بازدید 4726
۱

بازار مکاره اعزام دانشجو برای موسسات خصوصی

اعزام دانشجو به خارج همواره برای بسیاری از خانواده‌ها و نیز دانشجویان علاقمند به ادامه تحصیل در خارج یکی از مسائل مهم و حساسی بوده است که تلاش کرده اند برای افزایش اطمینان خاطر در آن، حتی المقدور از مسیر‌های قانونی اقدام کنند؛ اقدامی که البته به واسطه آشفتگی موجود در این فضا ایشان را به اشتباه می‌اندازد و خسارت‌های سنگینی را به آن‌ها تحمیل می‌کند.
کد خبر: ۸۲۶۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸ 20 August 2018
بازار مکاره اعزام دانشجو برای موسسات خصوصیاعزام دانشجو به خارج همواره برای بسیاری از خانواده‌ها و نیز دانشجویان علاقمند به ادامه تحصیل در خارج یکی از مسائل مهم و حساسی بوده است که تلاش کرده اند برای افزایش اطمینان خاطر در آن، حتی المقدور از مسیر‌های قانونی اقدام کنند؛ اقدامی که البته به واسطه آشفتگی موجود در این فضا ایشان را به اشتباه می‌اندازد و خسارت‌های سنگینی را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

به گزارش «تابناک»، آشفتگی در فرایند اعزام دانشجو به خارج و بازار مکاره‌ای که این اتفاق برای موسسات خصوصی و نیز سازمان امور دانشجویان ایجاد کرده را می‌توان از لیست بلند بالای موسسات مجاز و نیز موسسات غیرمجازی برداشت کرد که هم اکنون در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

دانشجویانی که علاقمند به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج هستند و به شخصه اطلاعات و یا ارتباطات مشخصی با دانشگاه‌های هدف خود ندارند، ناگزیر باید به سمت موسسه‌های پر شماری بروند که سال هاست در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و بعضاً صلاحیت انجام چنین کاری را به لحاظ رسمی ندارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر چیزی حدود ۲۵۰ موسسه اعزام دانشجو در استان‌های مختلف کشور مشغول به فعالیت هستند و عمده کار آن‌ها راهنمایی داشنجویان متقاضی تحصیل در خارج و خانواده‌های آن‌ها برای اقدام به چنین کاری است.

نتیجه افزایش تقاضای ادامه تحصیل در خارج که در سال‌های اخیر به یک رویه نگران کننده تبدیل شده آن است که آمار موسسه‌های اعزام دانشجو به خارج به شکلی قارچ گونه در نقاط مختلف کشور تشکیل شوند و بازار مکاره‌ای برای جذب و ترغیب دانشجویان برای اعزام به خارج پدید آید.

صرف نظر از فعالیت بیش از ۲۰۰ موسسه در این حوزه که طبیعتاً یکی از خروجی‌های آن به واسطه تبلیغات آن‌ها افزایش حجم مهاجرت دانشجویان خواهد بود، نکته مهم دیگر آن است که عدم شفافیت در مکانیزم تأیید مجوز موسسات مجاز و نیز لغو مجوز موسسات غیرمجاز هم اکنون بسیاری از دانشجویان را به دردسر انداخته است.

دانشجویانی که در دوران تحصیل و به صورت پیوسته با تبلیغات پر زرق و برق موسسه‌های اعزام به دانشجو رو به رو هستند، به صورت مشخص و روشن امکانی برای سنجش توانایی این موسسات ندارند و ناگزیر باید به لیست‌های منتشر شده‌ای از سازمان امور دانشجویان اکتفا کنند که بسیار سر بسته و مبهم تهیه شده است.

یکی از مدیران موسسه‌های اعزام دانشجو به خارج در مورد کیفیت فعالیت این موسسات و چگونگی سنجش اعتبار آن‌ها به «تابناک»، گفت: هر ساله کارگروهی از نمایندگان دولت و وزارت علوم مأمور سنجش توانایی‌های شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه می‌شوند و پس از بررسی صلاحیت‌ها لیست موسسات مجاز را اعلام می‌کنند.

وی در همین رابطه افزود: ممکن است یک شرکت تأیید شده در دوره بعد به دلیل از دست دادن برخی صلاحیت‌ها برای اعزام دانشجو مجاز تلقی نشود و اعتبارش ملغی شود.

یکی دیگر از مدیران موسسه‌های اعزام به دانشجو نیز در مورد علت عدم تأیید مجوز تعداد زیادی از این موسسات به «تابناک»، گفت: بسیاری از موسسه‌های فعال در این حوزه اساساً تخصصی در این حوزه ندارند و به واسطه بازار داغ اعزام به دانشجو و درآمد آن در کنار دیگر خدمات دفتری این اقدام را نیز به سرفصل‌های کاری خود اضافه کرده اند که به دلیل عدم وجود صلاحیت‌ها غیر مجاز تلقی می‌شوند.

در مقابل، اما برخی موسسات که اخیراً نامشان در لیست غیر مجاز‌ها اعلام شده در این باره عقیده دارند که موسسه تحت عمر آن‌ها از فعال و قوی‌ترین مجموعه‌ها در حوزه اعزام دانشجو به خارج است که به دلیل عدم وجود رابطه موثر با سازمان امور دانشجویان نام موسسه آن‌ها در لیست غیرمجاز‌ها اعلام می‌شود.

صرف نظر از گفته‌های مطرح شده، ذکر این نکته مهم ضروری است که به واسطه عدم شفافیت سازمان امور دانشجویان در تعیین صلاحیت‌ها و شائبه‌هایی در ارتباطات خاص میان این موسسات با سازمان که بعضاً از سوی موسسات غیرمجاز مطرح می‌شود، هزاران دانشجوی متقاضی تحصیل در خارج ناخواسته در چرخه‌ای قرار می‌گیرند که خروجی آن چیزی جز تحمیل خسارت و اتلاف عمر و هزینه دانشجویان نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
همه در حال خالی کردن جیب ملت مظلوم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر