بازدید 10360
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش قیمت خُرده‌فروشی ۹ گروه مواد خوراکی» تا «سایه سنگین بحران لیره ترکیه بر اقتصاد برلین»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۲۷۱۸ واحدی شاخص کل بورس تهران، سهام آسیایی با تقویت یوآن رشد کرد، قیمت نفت به بالای ۷۲ دلار رسید، سکه اندکی گران شد، چین به دنبال تقویت یوان است، توتال رسما ایران را ترک کرد، فشار تقاضا بر «تسه»ها، نگاه تسلا به جیب عربستان و ادامه روند افت قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 21 August 2018

از «افزایش قیمت خُرده‌فروشی ۹ گروه مواد خوراکی» تا «سایه سنگین بحران لیره ترکیه بر اقتصاد برلین»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۲۷۱۸ واحدی شاخص کل بورس تهران، سهام آسیایی با تقویت یوآن رشد کرد، قیمت نفت به بالای ۷۲ دلار رسید، سکه اندکی گران شد، چین به دنبال تقویت یوان است، توتال رسما ایران را ترک کرد، فشار تقاضا بر «تسه»ها، نگاه تسلا به جیب عربستان و ادامه روند افت قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته را در بر دارد.

رشد ۲۷۱۸ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات روز دوشنبه 29 مرداد ماه 97 با افزایش 2718 واحدی به رقم 137 هزار و 73 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 216 واحدی عدد 19 هزار و 906 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 3318 واحدی به رقم 144 هزار و 404 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 2717 واحدی به رقم 100 هزار و 913 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 2002 واحدی عدد 273 هزار و 332 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 18 واحد بر روی رقم یک هزار و 555 واحد متوقف شد.

سهام آسیایی با تقویت یوآن رشد کرد

روز دوشنبه، درحالی‌که سرمایه‌گذاران در انتظار مذاکرات تجاری چین و آمریکا هستند و یوآن چین رشد کرد و از مقادیر پایین خطرناک خود دور شد، بازارهای آسیایی با احتیاط رشد کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن، ۰.۴ درصد رشد کرد. سهام چین هم توانست رشد کند و شاخص شرکت‌های مهم شانگ‌های ۰.۲ درصد تقویت شد. حرکت‌های سهام در بازار ژاپن اندک بود و شاخص نیکی ۰.۳ درصد افت کرد، درحالی‌که شاخص ای‌مینی اس‌اندپی ۵۰۰ توانست ۰.۰۵ درصد بالا بیاید. نرخ برابری یوآن، با اقدام بموقع پکن برای جلوگیری از آزمایش سطح ۷.۰۰۰ یوآن در برابر هر دلار، که از لحاظ تاثیر روانی برای بازار بسیار بااهمیت است، به بالاترین میزان یک هفته‌ای ۶.۸۵۱۲ در برابر دلار رسید. گزارشات حاکی از آن است که مذاکرات واشنگتن در ۲۱ و ۲۲ آگوست، دقیقا قبل از اجرایی شدن تعرفه‌های آمریکا بر ۱۶ میلیارد دلار از واردات چین، برگزار می‌شود. تاجران به گمانه‌زنی‌هایی اشاره دارند که نشان می‌دهد، احتمالا این مذاکرات شرایط را برای نشست دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، در ماه نوامبر آماده می‌کند. شاخص دلار اندکی تقویت شد و به ۹۶.۲۷ واحد رسید. این شاخص در پایان معاملات هفته گذشته حدود ۰.۶ درصد افت کرده بود. در برابر ین هم دلار در نرخ برابری ۱۱۰.۵۵ بدون تغییر ماند و تنها اندکی از پایین‌ترین نرخ اخیر ۱۱۰.۱۱، بالاتر معامله شد.

افزایش قیمت خُرده‌فروشی ۹ گروه مواد خوراکی

در متوسط قیمت خُرده فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به 26 مردادماه قیمت ۹ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و دو گروه کاهش یافت. بر این اساس نرخ لبنیات ۳.۲ درصد، تخم مرغ ۱.۷ درصد، برنج ۰.۴ درصد، حبوب ۰.۶ درصد، گوشت قرمز ۱.۹ درصد، گوشت مرغ ۱.۳ درصد، قند و شکر ۳.۳ درصد، چای یک درصد و روغن نباتی ۰.۳ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و قیمت میوه‌های تازه ۴.۹ درصد و سبزی‌های تازه ۱.۹ درصد کاهش یافت.. همچنین طبق اعلام بانک مرکزی، قیمت خُرده فروشی لبنیات در هفته منتهی به بیست و ششم مردادماه نسبت به هفته مشابه سال قبل ۳۷.۳ درصد، تخم مرغ ۵۱.۲ درصد، برنج ۱۰.۵ درصد، حبوب ۲.۳ درصد، میوه‌های تازه ۶۷.۸ درصد، سبزی‌های تازه ۲۴.۳ درصد، گوشت قرمز ۳۷ درصد، گوشت مرغ ۲۴.۸ درصد، قند و شکر ۲۰.۹ درصد، چای ۲۱.۳ درصد و روغن نباتی ۱۰.۹ درصد رشد داشت. /بانک مرکزی.

قیمت نفت به بالای ۷۲ دلار رسید

پس از هفته‌ها کاهش قیمت به علت نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهانی، قیمت نفت برنت به بالای 72 دلار رسید اما به علت انتظار کاهش ناگهانی در عرضه نفت ایران همچنان تقویت شده است. هر بشکه نفت برنت با 22 سنت افزایش 72.5 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 5 سنت کاهش 65.86 دلار در هر بشکه معامله شد. هفته گذشته نفت برنت برای سومین هفته متوالی کاهش یافت، درحالی‌که نفت خام امریکا برای هفتمین هفته متوالی به علت نگرانی در مورد کاهش رشد جهانی اقتصاد افت کرد.

سکه اندکی گران شد

روز دوشنبه، بهای سکه تمام طرح قدیم با رشد ۱۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به رقم ۳ میلیون و ۴۱۱ هزار تومان رسید. این در حالی است که بیش از دو هفته قبل، شاهد نرخ گذاری این سکه در محدوده ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار تومان بودیم. همچنین بر اساس این گزارش، سکه تمام طرح جدید در سومین روز هفته، ۳ میلیون و ۸۰۱ هزار تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به روز یکشنبه، ۲۳ هزار تومان گران‌تر شده است. این سکه نیز بیش از دو هفته قبل، در محدوده ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شده بود. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی نیز هر کدام با ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت، به ترتیب به رقم‌های یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و ۹۱۰ هزار تومان رسیده اند. هر سکه یک گرمی نیز در بازار، بدون تغییر قیمت در سطح ۴۹۰ هزار تومان ارزشگذاری شده است.

بازار اوراق مسکن؛ فشار تقاضا بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 65/ 0 درصدی همراه شدند. از ابتدای مرداد با کاهش تقاضا شاهد حبسبازه‌ای «تسه»ها بین ۶۴ تا ۶۶ هزار تومان بودیم. گزارش‌های اولیه معاملات مسکن تهران، افت ۱۳ درصدی تعداد معاملات مسکن در مرداد نسبت به تیر، پس از افت ماهانه ۲۲ درصدی در خرداد و افت ۹ درصدی در تیر، با وجود قرار داشتن در فصل اوج تقاضای مسکن نگرانی‌ها از بازگشت رکود به بازار مسکن را تقویت کرده است. همچنان جهش قیمت مسکن که از ماه‌های پایانی پاییز سال ۹۶ شدت گرفت، فشار را بر تقاضای مسکن حفظ کرده است. گزارش «دنیای اقتصاد» با رسیدن نسبت ارزش وام صندوق یکم مسکن به میانگین قیمت واحد مسکونی ۵۰ متری تهران، به ۲۳ درصد از حدود ۴۰ درصد در سال ۹۵، رسیدن قدرت خرید متقاضیان به کف ۴ ساله را نشان داد.

نگاه تسلا به جیب عربستان

ایلان ماسک، مدیر تسلا می‌گوید پول لازم برای خارج کردن این کارخانه از بورس را از طریق صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی تامین خواهد کرد. بنیان‌گذار این شرکت خودروسازی الکتریکی دو هفته پیش در یک توییت اعلام کرد پول لازم برای خرید همه سهام به قیمتی بالاتر از قیمت روز بازار و خصوصی کردن تسلا را فراهم کرده است. این خبر بازار را به‌شدت متلاطم کرد و برای ساعاتی قیمت سهام تسلا به شدت افزایش یافت. به نقل از دنیای اقتصاد، برخی سرمایه‌گذاران که در این نوسان ضرر کرده بودند ماسک را به فریب بازار متهم و از او به دادگاه شکایت کردند. 

از «افزایش قیمت خُرده‌فروشی ۹ گروه مواد خوراکی» تا «سایه سنگین بحران لیره ترکیه بر اقتصاد برلین»

ماسک هفته گذشته در نوشته‌ای در وبلاگ خود توضیح داد که چند بار با نمایندگان صندوق سرمایه‌گذاری عربستان درباره خصوصی کردن تسلا گفت‌وگو کرده است.این صندوق پنج درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد. با این حال روزنامه نیویورک تایمز از قول دو منبع که در جریان این گفت‌وگو‌ها بودند گزارش کرده صندوق سرمایه‌گذاری عربستان هنوز آماده پرداخت پول نیست.

چین به دنبال تقویت یوان است

چین در نظر دارد در زمان مذاکرات تجاری خود با آمریکا، یوان که یکی از ضعیف ترین عملکردهای ارزی را داشته است تقویت کند. به نقل از بلومبرگ، ژو هائو- کارشناس اقتصادی ارشد بانک " کومرتس بانک" سنگاپور گفت: به نظر می‌رسد منفعت چین و آمریکا در حال حاضر در تقویت ارزش یوان باشد. آمریکا به دلیل کاهش رقابت پذیری کالاهای چینی و چین به این دلیل که فکر می‌کند ارزش یوان اکنون به سطحی رسیده است که باید باثبات باشد به تقویت یوان علاقه مندند. وی افزود: هر چه دلار به سطح ۷ یوان نزدیک‌تر شود اقدامات بیشتری از جانب دولت چین را برای حفاظت و تثبیت ارزش یوان شاهد خواهیم بود. دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- تاکنون بارها و بارها چین را متهم به دستکاری عمدی و تضعیف ارزش یوان کرده است. از مارس امسال تاکنون یوان ۸ درصد ارزش خود در برابر یوان را از دست داده است. ناتان چو- کارشناس اقتصادی بانک " دی بی اس" گفت: چین نمی‌خواهد پیش از مذاکرات مهم خود با آمریکا، ارزش یوان بیش از پیش تضعیف شود. بانک مرکزی چین در روزهای اخیر اقدامات گسترده‌ای برای حفاظت از یوان انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تعیین نرخ مبادلاتی روزانه و استفاده از یوان در قراردادهای آتی بورس هنگ کنگ اشاره کرد.

توتال به صورت رسمی ایران را ترک کرد

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره آخرین وضعیت قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: توتال به صورت رسمی قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرده  و بیش از دو ماه است که اعلام کرده از قرارداد خارج می شود. وزیر نفت درباره جایگزین شرکت فرانسوی توتال در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر فرآیند جایگزینی شرکت دیگری در حال انجام است.

ادامه روند افت قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته

میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته به ۷۰ دلار و ۳۶ سنت رسید. قیمت این شاخص در هفته پیش از آن، ۷۱ دلار و ۸۸ سنت بود. قیمت سبد نفتی اوپک در روز جمعه (۲۲ مرداد ماه) ۷۰ دلار و ۲۷ سنت بود. سبد نفت خام اوپک شامل ۱۵ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، جنو جمهوری کنگو (کنگو برازاویل)، اورینته اکوادور،  زافیرو گینه استوایی، سبک رابی گابون، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلاست. /پایگاه اینترنتی دبیرخانه اوپک

سایه سنگین بحران لیره ترکیه بر اقتصاد برلین

وزارت اقتصاد آلمان روز دوشنبه گفت، سقوط لیره ترکیه برای اقتصاد آلمان از مناقشات تجاری با آمریکا و بدون قرارداد ترک کردن اتحادیه اروپا توسط انگلیس، خطرناک‌تر است. لیره ترکیه امسال با بدتر شدن روابط دیپلماتیک ترکیه و آمریکا و هشدار سرمایه‌گذاران در مورد کنترل بیشتر اردوغان بر بخش مالی این کشور، حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. آلمان دومین سرمایه‌گذار بزرگ خارجی در ترکیه، که بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا است، می‌باشد. وزارت مالی آلمان در گزارش ماهیانه خود نوشت: با توجه به وضعیت نامشخص نحوه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و همچنین سیاست‌گذاری‌های تجاری آینده آمریکا، ریسک‌هایی اقتصاد را تهدید می‌کنند. بحث‌های موجود در مورد تعرفه‌ها و تهدید جنگ تجاری، فعالیت‌های اقتصادی را خفه کرده است. این گزارش اضافه می‌کند: تحولات اخیر ترکیه، ریسک اقتصادی خارجی جدیدی به وجود آورده است. به نقل از مهر، وزارت مالی آلمان در این گزارش می‌گوید: به رغم این ریسک‌ها، اقتصاد آلمان با هزینه‌کردهای دولتی، مصرف بخش خصوصی، نرخ‌های پایین بهره، بازار اشتغال قدرتمند و افزایش دستمزدهای واقعی، قوی باقی ماند. در ادامه هم آمده بود علی‌رغم تهدید به جنگ تجاری، در حالی که کل اقتصاد در وضعیت خوبی باقی مانده است، انتظار می‌رود شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند. /رویترز

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
شما که حرفتان خریدار دارد مرزها را ببندید کالاهای اساسی توسط کشورهای همسایه مثل مور وملخ می برند ودست خودمان به ان نخواهد رسید بجنبید .
این گرانی ها بدترین گرانی در تاریخ کشور بوده و ثابت شده که سوء مدیریت علت آنست.
تحریم هم بی تاثیر نبوده اما تاثیر تحریمها خیلی کمتر از سوء مدیریت بوده.
یادمه یه روزی به این قرارداد توتال میگفتن "میوه برجام"
میانگین افزایش قیمت مواد خوراکی نسبت به سال قبل حدود 28-29% میشه تازه این فقط افزایش اقلام خوراکیه و اقلام غیر خوراکی را هم در نظر بگیریم خیلی خیلی بیشتر میشه ، حالا افزایش حقوق و دستمزدها چند درصد بوده؟؟؟؟!!!!!!! این عدالته واقعا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار