بازدید 19196
خوانده می‌شوید؛

شما هم با وزیر صنعت موافقید که «کاهش ارزش پول ملی» برای بخش صادرات یک «فرصت» است؟

شریعتمداری: درست است که کاهش ارزش پول ملی خوب نیست؛ اما باید توجه داشت این کاهش ارزش پول ملی‌مان مصنوعی است و تهدید بزرگی به شمار نمی‌آید، زیرا می‌دانیم به خاطر یک عامل بیرونی به ضعف کشانده شده، ولی برای بخش صادرات فرصت خوبی به حساب می‌آید.
کد خبر: ۸۲۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ 26 August 2018

در حالی که کاهش ارزش پولی ملی ایران به یک چالش بزرگ برای دولت در چند ماه اخیر تبدیل شده، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت روز گذشته گفت این کاهش ارزش برای بخش صادرات یک فرصت است.

او روز گذشته در این زمینه گفت: در حال حاضر با فشارهای بیرونی از حوزه سیاست‌های خارجی مواجهیم که ابتلای به آن گرفتاری‌هایی برای ما ایجاد کرده است. در کنار این فشارها و تهدیدها، یک فرصت مناسبی نیز برای اقتصاد کشور نهفته است. درست است که کاهش ارزش پول ملی خوب نیست؛ اما باید توجه داشت این کاهش ارزش پول ملی‌مان مصنوعی است و تهدید بزرگی به شمار نمی‌آید، زیرا می‌دانیم به خاطر یک عامل بیرونی به ضعف کشانده شده، ولی برای بخش صادرات فرصت خوبی به حساب می‌آید.

شما هم با وزیر صنعت موافقید که «کاهش ارزش پول ملی» برای بخش صادرات یک «فرصت» است؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۱۶۰
انتشار یافته: ۲۶۱
این حرف درسته ولی نه با این دولت مردان و مدیران رانتی که فرصت به هیچ کس جز وابستگان 1000 فامیل نمی دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
هر شرایط بدی قابل تبدیل به فرصت است
ولی اینکه با دست خودمان بیفتیم تو چاه بگیم حالا یه فرصتایجادشود
اگر هم جایی ارزش پول ملی پایین نگه داشته می شود با برنامه است
گمرک قفل- مبنای پول ملی رو هوا
کجای اینها برنامه دارد
حداقل ایجاد فرصت ثبات است
اگر کنترلی رو اقتصاد.داریم
که الان وزیر اقتصاد گفتن ندارم
‌ وزیر صنعت که نمی داند در وزارت خانه اش ۶۵۰۰ خودرو در.زمان ممنوعیت واردات ماشین خارجی ثبت می شوند
کجا می د‌ونه فرصت کجاست
خودش تهدیده
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
این الگو در کشورهایی قابل اجراست که اقتصاد وابسته ندارند، اقتصاد ما که وابسته به صادرات خام فروشی و منابع ملی با مدیریت غلط مسئولین بی مسئولیت نتیجه عکس خواهد داد همانوریکه در گذشته نیز نشان داده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
فرصت برای کشوری هست که صادراتش بیشتر از وارداتش هست نه ایران که خلال دندون رو هم وارد میکنه!!
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
ســــیــــــر از گــــرســـــنـــــه خـــــبـــــر نــــــداره

زمان احمدی نژاد، همه اینها، مشکلات اقتصادی و ناتوانی در رفع مشکلات مردم نامیده میشد

اما حالا، فرصت تلقی میشه!!!
مهدی دوصفرهفت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
به دلیل تحریم های همه جانبه آمریکا و کاهش درآمد های دولت، متأسفانه مسؤولین از همین ابتدا به سراغ راه حل آخر رفته اند و با کاهش شدید پول ملی و افزایش نرخ ارز، درحال جبران درآمد های از دست رفته دولت هستند درحالیکه خودشان بهتر از هرکس دیگری می دانند که این کار چه بلایی بر سرمردم آورده اما درکمال و-ق-ا-ه-ت از آن بعنوان یک فرصت، نام می برند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
اگر درست بود امریکا و اروپا هر روز چنین می کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
خواستم بنویسم این سوال رو باید از متخصص اقتصاد بپرسید، نه از عموم مردم.
ریشه مشکلات ما اینه که به نظر کارشناسان واقعی توجهی نمی‌شود و تصمیمات شبانه گرفته می‌شود، بعد که گندش در اومد می‌اندازن آمریکا
ولی مردم هم نظرات آگاهانه ای دادن
ولی آقای دولت، به هر حال اگر بلد نیستید، از نظر کارشناس استفاده کنید
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
تا سياست درست نشه اقتصاد درست نميشه کي ما باد رنگ ارامش ببينيم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
این یک تئوری اقتصادیه که کشورها با کاهش ارزش پول ملی که به تبع خود افزایش ارزش ارز خارجی رو در پی داره باعث افزایش صادرات و جذب توریست میشن.اما این یک شرط داره و اون اینه که این کاهش ارزش اولا با تدبیر و کاملا تحت مدیریت و کنترل شده انجام میشه نه با بی تدبیری و شلختگی و دوما توان اقتصادی داخلی انقدر توانا شده و کالا و خدمات بازار پسند و بین المللی داره که به راحتی سهم بازار بین المللی خود رو افزایش میده نه اینکه تولیدات اون به زور انحصار به خورد ملت بدبخت داده میشه و اگه انحصار نباشه حتی خود تولید کنتدگانش هم حاضر به استفاده از اون کالا و خدمات نیستند.به قول اون ضرب المثل که میگه تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف ور نه اسباب بزرگی همه آماده کنیاین آقا یه چیزی شنیده و داره تکرار می کنه اما نمی دونه به خاطر بیسوادی این مدیرانه که مملکت به این روز افتاده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
این حرف کاملا غلط است. اگر کاهش ارزش پول ملی برای کمک به اقتصاد و صادرات درست بود چرا در اوایل دهه هفتاد شمسی زمان دولت سازندگی که ارزش پول کشور یک چهارم شد و انحصارهای متعددی ایجاد شد تا کارخانه ها فعال شوند هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد کشور نیفتاد؟ چرا در سال های 90 و 91 که ارزش پول باز هم یک سوم شد اقتصاد کشور از این وضعیت فلاکت بار خارج نشد؟ صد بار دیگر هم ارزش پول را کم کنید اتفاقی جز بدبختی برای مردم نمی افتد. شریعتمداری ای را خوب میداند اما چون منافع خود و حامیانش در کاهش ارزش پول کشور است و وچون برای لاپوشانی اشتباهاتشان در طول سالهای گذشته دنبال بهانه میگردند تنها راه آسان همین کاهش ارزش پول ملی است که البته به قیمت نابودیدسترنج مردم است
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
مگر از دلار هفت توماني تا سه هزار و هفتصد توماني چه اتفاقي افتاد جز غارت منابع ايران و مهاجرت نيروي انساني که حالا قرار است از سه هزار و هفتصد به هفت هزار تومان اتفاق بيفتد؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
البته که به نفع وزیر صنعت و دولته ولی به خرج مردم. مثل پدری که وسایل خونه را به قیمت ارزان حراج کند و به خانواده بگه قناعت کنید پولش به دردمون میخوره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
کاملا مزخرفه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
ای بابا حکایت این که میگن تحریم باعث میشه ما پیشرفت کنیم و کلا تحریم خوب!!!!!
هر چی تحریم خوب و سازنده است کاهش ارزش پول ملی هم فرصت خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
چه فرصتی؟؟؟؟؟ الان یک پژوهشگر دانشگاهی که با من هردو همزمان فارغ التحصیل شدیم و او به کانادا مهاجرت کرد، داره اونجا سالانه 55000 دلار دریافت میکنه در حالیکه با این وضع دلار ، حداکثر درآمد یک استاد دانشگاه در ایران سالانه 6000 دلاره. بنظر شما در سالهای آینده آیا اینها رغبتی برای ماندن در ایران خواهند داشت؟؟؟؟
انسانم آرزوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
هر ملتی را که خواستید نابود کنید، پولش را بی ارزش کنید ...
لنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
کجای این حرف درسته . شما اگر اقتصاد بخونی می بینی کاهش ارزش پول ملی فقط در مواقع جنگ اقتصادی با حریف نیرومد اونم در حد یک تا دودرصده نه سه ماهه ارزش پول ملیت بشه یک شوم و 200 درصد کاهش ارزش داشته باشه . اقتصاد ما عملا از بین رفته و متلاشی شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
واسه کشوری که همه چیش وارداتی هست چ فرصتی میتونه باشه آخه!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
دوست عزيز "خان محمدعلی آقا"
هم اون زمان كارهاي آقاي احمدي نژاد غلط بود هم الان كه مسئولين بنفش رنگ عوض كردند و احمدي نژاديسم گرفتن.
شك نكنيد هيچ كدوم از بدنه اون جنبش از اين حرفها حمايت نمي كنند حتي اگه كل ليست اميد و كابينه دولت بگن اينكارها خوبه ما به پيشرفت و اصلاحات حكومتي آري داديم نه عقبگرد تاريخي
در ایران همه چیز برای آقایان فرصت است و برای ما بدبختی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
از این وزیر باید پرسید اگر کاهش ارزش پول ملی فرصت است چرا پول کشورهایی مانند انگلیس یا کویت آنقدر باارزش است؟
با روحانی تا ۱۴۰۰
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
یادش بخیر انتخابات ۹۶ که جهانگیری با اون لحنش می گفت
مردم آیا می خواهید به کسانی رای دهید که تحریم را فرصت می دانند؟
باز صد رحمت به اونا شما که میگید کاهش ارزش ریال فرصته!
راست میگه فرصت خوبیه منتها نه برای مردم ، برای همون طبقه ای که جدا ازمردم هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
برای رانتی ها و آقازاده ها و خود ایشان که خیلی خیلی قرصت خوبی است اما برای ایران و مردم ایران نه تنها فرصت خوبی نیست بلکه عین بدبختی است! چرا؟ زیرا کاهش ارزش پول ملی اولا در مقدار کم و نه چند برابری میتواند کمک کننده باشد و ثانیا در اقتصاد تولید محور جواب می دهد نه در اقتصاد رانتی و مونتاژی و عقب مانده
کاهش ارزش پول ملی یعنی بی عرضه گی امثال شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
صادرات نداریم ولی دوستان عرب شما با تبدیل دلارهاشون به پول بی ارزش ما و فقر مردم ببینید چه فساد و فحشایی راه انداختن لطفا کلاه تون رو بالاتر بذارین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
دقیقا همین طور است. اینها بی عرضگی شان در ارتقا و اصلاح ساختار اقتصادی کشور را با کاهش ارزش پول ملی و به قیمت نابودی زندگی مردم لاپوشانی میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
راست میگی بیا آبادان و اهواز ببین عراقها مارو بدبخت کردن
بله حتما موافق هستم كه براي كشور كه اين اقايون و ژنهاي خوب خودشونو صاحبش ميدونن و بقيه بايد برن بميرن حتما فرصت طلايي هست كه داراييهايي كه از رانت اطلاعاتي جمع كردن ١٠ برابر بشه بقيه هم كه بايد برن بميرن جزو كشور حساب نميشنر
برای ایشان و واردکنندگان نورچشمی یک فرصت طلایی و برای ملت پابرهنه کمرشکن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
نفع چی تا حالا به جیب مردم معمولی رفته که حالا نفع صادرات بره. برید ببینید صادر کنندها کیان ه
جناب شریعتمداری فرصت تویی...ما داریم اداتو در میاریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
ای دمت گرم.خیلی باحال بود.حال کردیم
پس چرا امریکا که ابر قدرته ارزش پولشو کم نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
یا انگلیس یا کویت یا حتی کشور تکه پاره ای مانند سوریه و عراق وافغانستان هم ارزش پولشان از ما بیشتر است! چرا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
عزیز جان وزیر اگه اینا را نگه کی بگه!
من میگم ارزشسو یک صدم کنید تا خیلی سود کنیم
متاسفانه در ایران بدلیل عدم وجود صنایع مدرن و فساد ساختاری کاهش ارزش پول ملی جز فقر و بدبختی سود دیگه ای برای مردم نداره
مملکت دست ایهاست که وضعیت مردم این شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
وزیرش که این باشه و نظریه اش این باشه فاتحه کل مملکت و مردمش خوانده است
عامل خارجیییبیییییی
مگر در سال ۹۴ ک برجام امصا شد ارزش پول به قبلش برگشت......
من کاملا موفقم. فرصتی ایجاد شد به ناکارآمدی و بی کفایتی و بی لیاقتی مسئولین پی ببریبم و متوجه بشیم که چه اصولگرا چه اصلاح طلب بر سرکار بیاید نتیجه یکسان است و آن افزایش فقر و ناامیدی و افسردگی و گرانی و غمگینی است. فرصتی است تا متوجه شویم که پایه های این اقتصاد تا چه اندازه سست و متزلزل است. فرصتی است تا متوجه شویم هر کسی که آمد فقط برای این آمد چه جیب خود و قبیله اش را پُر کند و تقصیرات را به گردن گذشتگان بیندازد. فرصتی است تا بفهمیم که هیچ مسئولی حاضر نیست اشتباهات خود را بپذیرد و هیچ کس حاضر نیست منافع ملی را به منافع اعتقادی و حزبی و شخصی خود ترجیح دهد. فرصتی شد تا بفهمیم تنها چیزی که برای آقایان مهم نیست ایران و ایرانی و مردمی است که روز به روز فقیرتر و بیپاره تر میشوند.
پاسخ ها
ماهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
بسیار عالی.
mohammad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
مادامی که عصاره ملت از طریق گزینشی انتخاب شوند مادامی که مردم حق انتخاب نمایندگان خود را به صورت کاندیدای همگی افراد نداشته باشند مادامی که نظارت استصوابی باشد عصاره ای هم نخواهد بود بلکه عصاره تفکر خاص در کشور وججود خواهد شد.
بله از جیب مردم هزینه کردن خوبه
سلام بله من موافقم.
کاهش ارزش پول ملی برای آقازاده ها بسیار خوب است و فقط برای مردم عادی بد است که البته خیلی هم برای مسئولین بد نیست.
بله قطعا فرصت خوبی برای مهاجرت آقایونیه که جیبشون رو از این اوضاع پر کردن. سواحل اروپا و کانادا بهترین فرصت زندگی رو در اختیارشون قرار میده.
ای بابا ... چی بگیم از دست این وزرای بی سواد و پیر ... ایشون هم باید استیضاح بشه... آقای شریعتمداری لیاقت وزیر صنعت رو ندارند... جناب آقای روحانی هم لیاقت ریاست جمهوری رو ندارند....ای کاش جرات پذیرش شکست رو داشتند و خودشون استعفا بدهند..
در حد بنز نظر میدند....
همه علوم قاصرند از تحلیل.
بله، درسته که کاهش ارزش پول ملی در شرایطی می‌تونه یک فرصت برای صادرات باشه، اما وقتی ما صادرات قابل توجهی داشته باشیم!!

وقتی صنعت کشور خوابیده و تولید بسیار کاهش پیدا کرده، وقتی از سیستم بانکی دنیا تحریم شدیم و توانایی انتقالات مالی رو از دست دادیم، چه فرصتی می‌تونه باشه؟

ما الآن به جز نقت، چی داریم که بتونیم به صورت گسترده صادر کنیم؟ همون نفت رو هم که تا آبان ماه تحریم می‌شیم و صادراتش اگر متوقف نشه، خیلی سخت‌تر می‌شه!

آیا ما تولیداتی داریم که ارزش صادرات داشته باشه؟ صنعت خودرومون که خود ایرانی‌ها هم ازش فراری‌اند!

ممکن هست بشه این وضعیت به فرصت تبدیل بشه، ولی با سوء مدیریتی که تاکنون از مسئولین دیدم، بعید می‌دونم. فقط مردم عادی مثل من و شما بدبخت‌تر می‌شن و آقازاده یا پولدارتر.
پاسخ ها
م ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
تابناک منم یه سوال دارم میخوام بدونم این اساتید از کجا وچه جوری مدرک تحصیلات دانشگاهی گرفتن وچه جوری صاحب منصب میشوند ،چی رو میخوان صادر کنند کع در بی ارزش شدن پول ملی را یه فزصت میدانند نه اینکه قبلش میدانستن هر چه دارو ندار داشتن تبیدل به دلار وطلا کردن ومردم رو بیچاره کردن چرا کسی به اینا اعتراض نمیکند واینا مملکت رو به تا اج بردن
به نظرم باید استیضاح بشه تا هوس فرصت پیدا نکنه
با توجه به اینکه درآمد دولت محترم به صورت ارزی و فروش نفت است معلومه که به نفع دولت است. اگر من هم حقوق را به دلار میگرفتم میگفتم خوب است! برای همین است مردم سعی میکنند ریالهای خود را به چیزی غیر از آن تبدیل کنند.
در مجموعه مخالفم جون ما همچیمون ریاله و با پایین آمدن ریال سرمایه من هم کم میشود.
ای کاش این وزیر را هم استیضاح میکردند.
واقعا برای اقایان با باندشان فرصت خوبیه
ولی به نظرم تا فرصت خوب که همانا دلار صدهزار تومانیست فاصله ی زیادی مونده برای اقایان حفظ ارزش پول ملی و بالابردن ان اصلا اهنیتی ندارد چون برایشان سودی ندارد از ترکیه یاد بگیرید
برا اینها و یک درصد سرمایه دار بله

یک فرصته
سر ملت رو با این حرف‌ها دیگه نمی‌شه شیره مالید...
فقط حرف مفت...
اگه این همه دزدی، فساد، دروغ، تهمت، بی‌عرضگی، خویشاوند سالاری و فامیل‌بازی، پارتی بازی، زد و بند، چرخش قدرت بین یک عده خاص، تبعیض و بی‌عدالتی، تصمیمات سر دلی، دشمن سازی و ... نبود، می‌شد دولت و حکومت رو درک کرد و باورشون داشت و همونطور که قبلاً این ملت کنار هم ایستادند و تو جنگ و هزار مصیبت دیگه پشت حکومت و دولت بودند، باز هم تحمل می‌کردیم. اما حالا که ملت فهمیده بار بی‌عرضگی، بی‌لیاقتی و ثروتمند شدن مسوولان و یک عده‌ی خاص رو به تنهایی به دوش بکشه و با هرچی مصیبت و رنجه، تنهایی کنار بیاد، چطور به یه مشت حرف مفت دل خوش کنه و باز هم بگه این نیز بگذرد!؟
"این" دیگر گذشتنی نیست!
آقای شریعتمداری شما با اقداماتتانثروتمندان را پولدارتر و فقیران را فقیرتر کردید. وضعیت معیشت مردم بسیار سخت و دشوار شد.سفره های مردم روز به روز خالی تر می شود. با بی تدبیری زمینه ناهنجاری ها و نا امنی ها را در کل کشور گسترش دادید. ارزش پول ملی که با مقاومت و تحمل سختی ها و تقدیم هزاران شهید و جانباز حفظ شده بود را در یک شب به تاراج دادید. امروز ما بی ارزش ترین پول را در دنیا بعد از ونزوئلا داریم.
باید هم بگویید فرصت است . فرصت برای شما و دوستانتان که مردم را بیشتر غارت فرمایید .
ما هیچ وقت از فرصتها استفاده نکرده ایم.
راست میگه برای 1درصد فرصت طلائی است وبرای 99درصد مردم بلای اسمانی !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
ايشون درست فرموده اند..... !!! فرصتي است براي رانت .... فرصتي براي ايجاد فضاي بي اعتمادي ...... فرصتي براي از دست رفتن حداقل سرمايه هاي اجتماعي باقيمانده ..... فرصتي براي سوء استفاده اپوزيسيون هاي خارج نشين ..... فرصتي براي فرار سرمايه هاي فکري و اقتصادي ..... فرصتي براي به صفر رسيدن سفره ها و و و و .....
خیر و قطعا خیر
این حرف برای اقتصادی مانند چین درست است که صادرات آن وابسته با واردات نیست و با کاهش ارزش ین سادرات سود آور می شود
اما در کشور ما همه چیز وابسته به واردات و مواد اولیه است و وقتی ارزش ریال پایین می آید مواد اولیه ای که این صادرکننده ها استفاده می کنند گران می شود
تنها چیزی که ارزش آن پایین می آید دستمزد کارگران است مگر این که عده ای فکر کرده باشند همین دستمزدها به شکل مصنوعی کاهش یابد کالای تولید شده از جیب کارگران ارزان می شود
ما مثل چین نیستیم این نوع نگرش از زمان احمدی نژاد با یک مشت اقتصاد دان بی سواد شروع شد و تا امروز ادامه دارد
صنایع دامی
مواد غذایی
صنایع نساجی
صنایع کشاورزی
صنایع خودروسازی
صنایع الکتریکی
صنایع مخابراتی
یا هر صنعت دیگری که هست و ما خبر نداریم
به واردات وابسته است
تنها چیزهایی که از واردات شاید کمی مستقل هستند صنعت نفت ما است
حتی مواد اولیه بطری پلاستیکی را از خارج وارد می کنیم یعنی آب معدنی ما هم وابسته به ارزش دلار است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
احسنت بر شما، چه عجب يك نفر تحليل درست ارائه داد
اشكان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
برادر! صنعت نفت كه از همه جا وابسته تره.تجهيزات حفاري و بهره برداري و قطعات مهم پالايشگاهها و صنايع پتروشيمي مثل توربينها و پمپها و تجهيزات ابزاردقيقي و پايپينگ و ... همه به نوعي بخشي يا همه اش وارداتي است.تحليل شما كاملا درسته.
فارغ از بحث رانت خواری ها و ترس از افشاگری ها که دوستان هر سری اعلام میکنند تا بلکه مسئولین شرم کنند باید عرض کنم اقتصادی که به این شدت با اخم دیگران بره پایین و با لبخندشون پیشرفت کنه اقتصاد نیست. حتی اگر مدتی فرصت ساز شود.
مخصوصا با رانت خواری ها و فساد ها

پیرمرد همسایه که بازنشسته کشوریه دیروز میگفت وام ضروری ثبت نام کرده 4 میلیون تا بعد از چند دهه یخچال ایرانیه قدیمیشونو تبدیل کنه به یک یخچال سامسونگ 5 میلیونی ، بنده خدا رفته بخره میگه شده 10 میلیون تومان
گریه کردم براش ....
مقصرسقوط ریال مدیرانی هستند که بطور مصنوعی ارزش آن را طی ۵۰ سال گذشته بالا نشان دادند.
مگه ما چند درصد صادر کننده داریم ؟؟به جای این حرفها برید مدیریتتون رو اصلاح کنید .
این نظریه که کاهش ارزش پول ملی موجب افزایش صادرات میشود مغلطه است: اولا اگر چنین بود سال 91 که دلار از 1000 تومان به 3500 رسید باید ما رشد صادرات میداشتیم. دوما دیگران چرا این کار را نمیکنند چرا ارزش پول امریکا یا انگلیس یا اروپا کم نمیشود ؟؟؟ یعنی انها احمقند؟؟؟؟
مراقب باشید که اگر پشتوانه مردمی از حکومت برداشته بشه چیزی ازش نمی مونه. لطفا مردم رو حقیقتا راضی نگه دارید. فقط با صداقت. لطفا کمتر دروغ بگید. آهای مسولین با ولی نعمتان خودتون صادق باشید. مردم از شما فقط یک چیز می خوان. صداقت. همین.
البته این حرف ظاهرا درست ولی واقیت بی اساس است چون منجر به فقر مردم میشود مهم تراز تجاری است نه صرفا صادرا خوراک مردم با رانت انرژی و نفت اگر این درست میشد نرخ پول ملی را هزار برابر کاهش داد ایا صادرات ونزویلا خوب شده؟
تا وقتی منافع شخصی به منافع ملی ترجیح داده میشه وضعیت ما همینه و این استدلالها فقط سود بیشتر افراد صاحب نفوذ را توضیح میده.مسئولینی که در کار صادرات هستند میتونن توضیح بدهند که ما صادرات کردیم و چون ارزش پول ملی ما پایینه سود کردیم و ثروتمون از این راه بدست اومده.
آقای وزیر چرا امید اصلی را از دست داده اید و دنبال کورسوهای امید دست و پا می زنید ارزش پول ملی به 20درصد کاهش پیدا کرده ، قدرت خرید بسیار بسیار پائین اومده ، امید به زندگی در جامعه به علت فقر اقتصادی به یک معضل اجتماعی تبدیل شده ، سفرها مردم روز به روز خالی تر شده ، سلامت روحی و روانی و جان مردم در خطر است به علت تغذیه نامناسب. تمام صنایع متوسط به پائین در حال ورشکشتگی و جمع شدن هست اکثر شرکتها تعدیل نیرو داشته اند حالا شما بگوئید کاهش پول ملی فرصت است شاید برای آنانی که صاحب منسب یا آقا زاده ها و کسانی دستشان به رانت خواری می رسد، باشد.
من صد در صد مخالفم چون نیاز داخلی بحدی است که صادرات موجب گرانی برای مردم شده و ارزی هم وارد کشور نمیشه و تنها کشورهای همسایه سود میبرند معمولا صادرات وقتی صورت میگره که بازار داخلی از ان جنس اشباه باشه
آقای وزیر شما با حقوق یک ودویست کارگری انهم در شرایط مستجری تا کی میتونی دوام بیاری . بخاطر اینکه کرایه منزل پائین گیر بیارم فاصله محل کار و خونم 35 کیلومتره و هر روز 3 ساعت هم به این خاطر تلف میشه
آقای وزیر خوشا بحالت که از همه چیز بیخبری
مزخرفه نان داریم بخوریم گشنگی مزییته مریض نمیشیم
خودرو که تولید داخل است چه بر سر مردم اوردند فقط مردم را سرکیسه میکنند بعدا میگن کسانی که تولید داخل نمیخرند خائن هستند باید برکنار بشه
باتوجه به وضعیت افسار گسیخته صنعت خودرو و باند بازی فقط استیضاح جواب میدهد استیضاح........
راست ميگه فرصت براي دوستان كه ارز ارزان بگيرند و گران بفروشند
ما غير از نفت و مشتقاتش چه چز قابل صادراتي داريم
همه چي رو كه نابود كرديد ديگه چي ميخواهيد صادر كنيد
خدايا هر چه زودتر امام زمان رو بفرست و مردم و از دست اينا نجات بده
این اقای وزیر به اندازه مدرک فوق دیپلم ...خود افاضات فرمودهاند.
اگر علم اقتصاد بیناالملل می گوید با کاهش ارزش صادرات کشور را افزایش و از رکود صنعت و...جلوگیری کنید .برای کشورهای با تولید فراوان نظیر چین و زاپن ووووامثالهم...و انهم در حد نوسان 5الی 20 درصد نسبت به ارز مرجع دلار و...مصداق دارد. برادر مسول چرا عوامانه نظر میدهید و موجب شرم ملت در مقابل خارجیان می شوید با این دولت کم سواد که شما مهمترین ؟؟؟؟وزیر ان هستید.
کاهش پول ملی در ایران با تولیدات اندک و وابسته و اقتصاد رانتی در اختیار زالو ...هایی که به ملت و خون شهدا و..رحم نمی کنند.....باعت افزایش فقر عمومی و ناکارایی صنایع که نمونه انرا از دزدی علنی خودروسازانووو و از بین رفتن غرور ملی .. و شرم اوری در مقابل کشور های منتطقه عربها و...حتی افقا نستان و عراق شده است.
ملت صبور و شکور بفرمایید تا کی شما ها دولتمردان کم کار و کم سواد را باید تحمل کند......
علی برکتاللا
با کاهش شدید ریال شاهد سقوط دینی و اخلاقی و سکولار شدن جامعه خواهیم بود و اگر ایران را تماما با طلا بسازند هیچ ارزشی ندارد علاوه بر این کسانی که خود ابر سرمایه دار هستند آنقدر مشغولیت برایشان هست که>>>>>>>> خدایا در این زمانه ی بی کسی دست لطفت را از سر بی پولان و کوخ نشینان و بیماران بر ندارد و با ظهور دولت کریمه ات دل مومنین را شاد بفرما
بله برای مسئولین رانتی فرصتی برای تجدید قوا

الان چند روز دنبال ماشین میگردم یا پیدا نمیشه و یا باقیمت نجومی
عامل اصلی وضع موجود ما، فساد گسترده مسئولین به اصطلاح خدوم است.

50 ساله خودرو تولید میکنند آخرشم با یه پخخخ آمریکا کل صنعت خودرو میخوابه
علت= فساد
فرصت خوبی است در صورتیکه 1 صنعت با تولید صادرات محور داشته باشیم؟ ایا اینطو است؟ که نیست؟ 2- مازاد تولید داشته باشیم؟3- کیفیت و رقابت داشته باشیم؟4- مشکلات انتقال پول یا سویفت نداشته باشیم؟5خصوصی سازی به معنی واقعی داشته باشیم؟6رانت انرزی و سوخت نداشته باشیم؟ 7شفاف سازی داشته باشیم؟8زن های خوب چپاول نکنند مردم را؟9- قدرت خرید مردم درست باشد؟ت10تورم با عدد سازی درست نشده باشد؟11 در غیر این صورت جز بد بختی ملت چیزی به بار نخواهد داشد12 من تعجب می کنم ایشان با این طوری چرا جایزه نوبل را به او ندادهند؟13پس چرا امریکا واروپا اینکار را نمیکنند؟14-احتمالا افاضات ایشان به انجا نرسیده است؟15- حق کشف ایشان را مد نظر داشته باشید16 ملت ایران باید به خود بنازد با این وزار که 30 سال است هدایت می کنند امور اقتصادی و.. کشور؟!11
بله ولی برای تولید کننده ای که هزینه های تولیدش به ریال باشه و درآمدش به دلار. مثلا صادر کننده ای که برای یک کیلو محصول یک دلار درآمد دارد پارسال 4000 تومان درآمد داشت امسال 10000 تومان(مثل صادر کنندگان خشکبار)
برای تولید کننده ای که مواد اولیه به دلار و درآمد هم به دلار است زیاد تفاوتی ندارد چون فقط هزینه های کارگر، برق و.. براش بهتر شده.(مثل قطعه سازهایی که با شرکتهای خارجی کار می کنند)
برای تولید کننده هایی که با مواد اولیه خارجی برای بازار داخلی تولید می کنند شرایط بدتر شده. چون باید به نسبت افزایش قیمت دلار قیمت هاشون رو زیاد کنن در حالی که مصرف کننده ها توان خریدشون کم شده پس بازارشون رو از دست می دهند. البته در این مورد هم ممکنه به نفع اقتصاد ملی عمل بشه مثلا ممکنه مصرف کننده ها به سمت تولید کننده ای گرایش پیدا کنند که مواد اولیه ش داخلیه (مثل برخی تولید کننده های پوشک بچه) یا ممکن هست با این قیمت دلار تولید بعضی مواد اولیه قابل رقابت با مشابه خارجی بشه(مثل بعضی محصولات پتروشیمی)
پاسخ ها
اشكان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
ببين برادر اگر از اقتصاد و صنعت چيز زيادي نميدوني اظهارنظر نكن.اصلا اينطور نيست.منظور آقاي وزير اينه كه توليد كننده داخلي رشد ميكنه.اين استدلال به چند دليل اشتباهه.اول اينكه توليد ما بسيار وابسته به وارداته.بخشي از چرخه توليد وارداتي است و به هر دليل از جمله توجيه اقتصادي يا نبود تكنولوژي در داخل توليد نميشه.پس توليد كننده يا متضرر ميشه يا قيمتش را بالا ميبره و در حالتي كه توان خريد مردم افزايش نيافته عملا ورشكست ميشه.دوم اينكه قيمت يك محصول دو جور گرون ميشه.يا عوامل توليد گرون ميشوند يا جنس مشابه گرون ميشه.وقتي لباس چيني قيمتش سه برابر ميشه مطمئن باشيد لباس ايراني هم حداقل دو برابر ميشه چون موضوع رقابته.وقتي تقاضا ميره به سمت جنس ايراني طبعا قيمت بالا ميره و هيچكارش هم نميشه كرد.البته اين رشته سر دراز داره و توي همين دو نكته ختم نميشه.لطفا از يك حرف مهمل دفاع نكنيد.
مردم کار بکنند و و مقداری پول در بیارن بعدش اقایون با بی کفایتی و رانت و دزدیهای قانونی ارزش پول را نه 50 درصد بلکه 400 درصد فعلی کم بکنند و تمام پس اندار وسرمایه مر م را که با بدبختی و فلاکت جمع کردن کاهش پیدا بکنه بعدش حالا مر م قضاوت بکنن کاهش ارزش پول ملی برای کی خوبه؟؟؟؟؟؟؟
اينها هر بدبختي كه سر اين مردم ميارن فرصت تعبير ميكنن تا همچنان طلبكار مردم باشن.
كشورهاي ديگه بايد از اين دانش اقايونو ن استفاده كنند و براي مردم خودشون چنين فرصت هايي ايجاد كنند.
بدبختي كه اين جور ادما راس بعضي از وزارةخونه ها هستند.
ارزش پول ملي در طول مدت حدود نه سال ٩ برابر كاهش پيدا كرده ( ١/٢٠٠ به ٣/٦٠٠ در دولت پاكدستان و ٣/٢٠٠ به ١٠ و خرده اي در دولت تدبيرو اميد) و فرصت تعبير ميشه.
اقایون خودتونید ارزش پول ملی وقتی میاد پایین قیمت ها سعودی میشه برای عربها که مشهد رو پاتوق کردن و جنس های ایران رو در جنوب کشور مفت می خرند خوب شده میشه بگید برای مردم چیش بهتر شده؟جوری به کشور گند زدید و صرفا شدیم وارد کننده.
هر چند نظرات وی ارزش پاسخ‌گویی ندارد ولی خیلی ساده برای ایشان باید توضیح داد زمانی کاهش پول کشور فرصت اقتصادی صادراتی ایجاد می کند که تمام نهاده ها و مواد اولیه و حتی دستمزدها تابع قیمت دلار نباشد و مزیت تولید داخلی حداقل ۸۰ درصد به ریال وابسته باشد. وقتی هزینه بسته‌بندی کالاها به جهت افزایش دلار دو برابر شده از کدام فرصت حرف می‌زنید.
با بی ارزش کردن پول مردم و پول ملی رجز میخوانند
پايين امدن ارزش پول ملي براي بار اول خوبه تا رانت خواران واخلالگران ارزي نهايت استفاده رو ببرن ولي بعد از ته كشيدن مواد اوليه وارداتي با قيمت ارز پايين توليد را نابود ميكنه وقتي اين ادما وزير بشن وضع مملكت ازاين بهتر نميشه
فرصت خوبه ولی نه فرصت به این فراخی !
از آنجایی که در هر حالتی ، ما پیروز هستیم و دشمن نابود ، یقینا درست می فرمایند و به عنوان پیشنهاد عرض می کنم برای پیروزی نهایی و کسب تمامی فرصت ها ، کلا نابود بشویم .
یکی از ویژگی‌های اصلی مسئولین اقتصادی ایران «اسیر شدن در واژه‌هاست».
در تئوری‌های اقتصادی گفته شده که کاهش ارزش پول یک کشور می‌تواند به کاهش هزینه تولید و به صرفه بودن صادرات کمک کند. اما در این رابطه نکاتی از دید مسئولین ایران نادیده می‌ماند:

- وقتی صحبت از کاهش ارزش پول و افزایش حجم نقدینگی برای کمک به تولید می‌شه صحبت از تورم ۲ الی ۳ درصدی‌ست. نه تورم ۵۰-۴۰ درصدی!
- وقتی ما ۴۰ - ۵۰ درصد تورم داشته باشیم هیچ بنگاه تولیدی نمی‌تواند در این شرایط دوام بیاورد،
- در هنگامی که تورم بالا باشد «دلالی» و «احتکار» توجیه اقتصادی دارد، نه تولید،
- سود جهانی تولید (فرایند خرید مواد اولیه، پردازش کالا و فروش) در نهایت ۷ الی۱۰ درصد است که بسیار با رقم تورم فاصله دارد.
- بخش عمده‌ای از آنچه جناب وزیر «صادرات» می‌نامند، خروج ارزاق عمومی و سوخت از ایران است که در نهایت تحت پوشش یارانه غیر مستقیم کشور قرار دارد.
آقای شریعتمداری . ببینید چه به روز صنعت کشور آورده اید . کارخانجات بزرگ بدلیل همین تفکر شما با کمبود مواد اولیه مواجه شده اند . عرضه مواد اولیه صنایع حدود 4 هفته است متوقف میباشد . صادرات مواد اولیه خام از جمله مس ، فولاد ، پتروشیمی کارخانجات داخلی را اولویت قرار داده اید بدلیل اینکه عدد آمار صادراتتان بالا برود . مواد اولیه کارخانجات بدلیل سو مدیریت جنابعال هفته هاست در گمرک منتظر دستور شما میباشد . بورس کالایتان محلی برای رانت خواران و دلالان شده است . کشورهای صنعتی بزرگ دلیل موفقیتشان حمایت از صنایع تولیدی کوچک بوده است در صورتیکه شما با تصمیم گیریهایتان آنها را نابود کرده اید . هر روز یک تصمیم اشتباه و بدون کارشناسی و مطالعه گرفته اید . کاهش ارزش پول ملی در حد یک تا دو درصد نه اینکه 200 درصد .
بهیچوجه.

من یک صنعتگر هستم.
حق الزحمه ما به ریال و هزینه خرید ماشین آلات به دلار است صنعتکار متضرر میگردد چون نرخ حق الزحمه تقریبا ثابت مانده است.
دولت باید واردات اقلام تولید داخل را ممنوع و کالای قاچاق را امحا و نابود کند.
اما به مواد اولیه و ماشین آلات ارز حمایتی دهد.
ولی با این دولت فرسوده و کهنسال این حرفها امکان پذیر نیست.
با تمام احترامي كه براي وزيران اين مرز و بوم با هر دين و مسلك و حزبي كه بايد قايل باشيم، بايد عرض كنم كه وزير بودن يعني در راس يك وزارت بودن كه در مورد وزارت تحت مسئوليت ايشان يعني بنگاه اقتصادي عظيم. بايد در نظر داشت كه مقوله صادرات مي بايست در زمان ثبات اقتصادي به عنوان موضوع فرصت ديده شود نه در زمان بي ثباتي. به نظر مي رسد كه توان ايشان براي اداره دو وزارتخانه سابق بازرگاني و صنايع و تشكيل وزارت صمت با اين كلام ايشان حاكي از درايت و تدبير در رفع مشكلات صنعت دارد! اصطلاحي در مديريت وجود دارد با عنوان"من تو سي، سي تو من" يعني كت و شلوار گشاد براي آدم هاي لاغر و كت و شلوار تنگ براي آدم هاي چاق. به عبارت ديگر دادن مسئوليت سازمان هاي كوچك به آدم هاي بزرگ و دادن سازمان هاي بزرگ به آدم هاي كوچك. كه صد البته اين هم يك فرصت مي تواند براي آدم ها باشد!
کدم فرصت؟ بابا ول کنید تو رو قرآن این حرفها رو!
اینها یک مشت عقایدی است که تاریخ مصرفش سال ها گذشته. حالا گیرم صادر کننده سود کنه؛ به طبقه ی متوسط که دسترسی به بازار جهانی نداره چی میرسه؟
الان همه ی دولت ها سعی می کنند ارزش پول ملی شون رو حفظ کنند؛ چون پشت بندش کلی قدرت سرازیر میشه به مملکت.
به نظر من کسانی که توی بدنه ی نظام اینگونه تزهای تاریخ مصرف گذشته رو میدن، آگاهانه یا ناآگاهانه دارن تمام فرصت ها رو می سوزونند.
باسلام
علی رقم تاییدنظرات اعلام شده لازم به یادآوریست
که هرچند این موضوع باعث کم شدن توان خرید جامعه گردیده ولیکن باعث افزایش قیمت کالاهای خارجی میگردد
واین فرصت را بوجود می آورد که جامعه علیرقم میل باطنی خود به خرید محصولات داخلی روآورده وباعث خروج از رکود وفعالتر شدن بخش تولید ورونق اقتصادی را درپی خواهد داشت که نهایتا منجر به کاهش بیکاری خواهدشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
استاد عزیز اقتصاد . زحمت کشیدی و نظر دادی . خیلی ممنون
یه سر به بازار بزن تقریبا تمام کالاهای تولید داخل وابسته شدید به واردات مواد اولیه و ماشین الات وقطعات از خارج است . با افزایش قیمت ارز بدلیل بالا رفتن هزینه تولید اکثر کارخانه ها به سمت تعطیل کردن ویا محدود کردن تولید می روند و بیکاری افزایش می یابد . هزینه تولید بالا قیمت تمام شده وقیمت فروش محصولات داخلی را افزایش داده و قدرت خرید پائین ملت باعث رکود و افزایش موجودی انبار شده ونهایتا تولید کاهش یافته وبیکاری افزایش می یابد .درخصوص محصولات بومی هم با کاهش ارزش پول گرانی باعث کاهش قدرت خرید ملت شده ولذا بازهم تولید کمتر خواهد شد . بدلیل سیاست خارجی غلط صادرات هم امکان پذیر نیست ودرصورت صادرات هم پولش را نمیتوانیم وارد کشور کنیم . و....... بازهم از تحلیل استاد گرانقدر اقتصاد تشکر میکنم
حميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
يعني خدايي شما به بازار محصولات ناياب داخلي و سوء استفاده توليد کننده هاي داخلي مثل خودروسازان و لوازم خانگي اصلا سر نميزنيد و اين شعارهاي تاريخ گذشته رو ميدين؟؟؟؟!!! ملت اقتصاد دان نيستند ولي با گوشت و پوست و استخونشون اقتصاد رو درک ميکنند يا به عبارت بهتر وادار به درک شده اند
خجالت بکش...
بدبختمون كرديد حالا ميگي فرصته؟
باسلام باید بعرض برسانم از جیب مردم حاتم بخشی خیانت است .باید جنگ و دعوا را کنار گذاشت .بهره وری را بالا تا کشور به ثبات برسد.
این فقط یک سرپوش برای کاستی و ناکامی مدیران از جمله خود ایشان است. ارزش پول ملی از سال 1359 روند کاهشی داشته پس اگر قرار بود فرصت باشد باید توی این 40 سال چیزی از ان می دیدیم اگر این فرصت بوده نباید بعد از 40 سال مردم نتیجه این فرصت را می دیدند.
تحریم یک یک فرصت است اما ای کاش این تحریم 40 سال پیش اتفاق می افتاد تا ما از اتکای به فروش نفت نمی داشتیم , و به فکر اقتصادمان می افتادیم , و حالا با کوچکترین امضای ترامپ کشور ما اینطور متزلزل نمی شد
ایران الگوی جهانی برباد دادن فرصت است .
این موضوع اگر فرصت باشد هم یقینا برباد خواهیم داد . و زجر وسختی هایش نصیب ملت خواهد شد .
جنوب و شمال خلیج فارس را مقایسه کنیم .
داشتن این مقدار ساحل و خاک حاصلخیز و سرزمین زیبا فرصت نیست ؟
بیابانهای بی اب وعلف جنوب خلیج فارس نعمت است ؟
با این مدیران وبا این حکومت فشل هر فرصتی مصیبت است .
راستی چند درصد ارزش کالاهای صادراتی وابسته به پول نفت و ارز است. وقتی که می خواهند خودرو. داخلی را قیمن گذاری کنند می گویند ۸۰ در صد وابسته به ارز است وقتی می خواهند صادر کنند می گویند ۱۰ در صد ارز بری دارد تا قیمت ها واقعی نشوند وبهره بانکی کمتر ار سود واقعی نشود روز بهروز بد تر شده و فاصله که نه شکاف اجتماعی ایجاد وکنترل ان بجز حسونتهای شدید بیرحمانه ممکن نخواهد شد. خدا خواسته تا با این گرانیها میزان وابستگی غیر ضرووی برای مرزم روشن شودتادیر نشدهاز خواب بیدار شویم که فردا خیلی دیر است روستاهاویران بیابان هایبی اب و علف طرح مهر ۱۰ طبقه غیر قابل سکونت؟
قشر حقوق بگیر را نابود کردند
نوشته پروفسور پیتر بینارت، دانشگاه نیویورک

حداقل ورود گردشگران رو آزاد کنین تا توریست بیاد قوانین سخت اسلامی باعث شده گردشگرا نیان شما کیش را با دبی مقایسه کنین همین جزیره کیش قابلیت درآمد زیادی از توریست داره متاسفانه الان کاملا در رکوده گردشگر نیاز به ازادی داره حداقل چند مکان تو ایران رو آزاد کنین تا توریست جذب بشه الان عربستانم به فکر افتاده جزایری برای جذب توریست درست کنه اون وقت ما امکاناتشو داریم ولی ............
بر فرض که فرصت است...ما در این چهل سال کی از فرصت ها تمام و کمال استفاده کردیم که این بار کنیم؟؟؟!!!!!!
وقتی مردم میگن این اقایان در ایران زندگی نمیکنند .با اعتراض ایشان مواجه میشن.اقای شریعت مداری فرصت که شما میفرمایید متعلق به کشوریست که تولید وصنعت داره شما با بی تدبیری در مقابل قاچاق و واردات تولید وصنعت کشور را به حال اغما بردید وبا بی یرنامگی وفساد این مریص را کاملا نابود کردید .اقا شما مسئول صنعت وتولیدی هستید که به دلیل نداشتن مواد اولیه وگرانی واحتکار تعطیل شده.چرا از مجموعه تحت مدیریت خود بی اطلاعید.شما با کدام تولید از فرصت صحبت میکنید.چرا چشم خود را به حجم بیکاریه ایجاد شده در این چند ماه گذشته بستید.اقای وزیر یک کارخانه را نام ببرید که با ظرفیت اسمی مشغول به کار است.تا همه حرفهای خود را پس بگیرم.فقط یک کارخانه.
قطعا همینطوریه که میگن شاهد مدعا هم همین کشور ونزویلا. میبینید که دراین چندسال با کاهش شدید ارزش پول ملیشون چه رشد سر سام اوری درهمه ابعاد اقتصادی و اجتماعیشون بوجود اومده .ولی امریکا والمان وانگلیس بدبخت پولشون ضعیف نمیشه هر روز دارن بدبخت تر میشن.
آخه یکی نیست ب این افلاطونها بگه کشوری ک یه پیچ نمیتونه تولید کنه چجوری میخواد از این فرصت استفاده کنه در ضمن لوازم و تجهیزات همین تولیدات هم باید با دلار وارد شه...........
این اتاق زمانی میتواند مفید باشد که سازمان اقتصادی و صنعتی کشور دارای هدف وبرنامه باشد وگرنه ممکن است مدت کوتاهی این اثر مثبت باشد ولی در نهایت بازارهای هدف توسط رقبا با ابزارهای دیگر از دست خواهد رفت .
برای بررسی این اثر گذاری کافی است نگاهی به سایر کشور ها بکنیم ببینیم آیا آنها هم برای افزایش صادرات به این روش متوسل میشوند یا زراهکارهای دیگری دارند
این راهکار از ذهن متوهم مدیران بی برنامه ما نشات میگیرد و نوعی توجیه است والا ما باید در این سالها با وجود تکرار چندین باره این اتفاق به قطب صادرات منطقه تبدیل میشدیم
این حرف برای کشورهایی که صادرات محورند درست است . کشورهایی مانند چین و در ابعاد کوچکتر مانند ترکیه که سالانه 180 میلیارد دلار توسط بخش خصوصی ان صادر می شود . ولی در مورد ایران اصلا چنین چیزی صدق نمی کند . واقعا انسان تعجب می کند از این گفته وزیر . ایران مگر به جز نفت و میعانات گازی و فراورده های پتروشیمی چیز دیگری هم صادر میکند ؟
بزگترین کارحانه های صنعتی ایران . ایران خودرو .و سایپا هستند که محصولاتشان به زیمباوه هم صادر نمی شود . فرش و پسته هم که باید به حال و روزشان گریست . بازار کشورهای همسایه هم در قبصه کامل کالاهای ترک قرار دارد . اقای وزیر فکر کنم فقط از باب ان که چیزی فرموده باشن . این عرایض را فرموده اند .
اگر هم بنا به تئوری اقتصادی فرصتی هم هست منفعت آن بیشتر بورد آنان میخورد که ارزی بفروشند و منافع ان را خود و عده ای معدوی خواص ببرند نه ملتی که متصرر از دست دادن ارزش پول ملی هستند ولی تا آنجا که مشخص است این فرصت کاهش ارزش پول را کشورها عمدی برای توسعه صادرات انجام میدهند اقلام عمده صادراتی ما غیر از نفت و صنایع وابسته که ان هم فروشش به دلار است چقدر است که بنا به فرض محال این ارزش را داشته باشد ای کاش دولتمردان ما با متخصصین این حوزه بیشتر مجالست میکردند
کاهش ارزش پول ملی فاجعه است نه فرصت.

کاهش برابری پول ملی در مقابل پول دیگر کشور ها وقتی فرصت است که اقتصاد کشور به تعادل رسیده باشه و پول کشور که قدرت یافته را بعمد اندکی کاهش می دهند تا صادرات رونق بیشتری بیابد بعبارتی با ورودی ثابت خروجی بیشتری حاصل شود .

در کشور ما هیچ یک از شرایط فوق نیست، نه تنها هزینه های تولید ثابت نگهداشته نشده و تعادل ندارد، کفه برابری ارزش پول ملی بیکباره و بدون برنامه قبلی برای صنعت و خدمات و نیز آماده سازی افکار عمومی جامعه شدیدا نامتعادل شده و هر روز افت بیشتری دارد، انگیزه ای در مسئولان کشور برای حفظ ارزش پول دیده نمی شود، در مقابل فساد سکوت هست، کفه اقتصادی داخل کشور به سمت اغنیا شیب بیشتری پیدا کرده و هر روزه بیشتر ثروت بیشتری نصیب اغنیا شده و طبقه متوسط و نیز فقرا پول بیشتری از دست می دهند.

سیاست های نادرست مانند مجوز افتتاح حسابهای ارزی نیز برای داخل کشور هر روز سبب تشویق مردم به تبدیل اموال به دلار می کند و بیشتر از ارزش ریال می کاهد.

کاشکی حقوق ها هم به دلار بود!!
با احترام به همه دوستانی که نظر دادن چیزی که روشن است دلار چهار هزار تومان موجب شده بود که نه تنها صنایع لباس و کفش و ... تعطیل شود بلکه میوه خارجی هم عرصه را بر میوه داخلی تنگ کرده و سفرهای غیر ضرور خارجی و چترباز شدن خیلی از خانمهای مملکت و بیکاری جوانان گوشه ای از عوارض دلار ارزان بود وقتی به طور متوسط سالی 15 در صد تورم داریم ثابت نگه داشتن قیمت دلار یعنی سالی 15 درصد به تولید کننده خارجی یارانه بدهیم و نگهداشتن قیمت دلار به طور اجباری طی چند سال عاقبت باعث از کنترل خارج شدن شود و حالا طول میکشد به نقطه تعادل که به نظر من 8 تا 9 هزارتومان است برسد در این نقطه صنایع داخلی دارای مزیت نسبی شکوفا و صنایع وابسطه غیر کارآمد حذف می شوند و این نوید رونق منطقی اقتصادی است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
ببین پسرخوب دیگه هیچ جا این حرفو نزن .
حالا اینجا خودمونی بود گفتی اشکال نداره.
ادای فهمیده هارم در نیار لطفا
حميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
کاش ميشد بجاي تحليلاي شما در استفاده از فرصتهاي آقاي وزير صنعت !!!؟؟ ، يه فکري براي فرصتي که از دست رفته و بزودي تبديل به يه بحران عجيب خواهد شد، ميکرديم ........ بحران محيط زيستي ايران ...... که به هيچ وجه قابل جبران نيست .....
حقوق ها را هم صادراتی کنید وبه دلار بدید آنوقت صحبت از فرصت کنید پدر حقوق بگیر داره در میاد بی انصافها
بله درسته فرصت خوبیه واسه عربها تا بیان ایران عشق و حال ! واسشون همه چی مفت میوفه ! همه چی ! نمی خوان وارد جرییات بشم خودتون خوب میدونید
کاهش ارزش پول ملی یک فرصت نیست بلکه افزایش قیمت ارز یک فرصته که این دو مسئله با هم دیگه متفاوته. یعنی درسته که با کاهش ارزش پول ملی قیمت ارز افزایش پیدا میکنه اما در ایران به دلیل سیاست های ارزی قیمت ارز در سال های متمادی بصورت مصنوعی توسط دولتمردان پایین نگه داشته شد و الان بنظر من افزایش قیمت ارز بیشتر از اینکه ناشی از کاهش ارزش پول ملی باشه ناشی از واقعی شدن قیمت ارزه که از این منظر یک فرصت بسیار عالی برای صادرات و از طرفی مانعی برای اقازاده های رانت خور واردکننده است. متاسفانه خبرگزاری تابناک نه خودش در این مسئله صاحب نظره و نه نظر صاحب نظران رو قبول داره.
آيا فرصت، همون خيابون است؟!
ظاهرا ایشان یک فرصت طلب هستند که بدون داشتن تجربه و سواد و شایستگی پست وزارت را دو دستی چسبیده اند.
اقتصاد مملکت را به نابودی کشانده اند و بعد از فرصت دم میزنند.
خیر من بااقای شریعتمداری مخافم به نظرم ایشان اگر این حرف را زدند باید از سمتشون کنارگیری کنند یا کنار گذاشته شوند اگر کاهش ارزش پول ملی خوب بود و فرصت امریکا و انگلیس کمترین ارزش پول در بین سایر کشور ها را داشتن
کاهش ارزش پول به مقدار خیلی کم یه فرصت هایی ایجاد میکنه در حد یک و کتر از یک درصد و کاهش 200 درصدر پول
کاهش سرکایه گذاری در ایران - ایجاد رکود در داخل ایران و از بین رفتن تولید -فقیر شدن مردم اون کشور ودر کل سقوط اقتصاد کشور و سقوط اقتصاد کشور یعنی .....
اقای روحانی اقای شریعتمدار اقای نوبخت اقای کرباسیان براتون متاسفم وضع نامطلوب اقتصادی نتیجه نادرست عملکرد شماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
نهاوندیان را جا ننداز. ایشان خیلی زحمت میکشن.
صادرات ؟ میشه اقای وزیر بگی کدوم صادرات؟
ما هنوز تو داخلات مشکل داریم حالا صادرات بماند!
شما همون ارزش پول رو حفظ کن ! مایحتاج داخل رو براورده کن
خودروی تولید داخل رو که قیمتش رفته اسمون جلوشو بگیر که هیچ کجای دنیا این به اصطلاح صادرات وطنی رو سوار نمشن
شما چند کیلو زعفرون و چند تا بسته پسته و چند تخته فرش دستباف رو میگی صادرات؟
مگه حجم اینها چقدره ؟ یا چند درصد از مردم کشورمون تو این حوزه های ناچیز صادراتی مشغول به کارن؟
حتی این چند قلم کالای صادراتی هم انحصاری و تو دست اقازاده هاست که!
اقای وزیرشما از فرصت اسم بردید.کسی از فرصت نام میبره که اشراف به حیطه کاری خود دارد.شما به عنوان وزیر صنعت اماری از مجموعه ای تحت مدیریت خود در خودروسازی دارید؟که تولید خودروسازهای تحت مدیریت شما که مدیران ان را خود شما تعین میکنید چه تعدادی هست؟ایا شما اطلاع داری که قطعات این خودروها چه زمانی وتوسط چه کسانی تولید شده؟ایا برفروش این خودروسازها نظارت دارید؟جواب شما چه مثبت باشه چه منفی در هر دوصورت باید پاسخگوی این کلاه برداری از مردم باشید.شما مسئول این بی بند وباری در بازار خودروهستید .مردم میدانند که این فرصت که میفرمایید مربوط به شما وخودیهاست نه مردم .
فقط در یک صورت امکان داره فردی از این وضعیت روانی نشه و ان فردی است که سرمایه اش ارز باشه و حقوقش به دلار باشه همچین فردی میتونه از وضع موجود خوشحال باشه بقیه ملت از وضع موجود ناراضی و افسرده شدن
کاهش ارزش پول ملی فرصت هست
1-اگر کشور پایه صادراتی قوی کالاهای صنعتی و غیرصنعتی داشته باشد ،نه برای ما که زیر تحریم هستیم.
2- مرکز گردشگری برای توریست های خارجی باشد نه برای ما که توریست ها حتی آسمان کشور را برای عبور انتخاب نمی کنند!
3-امکان ارائه نیروی کار ارزان به دیگر کشورها داشته باشه نه ما که در آسمان یک سناره هم در این زمینه نداریم.
و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
دلیل دوم شما واقعیت نداره. تعداد توریست مناطق زیارتی خیلی بالا رفته. و کاروبار این دوشهر سکه است.فقط میمونه اسم این صنعت که آنهم بعد از مدتی عادی میشه. برای مسولان که همین حالا هم عادیه !!!؛
بله فرصت بسيار خوبي است براي آقايان كه همين ته مونده جيب ملت رو هم خالي كنند.
پس خوش بحال ونزویلا
بله درست فرمودند !
ما فعلا دومین کشور در استفاده از این فرصتها هستیم.
عنقریب از کشور ونزوئلا که مقام اول در استفاده از فرصتها را دارد، جلو میزنیم.
اصلا بزرگ‌ترین فرصت ما مردم ، وجود افلاطونی مثل شما مدیران است!!
شرم و حیا هم خوب چیزی است
نو کامنت
مگر پول ملی هم داریم ؟که می گویید ارزش پول ملی .واقعا باعث تاسف وتاثراست.
کاهش ارزش پول ملی برای دولت فرصت و برای ملت مصیبت است.با وجود چنین مسئولان و وزراییی باید هم به این حال و روز بیفتیم
بله یک فرصت برای چپاول منابع کشور توسط بیگانگان است.
ببینید جوانهای کشور دوست و برادر عراق، چقدر پول ما را مورد تمسخر قرار میدهند و از زبان خودشان چه فسادهایی را به خاطر ارزانی در مقابل پول خود دراین مملکت تعریف میکنند.
آقای شریعت مداری یک تاجر است و دید ایشان به این قضیه هم از همین جا نشات می گیرد . اکثر کامنت ها متاسفانه احساسی است و نه کارشناسانه . البته بنده هم کارشناس نیستم ولی معتقدم که از جهاتی حرف ایشان درست است . اگر مدیریت خوبی صورت گیرد و از فرصت بدست آمده استفاده درستی بشود ، افزایش نرخ ارز در حوزه های زیر می تواند مثبت تلقی شود :
1 - افزایش نرخ ارز باعث بصرفه نبودن کالاهای بنجل و جلوگیری از ورود به کشور می شود .
2 - کالاهایی که مشابه داخلی دارند ، در رقابت با کالاهای ساخته شده در داخل عقب می افتند و چرخ بسیاری از کارخانجات که متوقف شده بودند دوباره به حرکت در میآید . ( مثل صنعت کفش و لباس )
3 - قیمتهای صادراتی بسیاری از اجناس ساخت داخل در مقابل مشابه های دیگر کشورها بصرفه تر شده و امکان رشد صادرات فراهم می شود . البته به شرطی که تمام یا حداقل قسمتی از ارز حاصل به خود تولید کننده تعلق گیرد .
4 - کاهش واردات و افزایش صادرات منجر به تولید شغل و کاهش نرخ بیکاری می شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
این حرف شما بی پایه است که در نظریات دیگر دوستان دلایل آن گفته شده. اما چون صنعت کفش را مثال زدید من یک نمونه خیلی مشخص را در رد نظر شما میدم که خودت بری چک کنی. کفش ملی یک سری کفش قبل از تورم قبلی تولید میکرد به نام مترو به قیمت 30 هزارتومن. قبل از پایین آمدن آقای احمدی نژاد قیمت این مدل کفش با کیفیت نازلتر شد 180 تومان. فکر کنم الان هم باشه. سه برایری که ارزش پولمان افت کرد هم نه. 6 برایر گرون شد. کفشی که موادش هم کلا داخلیه ....؛در مورد کالاهایی که مواد اولیه اش از خارج میاد دیگه بحث نکنیم بهتره!؛
کاهش ارزش پول ملی برای وارد کننده بی ام دبلیو !!!!!! خیلی هم خوبه !!!!!
سلام. این روزها شانه خالی کردن دولتیها از مسؤلیتها به وضوح مشهود است و این صحبت هم گوشه ای از همین امر هست. برای ایشون مهم نیست که قیمت اقلام ضروری مردم که با فرض ایشون برای دلار صادر میشود سر به فلاک کشیده! چرا که جیب خودش احتمالاً پر از پوله!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
جیبش که حتما پر پول و حجیم شده. عین ظاهر خودش.
از مجلس میخواهیم فقط بررسی کنند ایا ایشان واقعا دکترای واقعی هستند یا از دکترای دانشگاه ازادی؟؟؟!!! حیف وزارت به این مهمی که صدارت ان را به ایشان داده اند؟؟؟!! اینها یک عده مدیران رانتی هستند که بیشتر ادعای مدیر بودن را به یدک میکشند و با اقدامات خود باعث این وضعیت شدند .
کاهش ارزش پول ملی در شرایط فعلی بدتر از هر سمی برای جامعه و اقتصاد ایران است
کاهش ارزش پول ملی در این سطح را قبلا هم چند بار تجربه کرده ایم ولی موجب صادرات نشد به تولید داخل هم ضربات سختی وارد کرد
برای افزایش صادرات باید به سمت تولید مواد اولیه در داخل برویم ، راهی که با نگاه به بیرون صرف دولت فعلی نشدنی است
اقای شریعت مداری و باقی اعضای این دولت شما این کاره نیستید و به خاطر ایران لطفا خودتان بروید
خودکشی هم یک فرصت است، فرصتی برای خلاص شدن از این زندگی نکبتی.
با سلام به مجموعه تابناک، متأسفانه این آقا جزو مجموعه متفکرانی است که برای مردم و زندگی اجتماعی آنها هیچ ارزش و معیاری ندارد فقط دنبال پر کردن جیب خودشان و همفکرانشان است بنابراین نه لنگ حقوق سر ماه است نه محدودیت مالی و رفاهی دارد در بهترین شرایط با ناز و نعمت و بدون هیچ گونه علم و تجربه و دغدغه همکاره در کشور است بخشی رانتی که از این بابت دستش هست بابت دلارهای 4200 تا سالیان سال خود و ایل و تبارش در رفاه کامل زندگی خواهند کرد برای بیچارگان گرفتاران بی کاران و بی پولان ایشان اهمیتی قائل نیست
بله کاملا موافقم
فرصت استثنایی برای رانت خواران و استفاده کنندگان از ارز دولتی و ...
40 سال است که ارزش پول ملی در حال سقوط است!! پس کی صادرات رونق می گیرد ؟
آقای شریعتمداری لطفا ثروت خود را اعلام و بگید از سال 57تاحالا از چه رانتی استفاده کردید که دائم پست دارید.
من موافقم
لطفا نمایندگان مجلس نسبت به این اظهار نظر بی توجه نباشند .این حرف اقای وزیرهم ازاون حرفها بود.
البته که برای ایشان و اعوان و انصار وی فرصت است. آن هم فرصت از نوع طلایی که چه عرض کنم، الماسی. در اقتصاد مبتنی بر خام فروشی و رانت های بی شمار، بالارفتن قیمت دلار، فقط فرآیند تخلیه منابع طبیعی را سرعت بخشیده و فقر و فلاکت بیشتر را برای سال های آتی در پی دارد. در آن زمان هم، چنین عزیزانی بارخود را بسته و در بهترین کشورها با بهترین شرایط زندگی در حال سپری کردن عمر و خندیدن به ریش ما خواهند بود. واقعا جای خالی چنین اندیشمندانی در کتاب ها و منابع علمی مدیریت و اقتصاد و سیاست ورزی حس می شود.
کشورهای آفریقایی هم همینطور فکر میکردن که کشورشون رو نابود کردن.الان یک دلار چند میلیون هست براشون و همین اتفاق با همین طرز فکر که ایده جناب اقتصاد دان و مغز متفکر کشورمون بود (هاشمی) چند وقت دیگه گریبانگیرمونه و باید جزء فقیر ترین کشورها باشیم
متاسفانه وقتی رییس جمهور انتخاب وزرا را بر اساس تعارف و بدون دانش کافی انتخاب میکند نتیجه آن اینه که هر اتفاقی برای این از دنیا بی خبران یک فرصت است البته فقط برای ماندن و دست و پا زدن خودشان - وگرنه هر انسان کاملی اگر میدید تجربه کافی ندارد وارد این مسولیت های سنگین نمی شد که حق الناس را به گردن بگیرد
بله از لحاظ اقتصادي اين ميتونه يك فرصت باشه به شرط اينكه ما چيزي به عنوان صنعت داشته باشيم! وقتي كه تمامي صنايع داخلي ما به خارج وابسته اند گراني ارز نه تنها فرصت نيست بلكه زمينه نابودي همين صنعت ضعيف است! وقتي توان توليدي صنايع پتروشيمي انقدر پايينه كه با افزايش صادرات محصولاتش بازار داخلي تحت تاثير قرار ميگيره(تازه ارز حاصل از صادرات هم حاضر نيست به داخل برگردونه) وقتي صنعت كشاورزي به قدري ضعيف است كه بعلت صادرات پياز قيمتش از موز بيشتر ميشه! خير فرصت نيست! اون چين و هند كه اين سياست كاهش ارزش پول را براي توسعه صادرات دارند به اين خاطر است كه صنعت دارند جناب اقاي وزير صنعت! كاهش ارزش پول ملي در جهت توسعه صادرات در ايران، كشور را همانند كشور هاي فقير افريقايي ميكنه كه در عين اينكه صادرات قوي دارند فوق العاده فقيرند!
متاسفانه من از اول هم گفتم تمام این بازیا و کاهش ارزش پول و سرمایه مردم کار خود حضرات آقایون دولت بوده شک نکنید!!!!!!!! ترامپ بهونه س
این را هم باید استیضاح کرد، تجارت و صنعت کشور دست اوست و به این روز افتاده
بعدشم وزیر راه و ترابری با این وضع بلیط و..
بعدشم وزیر مسکن و شهرسازی
بعد تهدید به استیضاح رئیس جمهور
تیم اقتصادی نوبخت، رئیس دفتر و معاون اقتصادی رئیس جمهور باید عوض شود
وگرنه جلسه استیضاح رئیس جمهور برگزارشد، رهبر تایید کند یا نکند با اوست، مهم اینه که پرستیژ مجلس رعایت بشه
صادرات فرصت است آقای شریعت مداری
۱ اول بگو چه چیز می خواهی صادر کنی
۲ از اول انقلاب در وزارت بازرگانی بودی و نمی توانی در نابسامانی صادرات و واردات و رانت های ارزی بی تقصیر باشی
۳ سیاست قطب کشاورزی نباشد هند وانه صادر می کنی که ده برابر ارزش اورده اب و منابع را از بین برده است و ایا صادرات ان غیر از ننگ افتخاری دارد
۳ شرکت های خصوصی و خصولتی پتروشیمی که مواد اولیه داخلی و صنایع در دست را با ارزز کوپنی تصاحب شده اند ایا صادرات انه و فروش ارز به قیمت ازاد خرج کردن و چاق شدن انها از جیب ملت نیست
۴ دیگه بگو ببینم وزارت بازورگانی و سنعت و طجارط چه چیز را تشویق برای صادرات می کند.
فقیر کن و حکومت کن

این است راز دوام مدیران بی سواد رانتی
فرصت خوبی برای ابن الوقت ها و فرصت طلبان
منظورشون رانت خورها بوده
اقای وزیر انگار در ایران زندگی نمیکنند بله فرصت است مثل چین ،نه اینکه تمام تولید داخل با قیمت دلار محاسبه میشود و تولید ها خودشون را با ارز خارجی هماهنگ میکنند و هر روز قدرت خرید مردم کم میشود و هیچ کشوری در ایران جرات سرمایه گذاری را ندارد
درسته فرصت خوبیه تا عده ای اندک مبت رو سر کیسه کنند . دزدی از جیب ملت و بی ارزش کردن دار و ندار انها ظلم آشکار است و به خدا واگدارتون می کنیم
خیر موافق نیستم ولی با استیضاح ایشون بخاطر افزایش قیمت سواری موافقم
سلام.هیچ کشوری با کاهش ارزش پول ملی خود ، منافع عده کمی از صادرکنندگانش را به قیمت بدبختی و کاهش قدرت خرید مردمش تامین نمی کند.این مسئله عین بی مسئولیتی است برای تصمیم گیرندگان اقتصادی که به قیمت ایجاد چالش و نارضایتی عمومی به سمت چنین اقدامی بروند.افزایش بهره وری و مدیریت منابع و افزایش تولید ناخالص ملی و بازاریابی و ... راهی است که دیگران رفته اند و لاجرم کشور ما نیز باید برود .اینکه دشمنان خارجی بدنبال کاهش قدرت خرید مردم هستند برای جناب وزیر جای سوال ندارد ؟؟!! وی که دارد قدم در مسیر ترسیم شده آنها می گذارد!!
این اقا هم بدجوری نیاز به استیضاح دارن واقعا اقای روحانی گل کاشتید با این کابینه انتخابیتون
آنچه آقای شریعتمداری میگوید را من در مطلبی به نام شعار دولت دوازهم «ترامپ متشکریم» را برای شما ارسال کردم و مجددآ هم آن را برای یادآوری برایتان میفرستم. ولی این کاهش ارزش پول ملی زمانی فرصت مشود که تمام کازه و کوزه ها به سر مردم بد بخت خراب نشود، و سودش به دولت، وزیر، کسانی که از رانتهای اطلاعاتی سود میبرند، صنعت گردشگری، تولید کننده، صادرکننده، بساز و بفروش، ... کسب جز همه به نون و نوا برسند و بجز مردم کوچه و بازار که دستشان به هیچ جا بند نیست و فساد سیستماتیک موجود را با پوست و استخوانشان احساس میکنند. مطلب ترامپ متشکریم 20/5/97
به دنبال اعلام تحریمها خیلی از مشکلات دولت یازدهم و دوازه به نحوی معجزه اسا حل شد، شما فقط به یکی از آنها اشاره کردید، لطفاً مطلب ترامپ متشکریم را بخولانید و سپس قضاوت کنید.
طرح تحریمها و رفع مشکلات از دوش دولت دوازدهم. مشکلاتی که دولت به شدت طی چند سال گذشته نتوانسته بود را برون رفتی برایشان بیابد:
- موسسات مالی؛
- عدم تامین نقدینگی بانکهایی که سرمایه شان از سوی بدهکاران کلان (کسانی که میلیاردها وام گرفتند ولی نتوانستند و یا خواستند که اصل و فرع آن را بگردانند) بانکی برگشت نشده بود؛
- عدم جبران پولهایی که اختلاسگران با خود به کانادا بردند،
- رکود شدید در بازار مسکن و صنایع وابسته به ساختمانسازی (که صدای مشاورین املاک و انبوسازان را در آورده بود)؛
- ناتوانی در جلب رضایت تولیدکنندگان داخلی که همیشه از عالم و آدم طلب کارند، که امسال را با شعار حمایت از تولیدکننده برای خود چهار قبضه کرده بودند؛
- ناتوانی در تعیین تکلیف حذف سه تا پنج صفرهای پولی ملی؛
- عدم توانایی در افزایش قیمت سوخت (بنزین، گازوئیل ... )؛
- عدم توانایی در حذف یارانه بگیرها؛
- عدم توانایی در تعدیل نرخ رسمی ارز؛
- آزاد سازی بازار سکه و طلا؛
- پرداخت حقوقهای نجومی این بار در قالب و شکلی جدید تا اینکه کسی نتواند آن را به دولت نسبت دهد؛
- با توجه به اینکه دولت نتوانست جلو اختلاسها را بگیرد، با پاک کردن صورت مسائل و مطرح کردن اختلاس های بسیار گزاف تر از گذشته، اختلاسهای گذشته به تاریخ سپرده شد (نو که امد به بازار کهنه میشود دل آزار)؛
- حل مشکلات لاینحل و تمام نشدنی خودرو سازی ورشکسته داخلی و همیشه آویزان به جیب بیت المال؛
- حل قاچاق اعم از خودروهای لوکس و لوازم لوکس و موبایل، ... حتی اسباب بازی بساطیهای خیابانی؛
- تامین کسری بودجه دولت دوازدهم تا سال 1400؛
- بستن دهان کسبه و خرد فروشانی که ناله آنها از اینکه بازار خراب است، فروش نداریم، ... گوش فلک را کر کرده بود (حالا در مغازه هایشان را میببندند و به مرخصی میروند تا روز به روز سرمایه اشان خود به خود چند برابر شود)؛
در برابر این همه مزایای که بحث تحریمها برای دولت داشته فقط اقشار آسیب پذیر صدمه میبینند که آن همه در مقابل این همه امتیاز برای دولت اصلاً به چشم نمآید. تازه صدای این مردم همه که شنیدنی نیست و کسی هم اهمیت نمدهد، تا روز انتخابات و اعلام راهپیمای که به وجود این قشر نیاز است، دولت فکری میکند و ممکن است، اگه رویشان زیاد نشود، یکی دو بسته مواد غذایی بینشان تقسیم شود. البته به شرطی که پرو نشوند و دولت هم پول این کمک را جیب خودشان تامین کند.

شعار دولت دوازدهم « ترامپ متشکریم ».
شریعتمداری باید استیضاح بشه
عامل اصلی این فساد ارزی و رانتخواری وزیر محترم صنعت و زیر مجموعه ایشاناست
دفاع بی منطق و خوشحالی از کاهش ارزش پول ملی فقط از یک شخص منافق ساخته است
متاسفانه دفاع از وزیر صنعت باعث نابودی اقتصاد کشور ، گسترش رانتخواری و فقر بیشتر مردم شده
از این وزرا بیش از این انتظار نداریم.
ارزش دارايي مردم يك سوم شده، فرصت براي شما بله براي ما نه
کاهش ارزش پول برای مردم عادی فرصت نیست.فرصت برای عده ای ایست که از رانت استفاده میکنند و اهل کلاهبرداری های میلیاردی هستند و دارای ژن خوب و ناب و صد البته کلاهبرداری و اختلاس به دلار و یورو .هرچی ارزش پول ملی کم باشه اینها خیلی کارها میکنند.
چالش عمده اينست كه اكثر مردم نگاه به خارج دارند ثروت امارات خودروى المانى ويلا وهواپيماى امريكايى خدمات رفاهى واجتماعى سوئد و٠٠٠خلاصه انچه همه خوبان دارند به تنهايى ميخواهند درصمورتيكه انچه را خود داريم مجازيم ارزو كنيم ومابقى را بايد خودمان بسازيم ماهم اگر ميخواهيم تحصيلات عالى داشته باشيم بايداز كلاسهاى پايين شروع كنيم كاهش ارزش پول ملى باعث ميشود كالاى قاجاق وارد كشور نشود توليدات داخلى همم درداخل وهم در خارج از كشور مشترى بيشترى پيدا كند واز بيكارى وفقر عمومى كاسته شود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
شما تا حالا چيزي راجع به مزيت صادراتي شنيدي ؟؟؟ يا مثل خيلي از دوستان چيزي رو كه نميدوني داري ميگي ؟؟؟ كالاي ما 1/1000 كالاهاي ديگه كيفيت نداره ما تكنولوژي نداريم ما مواد اوليه وارداتي داريم . كلا رو هوا حرف زدن رو خوب بلديم
بهترین فرصت برای مردن
برای کشوری که نزدیک به 20 سال است همه کارا کرده بجز حمایت از تولید داخل و در آن مافیایی قاچاقچیان و واردکنندگان فرمانروای مطلق بازارها هستند، کاهش نرخ ریال در برابر ارزهایی دیگر فقط فلاکت گارگر و کارمند را دارد و ثروت افسانه ای برای مافیاهای واردات کالا از کاغذ و شکر تا دارو و خودرو....
فرصت برای سرمایه داران و رانت خوران بدبختی برای مردم بیچاره
اگر بشود اسمش را فرصت گذاشت قطعا محصول تفکر و برنامه ریزی این آقا نیست.در میان این طوفانها.قطره ای باران آمده حالا این وزیر به باران آسمانی افتخار میکند.
زمانی خوبه که ما به اقتصاد جهانی متصل بشیم که نیازمند زیر ساخت هاییاست که ما نداریم در نتیه کاملا مضر هست
نخیر اصلا موافق نیستیم. وزیر در جریان نیست پول ملی چند درصد افت کرده است.
بله اين يك فرصت خوب است به شرطى كه سبد محصولات صادراتى متنوع باشه و مثل ايران فقط به نفت خلاصه نشه. براى ايران كه فقط خام فروشى ميكنه اين فرصت نيست بلكه يك مشكل اساسى است.
خوش به حال ونزوئلا که اینقدر در فرصت غرق شده !!!! احتمالا اونها هم چند تا وزیر مثل وزرای ما دارند که فرصت آفرینی می کنند
مجلس باید هرچه سریعتر نصبت به برکناری اقدام کنه در رکمترین زمان
فک کنم تو این چهل ساله ازعلم اقتصاد فقط پایین آوردن ارزش پول ملی رو اجرا کردند
سقوط ارزش پول ملی با این شیب و به این مقدار یک تهدید تمام عیار به معنای واقعی است.‌و واکنش فوری و مناسب را می طلبد.فرصت برای کشورهایی ایجاد می شود که نرخ برابری ارز آنها با لا است. .در غیر این صورت اگر با همین روند کاهش مواجه گردد به سرنوشت کشورهایی مثل ونزوئلا دچار میکردد
برای شکم سیر ها و سرمایه دارها آره.
راست میگه فرصت برای اطرافیان و‌دزدها بابا مردم‌عادی بدبخت شدن
برای سرمایه دارانی مثل ایشون و دیگر وزرا و خانواده های این دولت فخیمه قطعاً بله
ایشون از دیدگاه وضعیت اقتصادی خودشون این افاضات رو فرمودن
راست میگن خوب!!! هنوز شرکت هایی که واردات 6500 خودرو وا انجام دادند نه اسامیشون اعلام شده و معلوم نشد چقدر ارز 4200 تومانی بابت واردات خودرو تخصیص داده شد و کیا وارد کردند و چند برابر فروختند و یا احتکار کردند.
نظر من واقعا غير قابل انتشاره اما با اين حال و بنابر گفته وزير در حال حاظر ونزوءلا بيشتر از ما فرصت ايجاد كرده به اميد فرصت بيشتر
کاهش ارزش پول ملی، ناشی از ضعف مدیریت و سو مدیریت و خالی شدن و بودن ذخایر طلای بانک مرکزی و ورشکستگی اقتصادی و کاهش تولید و در آمد سرانه مردم و نداشتن برنامه‌ریزی درست اقتصادی و کمبود و یا نبود قوانین و عدم ارتباطات سیاسی درست و قوی با جهان است . تحلیل آبکی شریعتمداری وزیر را هرگز قبول ندارم .
اول اینکه تغییر در ارزش پول چه افزایش چه کاهش ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد می زند بدتر انکه این تغییر بیشتر از 5 درصد باشد چون سیستمی که به تعادل رسیده و کلیه محاسبات اقتصادی و هزینه ها بر این اساس تنظیم شده در بهترین حالت سالها طول خواهد کشید که دوباره به تعادل برسد . در ضمن در خصوص ایران اقتصاد ما وابسته به نفت هست و در واقع چیزی بنام تولید نداشته و آن تولید موجود هم بیشتر از داخل وابسته به خارج هست و این کلمات دهان پر کن تولید ملی چیزی شبیه جک هست مثلا صنعت داروسازی که اخیرا وزیر ناآگاه کلمه بیش از 97 درصد تولید داخل در خصوص آن بکار برد در واقع یک صنعت مخلوط کردن و بسته بندی هست .در خصوص ساده ترین دارو ها هم ماده موثره وارد می شود و با مواد پر کننده و ...مخلوط و بسته بندی شده و عرضه می شود این چنین صنعتی در واقع یک شعبه بسته بندی شرکت خارجی هست که وابسته به ارز است . تا زمانی که مسئولین از روی ناآگاهی و یا تزویر واقعیت تولید داخل را مطرح نکنند با این روش ها چیزی درست نشده و نخواهد شد . حتی کشاورزی ما وابسته به بذر وارداتی مرغداری و دامداری وابسته به نهاده دامی است چنین سیستمی در صورت کاهش ارزش پول ملی آن کارآیی اندک خود را هم از دست داده و جهت ادامه حیات خود مثلا در صنعت دارو که در آن تخصص دارم مجبور خواهد شد دوز داروی موثر را پایین بیاورد تا در هزینه صرفه جویی نماید و.....
ارز دولتی 4200تومانی را به اشنایان و رانت خواران دادند و خزانه را خالی کردند . چند تن طلا را به سکه تبدیل کردند و ذخایر ملت که همان پشتوانه طلا بود را یک شبه به رانت خواران و کاسبان تحریم تقدیم کردند حالا اینها شده فرصت برای ملت . کدام فرصت ؟ ایا با این شرایط تحریم می توان صد میلیارد دلار ی که در جیب رانت خواران گردن کلفت رفته را باز گرداند . حالا قوه قضاییه همه مفسدان اقتصادی را هم اعدام کنه ایا اب رفته را می توان به جوی برگرداند ما که نه به مسوولین اعتماد داریم و نه به اینده خوشبینیم .
صحبت از فرصت كردن مربوط به كشور و حكومتي است كه سالم باشد نه كشوري كه سرتا يايش را فساد از همه نوعش گرفته آقاي عزيز !!!!!1!1!!!
راستش در هیچ کجای تاریخ ثبت نشده که افت ارزش پول ملی انهم در این حد یک فرصت باشد نظریه جناب وزیر بیشر شباهت باین دارد که بگوییم وبران کردن خانه یک فرصت است البته شاید برای ایشان باشد حتما ایشان حقوقشان را به ارز دریافت میکنند و به ریال هزینه می فرمایند بله برای یک چنین شرایطی میشود فرصت
خیلی خوب مردم را سرکار گذاشتید
کاهش ارزش پول ملی فرصت است برای کشورهایی که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد رو خودشون تولید میکنند و درآمد اصلیشون از صادرات است و خیلی قوی و مقتدر روی پای خودشون وایستادن مثل کشور چین!
نه برای کشوری مثل ما که ریشه اندک تولید صنعتی و صادرات غیر نفتی و صنایع دستی رو با سوء مدیریت و هزاران فشار ناجوانمردانه از مالیات و بیمه و کاغذ بازی و سردوندن برای اخذ مجوز ها و وام بانکی با سود بالا...رو میخشکانند و بعدش از سنگ قبر و تسبیح تا قرآن رو هم از خارج وارد میکنند.
اگر دلار برای مردم چین گرون بشه هورا میکشند چون خودشون همه مایحتاج خودشون رو تامین میکنند و قیمتهاشون ربطی به دلار نداره و تازه صادرات کشورهای دیگه بهشون ضعیف میشه .
الان جنگ اقتصادی این کشورها در ضعیف کردن مصنوعی ارزش پول خودشون درمقابل دلاره.
به نظر من ناتوانی و سوء مدیریت این آقا به مراتب از کرباسیان(وزیر اقتصاد سابق) بیشتر است و ایشان هم به همت همین مجلس باید هر چه زودتر استیضاح و بر کنار شود
تورم فقط به مفهوم این است که کسانی که انبارهای پر دارند تجمع ثروت بادآورده بیشتری در دستشان است و کسانی که سرمایه اندک خود را در بانک ریالی نگه داشته اند و کم زندگی و خرید و رفاه خود گذاشته اند و با بریز و بپاش و خریدهای لوکس و سفرهای خارجی و ... سرمایه های ملی را به باد نداده اند سرمایه خود را به شبی باخته اند و عمرشان بر باد رفته است.
نوبتی هم باشه نوبت استیضاح شریعتمداریه
نمایندگان محترم مجلس اقدام فرمایند
من صادر کننده هستم و تمام صادراتم قانونمند و شفاف است .
شما تا چه میزان با حرف‌های شریعتمداری موافقید؟ جواب : صد در صد موافقم
* آیا اصلا می‌توان صحبت‌های شریعتمداری را تحلیل کرد؟جواب : بله می شود (ما دو نوع کالای صادراتی داریم یک نوع که خریداران در صف هستند و نوع دوم باید برایش مزیت داشته باشیم تا صادر شود که با بالا رفتن دلار آنها مزیت قیمت خواهند داشت و قابل صدور می شود و از طرفی به علت سود مناسب بسیاری از تولید کنندگان به دنبال آن خواهند بود )
* تا کنون شنیده‌اید کسی کاهش ارزش پول ملی کشورش را فرصت بداند؟!جواب : این سوال انحرافی است معلوم است نویسنده سوال قبل از طرح سوال خودش نتیجه گرفته .
* اگر کاهش ارزش پول ملی «فرصت» است، پس «چالش‌»های امروز ایران چیست؟جواب : چالش های فعلی هیچ ربطی به موضوع دلار ندارد و از عدم اعتماد مردم به مسولان می باشد که هجوم بردند برای خرید دلار والا تراز واردات و صادرات غیر نفتی تقریبا با هم برابر است و به دلیل تامین 20 میلیارد دلار از محل صادرات نفت برای خرید کالاهای اساسی به همین میزان مازاد ارزی هم داریم .
مشکل را باید در جای دیگری جستجو کنید . (فساد و بی عدالتی دو چالش اصلی حکومت است ).بدون حل آنها آب در هائن کوبیدن است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
یک منفی هم برای شما صادر کننده که معلومه هنوز نرخ جدید مواد اولیه رو خبر نداری
ضمنا فکر نکن همینطوری میشینی حقوق کارگرات رو هم باید زیاد کنی
پس رویا نبین
شاید اجناسی رو که تو انبار داری و با قیمت قبل مواد اولیه قبل تولید کردی بفروشی و فکر کنی سود کردی
اما به محض این که دوباره بخوای کالای جدید تولید کنی کمرت می شکنه
چون ما مواد اولیه همه چیز را وارد می کنیم
فکر نمی کنم صنعت شما فقط با نفت خام کار کند
که البته حتی نفت هم که تولید داخل است ارزش ریالی اش بالا می رود در نتیجه شما برای یک پیت نفت هم باید بیشتر ریال بدهید
بی نهایت متعجبم از اینهمه لجاجت با مردم. بله با آقای شریعتمداری موافقم کاهش ارزش پول ملی فرصتی بی نظیر است برای ایشان و همفکران ایشان تا بنشینند و تماشا کنند چگونه مردم ایران زیر فشار خرد و له می شوند و بشنوند صدای خرد شدن استخوانهای مردم را‌. لذت ببرید آقای شریعتمداری شما و دوستانتان که تا کنون از فرصت ها بهره نبرده اید امروز از این فرصت استفاده کنید و به عنوان مسئول تماشا کنید.
اینطور که اقتصاد دان ها میگن در کوتاه مدت با کاهش ارزش پول امکان رونق اقتصادی هست
برای رونق اقتصادی نیاز به تیم قوی اقتصادی هست
در دولت تیم اقتصادی قوی نیست
در نتیجه کاهش ارزش پول باعث رونق اقتصادی نخواهد شد
یک نفر میشه توضیح بده نقش وزیر صنعت معدن تجارت چیه ؟
اینم محصول دکترای بورکینافاسو
ارزش مال مردم سال 91 یک سوم شد و هنوز مردم کمرشون از کاهش ارزش دارایی راست نشده بود که دوباره ارزش دارایی شان به یک سوم دیگر کاهش یافت و این برای کشوری که حداقل های یک اقتصاد آبرومند را داشته باشد شایسته نیست پس نباید کشور را با ونزوئلا مقایسه کرد که بگوییم این کاهش ارزش پول ملی در مقابل ونزوئلا هیچ هست و از اینجا نتیجه بگیریم که هنوز جا برای کاهش ارزش پول ملی وجود دارد پس نباید مقایسه کرد چون کشور ونزوئلا حداقلهای یک اقتصاد آبرومند را هم دارا نیست و از آنطرف بر هیچ کس پوشیده نیست که اقتصاد یک کشور به همه چیز گره خورده از جمله فرهنگ اوضاع سیاسی اجتماعی توانمندی نظامی شادی ملت , کاهش بیماری افزایش تحصیلات و حتی حفظ ارزشها
میشه نظر و درس فرصت شناسی ندید و برید؟
البته که فرصت هست.البته فرصت برا خودشون نه برا مردم!!
صادرات زمانی معنی داردکه شما نیاز داخلی را تامین کنی ومازاد تولید را صادر کنی الان پسته به دلیل تولید کم وصادرات بالای 100 هزار تومان است واکثرا توان خرید ندارند واجناس دیگر هم به همین صورت پس این گونه صادراتی که با درد ورنج مردم همراه باشد
بله فرصت برای آقا زاده ها و مفت خورها خوب فراهم میشه
یا بهتره بگیم فرصت برای پر کردن جیب وزراء و .... در دور دوم ریاست جمهوری و تکمیل و تجهیز سوراخ سمبه ها با پول بیت المال
کاهش ارزش پول ملی مثل درو ریختن دارای های ارزشمند از یک بالن در حال سقوط هستش در همون لحظه معنی پیدا می‌کنه نه اینکه فی نفسه درست باشه
كاهش ارزش پول ملي مثل يه چاقوي 2 لبه است تا يه اندازه كم خوبه و قابل قبول بيشتر از اون فاجعه بار هست دقيقا به چين نگاه كنيد خودش ارزش پولش رو پايين نگه داشته اما چقدر
هر 1 دلار الان 6.80
1$=6.80 يوان
نه اينكه مثل ارزش پول ما هر 1 دلار 120،000 ريال چون توليد همش موادش داخلي نيست خيلي هاش وارداتي هست
اگه قرار به اين بود كه كاهش ارزش پول ملي فرصت ميشد الان ونزوئلا و زيمباوه مي بايست بهشت برين ميشدن و ميبينيم كه نشدن
صادرات کالایی که با ارز دولتی تهیه بشه چوب حراج بر سرمایه مردم است کجای کارید ؟
این از بی مبالاتی دولت مردان ومسیولین میباشد. چرا یک یک نفر از این وزیر نمیپرسه اگه شما درامد کارگر و کارمند را داشتید .همین حرفها را میزدید.جای بسی تاسفه که وزیر ما آنهم صنعت و معدن همچین فکری داره.وزیر تجارت مال خودش وبستگانش.
با سلام کشور ما حدود چهل سال در تحریم هست .چطور شد ظرف پنج ماه تورم افسار پاره کرده .از بی تدبیری دولت و حامیانش نیست؟
اولا کاهش ارزش پول ملی با مدیریت و برنامه نه اینکه سقوط یک شبة ارزش پول.
دوم، ما اگر نفت و فراورده های نفتی را در نظر نگیریم تراز تجاریمان منفی است و در این شرایط کاهش ارزش پول ملی روی مردم فشار وارد میکند.
ابتدا میبایست از تولید داخلی و اقتصاد ملی مان را تقویت می کردیم، که توی این چهل سال نکردیم، بعد ارزش پول ملی را پایین نگه میداشتیم تا از صادرات حمایت بشه.
نمیشد عین آدمیزاد مثه کشور های دیگه هم ارزش پول ملی مون تقویت میشد هم با افزایش کیفیت صادرات رو افزایش داد؟
کاری که ژاپن ، آمریکا ، آلمان و .......... خیلییییی کشورهای دیگه انجام میدن!!!!!
از سر سیری و شکم سیریه
نمیدونم چرا یاد شنزبه در کلیله و دمنه افتادم . . .
متاسفم که اینقدر سطحی نگرند یه مسول اقتصادی باید بیشتر از این بدونه و شرایط را درک کنه. صادرات حاصل یک روند حساب شده اقتصادیست که در نتیجه تولید کالا با بررسیهای علمی و آماریست که در یک فضای رقابتی بدست می آید و در کنش های بازار با تغییراتی به رشد خود ادامه میدهد. نه اینکه در بازار آشفته ایران با افزایش شدید ارز موجی ایجاد بشه و کالاهایی که قبلا با هزینه کمتر تولید شده را صادر کنیم و ذوق کنیم. حالا با ادامه این روند میبینید که صادرات از قبل کمتر میشه چون تولید کمتر میشه بعد اگرادامه پیدا کنه صادرات درختش خشک میشه ...
وضع مالی خودشون خیلی خوبه و از درد مردم خبر ندارند
اولین وزیری کا باید برکنار و ممنوع الکار در ایران می شد همین اقا بوده. بعد ایشان هم همان وزیر نفت بود.
دنیا تغییر کرده مدیریت کیلویی و انشاله ماشاله نمیشه.

ولی الان دیگه دیر شده. حالا باید شهرداری بیاد خاک برداری کنه.
عامل همه بد بختي هاي ما حضور همين وزراي ناشايست، داراي سوء مديريت، نا كار آمد و شكم سير مثل ايشان
مي باشد. كسي كه پايين آمدن ارزش پول ملي وا فرصت
مي شمارد نهايت بد فهمي او را ميرساند. ايشان بدليل برخورداري از زندگي مرفه و آن چناني، بديهي است كه نفهمد بخاطر پايين آمدن ارزش پول ملي مردم با جه فلاكت و بدختي زندگي وا سپري مي كنند. ناكارآمدي دولت بر همگان روشن است حضرت آقا هم در ديدار اخير خود با مردم به وضوح نا كار أمدي و سوء مديرت دولت مردان نامرد را گوشزد كردند. آقا فرمودند دولت بايد همكاران خوبي داشته باشد.(مضمون)
آن وقت کاهش وحشتناک قدرت خرید مردم چیست؟ نگاه این آقایان به مردم همین است.
کاهش ارزش پول ملی بیش از آنکه بخاطر عوامل خارجی باشد ناشی از بی عرضگی مسئولینی است که با تصمیمات فاجعه بار خود مملکت را به این روز انداخته اند و جالب اینکه الان هم با بی اهمیت جلوه دادن وضع بحرانی بوجود آمده بحث استفاده از فرصت را می کنند. واقعا خیلی رو میخواد اینجور حرف زدن!! بنظرم باید امثال ایشون هم سریعا استیضاح و برکنار شوند.
به عنوان کسی که اقتصاد خونده باید بگم که این حرف زمانی درسته که به صورت عمدی و با برنامه اینکارو انجام داده باشیم تا اقبال بین المللی به بازار خودمون رو بهبود بدیم و با نیروی کار ارزان ، تولید ارزان و خدمات ارزان باعث صادرات کالاو خدمات ارزان بشیم. منتها این اقای عزیز که توی همه دولتها هم حضور دارن دارن باید بدونن که این کاهش ارزش پول ملی در اثر بی تدبیری و ازبین رفتن زیرساختهای تولیدی و خدماتی حاصل شده و هیچ برنامه ای هم برای تبدیل این شرایط به فرصت وجود نداره. مورد بعدی اینه که اصل اساسی در صادرات رابطه دوستانه و ایجاد اعتماد در عرصه بین المللی هستش که ما نه رابطه دوستانه ای با کشورهای مهم اقتصادی داریم و نه ایجاد اعتماد کردیم. نتیجه اینکه این برای ما فرصت نیست بلکه یک فلاکت طولانی مدته که متاسفانه بیشتر و بیشتر خواهد شد.
فرصتی برای پرکردن جیبهای خودشون وبچه هاشون
روز حساب فرا خواهد رسید، به زودی
سلام.
هر پاسخِ ممکن، به نوع تحلیل از حرف وزیر، وابسته است.

۱- اگر آنرا به این معنا بگیریم که هر تهدیدی یک فرصت است و یا اینکه بیاییم از تهدیدها یک فرصت بسازیم، اونوقت، حرف وزیر درست است اما کلیشه ای است و مرهمی بر ضعف مدیریت اقتصادی نیست. بعید است وزیر در این شرائط کلیشه باف شده باشد.
اگر منظور وزیر از مصنوعی بودنِ کاهش ارزش پول ملی، اشاره به ایجاد عمدی این پدیده به عنوان یک تدبیر اقتصادی است، اونوقت، با توجه بار سنگینی مشکلات اقتصادی ناشی از آن بر دوش مردم، ابن حرکت مصنوعی یک خیانت خواهد بود؛ که البته با توجه با اینکه وزیر میگوید عاملش بیرونی است پس نظرش این نیست که داخلیها آن را ساخته اند.
اگر منظور این است که با کاهش ارزش پول ملی، بخش صادرات به فکر ارایه محصول به بزارهای جهانی برای کسب پول باارزشتر نیشود و لذا مجبور است به خاطر رقابت، کیفیت محصول را بالا ببرد و لذا هم کیفیت تولیدات بالا نیرود و هم صادرات برای کسب منافع بهتر بیشتر میشود، آنگاه گرچه حرفش درست است اما وزیر باید بداند که گرچه این محصول صادراتی با کیفیت تر شده و صادرات بیشتر میشود اما تولید داخلی به صرفه نخواهد شد و کسی به آن نخواهد پرداخت و واردات به صرفه تر شده و رونق میگیرد و این یعنی نابودی کالای ایرانی و رکود تولید داخلی. ضمن اینکه با توحه به مشکل بانکی ایران در جهان، پول با ارزش وارد ایران نمیشود که پشتوانه پول ملی قرار بگیرد و تولید ملی را تقویت کند.
بله موافقم به شرطی که من هم با دلار 4000 تومانی هزاران دستگاه خودرو وارد می کردم
برای آنهایی که از رانت اطلاعات اقتصادی مطلع بودن و قبل از عید همه پولهاشون رو تبدیل به سکه و دلار کردن؛ بله یک فرصت است! ولی برای مردم عادی بدبختی و فلاکت بیشتر
واقعا جای تاسف داره ؟؟؟؟؟ با این طرز فکر در جایگاه وزارت قرار گرفته
ببخشید تابناک. نظر غلطگیری شد و دوباره فرستادم.
سلام.
هر پاسخِ ممکن، به نوع تحلیل از حرف وزیر، وابسته است.

۱- اگر آنرا به این معنا بگیریم که هر تهدیدی یک فرصت است و یا اینکه بیاییم از تهدیدها یک فرصت بسازیم، اونوقت، حرف وزیر درست است اما کلیشه ای است و مرهمی بر ضعف مدیریت اقتصادی نیست. بعید است وزیر در این شرائط کلیشه باف شده باشد.
۲- اگر منظور وزیر از مصنوعی بودنِ کاهش ارزش پول ملی، اشاره به ایجاد عمدی این پدیده به عنوان یک تدبیر اقتصادی است، اونوقت، با توجه بار سنگین مشکلات اقتصادی ناشی از آن بر دوش مردم، این حرکت مصنوعی یک خیانت خواهد بود؛ که البته با توجه با اینکه وزیر میگوید عاملش بیرونی است پس نظرش این نیست که داخلیها آن را ساخته اند.
۳- اگر منظور این است که با کاهش ارزش پول ملی، بخش صادرات به فکر ارایه محصول به بازارهای جهانی برای کسب پول باارزشتر می افتد و لذا مجبور است به خاطر رقابت، کیفیت محصول را بالا ببرد و در نتیجه، هم کیفیت تولیدات بالا میرود و هم صادرات برای کسب منافع بهتر بیشتر میشود، آنگاه گرچه حرف وزیر درست است اما باید بداند که گرچه این محصول صادراتی با کیفیت تر شده و صادرات بیشتر میشود، اما تولید داخلی به صرفه نخواهد شد و کسی به آن نخواهد پرداخت و واردات به صرفه تر شده و رونق میگیرد و این یعنی نابودی کالای ایرانی و رکود تولید داخلی. ضمن اینکه با توجه به مشکل بانکی ایران در جهان، پول با ارزش وارد ایران نمیشود که پشتوانه پول ملی قرار بگیرد و تولید ملی را تقویت کند.
معلومه که گران شدن ارز وکاهش ارزش پول ملی ایران عمدی وکار دولت هست برای شما فرصت خوبی از جیب سپرده گذاران بانکی بدزدید به صادرات بدهید برای رونق تولید.از نظر شما ایران باید واردات نداشته باشد وفقظ صادرات داشته باشد .اون کشورها هم دوست دارند واردات نداشته باشند وخودشان تولید کنند.....
چقدر حالش بده و بی سواد است وزیر صمت ما

۱- بیشتر تولیدات ما حتی کشاورزی به واردات مواد اولیه وابسته است
۲- افزایش ارز بدون تورم مشکلی نیست مشکل تورم ایجاد شده است
حرف ایشون وقتی درسته که ما کشوری صنعتی مانند چین یا کره باشیم.
ما برای تولید به مواد اولیه نیاز داریم که بدلیل تحریم یا بهمون نمیدن یا باید با هزینه بالاتری تهیه کنیم.

الان اتوموبیل تولید داخل با قیمتی چند برابر ارزش واقعی اش داره تو مملکتمون به فروش میرسه. کی تو دنیا الان میاد پراید بخره؟

باید مشتری خارجی برای محصولاتمون داشته باشیم که اونم نداریم. این وسط این ابراز عقیده از شخصی مثل آقای شریعتمداری واقعا بعید و خنده داره.
وقتی ارزش پول ملی پایین می آید صادرات به صرفه می شود چرا؟
به علت اینکه کالاهای ما مفت به دست خارجی ها می رسد. فرایند قاچاق معکوس می شود چون می توان با یک مشت دلار یک تریلی مواد خوراکی به غارت برد. اگر حرف وزیر محترم ولی کاملا غیر متخصص درست است و پایین امدن ارزش پول ملی باعث افزایش صادرات و اشتغال می شود پس چرا از بالا رفتن قیمت دلار هراسناک شدند؟
آقای وزیر صمت، حرف شما را دربست قبول میکنم مشروط بر اینکه بفرمایید از سال 84 که دولت پاکدست آمد رو کار تا الان یعنی سال ششم دولت تدبیر و امید ، پول ما که 9 دهم ارزشش را ز دست داد چقدر صادرات ما افزایش داشت و چقدر وضع مردم بهتر شد. در مورد خود جنابعالی میتونم به ضرس قاطع بگم تو این مدت وضعیت مالی شما چندین برابر بهترشد!!!
دقیقاً بگه فرصت برای کی ؟؟؟
اینها (از وزیر تا وکیل) هیچ از اقتصاد کلان نمیفهمند فقط عباراتی مانند "کاهش ارزش پول ملی باعث افزلیش صادرات میشود" از این ور اون ور شنیدن بدون اینکه خونده باشن.
اینها نمیدونن این عبارت زمانی درسته که کشور زیرساختهای لازم برای تولید با حداقل کیفیت رو داشته باشه، نه تولیدکننده هایی مثل ایران خودرو - که اگر دنیا به اخرم بیاد و تویوتا، بنز، فورد و همه خودروسازان ورشکست بشن و ارزش پول ملی ما چندین باره کم بشه - بازم نمیتونه صادرات داشته باشه.
جالب اینجاس که این شرکت با دبدبه کبکبه مدیریت " صادرات به اروپا و امریکای شمالی" دایر کرده بود که معلوم بود صرفا برای ایجاد اشتغال برای نزدیکانشون بوده.
درنهایت، باید گفت:
کاهش ارزش پول زمانی به افزایش صادرات منتهی میشه که سخت افزار و نرم افزار مناسب در کشور مهیا بوده باشه یعنی به طور کلی محصول باکیفیت موجود باشه.
سلام اول باید سوال شود این اقا ایرانی است یاخارجی دوم دو تابعیتی است یا نه سوم ازروی شایستگی وزیر شده یا با رانت چهارم اصلا اقتصاد میداند یانه عزیزم اگر میبینی که چین زاپن کره و اسیای شرق ارزش پول خود را در مقابل دلار پایین نگه میدارند بخاطر تولید ملی انکشورهاست ما مگر چی تولید میکنیم همه چیز را از چین می اوریم پس معلوم میشود این اقای محترم متوجه هیچ چیزی نیست بجز بدبخت کردن مردم ایران ایشان چه هنری دارند ایا ایشان از سفره بیت المال برداشت داشته اند ایا دلار خریده اند طلا چی خونه چی ماشین بدردنخور شده سرسام اور بهتر اقای وزیرشما و کلیه وزرا حرفی نزنید نمیگن لالید میگن متفکر هستید بهتره بفکر پرکردن جیبت باشی در قحطی رجال شدی وزیر
فقط یک ابله این وضعیت رو فرصت تلقی میکنه، اگه این فرصت بود غربی ها بهتر از ما بلد بودن، پیشرفت و توسعه پایدار فقط در سایه ثبات اقتصادی و ثبات سیاسی محقق میشه والسلام، این روش ها فقط بدرد جیب برها میخوره ، وقتی شما یک دولت داری که صرفا نفت و گاز میفروشه و پولش رو تقسیم میکنه وزیرش بهتر از این نمیتونه باشه.
بله ، فرصتی است طلایی برای رانتخواران تنبل ، ارز دولتی بگیرند و در بازار بفروشند
هيكل مسئولان ، امامان جمعه كلاً اخوندها ،سردارها را با كارگران و كارمندان مقايسه كنيد تا اخرش را مي فهمي!
البته این ترفند است برای افزایش صادرات و گردشگری اما آقای ما ساده نیستیم. این وقتی درست که هدف جنبعالی بوده باشد نه اینکه هر کاری می کنی نمی تونی کنترلش بکنی.

وقتی خوب است که مواد خام صادر نکنی.
وقتی مواد خام صادر کردی در نتیجه کارخانه داخلی با کمبود مواد خام مواجه می شود بعدش یا باید تعطیل کند یا باید با قیمت دلار خدا تومنی همان مواد خام را وارد کند.
فرصت از جیب کی؟ از جیب کارگر؟
اگه می تونید یارانه صادرات بدهید و مالیات صادر کننده را حذف کنید نه اینکه از جیب کارگر با کاهش دستمزد دلاری کارگر صادرات رو افزایش بدهید!
اول از همه این وزارتخانه باید چابک سازی وتجارت از آن حذف گردد و وزارت بازرگانی مجددآ احیاء گردد . ومراکز تهیه و توزیع احیاء گردد چه لزومی دارد مایحتاج عامه مردم به دست یک عده خاص قرار گیرد و کشور را بی ثبات وبه نابودی کشانند کشور است که مسئولین این وزارتخانه اهمیتی برای آن قائل نیستند از حمایت از مصرف کننده اش گرفت و....................................... دوم اگر شورای رقابت تعیین کننده قیمت است پس اظهار نظر بی مورد ایشان در مورد قیمت خودرو پراید چیست وامثالهم چیست . زمانی حرف ایشان در موردارزش پول ملی صحت دارد که ما در اقتصادمان پویا باشیم وتولیذات و صادرات داشته باشیم مانند کشور چین و غیره .متاسفانه سخنان نسنجیده مسولین این وزارتخانه باعث تورم شدید در کشور شده است وفقط یک عده خاصی از این بی انضباطی بهره میبرند که در زنجیر رانت و تبانی با این وزارتخانه قرار داشته باشند . وزارتخانه مهم میبایست برای خود مرکز تهیه وتوزیع داشته باشند .متاسفانه سه وزارتخانه را به یک وزیر سپردهاید که اشرافی در حیطی زیر مجموعه خود ندارد .ضمنآاگر دولت با مردم صادق بود ایت اتفاقات نمی افتاد واگر دولت راست میگوید و میخواهد قیمتها را کنترل نماید قیمت دلار را کاهش دهد نه اینکه با تلاطم بازار قیمت ارز را بالا ببرد .
بله فرصت خوبي بود تا به خودم بيام كه بايد رفت
خداشكر درسمو تو بهترين دانشگاه ايران خوندم و رزومه خوب دارم واسه رفتن بيچاره اونها كه نه درس خوندن نه الان پول دارن الان فهميدم راست گفتن علم بهتر است از ثروت
ما و دوستامو رو چشمشون ميزارن هيچ كشوري مزاحم نميخواد
این آقا عرضه نداشت چهارتا جوان با شرکتهای درپیت واردکننده موبایل رو کنترل کنه که سر مردم و دولت و خودشو کلاه نزارن.این آقا جای نظر دادن یه کاری تو وزارت خونه مطبوعش بکنه که بوی گند فساد تا بالاترین ستوهش داره میاد.این حرف هم تازگی نداره سی سال پیش از دولت سازندگی و بعد از آن بعد از هر تورمی برای جبران بی عرضگی و جبران کسری بودجه شنیده شد.
متاسفانه مقام رئیس جمهور هم در این چند هفته ای صحبنهایی را فرموده اند که در حد رئیس جمهور یک کشور نمیباشد. پس وزیر صنعت هم میتواند مطالبی را بگوید که قابل تامل باشد.
اگر آزادی بدهند در زمینه توریست فرصت استثنایی است. ولی دولت و وزاریش اختیاری ندارند.
الان رو طلا هستیم. ولی این دولت نمیتونه
عجب وزیر بی سوادی در دولت روحانی است این آقای وزیر خیلی داره به شعور ملت توهین می کند.
درماندگان و بیچارگان و از کارافتادگان و مسکینان این موقعیت برای شما یک فرصت است .قمارباز اگر...
اصلا این طور نیست.
کاهش ارزش پول ملی اگر با سیاست گذاری داخلی و توسط مدیران هوشمند باشد میتواند فرصت ایجاد کند
اگر با فشار خارجی باشد مانن تحریم و ...، نشانگر باخت مدیران ارشد کشور به دشمن است که به راحتی ما را تحت فشار گذاشته اند.

حرف آقای وزیر متاسفانه خالی بندی و شعارگونه است.
فقط میتونه در یک صورت فرصت بشه، اونم صنعت توریست
بشرطیکه ثبات تصمیم گیری و امنیت باشد و بصورت علمی باهاش برخورد بشه نه احساسی و دینی و سیاسی
با سلام
برای گردشگران خارجی بله
برای تولیدکننده واقعی که منجر به صادرات شود بله
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار