بازدید 8975
۳

توضیح عوامل «خندوانه» درباره حواشی مالی برنامه

کد خبر: ۸۲۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲ 27 August 2018

نشست خبری «خندوانه» با حضور رامبد جوان طراح و سیدعلی احمدی تهیه‌کننده این برنامه، صبح دیروز در استودیوی «خندوانه» برگزار شد. سازندگان این برنامه در این نشست که برای پخش از شبکه نسیم ضبط می‌شد، به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند و درباره ابهامات به‌وجود آمده در فضای مجازی توضیح دادند. گزیده‌ای از صحبت‌های سازندگان «خندوانه» را به نقل از ایسنا بخوانید:

چرا سپاه باید به «خندوانه» پول بدهد؟!

سیدعلی احمدی: پیش از هر چیزی این سوال نشان‌دهنده قدرت و در عین حال بی‌قاعدگی شبکه‌های اجتماعی است. رسانه‌ها باید به این مواردی که سندی برایشان وجود ندارد، توجه و این موضوعات را بزرگ نکنند. اگر هم سندی منتشر شده، مخدوش بوده است.

رامبد جوان: چرا سپاه باید به «خندوانه» پول بدهد؟! مگر خندوانه بودجه و حامی مالی ندارد؟! زدن این حرف‌ها و بیان این ادعاها کاری ندارد. آن‌قدر بعضی حرف‌ها خنده‌دار است که اصلا نیازی به جواب نیست. همانند این که گفتند عموی من سپاهی است که من اصلا عمو ندارم. ما گانگستر نیستیم ما برنامه‌سازیم! بنابراین چرا باید در تبریز پاساژ بالا بکشم؟ جالب است بدانید همه ساز و کار درآمدسازی ما در حرفه خودمان است. اگر پولی دربیاوریم با آن فیلم می‌سازیم. ما امسال توانستیم بودجه‌هایی را تامین کنیم و از طریق درآمدی که داشتیم سه فیلم بسازیم و این اتفاق خیلی خوبی است که سه گروه توانستند کار بکنند. این که بتوانیم امکانات بیشتری برای همکاران خودمان فراهم کنیم، قطعا اتفاق خوبی است.

لزومی ندارد درآمدمان را بگوییم

جوان: رابطه ما و تلویزیون، رابطه‌ای محترمانه و قاعده‌مند است؛ چرا من باید میزان درآمدم را توضیح بدهم؟ من هیچ گاه مستقیم از حامی برنامه مبلغی نگرفته‌ام. سندی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که من از اپلیکیشن آپ پول گرفته‌ام. اپلیکیشن آپ چه ارتباطی با «خندوانه» دارد؟ من ۱۰ سال کار تبلیغاتی کرده‌ام و به غیر از «خندوانه» کارهای دیگری هم انجام می‌دهم. من به عنوان کارگردان، مجری، ایده‌پرداز و... در فصل اول سه میلیون، فصل دوم پنج میلیون و در فصل‌های بعدی با همین درصد افزایش، حقوق گرفته‌ام.

لزومی نمی‌بینم بگویم چقدر درآمد دارم! من کار می‌کنم و باید دستمزد بگیرم. «خندوانه» برنامه ویژه تلویزیون است و باید شرایط مالی ویژه‌ای هم داشته باشد که البته ندارد! ما خیلی وقت‌ها به دلیل این که مواردی را در برآورد نگفته بودیم، از جیب خودمان خرج کردیم؛ به عنوان مثال حضور تماشاچی در فصل اول یا ادابازی در فصل‌های بعد در ابتدا جزو برآوردهای ما نبود و از جیب خودمان خرج کردیم.

هیچ رابطه مستقیمی با اسپانسر نداریم

احمدی: اسپانسرها وارد تلویزیون می‌شوند و با امضای مدیر شبکه قرارداد می بندند و وجوه را مستقیم به خزانه پرداخت می‌کنند. ما هیچ رابطه مستقیمی با اسپانسر نداریم. پیش‌برآورد می‌دهیم و بر آن اساس، قراردادی با ما منعقد می‌شود و بر اساس پیشرفت کار، اقساط را دریافت می‌کنیم؛ بنابراین هیچ کاری در خارج از چارچوب تلویزیون انجام نمی‌شود. خندوانه نسبت به برنامه‌های دیگر قدری سریع‌تر اقساط را دریافت می‌کند؛ به این دلیل که درآمد مستقیم و غیرمستقیم دارد. ما خوشحالیم که برنامه‌ «قاچ» بلافاصله بعد از پخش اولین قسمت، آن هم در وانفسای جام جهانی توانست آگهی بگیرد.

تلاش رامبد برای حضور کمتر در «خندوانه»

[در پاسخ به انتقادها درباره استفاده شخصی از آنتن] جوان: این انتقادها را اصلا قبول ندارم و آن‌قدر برای دیگران در «خندوانه» فضا ایجاد کرده‌ام که استفاده از این میزان، حق و سهم من است. تا روزی که مخاطب بخواهد، «خندوانه» را ادامه خواهیم داد؛ حالا یا با من یا بدون من. اما تمام تلاشم این است که حضور خودم را در «خندوانه» کمتر کنم. اصلا حضور احسان کرمی به همین دلیل است تا حضور من کمتر باشد. اما به هر حال «خندوانه» و رامبد جوان با هم گره خورده‌اند و مخاطب «خندوانه» را با لحن و صدای رامبد جوان شناخته است. بنابراین باید به گونه‌ای حضورم در برنامه کمتر شود که آسیبی به مخاطب وارد شود.

«خندوانه» حال بعضی‌ها را بد می‌کند

جوان: الان تصور همه این است که هر کسی کار می‌کند یا وابسته به جایی است یا دارد می‌خورد. شاید عده‌ای خوش شان نیاید که خندوانه این سال‌ها دارد کار می‌کند و تا اندازه‌ای هم موفق بوده است. مثلا تصور کنید برنامه‌سازی در تلویزیون فکر کند که نمی‌تواند اسپانسر بگیرد و به سختی از تلویزیونی که شرایط اقتصادی سختی دارد، بودجه‌ای می گیرد و برنامه دیده نمی‌شود و بازخود منفی از سازمان می‌گیرد. اولین چیزی که حال او را بد می‌کند، این است که خندوانه‌ برای تلویزیون هزینه‌ای ندارد و درآمدزایی هم می‌کند. ممکن است او پیش خودش فکر کند حتما خندوانه‌ای‌ها وابسته هستند و پول می‌خورند و دست و صورتشان را با پول می‌شویند.

توضیح درباره محدودیت شرکت‌کنندگان در «خنداننده شو»

جوان: اگر دوستان «خنداننده شو» گله می‌کردند که محدودیت دارند به دلیل ناآشنایی با ساختار تلویزیون است. از طرف دیگر هم یکی از عناصر مهم در این که شوخی‌ها وقیح به نظر بیاید یا جا بیفتد، رسانه‌ها هستند. این که چقدر از این شوخی‌ها حمایت می‌کنند. اگر دقت کنید بیشتر شوخی بچه‌ها مربوط به خانواده است تا دیگر گله‌ای وجود نداشته باشد.

[در پاسخ به انتقادها درباره شوخی‌های مثبت ۱۸ «خنداننده شو»] احمدی: به نظرم این عبارت خوب نیست و درباره «خندوانه» معنی نمی‌دهد؛ این که ما در مرز شوخی برویم و در این میان نکته‌ای بگوییم، یکی از متداول‌ترین سازوکارهای شوخی‌‌سازی در دنیاست. ما تمام شوخی‌هایی را که در «خنداننده شو» انجام دادیم، قابل دفاع می‌دانیم. معتقدم کار رسانه‌ها ضمن رصد برنامه این است که باید با کارشناسان و صاحب‌نظران گفت‌وگو و نشست‌هایی برگزار کنند تا به تعریف مشخصی از کمدی و به چارچوب و حد و مرز مشخصی برسیم. تا بدانیم کارشناسان و حرفه‌ای‌ها چه نظراتی دارند و آن زمان می‌توان به نگاه درستی رسید. باید به این نکته توجه کرد که دست ما واقعا بسته است. سریالی چند سال در چالش است چون نمی‌تواند با قومیتی گفتمان درستی برقرار کند. به همین دلیل تلاش کردیم احترام قومیت‌ها در شوخی‌های «خنداننده شو» نگه داشته شود. از همین رو پرداخت به خاله و عمه و خانواده در شوخی‌ها نیز از سر ناچاری است.

ظرفیت‌ها را بالا ببریم

جوان: مشکل این جاست که متاسفانه هنوز این نگاه وجود دارد و من به این موضوع ایراد می‌گیرم. بیشترین شوخی که در «خندوانه» می‌شود با من است؛ از مردانگی‌ام گرفته تا اصل بودنم و زن گرفتنم. پیشنهاد من این است که ظرفیت‌ها را بالا ببریم و بگذاریم با همه چیز و همه کس شوخی شود. متاسفانه گاهی شوخی و توهین در کنار هم قرار می‌گیرند. اگر این جور باشد، باید بگویم در خندوانه به من هم توهین می‌شود! بنابراین بگذاریم با بزرگ ترها و حتی با رئیس جمهور و مسئولان هم شوخی شود. کمدی می‌تواند حال آدم را خوب و فشار عصبی را کم کند. اگر بخواهیم در برابر کمدی بایستیم ما را له می‌کند یا اگر بتوانیم جلوی آن را بگیریم جامعه آسیب‌های زیادی می‌بیند.

تا عید روی آنتن هستیم

جوان: «خندوانه» تا عید روی آنتن است، ولی هنوز مشخص نیست که به صورت قطعی در عید هم برنامه داریم یا نه. در این مدت بخش‌های جدیدی را همانند ادابازی و جشنواره تئاترهای کمدی که فعلا در مرحله تئوری هست، در نظر گرفته‌ایم.
احمدی: ما تا زمانی که محتوا و حرف داشته باشیم، «خندوانه» را ادامه خواهیم داد و سعی می‌کنیم وارد شوخی‌های سطحی و تکراری نشویم. «خندوانه» یک سرمایه ملی است و باید از آن مراقبت کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
دلیلی نمیبینه که درآمدش را اعلام کنه!
خیلی جالبه
این یعنی عین شفافیت
وقتی از منابع عمومی و رانت تلویزیون استفاده میکنی و دلیلی هم نمیبینی که مقدارشو اعلام کنی یعنی چی؟
چرا وزیر فرانسوی فقط به دلیل باز کردن یک حساب بدون اطلاع محاکمه میشه و اینجا اینطوری حرف زده میشه؟
من استند آپ کمدینشو دوست دارم
رامبد آدم موفقیه چون خیلی از ضعفهای اجتماعی ما مث خود کم بینی و تعارف بیجا رو به اعتماد بنفس و صریح و رک بودن تبدیل کرده.
واسه همینم هست که با دیدن این خصوصیات در اون و این ضعفا در خودمون عصبانی میشیم.
نوش جونش هرقدر درآمد داره-کار خوب ارائه میده پول خوبم بگیره.
باید نگاهمونو عوض کنیم، هرکی پولداره الزاما مال مردم خور نیست. البته بخاطر فضای غالب جامعه و چپاول و شکستهای اقتصادی بیشترمون مجبوریم با حمله به آدمای موفق خودمونو آروم کنیم.
توی ایران اینجوری یه که یک نفر که کار می کنه و زحمت می کشه ، 80 میلیون بقیه

می شیم منتقد و مخربش.

خندوانه با تمام کاستی هاش ؛ به نظر من بزرگترین اتفاق تلوزیون ایران در چند سال اخیره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر