بازدید 12502
پیمانه اقتصادی؛

از «پیامک‌های بانکی با وعده نرخ سود بالا» تا «پرداخت حداقل دستمزد جدید ونزوئلا با ارز دیجیتال»

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند. این پیمانه تیتر‌هایی همچون مشکلمان با امریکا بر سر نفتا به زودی حل می‌شود، رشد شاخص کل بورس، معاملات بازار ارز ثانویه روان‌تر می‌شود، کاهش تقاضای مسکن در مرداد، بی‌ام‌و در تدارک تولید X۷، خرید و فروش مصنوعات طلا به صفر رسید، عرضه مرغ تنظیم بازاری و زمستان سیاه در انتظار LNG آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶ 20 August 2018

از «پیامک های بانکی با وعده نرخ سود بالا» تا «پرداخت حداقل دستمزد جدید ونزوئلا با ارز دیجیتال»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مشکل‌مان با امریکا بر سر نفتا به زودی حل می‌شود، رشد ۲۸۱۸ واحدی شاخص کل بورس تهران، معاملات بازار ارز ثانویه روان‌تر می‌شود، کاهش تقاضای مسکن در مرداد، بی‌ام‌و در تدارک تولید X۷، خرید و فروش مصنوعات طلا به صفر رسید، عرضه مرغ تنظیم بازاری و زمستان سیاه در انتظار LNG آمریکا را در بر دارد.

وزیر اقتصاد مکزیک: مشکلمان با امریکا بر سر نفتا بزودی حل می‌شود

وزیر اقتصاد مکزیک، الفونسو گواجاردو، گفت امیدوار است تا اواسط هفته پیش رو مشکلات مهم خود با ایالات‌متحده را در مورد قرارداد دوجانبه نفتا، حل و فصل کند. گوآجاردو در خارج از دفتر نماینده تجاری آمریکا، به خبرنگاران گفت: امیدواریم که حداکثر تا اواسط هفته جاری این قرارداد را جمع کنیم. او اضافه کرد سپس کانادا هم می‌تواند به این مذاکرات اضافه شود تا این گروه تجاری دوباره کار کنند. آقای وزیر گفت: بیشتر مسائل بین مکزیک و ایالات متحده به خوبی در حال پیشرفت هستند. گوآجاردو گفت: برخی از حوزه‌های مربوط به تعیین کشور تولیدکننده خودرو، هنوز حل نشده‌اند که این شامل برنامه زمان‌بندی برای پیاده‌سازی تغییرات در قوانین جدید هم می‌باشد. این در حالی است که هنوز در مورد مدت اعتبار نفتا که می‌تواند پس از ۵ سال به آن خاتمه دهد، مذاکره نشده است. وزیر خارجه مکزیک، لوئیز ویدگاری، که برای دیدار با مقامات آمریکا به همراه گوآجاردو در واشنگتن حاضر بود هم اظهار نظری خوش‌بینانه داشت و در پاسخ به احتمال رسیدن به یک پیشرفت واقعی، گفت: ما خیلی نزدیک شده‌ایم.

رشد ۲۸۱۸ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه بیست و هشتم مردادماه ۹۷، با افزایش 2818 واحدی معادل 2.14 درصد به رقم 134 هزار و 354 واحد رسید. همچنین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 826 واحدی معادل 2.14 درصد به رقم 39 هزار و 391 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روزهای قبل، با رشد 268 واحدی معادل 1.38 درصد، عدد 19 هزار و 689 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 189 واحدی معادل 1.38 درصد به رقم 13 هزار و 934 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 2785 واحد افزایش معادل 1.99 درصد را رقم زد و به سطح 142 هزار و 727 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2168 واحد افزایش معادل 2.26 درصد به رقم 98 هزار و 195 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 5176 واحد افزایش معادل 1.94 درصد همراه بود و عدد 271 هزار و 329 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

پیامک های بانکی با وعده نرخ سود بالا

این روزها با نزدیک شدن به سررسید سپرده های یکساله، مشتریان برخی بانک ها پیامکی را با این مضمون دریافت کرده اند که سپرده های آنها با همان نرخ پیشین برای یک سال دیگر تمدید می شود. به نقل از ایرنا، نگاهی به عملکرد بانک ها در یک سال گذشته نشان می دهد تعدادی از بانک ها به نرخ 15 درصدی که در دو سال گذشته مبنای پرداخت سود به سپرده های مشتریان بوده، پایبند بوده اند و بقیه به شکل های مختلف سعی کرده اند با نرخ های جذاب تر سپرده گذاران خود را حفظ کنند. 

به گفته مدیران بانکی، علت این مشکل، «رقابت سنگین بانک ها در جذب سپرده ها و ناترازی صورت های مالی آنهاست؛ انباشت دارایی های منجمد و سمی و مدیریت نادرست مالی در این بنگاه ها سبب شده تا بسیاری از بانک ها براساس صورت های مالی خود زیانده باشند که همین امر در دو سال اخیر سبب شد بسیاری از بانک ها پس از برگزاری مجامع عمومی سالیانه، به جای پرداخت سود به سهامداران، زیان تقسیم کنند.»

همچنین «محمدرضا جمشیدی» دبیرکل کانون بانک های خصوصی و مؤسسه های اعتباری نیز در گفت و گو با ایرنا با تأیید اینکه برخی بانک ها به مشتریان خود پیامکی برای تمدید حساب های سپرده آنها ارسال کرده اند، اظهار داشت: رعایت نشدن نرخ سودهای مصوب در برخی بانک ها، گله مندی بانک های قانونمند را به دنبال داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی: معاملات بازار ارز ثانویه روان‌تر می‌شود/ مشکلات مردم را حل می‌کنیم

عبدالناصر همتی پس از حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز خرسندی از آرامش ایجاد شده در بازار ارز گفت:​ تعامل بسیار خوبی بین کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی به وجود آمده که امیدواریم در فصل جدید بانک مرکزی با کمک دوستان در مجلس و دیگر کارشناسان اقتصادی که همگی دغدغه حل مسائل اساسی مردم را دارند، مشکلات را حل کنیم. وی با بیان اینکه مردم باید فرصت بدهند تا مشکلات را رفع کنیم، درخصوص بازار ثانویه ارز گفت: این بازار همچنان با شرایط مطلوب فاصله دارد اما برنامه ریزی جدی داریم تا برخی از مشکلات را که در جزئیات وجود دارد را رفع کنیم. رئیس کل بانک مرکزی بازار ثانویه را بازار اصلی ارزی کشور عنوان کرد و با تأکید بر اینکه باید این بازار هرچه سریعتر روان شود گفت: مشکلات و مسائل این بازار درحال حل شدن است اما صادرکنندگان و واردکنندگان نیز باید به سمت تعاملی بروند که قیمت برایشان به صرفه باشد. وی ابراز امیدواری کرد:​ نرخ ارز به سمتی برود که رفاه جامعه و واردکنندگان مواد و تجهیزات اولیه تولید را در پی داشته باشد تا به واسطه آن تولید رونق و اشتغال به روند افزایشی بازگردد. /صدا و سیما

بازار اوراق مسکن؛ کاهش تقاضای مسکن در مرداد

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۰۲/ ۰ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۴۰۵ تومان معامله شدند. با وجود لمس سقف ۷۰ هزار تومانی «تسه»ها در میانه تیر، کاهش تدریجی تقاضای مسکن از میانه تیر، میانگین «تسه»ها را به ۶۷ هزار و ۶۰۰ تومان رساند. در مرداد اما افت تدریجی تقاضا، «تسه»ها را در بازه ۶۴ تا ۶۷ هزار تومان قرار داد. پس از جهش ۲۷۸ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در اردیبهشت، افت ۱/ ۲۲ درصدی تعداد معاملات در خرداد و افت ۹ درصدی در تیر رقم خورد. گزارش اولیه از سامانه معاملات، افت ۱۳ درصدی تعداد معاملات مرداد در تهران را نسبت به تیر نشان می‌دهد. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان (سهم ۳/ ۵۶ درصدی معاملات تیر از واحدهای زیر ۵۰۰ میلیون تومان) و خروج بخشی از تقاضای سرمایه‌ای با تشدید نوسان بازارهای موازی، از عوامل افت تقاضاست.

بی‌ام‌و در تدارک تولید X۷

به‌نظر می‌رسد شرکت بی‌‌ام‌و مراحل تولید بزرگ‌ترین خودرو شاسی‌بلند خود یعنی X۷ را می‌گذراند. خودروی شاسی‌بلند جدید بی‌ام‌و قرار است به پیشرانه‌ای ترکیبی از مدل M۸۵۰ و پیشرانه توربو شارژ ۸ سیلندری ۴/ ۴ لیتری مجهز شود. قدرت خروجی این خودرو ۵۲۳ اسب بخار خواهد بود و گشتاور آن نیز حدود ۷۵۰ نیوتن متر است. به نقل از دنیای اقتصاد، از امکانات به‌کار برده شده در این خودرو می‌توان به سیستم تمام چرخ متحرک، جعبه دنده خودکار و فضا برای هفت سرنشین اشاره کرد.قرار است پس از ورود X۷ به بازار این خودرو با شاسی‌بلند‌های لوکس آئودی Q۷ و مرسدس بنز GLS رقابت کند. هنوز هیچ‌ اطلاعاتی در مورد زمان معرفی این مدل از بی‌ام‌و منتشر نشده است. اما براساس جزئیاتی که از عکس‌های لو رفته به‌دست آمده است انتظار می‌رود ظرف چند ماه آینده از این خودرو پرده‌برداری شود.

خرید و فروش مصنوعات طلا به صفر رسید

عرضه مرغ تنظیم بازاری؛ هر کیلو ۸۱۷۵تومان

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران گفت:​ به منظور تأمین نیاز شهروندان و مدیریت بازار روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن مرغ منجمد با قیمت هر کیلو ۶۷۵۰ تومان و ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن گوشت گرم مرغ با قیمت هر کیلو ۸۱۷۵ تومان در میدان مرکزی بهمن، میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی ها توزیع و عرضه می شود. رضا سالمی افزود: این شرکت هر کیلو مرغ منجمد را در سردخانه ۶۳۲۰ تومان و هر کیلو گوشت گرم را هر کیلو ۷۶۰۰ تومان دراختیار توزیع کنندگان قرار می دهد. سالمی گفت:​ با افزایش جوجه ریزی و رفع مشکلات قطع برق و توزیع گوشت مرغ با قیمت مصوب بازار این محصول تا پایان هفته متعادل می شود. وی افزود:​ قیمت کارشناسی هر کیلوگرم گوشت مرغ ۹۲۵۰ تومان است و بیشتر از آن مورد تأیید نیست. مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران درباره اقدامات تنظیم بازار تخم مرغ گفت: در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای شهروند تخم مرغ با قیمت شانه ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان توزیع می شود. سالمی افزود: تخم مرغی که در میادین توزیع می شود تولید داخل است و وارداتی نیست.

زمستان سیاه در انتظار LNG آمریکا

زمستان امسال ممکن است زمستان سیاهی برای صادرکنندگان گاز طبیعی مایع (LNG) آمریکا باشد زیرا چین در پی تشدید تنش تجاری میان پکن و واشنگتن، تهدید کرده است خریدش را متوقف کند. پتروچاینا که زیرمجموعه شرکت ملی نفت چین است، ممکن است خرید محموله‌های گاز طبیعی مایع (LNG) آمریکا را در طول ماه‌های سردتر و درست زمانی که پایانه‌های صادراتی جدید آمریکایی راه‌اندازی شده‌اند، متوقف کند. این اقدام ممکن است تامین‌کنندگانی مانند "چنیر انرژی" را ناچار کند قیمت‌ها را برای جذب خریداران دیگر در فصل گرما که تقاضا به اوج خود می‌رسد، کاهش دهد. 

به گزارش ایسنا، اگرچه شرکت‌های LNG آمریکا عمده درآمدشان را از قراردادهای بلندمدت کسب می‌کنند اما شرکت چنیر زمستان گذشته از بازار محموله تکی که در آن قیمت‌های آسیایی در بحبوحه افزایش مصرف چین به بالاترین حد در سه ساله اخیر صعود کرده بود درآمدی بالایی داشت. چین به منظور کاهش آلایندگی نیروگاه‌های زغال سوز، استفاده ازLNG را افزایش داده است.

پرداخت حداقل دستمزد جدید ونزوئلا با ارز دیجیتال

رئیس‌جمهور ونزوئلا، نیکولاس مادورو، برنامه مرتبط کردن نرخ تبادل ارز ملی به ارز دیجیتال دولتی پترو، را معرفی کرد. حداقل دستمزد جدید و افزایش یافته ونزوئلا هم به ارز دیجیتال پترو مرتبط خواهد شد. مادورو اعلام کرد پس از اصلاح نرخ ارز که قرار است در ۲۰ آگوست ۵ صفر را از ارز ملی حذف کند، پترو ۶۰ دلار یا ۳۶۰۰ بولیوار ارزش‌گذاری خواهد شد و حداقل دستمزد، نصف این مقدار، یعنی ۱۸۰۰ بولیوار خواهد بود. مادورو در سخنرانی تلوزیونی گفت: آنها قیمت‌های ما را دلاری کرده‌اند. من دستمزدها و قیمت‌ها را به پترو تبدیل می‌کنم. ما پترو را به مرجعی تبدیل می‌کنیم که کنترل‌کننده کل حرکت‌های اقتصادی باشد. مادورو گفت در نظر دارد نرخ تبادل واحدی در کشور ایجاد کند. نرخ جدید تبادل پترو-دلار-بولیوار، نرخ رسمی را به یک دلار آمریکا در برابر ۶ میلیون بولیوار (یا ۶۰ بولیوار پس از اصلاحات ارزی) ارتقا خواهد داد، که با نرخ تبادل بازار سیاه یکسان است اما ۲۵ برابر بدتر از نرخ تبادل رسمی کنونی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر