بازدید 8927

تعطیلی نمایشگاه مطبوعات، بزرگ‌ترین خدمت به دولت و اهالی رسانه

این رقابت‌ها در دوره‌های اخیر، منجر به کشمکش‌هایی نیز شد و برخی رسانه‌ها از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف دادند و در عین حال، گروه دیگری نیز برای آنکه از عدم حضورشان برداشت سیاسی نشود، با مسئولان امر تعامل کردند و حضور یافتند اما حاصل این حضورها چه بود؟ هیچ. نمایشگاه مطبوعات برای رسانه‌ها هیچ‌گاه هیچ دستاوردی ملموسی نداشته و این از منظر هر ناظر منصفی انکارناشدنی است.
کد خبر: ۸۲۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷ 19 August 2018

تعطیلی نمایشگاه مطبوعات، بزرگ‌ترین خدمت به دولت و اهالی رسانهدر فاصله چند ماه تا زمان برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از عدم برگزاری احتمالی نمایشگاه مطبوعات خبر داد؛ اتفاقی که باید از آن استقبال کرد، چون این نمایشگاه هیچ‌گاه اساساً هدفی نداشته که به آن دست یابد و دورهمی که هر سال برگزار شده، دستاوردی برای اهالی رسانه، دولت و مردم در پی نداشته و صرفاً به یک فرصت برای ملاقات سالیانه اهالی رسانه تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»؛ با تفکیک نمایشگاه مطبوعات از نمایشگاه کتاب، این تصور وجود داشت که این رویداد می‌تواند به خودیِ خود جذابیت‌های ویژه‌ای داشته باشد اما واقعیت آن است که جنس رسانه با نمایشگاه‌های سالیانه متفاوت است. نمایشگاه‌های سالیانه معمولاً برای نمایش تازه‌ترین محصولات و خدمات به خریداران عمده و خرد برگزار می‌شوند و بنا بر مدل‌های تعریف شده، خریدار یا در محل نمایشگاه و یا پس از نمایشگاه، اقدام به ثبت خرید یا خرید قطعی محصول می‌نماید.

با این حال، محتوای رسانه‌ها چیزی نیست که در دسترس عموم نباشد و هر سال محصولات تازه خبری عرضه نمی‌شود که مردم برای آگاهی از آنها به نمایشگاه مطبوعات بیایند. با این رویکرد نمایشگاه مطبوعات صرفاً می‌تواند فرصت برای مواجهه رو در روی اهالی رسانه با کسر بسیار کوچکی از مخاطبان‌شان و همچنین فرصتی برای دورهمی و دیدار تازه اهالی رسانه باشد. البته عملاً حکم یک کارگاه و فرصت مطالعاتی یک روزه برای اهالی رسانه نیز محسوب می‌شود.

همین وضعیت باعث شده بود که رسانه‌ها برای جذاب‌ نمودنِ این رویداد، اقدام به دعوت از چهره‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... نمایند که مردم به هوای ملاقاتِ این چهره‌ها سری به غرفه‌ها آنها بزنند. از سوی دیگر یک مسابقه نابرابر میان رسانه‌های خصوصی، رسانه‌های شبه دولتی و رسانه‌های دولتی و حاکمیتی برای در اختیار گرفتن غرفه در مکان بهتر و هزینه کلان‌تر برای غرفه‌سازی شکل گرفته بود که اساساً ارتباطی با اقتصاد و فضای رسانه‌های کشور نداشت.

تعطیلی نمایشگاه مطبوعات، بزرگ‌ترین خدمت به دولت و اهالی رسانه

این رقابت‌ها در دوره‌های اخیر، منجر به کشمکش‌هایی نیز شد و برخی رسانه‌ها از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف دادند و در عین حال گروه دیگری نیز برای آنکه از عدم حضورشان برداشت سیاسی نشود، با مسئولان امر تعامل کردند و حضور یافتند اما حاصل این حضورها چه بود؟ هیچ. نمایشگاه مطبوعات برای رسانه‌ها هیچ‌گاه هیچ دستاوردی ملموسی نداشته و این از منظر هر ناظر منصفی غیرقابل انکار است.

سیدمحمدرضا دربندی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز یکشنبه 28 مرداد، ضمن اعلام این خبر گفت: «از آنجا که برگزاری این نمایشگاه هزینه بالایی دارد و همچنین این نکته که هم دولت الان در حال صرفه‌جویی در هزینه‌هایی است که خیلی تأثیرگذار نیست و یا ضرورتی ندارند و هم اینکه خود مطبوعات و رسانه‌ها برای غرفه‌بندی و تزئین‌بندی آن، با کمبود نقدینگی مواجه هستند، ما در حال حاضر به صورت جدی روی گزینه تعطیل کردن نمایشگاه مطبوعات در سال جاری، فکر می‌کنیم.»

به گفته دربندی، تصمیم برای برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات در سال جاری هنوز قطعی نشده است؛ اما در صورت اتخاذ، این تصمیم دو فایده خواهد داشت؛ یکی اینکه هم در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی می‌شود و هم در هزینه‌هایی که رسانه‌ها برای حضور در این نمایشگاه متحمل می‌شدند، به ویژه رسانه‌هایی که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و باید مبالغ زیادی را برای هزینه رفت و برگشت و سکونت و اقامت خود در تهران و همچنین هزینه غرفه‌هایشان بپردازند.

اگر قرار بود نمایشگاه مطبوعات برای بیست و چهارمین دوره در پاییز 1397 برگزار شود، قطعاً طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها بنا بر ملاحظات مرسوم در این رویداد شرکت می‌کردند اما باز هم شاهد اتفاق مهمی در این رویداد نبودیم و صرفاً نمایشگاه برگزار می‌شد که برگزار شده باشد. به نظر می‌رسد باید از حرکت معاونت مطبوعات در عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات آن هم در این اوضاع اقتصادی اهالی رسانه استقبال کرد و در عین حال رویه برگزاری نمایشگاه را دو یا چهار ساله نمود تا هم حرف تازه‌ای برای گفتن وجود داشته باشد و هم این رویداد اهمیت لازم را پیدا کند. این خدمت بزرگی به دولت و اهالی رسانه است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان