بازدید 3208
۴

لزوم جلوگیری از ذبح دام در معابر

اصل قربانی مستحب است ولی خونش را مالیدن نه، بلکه خون نجس است و قرآن می فرماید" الرجع فهجور" از پلیدی دوری کنید. و خون نجس است. قربانی برای سلامتی و دفع بلا برای دین یهود است. در دین ما این نیست که قربانی کنید برای سلامتی، بلکه قربانی فقط برای قرب الی الله است.
کد خبر: ۸۲۷۳۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 22 August 2018
لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکنْ ینالُهُ التَّقْوی مِنْکمْ
گوشت‌ها خون‌های آنها، هرگز به خدا نمی رسد. آنچه به او می رسد، تقوا و پرهیزگاری است. (سوره حج، آیه ۳۷)

به گزارش «تابناک»، عید قربان، را به جرات می‌توان یکی از پرمعناترین و عارفانه‌ترین اعیاد دانست؛ عید نزدیکی و قرب به پروردگار که به جز با قربانی کردن هوای نفس و پلیدی‌های درون، میسر نخواهد شد. عیدی که برای انسان بهترین فرصت است تا برای از میان برداشتن رذایلی که روح را لکه‌دار کرده و مانع انعکاس نور حق در آن می‌شود بکوشد.

مناسبتی این چنین کم‌نظیر و پرمعنا اما حالا با افراط در یکی از مستحبات و بدون رعایت آداب آن همراه شده است: نقل و انتقال و ذبح خشونت‌آمیز دام به ویژه در معابر و منازل. رفتاری که بر خلاف اصول و آداب توصیه‌شده، انجام می‌شود و چند رویکرد منفی را شامل می‌شود که با روح این عید مبارک سازگار نیست.

اسراف و حیف‌ومیل: مقدار قابل توجهی گوشت در میان افراد نه لزوما نیازمند دست‌به‌دست می‌شود که حاصل حجم سرسام‌آور کشتار دام طی چند ساعت است و با تعالیم شریعت همخوانی ندارد. چه بسا با مدیریت صحیح این نذورات بتوان در بازه زمانی گسترده‌تری، دردی از نیازمندان دوا کرد که پیشوای شیعان فرمود: شکم خود را به گورستان حیوانات تبدیل نکنید.

عدم رعایت اصول بهداشتی و جاری کردن عین نجاست در کوچه و خیابان یکی از دیگر از مصداق‌های مغایرت با اصول دینی است که اخیرا با توجه به گسترش جمعیت کنه‌ها و در نتیجه شیوع ویروس تب کریمه کنگو در میان دام‌ها تهدیدی مضاعف برای سلامت محسوب می‌شود.

ترویج خشونت و قساوت قلب در جامعه، با سربریدن و جاری کردن خون در برابر چشم مردم به ویژه کودکان، یکی از تبعات منفی ذبح دام در معابر است و در نهایت، بی‌رحمی و ظلم در کلیه مراحل نگهداری، انتقال و ذبح دام، موضوعی است که با تعالیم اسلامی مبنی بر لزوم رعایت حقوق حیوانات همخوانی ندارد.

در حدیثی از حضرت امیر درباره ذبح دام چنین آمده است: «گوسفند را نزد گوسفند و شتر را نزد شتر ذبح مکن؛ در حالی که آن دیگری به او می نگرد»
 
متاسفانه در حالی که مسئولان نهادهای ذی‌ربط به ویژه سازمان دامپزشکی کشور، هموطنان را از تهیه دام از مراکز غیرمجاز و ذبح دام در معابر و منازل اکیدا برحذر داشته‌اند و تهیه گوشت مورد نیاز را از کشتارگاه‌ها توصیه کرده‌اند، همچنان شاهد اصرار بر ذبح دام در معابر هستیم. اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی و تجاوز به حقوق شهروندی سایرین است. اقدامی که از مسئولان انتظار می‌رود تدبیری برای جلوگیری از تکرار آن در اعیاد مبارک به ویژه عید سعید قربان بیندشیند تا این روزهای بزرگ، را از پیامدهای منفی بی‌توجهی به توصیه‌های دینی، اصول بهداشتی و معیارهای اخلاقی در امان نگاه دارند.

احمد عابدی،‌ استاد حوزه علمیه قم درباره ذبح دام در عید قربان می‌گوید: شرع نگفته که همه یک روز بیایند قربانی کنند. شرع از دهم ذیحجه تا سی ام ذیحجه برای قربانی زمان گذاشته است. اگر کسی قربانی می کند و این خون را ببرد به جایی بمالد، اصلش برای دین یهود است.اصل مالیدن خون قربانی برای آنها است و دین ما هیچ وقت چنین چیزی نگفته است، و هیچ فایده ای ندارد.
 
عابدی می‌افزاید: اصل قربانی مستحب است ولی خونش را مالیدن نه، بلکه خون نجس است و قرآن می فرماید" الرجع فهجور" از پلیدی دوری کنید. و خون نجس است. قربانی برای سلامتی و دفع بلا برای دین یهود است. در دین ما این نیست که قربانی کنید برای سلامتی، بلکه قربانی فقط برای قرب الی الله است و این مباحث که دفع بلا و سلامتی از ادیان دیگر است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
این کارو باید جلوشو‌بگیرن
مطلب خوبی بود. تلنگرهایی که باید تکرار بشه تا اثر بگذاره
درود بر تابناک برای پرداختن به این موضوع! متاسفانه بسیاری از اعیاد مذهبی ما هم تبدیل شده به جایگاهی برای پز دادن و فخر فروشی ژن خوب ها و مرفعین بی درد!!! اغلب غذاهای نذری هم در شیکم این افراد جای خوش می کند به جای شیکم نیازمندان واقعی
چرا چون نمیتونیم ببینیم برای خوردن گوشت چه جنایتی مرتکب میشیم؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس