بازدید 4373
اقتصاد در گذر زمان

از آخرین اقدامات برای افتتاح بانک ملی تا اعلام سرانه مصرف دارو توسط هر ایرانی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۲۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲ 19 August 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

28 مرداد 1307، در روزهای آخر مردادماه سال 1307 مدیرکل خارجی بانک ملی که دولت او را برای راه‌ اندازی این بانک استخدام کرده بود، آخرین اقدامات زیربنایی را برای آماده شدن افتتاح این بانک انجام ‌داد. روزنامه اطلاعات در روز 28 مرداد 1307 در خبری کوتاه در این باره نوشت: «ساعت 7 صبح امروز آقای «مسیو لیندن بلات» رئیس بانک ملی در محکمه تجارت کشور حضور یافت و پس از تسلیم اعتبارنامه خود و معرفی سرمایه بانک ملی، تشریفات لازمه آن را مطابق قانون تجارت معمول انجام داد و «بانک ملی» به رسمیت شناخته شد. چون عملیات مقدماتی افتتاح بانک خاتمه یافته، از طرف آقای وزیر مالیه به رئیس بانک دستور داده شد که هفته آتی بانک رسما افتتاح و شروع به کار کند.

28 مرداد 1332، با كودتاي 28 مرداد، كابينه دوم مصدق سقوط كرد وسپهبد فضل الله زاهدي عهده‌ دار تشكيل كابينه شد. نام رمز عمليات آجاكس بود و براي برانداختن مصدق، اتحادي از شاه ايران، وينستون چرچيل، آنتوني ايدن، آيزنهاور، جان فاستر دالس و سازمان سيا تشكيل شده بود.

28 مرداد 1346، یک حراج عمده چای کلکته در بازار تهران در این روز قیمت بازار چای را شکست. در حراج یادشده حدود 53 هزار صندوق چای برای فروش عرضه شد. در این حراج چای‌ های باب میل مردم و بازار ایران خصوصا چای مارک «زرین ممتاز» به حد وفور بود و قیمت ‌های فروش در بعضی موارد حراج، حالت عادی داشت.

همچنین در این روز، وزارت اقتصاد با صدور اطلاعیه‌ ای اعلام کرد کارخانه ‌های تولیدکننده رادیو و تلویزیون نباید بیشتر از ظرفیت و نیاز کشور این محصولات را تولید کنند.

28 مرداد 1353، دولت ايران اعلام كرد 20 درصد سهام شركت آمريكايي «يونيون كار بايد» را خريداري خواهد كرد.

28 مرداد 1356، روزنامه «هندلسبلات» چاپ دوسلدورف آلمان درباره علت بركناري هويدا از مقام نخست وزيري نوشت: نارضایتی مردم، تورم، خاموشي هاي مكرر برق، عدم توانايي دولت در حل مسائل مختلف و رواج فساد و رشوه خواري از عوامل اصلي بركنار كردن هويدا بود.

28 مرداد 1374، يك هيأت روسي براي ساخت نيروگاه هسته اي بوشهر عازم ايران شد. قرارداد تكميل اين نيروگاه نيز روز پنجم شهريور بين تهران و مسكو به امضا رسيد.

28 مرداد 1377، رئيس شركت نفت آركو متعلق به آمريكا، گفت: ما علاقه مند به مشاركت در صنعت نفت و گاز ايران هستيم.

28 مرداد 1393، مهرگان امیر‌خسروی، یکی از متهمان پرونده فساد کلان بانکی و برادر مه‌ آفرید امیر‌خسروی متهم اصلی این پرونده که حکم محکومیت به اعدام وی سحرگاه سوم خرداد ماه امسال در زندان اوین به اجرا درآمد، به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

28 مرداد 1394، کمیسیون ویژه برجام در مجلس تشکیل شد.

28 مرداد 1396، محمد شانه ساز ئیس انجمن علمی داروسازی ایران ضمن هشدار نسبت به مصرف زیاد داروهای مسکن و آنتی ‌بیوتیک در کشور گفت: هر ایرانی سالانه ۵۰ دلار دارو مصرف می‌ کند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار