بازدید 30301

ورود مجلس به واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به برادران «ن»؛ ماجرای این واگذاری پرابهام چیست؟

در ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ نمایندگان مجلس در جلسه‌ای علنی به تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی رأی مثبت دادند. در اواخر سال ۸۸ بود که ۴۰ درصد از سهام پتروشیمی باختر طی سه مرحله به شرکت کاوش صنعت سپید که متعلق به برادران ن بود واگذار شد؛ واگذاری که ابهامات فراوانی داشت.
کد خبر: ۸۲۶۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴ 20 August 2018

ورود مجلس به واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به برادران در ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ نمایندگان مجلس در جلسه‌ای علنی به تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی رأی مثبت دادند. در اواخر سال ۸۸ بود که ۴۰ درصد از سهام پتروشیمی باختر طی سه مرحله به شرکت کاوش صنعت سپید که متعلق به برادران ن بود واگذار شد؛ واگذاری که ابهامات فراوانی داشت.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ شرکت پتروشیمی باختر یک شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) در زمینه ساخت و راه اندازی واحدهای پتروشیمی و به طور خاص واحدهایی با محصولات در زمینه پلی اتیلن است. این شرکت در 17 بهمن 1383 و با تصویب دولت وقت ایران مبنی بر انتقال گاز اتیلن بوسیله خط لوله ای به طول 2200 کیلومتر از مبدأ عسلویه تا مهاباد تشکیل و شروع به فعالیت کرد. شرکت های زیرمجموعه پتروشیمی باختر، 12 شرکت به نام های شرکت پتروشیمی کاویان، شرکت پلیمر کرمانشاه، شرکت پتروشیمی لرستان، شرکت پتروشیمی مهاباد، شرکت پتروشیمی کردستان، شرکت بازرگان کالای باختر، شرکت مدیریت و توسعه صنعت باختر، شرکت پتروشیمی اندیمشک، شرکت پتروشیمی میاندوآب، شرکت بهره برداری خطوط انتقال اتیل غرب، شرکت پارس فنل، شرکت دی پلیمر آرین می باشند.

در 12 بهمن ماه 1396 و با پیگیری های سید مهدی فرشادان نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس، طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به مجلس کشیده شد.

در جلسه علنی مورخه 28 مرداد 1397 مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با 150 رأی موافق، 25 رأی مخالف و هشت رأی ممتنع تصویب کردند که از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی تحقیق و تفحص انجام شود.

اما ماجرای این واگذاری پرابهام چیست؟

روایت پرابهام پتروشیمی باختر از آذر ماه سال 1388 و با تصمیم عجیب مجمع عمومی این شرکت کلید خورد. مجمع عمومی شرکت پتروشیمی باختر در اواخر پاییز سال 1388 تصمیم گرفت تا 25 درصد از سهام این شرکت را از طریق مزایده و نه از طریق بورس واگذار کند. این بلوک 25 درصدی در واقع سهام آن دسته از سهامداران دولتی بود که به زعم مجمع این شرکت از وظایف خود در تأمین سرمایه مورد نیاز شرکت سرباز زده بودند و به استناد مفادی از قانون تجارت، مجمع حق چوب حراج زدن بر سهام آن ها را داشت. سهام 25 درصدی این شرکت یکجا به مالکیت خریدار جدید درآمد. مدت کوتاهی از این واگذاری نگذشته بود که در اقدامی عجیب دو سهامدار دیگر شرکت پتروشیمی باختر نیز اعلام کردند که می خواهند سهام خود در این شرکت را واگذار کنند. این دو سهامدار که روی هم رفته 15 درصد از سهام شرکت را در اختیار داشتند، این سهام را در دو مرحله جداگانه و مستقل به همان خریدار اول واگذار کردند و به این ترتیب، در اواخر سال 1388، 40 درصد از سهام پتروشیمی باختر به بخش خصوصی و یک شرکت واگذار شد. نام این شرکت، کاوش صنعت سپید بود. قیمت و نحوه پرداختی بابت این 40 درصد سهام نیز در نوع خود جالب بود و بر ابهامات این واگذاری می افزود: 100 میلیارد تومان، آن هم به صورت اقساطی.

در ادامه روند پرابهام واگذاری پتروشیمی باختر، مسئولین این شرکت تصمیم گرفتند تا در سال 1390، سرمایه این شرکت را 11 درصد و از طریق انتشار سهام جدید افزایش دهند. تمام این 11 درصد سهم را نیز شرکت کاوش صنعت سپید خریداری کرد و با این خرید، سهام این شرکت به 51 درصد و به مرحله سهام مدیریتی رسید! این اقدام با شکایت سازمان خصوصی سازی مواجه شد اما در نهایت این شکایت راه به جایی نبرد.

اما پرسش دیگری که به ذهن می رسد، این که شرکت کاوش صنعت سپید متعلق به کیست؟ در جلسه علنی مجلس در 28 مرداد 1397 جلال محمودزاده نماینده مهاباد گفت که این واگذاری خاص به برادران «ن» انجام شده است.

اگر سری به سایت آگهی شرکت ها به آدرس http://www.rrk.ir بزنید و نام شرکت کاوش صنعت سپید را جستجو نمایید، به آگهی زیر خواهید رسید که در آن نام برادران نجفی به عنوان هیأت مدیره این شرکت آمده است.

ورود مجلس به واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به برادران

حال باید منتظر تحقیق و تفحص مجلس از این واگذاری پرابهام ماند و دید که مجلس به چه نتایجی دست خواهد یافت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱۰
کلا این حروف الفبای فارسی رانت خوار و اختلاسگر هستند
ماجرای پر ابهامی نیست . شما یک موضوع شفاف نشون بدید !
غارت و اختلاس اخبار عادی کشوره
"ن"؟
واقعا؟ خسته نباشی.
هر کسی میتونه داره به این مملکت خیانت میکنه !!!!!!!!!! بیچاره و بدبخت مردم این مملکت که سرنوشت مملکتشون به دست مدیران و مسولانی همچون م.ن.ا.ه.ل.غ . ه . خ.و........افتاده
ورود مجلس به واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به برادران "ن"؛ ماجرای این واگذاری پرابهام چیست؟
به سرنوشت سایر تحقیق و تفحصها دچار میشود خانه از پایبست ویران است
تحویل بگیرید
اینم سندی بر بی کفایتی آقایان
آخه تا کی باید منتظر چنین رانتهایی باشیم خدایا؟!!
اینهم یکی از هزاران شرکت و کارخانه و هتل و موسسه و ملک و زمین و آبادی کشور که بدون حساب و کتاب به اقایانی داده شد که در کوران غیر پاسخگویی دولتها و فشار های بی امان به رسانه های کم اثر و احزاب ناکار امد غارت شدند و بزرگترین خیانت و خسارتشان از بین رفتن اعتماد مردم به اعتقاداتی است که فقط در صدا و سیما شب و روز با کمترین کیفیت و بالاترین کمیت ۴۰ سال در بوق بود و خودشان برعکس ان شعارها یا ناکارامد و ناتوان بودند و یا دزد و مختلس و رانتخوار و فرصت طلب .
واقعا چطور اینها انتظار دارند تا مردم باز هم به انها اعتماد کنند و احترامشان را حفظ کنند ؟
آخه مجلس به کدوم مسأله ورود کرده که شق القمری کرده باشه کدوم تحقیق وتفحصی به نتیجه رسیده تا به حال ؟
برادران ن، آقای میم واو ، ،قای دال ذال و .... بابا جمع کنید این مسخره بازی هارو. هرچند توی متن اسامی اومده ولی از این به بعد اسامی رو شفاف بیان کنید حتی در تیتر خبر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر