بازدید 14069

بند ۵ بسته ارزی اصلاح شد تا در بازی دولت و وارد کننده، مصرف کننده بی پناه متضرر شود

با رونمایی از بسته جدید ارزی و ابلاغ بخشنامه آن در شانزدهم مرداد ۱۳۹۷ توسط معاون اول رئیس جمهور، بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به بند ۵ اعتراضاتی را داشتند. با گسترده‌تر شدن این اعتراضات، دولت در ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ طی اطلاعیه از اصلاح این بند خبر داد. با اصلاح این بند و در صورت عدم نظارت دستگاه‌های مربوطه، حالا این مصرف کنندگان هستند که متضرر خواهند شد.
کد خبر: ۸۲۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳ 21 August 2018

بند ۵ بسته جدید ارزی اصلاح شد، اما نظارت نباشد مصرف کنندگان متضرر می‌شوند!با رونمایی از بسته جدید ارزی و ابلاغ بخشنامه آن در شانزدهم مرداد ۱۳۹۷ توسط معاون اول رئیس جمهور، بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به بند ۵ اعتراضاتی را داشتند. با گسترده‌تر شدن این اعتراضات، دولت در ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ طی اطلاعیه از اصلاح این بند خبر داد. با اصلاح این بند و در صورت عدم نظارت دستگاه‌های مربوطه، حالا این مصرف کنندگان هستند که متضرر خواهند شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در فروردین ماه سال جاری بود که نوسانات نرخ ارز تشدید شد و دولت و بانک مرکزی مجبور شدند برای جلوگیری از این نوسانات، سیاست های جدید ارزی را پیاده سازی کنند. با گذشت زمان، اشکالات سیاست های ارزی به مرور خود را نشان داد، ولی پیش از هر اقدامی برای اصلاح این اشکالات، باید رئیس کل بانک مرکزی تغییر می کرد. در اواخر تیر ماه ولی الله سیف جای خود را به عبدالناصر همتی داد.

با ورود همتی به بانک مرکزی، تغییرات در سیاست های ارزی گذشته آغاز شد و در پانزدهم مرداد از بسته جدید ارزی رونمایی شد. در این بسته سعی شده بود تا اشکالات گذشته رفع شود، ولی به هر صورت این بسته جدید نیز بی اشکال نبود.

با ابلاغ بخشنامه بسته جدید ارزی در شانزدهم مرداد ۱۳۹۷ توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به بند ۵ این بخشنامه اعتراضاتی داشتند.

در بند ۵ این بخشنامه آمده بود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است، برای کلیه کالاهایی که تا زمان ابلاغ این تصویب نامه، ارز آنها به صورت بانکی و یا در سامانه نیما (گروه ‌های کالایی اول و دوم) تأمین شده و ترخیص آنها صورت نپذیرفته (به جز کالاهای موضوع بند (1) این تصویب‌ نامه) ضمن اخذ مابه التفاوت نرخ ارز زمان پرداخت و نرخ ارز در بازار در تاریخ ترخیص و با رعایت سایر ضوابط نسبت به صدور مجوز ترخیص اقدام کند.

با گسترده تر شدن این اعتراضات، دولت بند 5 بسته جدید ارزی را اصلاح کرد و آن را در مورخه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷جهت اجرا ابلاغ نمود.

بند 5 به این شرح اصلاح شد: در مواردی که تأمین ارز بابت گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و حواله ارزی پیش از تاریخ ۱۳۹۷.۰۵.۱۶ از طریق بانک یا سامانه نیما پذیرفته شده ولیکن کالای مربوط ترخیص نگردیده است (به جز کالاهای موضوع بند (۱) تصویب نامه فوق الذکر) بانک عامل موظف است با اخذ تعهدنامه از وارد کننده مبنی بر پذیرش پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز زمان تأمین تا نرخ ارز بازار (بازار ثانویه) زمان ترخیص کالا، معادل بیست و هشت هزار (۲۸۰۰۰ ریال) به ازای هر دلار (و متناسب نسبت به دیگر ارزها) نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز به عنوان گمرک جمهوری اسلامی ایران (مجوز ترخیص کالا) اقدام نماید.

موارد زیر از شمول پرداخت مابه التفاوت معاف شدند؛

۱- ماشین‌ آلات، تجهیزات، قطعات یدکی خطوط تولید و مواد شیمیایی و مصرفی خط تولید و طرح‌ های مرتبط با هر یک از دستگاه ‌های اجرایی با تشخیص وزارتخانه ذیربط.

۲- مواد اولیه وارداتی، قطعات و ملزومات مورد نیاز که محصول نهایی آن با ارز رسمی قیمت‌ گذاری می ‌شود با تشخیص وزارتخانه تولیدی ذیربط.

۳- مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و قطعات یدکی تجهیزات پزشکی و ملزومات پزشکی که مشمول قیمت ‌گذاری با ارز رسمی است با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

با اصلاح بند ۵، دولت بابت هر دلار ارز دولتی که پرداخت کرده است، از واردکننده ۲۸۰۰ تومان دریافت می کند و بنابراین دولت در این بین ضرری نخواهد کرد و درآمدی کسب خواهد کرد. تولیدکنندگانی هم که برای ترخیص مواد اولیه و تجهیزات خود از گمرک، از پرداخت مابه التفاوت ارز رسمی و ارز بازار ثانویه معاف شدند، ضرری متوجه شان نخواهد شد. این وسط تنها مصرف کننده نهایی است که در صورت نبود نظارت نهادهای مربوطه متضرر خواهند شد.

بند پنج بسته ارزی اصلاح شد تا در بازی دولت و وارد کننده، مصرف کننده بی پناه متضرر شود

ضرر مصرف کننده نهایی به این صورت است که اگر نظارتی نباشد، تولیدکنندگان معاف از پرداخت مابه التفاوت ارز، مواد اولیه خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی از گمرک ترخیص می کنند؛ اما محصول نهایی خود را می توانند با قیمت ارز در بازار آزاد قیمت گذاری کنند یا حتی اگر تولیدکنندگان منصفی باشند، با قیمت ارز در بازار ثانویه قیمت گذاری می کنند.  

بنابراین بهتر است جهت جلوگیری از ضرر مصرف کنندگان دستگاه های ناظر مانند سازمان تعزیرات حکومتی علاوه بر زحمات این روزها در کشف انبارهای محتکران، به قیمت تولیدات این تولیدکنندگان معاف از پرداخت مابه التفاوت ارز هم نظارت داشته باشند تا قیمت گذاری محصولاتشان بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام و به بازار عرضه شود. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۸
واقعا اون روزی که شیخ حسن روحانی روی صندلی مناظره نشسته بود و به همراه کاندیدای پوششی آقای جهانگیری وعده و وعید سرخرمن می دادند اصن فکرشم میکردید که اینها به وعده هاشون عمل نمی کنند که هیج مردم بدبخت و بیچاره میکنند

نه واقعا فکرشو میکردید

همه ی این گرانی ها و گرسنگی ها ی بی سابقه که در دولت شیخ روحانی گریبانگیر مردم بدبخت شده در تاریخ برای همیشه می ماند
و من در عجبم از آقای روحانی که از این موضوع نمی ترسند که تاریخ در مورد ایشان و اقدامات دولتشان چگونه قضاوت خواهد کرد

همه ما مسافریم
یکی امروز
یکی فردا
دیر یا زود همه خواهیم رفت

بقول معروف در این دنیا یک خوبی می ماند و یک بدی

کلام آخر اینکه آقای روحانی ملت که تاکنون خوبی از دولت شما ندیده اند لااقل اینقدر به مردم بدی و فشار وارد نکنید

ای کاش فقط یکبار نه بیشتر فقط یکبار شما آقای روحانی زنبیل بردارید و برید خرید تا درد ما مردم بدبخت رو بفهمید
تا شاید از این گرانی های چند برابری که دولت شما رخ داده مطلع بشید و از خواب خوشتان بیدار
شما یک زمانی دولت قبل را مورد تمسخر قرار میدادید که قیمت اجناس بصورت ساعتی تغییر میکند اما الان در دولت شما قیمت اجناس بصورت دقیقه ای در حال تغییر است

هر چه زوتر چاره ای بیندیشید و در این زمینه با سایر قوا و دستگاهها همکاری و همفکزی کتید

خدا آخر و عاقبت همه مارو ختم به خیر بکند با اینهمه بی تدبیری و بی مسئولیتی که در عرصه اقتصاد و سیاستهای اقتصادی رخ میدهد
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
طرف داره عشق و حالشو مي كنه و من و شما را حواله مي دهد به دنياي ديگر ، نه كسي رفته و نه كسي اومده ببينه اون طرف چه خبره پس حقمون را تو همين دنيا بايد بگيريم تا يك وقت سرمون كلاه نرفته باشد ، حضرات از قيمت همه چيز خبر دارند ، يا بابت خريدش پول نمي دهند كه براشون مهم نيست يا اگر به فرض محال هم بدهند آنقدر دارند كه اين پرداخت ها براشون چيزي نيست ، مردم هم بدبخت شدن به درك
reza1
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
واقعا به این نتیجه میشود رسید که دولت ناتوان در اداره امور است و با این کابینه و مدیران راه به جایی نخواهد برد . و مجلس نیز همین وضعیت را دارد . در رابطه با بازار ثانویه ارز ، جناب آقای پور حسینی که با افتخار بدون مطالعه و کارشناسی این طرح را ابلاغ نمودید الان چرا سکوت کرده اید . خوراک پتروشیمیها با ارز 3850 تومان فروخته میشد و پتروشیمیها میبایستی دلار خود را با نرخ 4200 تومان در سامانه ارائه میدادند ، حال چگونه میخواهید عمل نمایید . خوراک را با نرخ 3850 تومان بدهید و ارز آن با نرخ 8000 تومان فروخته شود ؟ پاسخ دهید این رانت به جیب چه کسی خواهد رفت . اگر مبنا را با ارز 8000 تومانی اعمال کنید قطعا با افزایش 100 درصدی قیمت فلزات و محصولات پتروشیمی روبرو خواهید بود و به عنوان مثال قیمت یک پراید به حدود 55 تا 60 میلیون خواهد رسید . الان که فهمیدید چه غذایی برای مردم پخته اید معاون رییس جمهور برای توجیه میگوید بازار ثانویه نیاز به زمان دارد و شما گفته اید نباید بصورت دستوری قیمتها را کنترل نمایید . پس این طرح شما نیز که دستوری بود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
بله فکرشو میکردیم چون ناکارامدی ایشان از دوره قبل مشخص بود ولی چه فایده با همون حرفا رای جمع کردن
صد رحمت به دولت احمدی نژاد، این دولت، دولت آقازاده هاست به صورت قانونی
یعنی رسما قیمت ارز دولتی رو کردن 7 هزار تومان
هزینه آزمون آیلتس از دیروز شده دو میلیون هشتصد هزار تومان. یه کاری کردن فقط بچه های خودشون بتونن از پس هزینه این امتحان بربیان!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
برادر این آزمون برای کسانی است که قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در خارج را دارند .صرف نظر از این هزینه کسی که نتواند پول یک ازمون را بدهد چگونه می خواهد به خارج برود و از پس هزینه های انجا بر بیاید؟
تا بوده همین بوده داغ ما را تازه کردی تابناک ای کاش خبرهای خوشحال کننده هم روزی ببینیم در این تابناک
فایده ای نداره همه محتکران در نهایت بازهم کالاهاشونو احتکار میکنن ویا با قیمت بالاتر از نرخ آزاد هم میفروشن وکسی هم باهاشون کاری نداره فقط مصرف کننده بدبخت این وسط مونده وهیچ کسی هم به دادشون نمیرسه به عنوان نمونه لوازم خانگی احتکار شده توسط الجی وسامسونگ وبوش و..که حدود 4ماه پیش احتکار شده جدیدا وارد بازار شده وقیمت حدود سه برابر قیمت فروردین به صورت رسمی به فروش میرسه وکسی هم نیست که نظارت کنه
علی برکت الله
مطمئنا نظارتی نیست و کالاها با دلار 11000 تومان توسط فروشندگان محاسبه خواهد گردید .اگر زوری داشتن نهادهای نظارتی به خودروسازها وارد می کردند که استاد ماهی گرفتن از آب گل آلودن...2 تا بدبخت فروشنده جز را جریمه و بعد توی تلویزیون نشون میدن میگن برخورد کردیم قصه تکراری همیشگی مصرف کنندگان بیچاره....
الهم عجل لویک فرج
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
چون مالیات بر ارزش افزوده اش دوباره نصیب مسولین میشه!!!
مگر مدیران به فکر مردم هستند؟ فقط از مردم دم می زنند.و اصلاً هم متوجه شرایط بد مردم نیست.
پس علت نزديک به دوبرابر شدن برخي از مواد غذايي در يازار چيست ؟ اقلامي خيلي عمومي مثل نان ، گوشت مرغ دوبرابر نشده ولي بقيه اقلام خوراکي انجام شده .
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
این مواد با ارز 4200 تومانی وارد می شود و سپس قاچاق می شود و ارز حاصله مجددا با نرخ 11000 تومان فروخته می شود.اری علت قاچاق است
فعلا دلار را کم کم میکشه بالا تا حد و استانه تحمل مردم را بسنجد . ملت شده مثل قورباقه ای که در یک دیگ پر از اب است و زیر ان شعله ای روشن شده
باز دولت می خواهد مابه التفاوت بگیرد،ما یک شرکت هستیم که دستگاه تاسیسات برای یک بیمارستان خیریه را وارد کرده ایم و قبلا قرارداد بسته و قیمت را هم مشخص کرده ایم،حال برای ترخیص گمرک مابه التفاوت می خواهد نه خیریه پول بیشتری دارد و نه ما می توانیم این پول را پرداخت کنیم،اصلا برای چه باید پرداخت کنیم؟ار جیب کی؟
مگر قانون عطف به ما سبق می شود؟!!!
چرا اینقدر به مردم ظلم میکنند خودتان می دانید این نظارتها بی خود و بی اثر است نمیشود همه را بپایید
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
اگز این کار را نکنند بايد تعجب كني
اقا تو رو خدا یکی این روحانی رو برداره ما به احمدی نژادم راضی ایم.
من امروزکل شهرکرمان روگشتم اصلا گوشت مرغ گيرنمياد شماچطور پيداکردي لوازم خانگي نمیخوایم مردم روازگشنگي نکشين
باطری قلمی شارژی 45000 تومن یعنی حقوق یک روز کارگر و کارمند. علی برکت الله
دردولت های قبل هم این رویه بد مرسوم بوده است که دولتها برای ایجاد درامد بیشتر اقدام به افزایش تصنعی دلار نموده اند تاهم کسب درامد نمایند وهم تاحدودی کسری بودجه راجبران نمایند اما آقایان به این توجهی ندارند که اقشارضعیف باگرانی دلار پایمال میشوند مگر آنکه درامد اقشارضعیف متناسب بادلار افزایش یابد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
افزایش قیمت دلار از ناکارامدی دولت است نه تصنعی
مسلما فروش مواد اولیه برای تولید کنندگان دلچسب تر است.چون بدون دادن حقوق و دستمزد ،هزینه های سربار و درگیری ها متفاوت ، ارزش پولشان چند برابر میشود و احتمالا حلال است ،سر سال هم مالیات و خمس و زکات میدهند.که اگر انجام شود نوعی پولشویی و تطهیر پول است.
ضمن اینکه وقتی این خطا ها صورت میگیرد و مسولان مربوطه بجای ناظر بودن فقط نظاره گر هستند و حتی وقتی رهبر و رییس جمهور خواهان رسیدگی به بعضی از خلافها هستند ، اتفاق آنچنانی ای نمی افتد.چرا جیب خلق الله بیچاره اولین چاره ی مدیران ضعیف نباشد.خط قرمز مدیران و مسئولان شده جیب سرمایداران و حاضرند مردم را برای ساده ترین چیزها قربانی کنند. البته یکی از مسائلی که باعث میشود مدیران بتوانند دست به چنین تصمیمات محیر العقول بزنند(چون آنها بهتر از هر کسی میدانند که نظارت بعدی ای بر کار تولیدکنندگان در کار نخواهد بود) اینست که؛ سازی که امروز میزنند مرور زمان شامل اش میشود و صدایش در زمان دیگری در می آید.
لطفا منتشر کنید.
خدا رو شکر ، اکثر مردم ایران طی این شش ماه نشون دادن که خوب بلدن با گرونی کنار بیان و تفاوت قیمت ها رو از جیب همدیگه در بیارن و به یک عده فرصت طلب تقدیم کنن و مدیران هم چون مطنه دستش اومده هر روز هم یک ساز جدید میزنه ، بدبخت کسی که بخواد از این وضعیت انتقاد کنه ،
نه که کم تو فشاریم دولتم بیشتر فشار میاره
من قبل دلار جهانگيري به همه تحليل خودم رو گفتم الانم دكتراي اقتصاد طرفدار دولت حتي بعضا مي گن: دولت چه كار كرده براي مرد: ٥ سال ركود؛ تعطيلي هسته اي، تعطيلي هواپيما سازي، شعارهاي پوپوليستي مثل تلگرام، حضور خانوما در ورزشگاه تسهيل شل حجابي، افتضاح وام خودرو، افتضاح ثبت سفارش خودرو، ٢٠٣٠، افايتياف، حقوقاي نجومي، فربهي دوستان سياست درهاي باز، ترويج واردات و برندگرايي، تعطيلي توليد، تمسخر منتقدان، تمسخر كالاي ايراني، قطع برق، بحران هاي آب، بازي با نرخ سپرده، توزيع گسترده رانت، وزيران.. سرت درد نيارم ... الانم كودتاي اقتصادي.. يه بنكدار از هر صنفي از اين دولت بهتر اداره مي كرد اقتصاد رو. فكر نكنيد نمي دونن كه همه مردم مي فهمن. خيلي هم خوب مي دونن، اين همه خطا تصادفي نيست. ما مي فهميم يه بقال مي فهمه اونا نمي فهمن؟!!
اگر يك توليد كننده يا وارد كننده را پيدا كرديد كه در اين مدت افزايش قيمتي روي محصولات خود نداشته اونوقت از اون مابه‌التفاوت ارز نگيريد!
بايد از همه مابه‌اتفاوت ارز بگيرند و در عوض مبلغي را به عنوان يارانه اين چند ماه به صورت نقدي به مردم پرداخت نمايند تا مصرف كنندگان هم متضرر نشوند.
باسلام .دولت کاری به مصرف کننده ندارد میخواهد خودش سروپا باشد.
حالا کی یه قطعنامه مثل ۵۹۸ تمام این کسایی که رانت خواری کردن رو نابود کنه خدا میدونه
اگرراست می گویید تمام ارز زبان ببسته را به حساب تکت تک افراد واریز کنید وتمام قیمتها را ازاد کنید
امیدوارم این دلار بشه 200 هزار تومان شاید یک روزی این مردم ما از فکر خود بهره ببرند و متوجه شوند رئیس جمهور هیچ کاره می باشد .
2 سال دیگر یکی میاد همه میگن صد رحمت به دولت روحانی و دوباره همین داستان شروع میشه و هیچ کس هم نمیاد تاریخ و پشت سر خود را مطالعه کند که در تمام دولت ها در دور دوم همواره دلار 2 تا 3 برابر شده است.
افزایش نرخ ارز، اصلا کار یک نفر و صنف نیست.فقط این وسط مردم متضرر و تحت فشارند .
واقعا تاسف باره اینهمه بی تدبیری و عدم کارایی، مدتهاست تاثیرش گریبان مردم رو گرفته، اما روزی میرسه که گریبان گرداننده ها رو هم می گیرد و اونروز خیلی دیره. کاش قبل از دیر شدن کار عاقلانه و درست انجام بدهند. کشور ما نیاز به ثبات داره .
اگر به فکر مردم نیستید خودتان با هزینه کم کناره گیری کنید
لعنت به من که دیگه تو این مملکت به کسی رای بدم و اصلا پای صندوق رای برم، رای به کی، رای به شخصیتهای نااگاه و ناکارامد . من ادم معتقدی هستم و مطمئنم این نوع انتخاب در اخرت ادمو مورد بازخواست شدید قرار میده.
سلام سازماني هست كه بشود پيگري كرد ترخيص كار ما اختلاف أرز رو پرداخت كرده يا نه ما اختلاف ارز داديم و هيچ رسيدي و مدركي حاضر نيست نشأن دهد و بانك ايشان كه أز دوستانشان هستن اصلا تاييد نميكنن كه ايشان پرداخت كردن يانه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر