بازدید 8253

آزاد سازی بخش عظیمی از سواحل خزر تا سال آینده

کد خبر: ۸۲۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 20 August 2018

تلاش برای محقق شدن وعده های داده شده از سوی دولت برای توسعه مازندران باعث شده تا محمد اسلامی استاندار مازندران و تیم همکارانش در این شرایط نامناسب اقتصادی از تمامی اهرم های موجود در استان بهره بگیرند. آنان جهت عبور از دست اندازهای پیش رو سخت در تکاپو هستند تا موانع را رفع کنند. استاندار جدید در بدو ورود به مازندران قول هایی برای رفع معضل حل نشده پسماند، بهبود وضعیت اقتصادی و رساندن صادرات استان به دروازه های درآمد ارزی 3 میلیارد دلاری، سامان بخشی به موضوع آزاد سازی سواحل 450 کیلومتری این استان وبهبود اوضاع کار و رفاه مردم دیارعلویان را داده بود و اکنون در حالی که حدود 300 روز از حضورش در مازندران می گذرد توانسته برخی از این وعده ها را جامه عمل بپوشاند. هر چند که هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل راه زیادی باقی است، اما تلاش های صورت گرفته حکایت از آن دارد که روزهای درخشانی در انتظار مازندران است.

به گزارش روزنامه ایران، محمد اسلامی 62 ساله و اصفهانی که به عنوان بیست و دومین استاندار مازندران بعد از انقلاب است، به منظور گفت‌و‌گوی تلفنی با مردم استان از طریق دفتر روزنامه «ایران» در تهران به دفتر این روزنامه آمده بود. او بعد از اینکه به مدت 2ساعت پاسخگوی سؤالات مردم بود در گفت‌و‌گویی صریح و بی پرده ، به پرسش های خبرنگاران ما پاسخ داد. ماحصل این گفت‌و گو را در ذیل می خوانید:

تخلفات مالی در شهرداری ها باعث بروز بی اعتمادی در میان مردم نسبت به این نهاد شده است، مورد اخیر 290 میلیارد تومان تخلف مالی در شهرداری ساری بود. دادستان مازندران هم اعلام کرده که 48 شهرداری در این مرکز پرونده در حال رسیدگی دارند. آیا نظارتی از سوی استانداری بر عملکرد شوراها و شهرداری ها انجام می گیرد؟

مدتی قبل بازرسی از سوی اداره کل بازرسی مازندران صورت گرفته و اتهاماتی به سازمان عمران شهرداری ساری وارد شده است. موضوع از سوی بازرسی به دادسرا ارجاع شده ودر حال رسیدگی است. قضات با جدیت در این باره مشغول بررسی ابعاد تخلف صورت گرفته هستند و تا به امروز هیچ نفوذ و فشاری به دادسرا نبوده است. منتظر هستیم تا روند رسیدگی های قضایی به این پرونده انجام شود. در باره سایر شهرداری ها هم نظارت ها وجود دارد و اتفاقات این نهادها با جدیت رصد می شود. نمونه همین رصدها هم پرونده هایی است که در دادسرای مرکز استان مطرح است.

ایجاد منطقه آزاد تجاری در مازندران بارها تا آستانه تحقق جلو رفته و در آخرین دقایق اختلاف میان نمایندگان باعث ناکامی استان شده است. اصلاً ایجاد منطقه آزاد جزو برنامه های شما در دوره مدیریت بر استان هست؟

در مازندران عده ای علاقه دارند تا قانون را نادیده گرفته و خارج از حیطه کاری و مسئولیتی خود عمل کنند. این افراد باید به خاطر این نوع اقدامات در برابر مردم پاسخگو باشند. بندر امیرآباد از گذشته توسط دولت و متولیان استان برای ایجاد منطقه آزاد تجاری پیشنهاد شده، ولی به خاطر مخالفت های صورت گرفته، اجرایی شدن این مهم به تعویق افتاده است. باید تأکید کنم که با این نوع مخالفت ها و چند دستگی ها موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان به نتیجه نمی رسد. اگر قرار است تمام مناطق مدعی ایجاد مناطق آزاد تجاری باشند که باید سراسر ایران را منطقه آزاد تجاری اعلام کنند. ضرورت های انتخاب بهترین منطقه در جریان کارهای کارشناسی و بحث های طولانی اتفاق افتاده است. لازم است تا دراین‌باره تعامل داشته باشیم و استان را در نظر بگیریم و از نگاه های شهرستانی پرهیز کنیم.

ساماندهی سواحل مازندران و ایجاد راه‌های دسترسی به سواحل آرزوی دیرینه مردم استان و مسافرانی است که از راه های دور و نزدیک این منطقه را برای گذراندن تعطیلات خود بر می گزینند. در این باره چه برنامه ای دارید؟

قانون آزاد سازی سواحل به قدر کفایت این قدرت را دارد تا مانع دست اندازی کسی به سواحل شود و سواحل متعلق به هم مردم است . برخورد بهنگام با هر نوع ساخت و ساز غیرمجاز از سوی دستگاه‌های متولی در سواحل ضروری است واحدی حق ندارد در هیچ کسوتی ساخت و ساز غیرمجاز انجام دهد و این یک اصل خدشه ناپذیر است. در مازندران به هیچ وجه با هیچ تعلل و کوتاهی در این زمینه مماشات نمی کنیم و به اصل تساهل در این موارد هم اعتنا و اعتقادی نداریم و معتقدیم با ساخت و ساز غیرمجاز باید برخورد شود. با هماهنگی و یکپارچگی، با هدایت و نظارت فرمانداران شهرهای ساحلی نسبت به کنترل ساخت و سازها و حفظ حریم ساحل دریا پس از آن آزاد‌سازی سواحل اهتمام ویژه صورت خواهد گرفت. ساحل متعلق به همه مردم است و دسترسی به آن باید ممکن باشد و مراقبت و نظارت بر آن نیز صورت گیرد تا تصرف مجدد در آن اتفاق نیفتد. همه باید در حفاظت از سواحل در کنار هم و در تعامل با هم حرکت کنند و نظارت و پایش مستمر باید از سوی متولیان امر تحت نظارت فرمانداران از سواحل صورت گیرد. برای کسانی که قصد دارند طرح های تفریحی و گردشگری در سواحل اجرا نمایند باید براساس ضوابط تدوین شده باشد. همچنین همراهی بخش قضایی با کمیته اقدام مشترک در اجرا باعث شده تا در حرکت پیش بینی شده، موانع از میان برداشته شود و با احکام قویِ قانونی؛ کار را در این حوزه به پیش ببرند. اولین برنامه ما آزاد سازی سواحل است و کسانی که در ساحل فعالیت های اقتصادی دارند یا حاکمیتی هستند مثل بنادر و شیلات باقی خواهند ماند اما اکنون برنامه های آزاد سازی آغاز شده و تا پایان سال 98 بخش عظیمی از سواحل آزاد می شود. حالا بعد از آزاد‌سازی قرار است فعالیت های اقتصادی و تفریحی در سواحل انجام شود. اولین مورد در منطقه نمک آبرود شروع شده که مدرن‌ترین تأسیسات تفریحی در ساحل در حال اجراست. 200 مورد از این طرح ها اجرا خواهد شد. 5 واحد ازآنها با شرکت‌های سازنده هماهنگ شده و تفاهمنامه منعقد شده است. در کنار این بحث باید عملیات احیای رودخانه های استان انجام گیرد تفاهم کرده ایم که رودخانه ها به شهرداری ها تحویل داده شود تا امکانات تفریحی ایجاد کنند. اکنون نیز در برخی از مناطق شروع شده است.

طرح جامع ساماندهی ساخت و سازها و توسعه استان مطرح شده که می‌تواند مازندران را متحول کند. در‌این‌باره توضیح بدهید؟

یکی از آسیب هایی که مازندران با آن مواجه است، ساخت و سازهای غیرمجاز و بی رویه هم در اراضی جنگلی و هم سواحل بوده است. اغلب این نوع اقدامات بدون دریافت مجوز اتفاق افتاده است. اگر هم مجوزی دریافت شده در چارچوب طرح های پیش بینی شده نبوده است. اغلب مردم ایران علاقه مند هستند تا در شمال کشور برای خود ساختمانی داشته باشند. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم این موضوع با جدیت مورد توجه قرار گرفت. در اولین قدم ساخت و سازهای بی‌رویه کنترل شد و تلاش کردیم تقاضایی که در این ارتباط از سوی مردم انجام می شد را مدیریت کنیم و برای این نوع ساخت و سازها مکان‌هایی را تعریف کنیم تا به اراضی ساحلی آسیبی وارد نشود. حدود 14 منطقه نمونه شهری به صورت مراکز اقامتی و 40 منطقه در روستاها به عنوان دهکده های گردشگری و تفریحی پیش‌بینی شد. برای این مهم مصوبه های لازم از شورای عالی شهرسازی گرفته شد. همه این اقدامات باعث شد درصد آسیب رسیدن به طبیعت به حداقل برسد. امروز این طرح از دریا تا جنگل در استان در حال اجراست و با جدیت اجرایی خواهد شد. شاهد اجرایی شدن 5 پروژه بزرگ در استان خواهیم بود که 54 سرمایه گذار عملیات ساخت آنها را آغاز می کنند. مطالعات این مهم انجام شده و به زودی فراخوان آن ارائه خواهد شد. بهره برداری درست از ظرفیت های استان نیازمند یک برنامه است که در قالب طرح ویژه استان به عنوان کاری نادر در کشور؛ در شورای عالی شهرسازی به تصویب رساندیم تا اعتلای انسانی و آبادانی سرزمین به عنوان هدف جمهوری اسلامی را دنبال کنیم و در یک نقشه در جهت تحقق توسعه مازندران حرکت نماییم.

مازندران همواره با چالش بزرگی به نام زباله روبه رو بوده و استانداران مختلفی که بر مسند استانداری این منطقه قرار گرفته اند و وعده رفع این معضل را داده اند، اما با گذشت زمان اتفاق عملی را در این باره شاهد نبوده ایم ، برنامه شما چیست؟

مشکلات مربوط به یکهزار و 400 تن زباله مازندران با اقدامات انجام گرفته طی امسال‌ حل شده است. در شهرستان تنکابن ساخت کارخانه کمپوست در حال اجراست و برای موضوع شیرابه نیز ‌قرارداد منعقد شده که تا 2 ماه دیگر این مسأله رفع خواهد شد. بحث کارخانه زباله سوز نوشهر نیز با پیشرفت 94درصدی در حال انجام است که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا مهرماه امسال به‌ بهره‌برداری خواهد رسید. در شهرستان بابل نیز بحث ساخت کارخانه کمپوست این شهرستان در حال انجام است. در موضوع شیرابه هم کار اجرایی آن به روش نانو توسط دانشگاه نوشیروانی به اتمام رسیده و بهره‌برداری شده است. درباره زباله‌سوز ساری نیز عملیات اجرایی آن با پیشرفت 45 درصدی در حال انجام است و نصب تجهیزات آن نیز با پیشرفت 60‌ درصدی ادامه دارد که در اوایل سال 98 به‌ بهره‌برداری می‌رسد. در شهرستان بهشهر نیز کارخانه کمپوست در مرحله اجرا قرار دارد و زباله‌های 2 شهرستان نیز هم‌اکنون توسط این کارخانه انجام می‌شود و قرار است بزودی زباله 3 شهر دیگر نیز از سوی این کارخانه مدیریت شود. برای امحای زباله در آمل نیز مکانی در حال بسترسازی است و پیگیری‌ها درباره انتخاب سرمایه‌گذاری برای ساخت آن در حال انجام است. تفکیک زباله از مبدأ نیز از گذشته مورد توجه جدی بوده و اکنون نیز در سراسر استان با جدیت در حال انجام است. برای یکهزار تن زباله خانگی موجود در این استان نیز طرح راه اندازی 10 واحد کمپوست پیش بینی شد و اعتبار مورد نیاز برای آن نیز تأمین شده است. حداکثر در دو تا سه سال آینده تمام زباله های خانگی مازندران، تعیین تکلیف و با فرآوری از دورریزی آن در محیط زیست ممانعت می شود.

برداشت بی رویه معدن داران در نقاط مختلف استان باعث بروز آسیب های جبران ناپذیری بر پیکر زیست محیطی مازندران شده است، اکنون دریاچه ولشت در غرب مازندران تهدیدی برای مردم منطقه به خاطر برداشت های بی حد و بدون نظارت معدن داران در «پل زغال» شده است. حتی دادستان مازندران دستور پلمب 5 معدن در جاده هراز را صادر کرده است. نظرتان را در این باره بفرمایید؟

دریاچه ولشت یکی از ذخایر ارزشمند برای مازندران است و به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم کسی به آن آسیب برساند. بر اساس بررسی های انجام گرفته از سوی کارشناسان فاصله بین معادن مورد اشاره و دریاچه حدود 3 کیلومتر است. همه نگاه ما به موضوع علمی است و تصمیم‌گیری‌های ما بر اساس نتیجه بررسی ها و اظهار نظرهای کارشناسان سازمان زمین‌شناسی است. مجوز معدن در این منطقه در سال 60 صادر شده و طی سال های اخیر مجوزی صادر نشده است. از محیط زیست هم در باره آلایندگی این معادن استعلام گرفته ایم. دستگاه های نظارتی را مأمور کرده ایم تا در این باره رسیدگی و بررسی کنند. قصد داریم تا معادن استان را ساماندهی کنیم. این اتفاق بر اساس رژیم مدیریتی عرضه و تقاضا خواهد بود. اکنون کارگروهی در این باره تشکیل داده‌ایم. اجازه نخواهیم داد تا کسی حتی فکر آسیب رساندن به دریاچه را در ذهن خود داشته باشد.

یکی از اتفاقات خوب در دوران حضور شما در مازندران این بود که تیم نساجی مازندران بعد از 24 ماه به لیگ برتر صعود کرد. استادیوم را برای میزبانی آماده کردیم، اما گفته می شود که این زمین مشکلاتی دارد و قرار است در صورت رفع نشدن این مشکلات ادامه بازی ها در زمین تختی تهران برگزار شود. در این باره توضیح دهید؟

استادیوم وطنی طبق ضوابط و استانداردهای اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال نوسازی شده است. کاری که به گفته کارشناسان باید در 18 ماه انجام می شد را در مدت زمانی حدود 75 روز به سرانجام رساندیم. این زمین برای بازی های نساجی مشکلی ندارد والان استادیومی که با ظرفیت 7تا 9 هزار نفر بود به زمینی 15 هزار نفره تبدیل شده است. تمام ملزومات برای این مهم در استادیوم تعبیه شده و مشکلی برای ادامه بازی ها در آن وجود ندارد.

موضوع مهمی که این روزها در رسانه‌ها به آن پرداخته شده ایجاد خط مترو تهران به مازندران است. آیا این بحث اصلاً با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و کوه‌هایی که میان مازندران و تهران وجود دارد، عملی است؟

برای توسعه استان باید به حمل و نقل ترکیبی توجه کنیم. اکنون بیشتر ترددها به صورت زمینی انجام می شود. یکی از اولویت های ما ایجاد آزاد راهی از شرق تا غرب مازندران است که مرحله نخست آن در منطقه «هفت تن» قائمشهر در حال انجام است. در بحث ریلی هم دو پروژه مد نظر قرار دارد. اول اینکه ریل قائمشهر به ساری را دو خطه کنیم. ادامه این پروژه خط آهن شرق تا غرب استان است و از استان های شمالی هم تقاضا کرده ایم تا خط آهن آستارا به انزلی و در ادامه از انزلی تا اینچه برون در گلستان را داشته باشیم. در مرحله اول خط آهن ساری با قائمشهر قصد داریم تا قطار برقی سریع السیرحومه شهر را داشته باشیم. در مرحله بعد برنامه ریزی ها برای ایجاد خط متروی تهران به مازندران است. البته این طرح برای اجرا باید از میان کوه های البرز عبور کند و به خاطر شیب‌های زیاد در حال مطالعه است. اکنون باید نقشه های زمین شناسی انجام شود. مسیرها تعیین و جزئیات آن مورد بررسی قرار گیرد. بعد از آن برای جذب و تعیین سرمایه گذار اقدام خواهیم کرد. فکر می‌کنم این پروژه حداقل 100 سال زمان برای اجرا نیاز داشته باشد.

دغدغه مهم این روزهای کشاورزان مازندران بحث واردات برنج است. اقدامات شما برای پایان بخشیدن به این نگرانی ها چیست؟

بر اساس دستور ستاد تنظیم بازار از یکم مرداد تا آخر آبان ماه واردات برنج به کشور ممنوع شده است. همسو با حمایت دولت از شالیکاران شمالی خرید تضمینی ارقام محلی و پر محصول نیز در دستور کار قرار دارد. بنابراین شالیکاران دغدغه‌ای جز زحمت تولید نداشته باشند. نباید به راحتی همانند سال های گذشته اجازه دست اندازی به زمین های کشاورزی بدهیم. از این پس باید هوشیارباشیم و تحت هیچ شرایطی تغییر کاربری غیرقانونی نباید صورت گیرد وعلاوه بر آن باید در مناطق روستایی واحدهای تکمیلی کشاورزی شکل بگیرد.

در شرایط کنونی که کشور در وضعیت مناسب اقتصادی نیست. خیلی از واحدهای صنعتی به بانک ها بدهکارند و مجبورند به درخواست بانک ها برای واگذاری واحد خود اقدام کنند. راهکار شما برای سرپا نگه داشتن صنایع مازندران چیست؟

در شرایط فعلی تملیک واحدهای بدهکار از سوی بانک ها راهکار مناسبی برای دریافت مطالبات معوقه نخواهد بود و به نوعی مشکلات بانک ها را بیشتر می کند. می توان این واحدها را در صورتی که مالکان نتوانند به خط تولید بازگردانند، به متقاضی جدید واگذار کرد. بیشتر واحدهای صنعتی بدهکار در تملیک بانک ها مربوط به سال های 89 تا 92 است. این واحدها می توانستند برای یک دوره تسهیلات خود را برای 6 ماه استهمال و بدهی خود را برای سه سال تقسیط کنند. اگر واحدهای صنعتی بدهکار از این مزیت قانونی استفاده کنند ، در صورت پرداخت به موقع بدهی از جریمه و سود نیز معاف می شوند. تهیه نشدن طرح آمایش صنعتی برای واحدهای تولیدی مهم‌ترین چالش برای استقرار این واحدهای صنعتی در شهرک‌هاست و نبود شهرک تخصصی در این استان موجب شده تا واحدها بدون توجه به نوع کارکردشان در شهرک ها پراکنده شوند. ضرورت دارد از این پس با راه اندازی شهرک‌های تخصصی، واحدهای تولیدی و صنعتی مطابق با کارکردشان در شهرک‌ها مستقر شوند. بانک ها برای تأمین وثیقه تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی به جای ضبط سپرده، کارآفرینان را به سمت تأمین وثیقه از محل صندوق‌‌های ضمانت سوق دهند. صندوق‌های ضمانت از سوی دولت برای تأمین وثیقه کارآفرینان واحدهای صنعتی تشکیل شد و این روند وصول مطالبات بانک ها و تأمین وثیقه کارآفرینان را تسهیل می کند.

اما انگار واحدهای صنعتی حال و روز خوشی ندارند؟

برای نخستین بار تمام شهرک ها و واحدهای صنعتی مازندران را اسکن و همه مشکلات و مسائل را شناسایی کردیم که مجموعاً 10 مسأله مشخص وجود دارد که واحدهای تولیدی و صنعتی استان با آن روبه‌رو هستند. هیأتی که موظف به سرکشی به واحدهای صنعتی است در واقع به صورت رزمایشی به تکالیف این واحدها رسیدگی می کند. ما برای رفع مشکل صنایع همیشه راه حل می دادیم بدون اینکه مسأله را درست حلاجی کرده باشیم. ما همه واحدها را بررسی کردیم و مشکلات آنها را پیدا کردیم. 2هزار و 600 واحد صنعتی در مازندران موافقت اصولی گرفته بودند. یکهزار و 600 مورد اقدام به ساخت کرده بودند که از این تعداد یکهزار واحد تکمیل شده و راه اندازی شده بودند. الان به این نتیجه رسیدیم که 60 درصد صنایع استان با ظرفیتی از 10 تا صد در صد کار می کنند. موانع تولید را شناسایی و تلاش کردیم رفع کنیم و هر هفته جلساتی در باره پیگیری مشکلات آنها داریم.

بحران آب امسال کشاورزی مازندران را با چالش بزرگی روبه‌رو کرد. هر چند بحث کم آبی در تمام کشور وجود دارد اما مازندران در صورت کنترل و ذخیره سازی آب های سطحی می تواند به راحتی از مشکلات عبور کند. نظر شما در این باره چیست؟

در مازندران به لحاظ سنتی، سامانه ذخیره آب در آب بندان ها وجود دارد. در سنوات گذشته به این ظرفیت ها توجه نشده و برخی از این مکان ها یا خشک شده اند و یا اینکه به درستی لایروبی نشده اند. در صورت رفع این اتفاق مازندران با ذخیره سازی آب به میزان 200 میلیون متر مکعب روبه رو خواهد شد و دولت هم برنامه حمایتی از این اتفاق را دارد. در کنار این مهم ساختن سدهای بزرگ است. الان سد هراز با حجم بالای ذخیره سازی آب در حال ساخت است که با اتمام عملیات اجرایی اش قادر خواهد بود مشکلات 100 هزار هکتار از اراضی شهرهای بابل، آمل و شهرهای اطراف را رفع کند. در کنار آن سد بزرگ «کسلیان» در برنامه ما قرار دارد و البته ساخت سدهای کوچک نیز مد نظر است. در پایین دست نیز اصلاح شبکه آبرسانی مد نظر قرار دارد پیش بینی شده اگر این بودجه ها برسد تا سال 1402 شبکه ‌های توزیع کاملاً اصلاح شوند. این شبکه‌ها با تجهیزات پیشرفته و روز دنیا مجهز می شوند تا تلفات آب به حداقل برسد. همچنین یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است. البته موضوع مهم دیگر اینکه اجازه نخواهیم داد تا چاه های عمیق بیش از این با برداشت های غیر قانونی خود سفره های آب زیرزمینی استان را به خطر بیندازند، چرا که به ازای هر متر مکعب کاهش آب زیر زمینی 40متر آب دریا پیشروی کرده و شوری اراضی را به دنبال خواهد داشت.

مازندران به عنوان منطقه ای با قابلیت بالای گردشگری شناخته می‌شود. اما در این سال ها طرح ها و برنامه های منسجمی برای بهره برداری از این قابلیت دیده نمی‌شود. مسافر و گردشگر تنها به این دلیل وارد استان می شود که جاذبه های خدادادی دارد. این را قبول دارید؟

بله. گردشگری در مازندران به صورت یک طرح منسجم دنبال نمی شود. همه اتفاقات در این صنعت پراکنده و تقاضا محور است. باید به گردشگری مازندران سامان بدهیم. گردشگری مدیریت شده‌ای که بر محور تورگردانی باشد. حلقه‌‌‌های مفقوده گردشگری تورگردانی، تفریح دریایی، مسافرت های دریایی و... است. گردشگری باید زنجیره ای از هتل‌ها و مراکز مسافرپذیر باشد. کشتی دریایی هم از بحث های مهم این حوزه است و با سرمایه گذاران در این باره جلساتی داشتیم. می خواهیم زمینه حضور گردشگران خارجی در استان را فراهم کنیم. از 26 آژانس گردشگری برای این کار دعوت به همکاری کرده ایم البته اکنون نیز شاهد حضور خارجی ها در استان هستیم ولی این گردشگران غیر رسمی می آیند و برنامه ای برای آنها تعریف نشده است. برای این مهم اقدامات خوبی برای برداشتن موانع پروازی در فرودگاه های استان را داشتیم. مثلاً دکل های فشار قوی در حاشیه فرودگاه ساری را ساماندهی کردیم و موانع پروازی فرودگاه رامسر هم رفع شد و الان هواپیماها بار دیگر در این فرودگاه پرواز دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر