بازدید 10267

خسارت چند صد میلیاردی گرمای سوزان جنوب، روی دست تولیدکنندگان خرما

افزایش بی سابقه دمای هوا در مناطق جنوبی کشور به ویژه بخش‌های شرقی استان کرمان، علاوه بر محدودیت‌های شدیدی که در کیفیت زندگی میلیون‌ها شهروند ایرانی ایجاد کرده، همچنین خسارت بسیار سنگینی به اقتصاد کشاورزان وارد کرده است؛ خسارات‌ جبران ناپذیری که در خط مقدم آن، خرماکارانی قرار دارند که پیش چشمان خود، شاهد خشکیدن میلیارد‌ها تومان سرمایه شان هستند.
کد خبر: ۸۲۶۹۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ 21 August 2018
خسارت چند صد میلیاردی گرمای سوزان جنوب روی دست تولیدکنندگان خرماافزایش بی سابقه دمای هوا در مناطق جنوبی کشور به ویژه بخش‌های شرقی استان کرمان، علاوه بر محدودیت‌های شدیدی که در کیفیت زندگی میلیون‌ها شهروند ایرانی ایجاد کرده، همچنین خسارت بسیار سنگینی به اقتصاد کشاورزان وارد کرده است؛ خسارات‌ جبران ناپذیری که در خط مقدم آن، خرماکارانی قرار دارند که پیش چشمان خود، شاهد خشکیدن میلیارد‌ها تومان سرمایه خود هستند.

به گزارش «تابناک»؛ زندگی صد‌ها هزار خانواده در جنوب کشور، به ویژه در استان هایی چون خوزرستان، کرمان و هرمزگان به نخل‌های خرمایی وابسته است که سال‌های سال بدون مشکل قابل ذکر به بار می‌نشستند و به واسطه این نخل‌ها، سالانه میلیارد‌ها تومان عاید کشاورزان می‌شد؛ کشاورزانی که در سال جاری و به دلیل افزایش بی سابقه دما، خسارات‌ سنگینی دیدند و بعید نیست در سال‌های آینده نیز با چنین مشکلی رو به رو شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در سال جاری در بخش‌های جنوبی کشور و مناطقی که کشت خرما از جمله مسیر‌های اصلی ارتزاق شهروندان است، دمای هوا به صورت میانگین تا ۵ درجه افزایش یافت و این معضل نگران کننده حجم قابل توجهی از محصولات خرمای کشاورزان را نابود کرد.

این مسأله تنها در استان کرمان ـ که همه ساله چیزی حدود ۱۶۰ هزار تن تولید خرما داشت و این محصول پس از پسته دومین محصول استراتژیک استان در بخش کشاورزی قلمداد می‌شود ـ با کاهش چشمگیری تا ۱۳۰ هزار تن رو به رو شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در سال جاری بسیاری از نخل‌های خرما در استان کرمان به دلیل گرمای شدید هوا، یک ماه مانده به برداشت خشک شده و قابل استفاده نیستند.

ارزش مالی این میزان خرما بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که همه ساله زمینه تأمین درآمد و معیشت بیش از ۲۰۰ هزار خانواده کشاورز در جنوب استان کرمان و شهرستان‌هایی نظیر جیرفت، ریگان، بم، قلعه گنج، کهنوج، رودبارجنوب و... را فراهم می‌کرد.

در این میان شاید بتوان گفت، بیشترین صدمه به اقتصاد مردم بومی در شهرستان ریگان وارد شده است، مردم ریگان که این روز‌ها درگیر توفان شن و ریزگرد‌ها هستند، با خشک شدن محصولشان حالا با مشکل جدی دیگری دست به گریبان شده اند و به نظر می‌رسد حمایت‌های دولتی می‌تواند بخشی از این مشکلات را کاهش دهد.

در همین باره، امین باقری فرماندار ریگان به رسانه‌ها گفت: متأسفانه خسارت پدیده خشکیدگی خوشه خرما به مردم و کشاورزان ریگانی میلیارد‌ها تومان برآورد می‌شود و بخش چشمگیری از محصول از بین رفته است؛ با وجود این، هنوز قسمتی از محصول تولید شده سال گذشته در سردخانه‌ها وجود دارد و کشاورزان امید دارند با فروش این محصول، بخشی از مشکلات را کم کنند.

امین باقری افزود: هنوز برآورد دقیقی از خسارات وجود ندارد و کارشناسان در حال بررسی هستند؛ اما در برخی از باغ‌ها شاهد خسارت بالای ۹۰ درصد هستیم و در برخی مناطق خسارت کمتر بوده است.

وی بیان کرد: هر سال دقیقا چند روز مانده به برداشت محصول با افزایش ناگهانی دمای هوا بخش قابل توجهی از محصول دچار ریزش می‌شود، و به دلیل تک بعدی بودن اقتصاد مردم در این شهرستان، کشاورزانی که خرج زندگی سالانه خود را از برداشت خرما تأمین می‌کنند، با مشکل مواجه می‌شوند.

در مورد خسارت‌های برآمده از بحران گرمای شدید هوا، محمد قربانی یکی از تولید کنندگان خرما در شهرستان بم به رسانه‌ها گفت: بم مهمترین تولید کننده خرمای مضافتی در کشور محسوب می‌شود. در این شهرستان در سال جاری میزان خسارات ناشی از خشکیدگی خوشه خرما، بیشتر از سال‌های قبل شده است.

این تولید کننده خرما بر این باور است، در برخی از نخلستان‌های بم، شاهد خسارت صد درصدی هستیم و عملاً محصولی برای برداشت نمانده است. همچنین کیفیت خرمای باقی مانده نیز کاهش یافته است که در کنار افزایش دمای هوا خشکسالی بر مشکلات افزوده و شاهد کاهش آبدهی قنات‌ها و کاهش رطوبت در منطقه هستیم.

خسارت چند صد میلیاردی گرمای سوزان جنوب روی دست تولیدکنندگان خرما

شرایطی که به آن اشاره شد، اکنون بسیاری از کشاورزان را از کسب درآمد از طریق نخل‌های خرما ناامید کرده است. این افراد بنا دارند، در سال‌های آینده کشت‌های جایگزین مثل صیفی جات را در نخلستان‌های خود اجرایی کنند.

نظر به کمبود منابع آب در کشور و شرایط به مراتب وخیم‌تر استان‌هایی مثل هرمزگان و کرمان، در این حوزه به نظر می‌رسد ناامیدی کشاورزان از نخل‌های خرما و رجوع آن‌ها به کشت‌های جایگزین به تشدید بحران‌های این منطقه اضافه خواهد کرد.

این رویه البته منجر به خسارات سنگین اجتماعی نیز خواهد شد و چه بسا به واسطه همین مشکل در ماه و سال‌های آینده شاهد افزایش مهاجرت‌ها از مناطق جنوبی کشور به دیگر نقاط کشور باشیم؛ شرایطی نگران کننده که هم اکنون نیز وجود دارد و خسارات‌ جبران ناپذیر آن گریبان بسیاری از شهر‌های بزرگ کشور را گرفته است.

به هر حال شرایط مورد اشاره را باید تهدید جدی در حوزه اجتماعی و اقتصاد کشاورزی بخش گسترده‌ای از مناطق جنوبی کشور دانست که نیازمند ورود جدی متولیان به آن است تا به گونه‌ای مدیریت و راهبری شود که کمترین خسارات را متوجه کشاورزان و اقتصاد کشور کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
وقتی قیمت خرما را وحشتناک بالا می برید مردم نمیتونن بخرن اینم میشه عاقبتش!
پاسخ ها
ahmad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
ما تولید کنندگان خرما قیمت همین الان قیمت که از ما می خرند
شاهانی.1200 مضافتی. 1300 سایر ارقام 1000 در امد یک هکتار خرما 12 میلیون بیشتر که اگر لیمو بکاریم میشه سیصد میلیون اقای حمیدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
احمد عزیز وقتی شما خرمای کهنه و نو رو قاطی می کنی میشه همین.
انصاف خیلی وقته مرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
بیچاره تولیدکننده ها و باغدارها مگه چقدر میفروشن؟ هرچی هست دلالها میکشن رو قیمت
چندتاشون زکات میدن؟ بالای همه دست ها دست خداست حالا با علم روز دنیا هم میخوای کار کن وقتی سهم زکات رو ندی خدا میزاره تو کاسه ت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
میگن چون کل نیا زکات ندادن پدیده خشکسالی داره همه گیری میشه!!!!!!!!! وای بر ذهن ..و
دانشجو دکترا
| United States of America |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
از اون حرف ها. پول رو بدن گردن کلفت ها بخورن که هوا خنک بشه؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
الان مردم ژاپن و اروپا زکات می دهند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
آقای ناشناس وای بر ذهن نداره
نص صریح قرآن هستش
یک مقدار اطلاعات قرآنی رو بالا ببر
قانون خدا سرجاشه شما می خوای قبول کن می خوای انکار کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
زکات که بله؛ ولی این بندگان خدا از همه شما پشت میزنشینها حلالخورترن. چوب بدکاری برخی رو میخورن.
بعدشم، تاجر و طلافروش که نه مالیات میده نه زکات چی؟ زورت به کشاورز میرسه
هر مشکلی چاره ای داره بجز مشکلی بنام مدیران ناکارامد
اینا همه کار خداست . 90 درصد خرمای ایران داره صادر میشه پاکستان . درجه دو و سه که مونده داخل قیمتش شده کیلویی خداد تومن دیگه به دهن مردم خودمون نمیرسه . اول تولیدکننده خرما و پسته و زعفران و چه و چه جهان باشی ولی ذره ای بدهن مردم نرسه چون در اثر صادرات لجام گسیخته سر بفلک زده قیمتشون .
باید از تجربه و راهکارهای علمی و کارشناسی دیگر کشورها که در این زمینه از ما جلوتر هستند کمک بگیریم ولو اینکه دشمن باشد.
خدا هم با اینجا قهر کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
خدا گفته تا خودتون به خودتون رحم نکنید، رحم من به حالتون فایده نداره. بدی خودمون رو به پای خدا نذارید
ارزون بدن ما اون خشکیده ها رو هم میخریم ....یه قرارداد با سازمان میادین شهرداری ببندین همشو ملت تو تره بار میخرن...
زیاد جای نگرانی نیست این همون خرما پزانه
خدایا‌عجب‌بهشتی‌داریم‌ما
اگر این قهر طبیعت نیست پس چه هست؟
شوری اب را یادت رفت بگی.خشک کردن رودخانه را یادت رفت بگی.لب دریا از تشنگی مردن را یادت رفت بگی
جمله ای زیبا از امام علی که امیدوارم این بار سانسور نکنید که امام فرمودند اگر ملتی دچار فساد وتباهی گردید ریشه آن را باید در مدیران جستجو کرد حداقل 50 سال قبل اعلام شد که جنگهای آینده جنگ آب خواهد بود وامروز همین روزی که اعلام کردند ودر این سالها اگر در صنایع نفت وگاز سرمایه گذاری میشد مانند قظر وعربستان وکشاورزی را در مناطق کم آب وخشک تعطیل می کردند امروز شاهد این همه مشکلات آبی کشور نبودیم
عامل اصلی گرما نیست هامل اصلی خسارت سد گتوند است که نگون بختی برای خوزستان به ارمغان اورده
چون صنایع فراوری ندارند .متاسفانه در کشور ما وقتی مشکلی هست جند صباحی راجع به اون شعار میدهند و و تا مورد بعدی به فرانوشی سپرده میشود ولی در کشورهای حسابی و صاحب دار همان وقت دست بکار مشوند اینه که مشکلات انباشته نمیشوند .در این مورد تولید شیره خرما و پودر خرما و تولید ییسکویتهای خرمایی .تولید حلوا و رنگینک و .....جواب مشکل هست .
مثل سایر محصولات کشاورزی خرما هم با قیمت ناچیزی از کشاورزان خریداری میشه و هزینه های زیادی برای کشاورزان در بر داره واز آن طرف دلالان سود اصلی رو بدون هیچ زحمتی به دست می آورند و کشاورز می ماند و قرض هایش بدهکاری به بانک ها.........
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس