بازدید 3436

در تیر ماه ۹۷ چند درصد از چک‌های مبادله شده برگشت خورد؟

چک به عنوان یکی از ابزارهای مهم نظام پرداخت می باشد و همواره نقش قابل توجهی در تسویه مبادلات خرد و کلان جامعه داشته است. بررسی وضعیت چک های مبادله شده و برگشت خورده می تواند تصویر خوبی از وضعیت کنونی اقتصاد ایران را نشان دهد. آمار چک های مبادله شده نشان می دهد که در تیر ماه سال جاری ۱4.2 درصد از تعداد و 16.4 درصد از ارزش کل چک ‌های مبادله ‌شده برگشت خورده اند.
کد خبر: ۸۲۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 19 August 2018

در تیر ماه ۹۷ چند درصد از چک‌های مبادله شده برگشت خورد؟چک به عنوان یکی از ابزارهای مهم نظام پرداخت می باشد و همواره نقش قابل توجهی در تسویه مبادلات خرد و کلان جامعه داشته است. بررسی وضعیت چک های مبادله شده و برگشت خورده می تواند تصویر خوبی از وضعیت کنونی اقتصاد ایران را نشان دهد. آمار چک های مبادله شده نشان می دهد که در تیر ماه سال جاری ۱4.2 درصد از تعداد و 16.4 درصد از ارزش کل چک ‌های مبادله ‌شده برگشت خورده اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، از گذشته تا به امروز چک همواره در مبادلات اقتصادی و روزمره جایگاه ویژه ای را داشته است. این ابزار پرداخت سنتی به نوعی می تواند شاخصی برای بررسی وضعیت اقتصادی و نماد اعتماد بازار باشد بنابراین بررسی آمار مربوط به آن شاید به نوعی بتواند وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور را بازگو کند.

آمار چک های مبادله شده نشان می دهد که در تیر ماه 1397 در کل کشور حدود 9.5 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر 866 هزار میلیارد ریال مبادله گردیده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 4.4 درصد و 11.1 درصد رشد داشته است. در تیر ماه 1397 حدود 53.4 درصد از تعداد چک های مبادله ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله گردیده است. در این ماه بیشترین آمار چک های مورد مبادله مربوط به استان تهران می باشد که در این استان بالغ بر 3.4 میلیون فقره چک به ارزشی حدود 500 هزار میلیارد ریال مبادله گردیده است.

مطابق با این گزارش، در تیر ماه 1397 در کل کشور حدود 1.4 میلیون فقره چک به ارزش حدود 142 هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 2 درصد و 5.5 درصد افزایش را نشان می دهد. برگشت خوردن چک دلایل مختلفی می تواند داشته باشد اما بیشترین علت برگشت چک ها در تیر ماه 1397 کسری یا فقدان موجودی بوده است. همچنین بیشترین چک های برگشت خورده مربوط به استان تهران بوده و در این استان بالغ بر 470 هزار فقره چک به ارزشی حدود 77 هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است.

البته بررسی آمار مطلق چک های برگشت خورده و تغییرات این نوع چک ها نسبت به ماه های قبل نمی تواند آمار خوبی برای سنجش وضعیت اقتصادی کشور باشد و برای دست یافتن به تصویری واقعی از وضعیت اقتصادی کشور نیاز است تا سهم چک های برگشت خورده به چک های مبادله شده، محاسبه گردد.

آمارها نشان می دهند که در تیر ماه 1397 در کل کشور 14.2 درصد از کل تعداد چک های مبادله ای و 16.4 درصد از کل مبلغ چک های مبادله ای برگشت داده شده است. این آمار در خرداد ماه 1397 در کل کشور به ترتیب 14.6 درصد و 17.3 درصد بوده است. با کنار هم قرار دادن آمارهای مذکور به این نتیجه خواهیم رسید که سهم چک های برگشت خورده از چک های مبادله ای در تیر ماه 1397 نسبت به ماه قبل به لحاظ تعداد و ارزش کاهش یافته که این کاهش می تواند بیان کننده این موضوع باشد که اندکی اوضاع اقتصادی کشور در تیر ماه سال جاری نسبت به خرداد ماه بهتر شده است و کاسبان توانسته اند چک های مبادله شده بیشتری را پاس کنند.

در تیر ماه ۹۷ چند درصد از چک‌های مبادله شده برگشت خورد؟

شایان ذکر است که در مدت مذکور بیشترین نسبت ارزش چک های برگشتی به کل ارزش چک های مبادله شده به استان های لرستان (23.1 درصد)، کردستان (23 درصد) و قم (22.3 درصد) اختصاص یافته است و استان های خوزستان (12.3 درصد)، البرز (12.4 درصد) و کرمانشاه (12.8 درصد) کمترین نسبت ارزش چک های برگشتی به کل ارزش چک های مبادله شده در بین استان ها را به خود اختصاص داده اند.

در تیر ماه ۹۷ چند درصد از چک‌های مبادله شده برگشت خورد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر