وجهه خود را در نظر دو جریان خراب کردند
سلام.این جمله ایشان که "در رفتار دولتمردان ما و قوه قضاییه آمادگی برای جنگ تمام عیار دیده نمی‌شود."را وقتی با جمله وزیر صنعت که فرمودند:"کاهش ارزش ریال یک فرصت برای اقتصاد ایران است" ترکیب کنیم نتیجه این میشود که در ظاهر برای جنگ عیار اقتصادی آماده نمیشوند ولی در پشت پرده اتفاقا بعضی ها برای حداکثر سو استفاده از نتیجه تحریمها و استفاده از "فرصت جدید" دارند آماده میشوند.قبل از اینکه دیر بشودباید برای کاهش تاثیر تحریمها بر ارزش پول ملی فکر اساسی بشود.
درود بر شرفش
چرا ؟! چون مردم برایش مهم هستند نه امتیاز گرفتن و له کردن مردم
سهم خواهی اصلاحطلبان بدون قربانی درون جناحی ممکن نیست.
جناب حضرتی از شما بعید بود انگار نمی دانید اقتصاد ایران پوشالی و سست پایه است چرا که در این سالها کار اساسی و علمی روی آن نشده بنابر این بایک تهدید برهم می ریزد بدست خودمان داریم وضع را بد تر می کنیم هر کس سرکار بیایدهمین است وروز بروز بدتر می شود بنظر من مسولین عمق فاجعه را درک نکرده اند هر چقدر هم مردم می گویند گوش شنوایی نیست
پوپوليستي!
درود بر حضرتی
آفرین به غیرتت آقای حضرتی
داریم میبینیم که اصولگرا ها و اصلاح طلب ها مملکت را پاسکاری می کنند بین خودشان. جای مردم این وسط خالیه.
برکناریافراد ناکارآمد چون نوبخت که با پرداختیهای ناعادلانه بین کارمندان وبازنشستگان با مقامات ووزرا فاصله طبقاتی بی سابقه ایجاد کرده و80درصد آنان رابه زیرخط فقر وفلاکت وذلت برده واقلیتی راباپرداختیهای کلان به رفاه کامل رسانده خواست اکثریت 24میلیون رای دهنده به روحانی است متاسفانه جناب جهانگیری هم که خدمتگذاران صادق دوران جنگ بود سکوت نموده لذا شریک است
برکناری نوبخت بخاطر پرداختیهای ناعادلانه بین کارمندان وبازنشستگان با مقامات ووزرا خواست اکثریت 24 میلیون رای دهنده وسایر ملت است که متاسفانه متجاوزاز5سال است روحانی توجهی نکرده
از وقتى روحانى سركار اومده مردم فقيرتر شدن بلاخره يه نماينده همفكر دولت متوجه عمق فاجعه شد
همه میدانند دولت و وزرا هیچ کاره اند آنهایی که برای مردم تحریم درست میکنند و از مذاکره فرار میکنند برای حفظ قدرت باید پاسخ گوی ملت باشند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار