بازدید 8826
۱

رشد 300 درصدی صادرات دام زنده عاملی مهم در گرانی گوشت قرمز

در بهار سال جاری قیمت بسیاری از کالاها رشد چشمگیری داشت. بخشی از این افزایش قیمت به افزایش نرخ دلار و بخش دیگر به صادرات بی رویه و کاهش عرضه داخلی کالاها باز می گشت. آمارها نشان می دهند که قیمت گوشت قرمز در فصل بهار به مانند سایر کالاها رشد داشته است. یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش قیمت گوشت قرمز، صادرات بی رویه دام به کشورهای همسایه بوده است.
کد خبر: ۸۲۶۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ 20 August 2018

رشد 300 درصدی صادرات دام زنده عاملی مهم در گرانی گوشت قرمزدر بهار سال جاری قیمت بسیاری از کالاها رشد چشمگیری داشت. بخشی از این افزایش قیمت به افزایش نرخ دلار و بخش دیگر به صادرات بی رویه و کاهش عرضه داخلی کالاها باز می گشت. آمارها نشان می دهند که قیمت گوشت قرمز در فصل بهار به مانند سایر کالاها رشد داشته است. یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش قیمت گوشت قرمز، صادرات بی رویه دام به کشورهای همسایه بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در ماه های اخیر قیمت بسیاری از کالاها رشد چشمگیری را داشته است و تلاش های دولت جهت کنترل این افزایش قیمت ها تاکنون آن گونه که باید نتیجه نداده است. دو عامل اصلی در این گرانی های اخیر دخیل بوده اند: اول افزایش نرخ ارزهای خارجی به خصوص نرخ دلار و تضعیف پول ملی و دوم صادرات بی رویه کالاها و کاهش عرضه داخلی و در نتیجه افزایش قیمت آن ها.

قیمت گوشت قرمز هم از این قاعده افزایش، مستثنی نبوده است و آمارها نشان می دهند که قیمت گوشت قرمز نیز در فصل بهار رشد چشمگیری را تجربه نموده و قیمت در محدوده ای قرار گرفته است که گوشت قرمز را از سبد مصرفی بسیاری از خانوارهای جامعه خارج کرده است.

گزارش های بانک مرکزی نشان می دهند که در حالی که قیمت گوشت گوسفند بااستخوان در هفته منتهی به 24 فروردین 1397 از قرار هر کیلویی 48 هزار و 904 تومان بوده است، این قیمت در هفته منتهی به 1 تیر 1397 با رشدی 12 درصدی به 54 هزار و 783 تومان رسیده است. همچنین قیمت هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی استخوان در بازه مذکور از 42 هزار و 369 تومان به 45 هزار و 524 تومان رسیده است. نمودار روند قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی بااستخوان و گوشت گاو و گوساله بی استخوان در فصل بهار در زیر نمایش داده شده است.

رشد 300 درصدی صادرات دام زنده عاملی مهم در گرانی گوشت قرمز

آمار صادرات دام زنده نشان می دهد که بخش عمده ای از این افزایش قیمت گوشت قرمز به صادرات بی رویه دام زنده و گوشت باز می گردد. مطابق با گزارش سازمان توسعه و تجارت، در سه ماهه اول سال 97 حدود 8 هزار تن به ارزش 30 میلیون دلار صادر شده است که این اعداد در مقایسه با سه ماهه اول سال 1396 به ترتیب 344 درصد و 300 درصد رشد داشته اند. مهمترین کشورهای هدف صادراتی در سه ماهه نخست سال جاری، عراق، عمان، افغانستان و ترکمنستان بوده اند که به ترتیب ارزش صادرات دام زنده به این کشورها، 14، 7، 2 و 1 میلیون دلار بوده است. نکته مهم دیگر در زمینه صادرات دام زنده در سه ماهه نخست سال جاری این است که ارزش صادرات دام زنده به کشورهای عراق و عمان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 977 درصد و 133 درصد رشد داشته است. همچنین میزان صادرات گوشت در سه ماهه نخست سال جاری 10 هزار تن به ارزش 12 میلیون دلار اعلام شده است که این اعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد 43 درصدی و 20 درصدی داشته اند. در سه ماهه نخست سال جاری حدود 6.3 میلیون دلار از گوشت صادراتی به مقصد هنگ کنگ صادر شده است و ارزش صادرات گوشت به این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 43 درصد رشد داشته است.

رشد 300 درصدی صادرات دام زنده عاملی مهم در گرانی گوشت قرمز

البته باید به این نکته اشاره کرد که محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رئیس ستاد کارگروه تنظیم بازار برای سامان بخشیدن به قیمت گوشت قرمز و همچنین صادرات بی رویه دام زنده در مورخه 6 خرداد 1397 طی نامه ای به وزیران جهاد کشاورزی و امور اقتصاد و دارایی ممنوعیت صادرات هر گونه دام زنده و گوشت گرم را اعلام کرد. گمرک نیز در مورخه 7 خرداد 1397 طی بخشنامه ای به گمرکات اجرایی سراسر کشور ممنوعیت صادرات دام زنده و گوشت گرم را ابلاغ نمود. شاید همین ممنوعیت صادرات دام زنده و گوشت، اندکی توانست ترمز افزایش قیمت گوشت قرمز را بکشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سلام سی کن
گوشت قرمز وادرات به کشور کن.
سی کن..
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان