بازدید 19504

آغاز جنگی دیگر در سوریه با حضور همه بازیگران موافق و مخالف بشار اسد!

در حالی که ارتش سوریه خود را برای راه اندازی آخرین و مهم ترین عملیات میدانی در استان ادلب آماده می کند و روسیه نیز مذاکرات چندجانبه ای را با طرفین غربی خود برای حل و فصل بحران سوریه آغاز کرده است، شاهد شکل گیری یک رقابت یا به بیانی دیگر جنگ اقتصادی در این کشور هستیم.
کد خبر: ۸۲۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸ 18 August 2018

در حالی که ارتش سوریه خود را برای راه اندازی آخرین و مهم ترین عملیات میدانی در استان ادلب آماده می کند و روسیه نیز مذاکرات چندجانبه ای را با طرفین غربی خود برای حل و فصل بحران سوریه آغاز کرده است، شاهد شکل گیری یک رقابت یا به بیانی دیگر جنگ اقتصادی در این کشور هستیم.

به گزارش «تابناک»؛ سوریه پساجنگ باید بازسازی شود و در همین راستا، بازگشت حدود 10 میلیون آواره و پناهجوی سوری، منوط به بازسازی زیرساخت های ویران شده این کشور است.

در همین رابطه، بسیاری از ناظران تا پیش از این بر آن بودند، مسأله بازسازی سوریه ـ که می تواند منافع اقتصادی زیادی برای مشارکت کنندگان در آن داشته باشد ـ تنها به متحدان دولت سوریه اختصاص خواهد یافت.

با این حال، به نظر می رسد چنین نیست و سایر بازیگران و به ویژه بازیگران ضد اسد نیز اشتیاق بسیاری برای مشارکت در فرایند بازسازی و بردن سهمی از منافع اقتصادی سوریه پساجنگ دارند.

ایران و روسیه از ابتدا آمادگی خود را برای مشارکت در بازسازی سوریه اعلام کرده بودند و در حال تلاش برای مشارکت در فرایند بازسازی هستند. البته بازیگران دیگری همچون چین که در هفت سال اخیر نقش حمایتی سیاسی از دولت سوریه داشته و همچنین بازیگرانی همچون فرانسه، آلمان، ترکیه، عربستان، اردن و امارات متحده عربی که بلوک ضد نظام سوریه بوده اند، تمایل و اشتیاق خود برای مشارکت در بازسازی سوریه را به انحای مختلف و یا با اعلام شروطی اعلام کرده اند.

در همین راستا، هفته گذشته در ادامه رایزنی‌ها، برای نهایی کردن موافقت نامه راهبردی بلندمدت میان ایران و سوریه، هیأت کارشناسی اقتصادی دربرگیرنده 14 کارشناس ارشد شماری از وزارتخانه‌های کشورمان وارد دمشق شد. این هیأت در فرودگاه دمشق مورد استقبال رانیا احمد، معاون وزیر اقتصاد سوریه و شماری از مدیران ارشد این وزارتخانه قرار گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی کشورمان ـ که ریاست این هیأت اقتصادی را بر عهده دارد ـ در بدو ورود به فرودگاه دمشق، با اشاره به توان و ظرفیت‌های بالقوه بخش خصوصی، تصریح کرد، جمهوری اسلامی ایران قصد دارد سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع ایرانی نقش مهمی در برنامه بازسازی سوریه داشته باشند.

آغاز جنگی دیگر در سوریه با حضور همه بازیگران موافق و مخالف بشار اسد!

امیر امینی، هدف از دستیابی به توافقنامه راهبردی بلندمدت را استفاده از توانمندهایی دو کشور برای ادامه همکاری‌های راهبردی و ادامه استراتژی منطقه‌ای به نفع یکدیگر برشمرد.

بر پایه این گزارش، معاون وزیر اقتصاد سوریه هم ابراز امیدواری کرد، این رایزنی‌ها به توافقی بینجامد که حضور مؤثر ایران در فرآیند بازسازی سوریه را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر، جمعه خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، عربستان سعودی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این کمک مالی برای بازسازی مناطقی که در شمال شرق سوریه از اشغال داعش آزاد شده، اختصاص یافته است.

در این بیانیه آمده است: عربستان سعودی در ادامه همکاری خود با ائتلاف بین المللی، این کمک مالی را برای بازسازی مناطقی مانند رقه و ارایه خدمات بهداشتی، آب، برق و آموزش هزینه می کند.

پیشتر برخی رسانه ها گزارش داده بودند، هم اکنون نمایندگانی از نیروی نظامی عربستان، امارات و اردن در پایگاه نظامی «خراب عشق» در غرب شهر «عین عیسی» در حومه شمالی رقه در شرق سوریه حضور دارند.

اردن و امارات متحده عربی بازیگران دیگری هستند که تمایل خود برای مشارکت در بازسازی سوریه را نشان داده اند، به گونه ای که «نائل الکباریتی» رئیس اتاق بازرگانی اردن تأکید کرد، یک هیأت اقتصادی از سوی این کشور با حضور ۸۰ تاجر در نمایشگاه بین المللی دمشق ـ که از ابتدای ماه آتی آغاز به کار خواهد کرد ـ مشارکت می کند.

وی در ادامه افزود: این هیأت به ریاست «غسان خرفان»، معاون اول رئیس اتاق بازرگانی اردن نشست هایی با همتایان سوری خود برای بررسی راهکارهای احیای روابط اقتصادی برگزار خواهد کرد.

الکباریتی تأکید کرد: در جریان این رایزنی ها در خصوص مشارکت محسوس اردن در بازسازی سوریه و تقویت تبادلات تجاری میان دو کشور بحث خواهد شد.

از سوی دیگر، «آنتوان چارپنیتنی»، تحلیلگر سیاسی متخصص در امور خاورمیانه و اروپا در مورد تمایل فرانسه برای مشارکت در بازسازی سوریه گفته است: «فرانسه پس از اینکه مطمئن شد، محوری که بدان وابسته است نبرد را در سوریه و خاورمیانه باخته، تلاش کرد به سوریه بازگردد. فرانسه می‌خواهد در روند بازسازی سوریه مشارکت داشته باشد».

وی با بیان اینکه پاریس در تلاش است، آنچه را با سیاست و جنگ به دست نیاورد، از طریق اقتصاد به دست آورد، اعلام کرد: «سوریه و روسیه همچنین نمی‌پذیرند که فرانسه در بازسازی سوریه مشارکت داشته باشد».

این تحلیلگر فرانسوی با اشاره به تلاش سعد الحریری نخست وزیر لبنان برای میانجیگری بین روسیه و فرانسه درباره موضوع بازسازی سوریه، خاطرنشان کرد: پس از گروگان گرفته شدن الحریری در عربستان، این مسئول لبنانی موفق به انجام چنین کاری نشد.

چارپنیتی با اشاره به اینکه تجار لبنانی زیادی، خواستار مشارکت در بازسازی سوریه هستند، از جمله کسانی که در خط مخالف سوریه بودند، اظهار داشت: «اروپایی ها در حال چرخش به سمت روسیه و چین و سایر کشورهایی هستند که با آمریکا و هم پیمانانش اختلاف دارند».

از سوی دیگر، چین بازیگری است که به نظر می رسد نقش عمده ای در بازسازی سوریه ایفا خواهد کرد و در همین رابطه توافقاتی نیز با دولت سوریه امضا کرده است.

همچنین برخی ناظران بر این باورند که روسیه از طریق مشارکت دادن کشورهای غربی و از جمله آمریکا در بازسازی سوریه، به دنبال متعهد کردن آن ها به پذیرش بشار اسد و حل و فصل بحران سوریه است.

در نهایت باید گفت، کشورهایی که هیچ هزینه ای در جنگ سوریه پرداخت نکرده اند و یا هزینه کمی متحمل شدند، در حال تلاش برای پیروزی در جنگ اقتصادی سوریه هستند؛ جایی که منافع اقتصادی زیادی نهفته است و بازیگران موافق و مخالف اسد در حال آمادگی برای مشارکت در آن هستند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۵
چی نصیب ما میشه؟
شما که حقوق کارمندانش هم دادين حالا هم بسازين
با وجود بشار اسد در راس قدرت بازسازی سوریه فایده ای ندارد و دوباره سوریه درگیر یک جنگ دیگر خواهد شد.
اگه برای همه منافع داشته باشد ب ای ایران هیچی ندارد
از سوریه چیزی عاید ایران نمی شود.
تکلیف ایران مشخص است.
شما که قبلامیگفتی که سوریه اقتصادش را به دست روسیه داده و باید با روسیه مذاکره کنیم نتیجه هم گرفتی جایی در انجا نداریم
فقط پول بازسازی را کی میده؟ اسد که پولی نداره؟ نفعش چیه؟
احتمالاً عربستان جهت احداث مدارس جهت تدریس درس وهابیس گری و عملیات های انتحاری جهت حفظ دین با معلمان عربستانی که وهابی هستند و این پیش شرط می باشد در انجا هم به نام کشوری که هزینه های ساخت و ساز هم برای مردمی که در جنگ بی تفاوت بودند درمانگاه و مدرسه و امکانات زیر بنایی بسازد و ادعای دوستی با مردم سوریه را داشته باشد هم اینکه سود وافری ببرد اما ایران جهت ساختن کشور سوریه در همه مناطق اقدام می کند زیرا در ایران اصلا مشکل کمبود مسکن و امکانات زیر بنایی در مناطق زلزله زده و محروم سیستان ندارد .!!!!!!1
وحشی هایی که قبلا می خواستند این کشور را ویران کنند حمله کردن برای سهم خواهی
یک همسایه ی اسرائیل رو نام ببرین که روز خوش دیده باشه؟هیتلر یک چیزی می دونست...
بهتره این اقای معاون اول بره کرمانشاه بازدید کنه
در خصوص مشارکت ایران در سوریه، تقریبا از سه ضلغ نیروی نظامی- نیروی سیاسی - نیروهای اقتصادی، شاهد غیبت شدید نیروی سیاسی ایران از ابتدای بحران در این کشور هستیم.
مملکت به اون زیبایی رو حالا برو ببین توی جه وضعیت نابود شده ای قرار داره!
ما طی این سالها به این سناریوی حذف ایران پس از هزینه های فراوان در کشورهای دیگر عادت کردیم. کاش مسئولان درس بگیرند.
از سرمایه گذاری های پیش از جنگ داخلی سوریه آیا درس عبرتی گرفته نشده است ؟
باید با بخشیدن هست و نیست خود به سوریها بکمک آنها بشتابیم . یعنی تا آخرین سنت و دلاری که داریم
امیدوارم سهم قابل قبولی هم به ایران برسد
بی انصافی است اگر بشار به ایران وفادار نماند.
منافع زیاد در بازسازی سوریه ؟؟؟؟؟؟!
لابد بودجه باسازی را بشار اسد می دهد بیچاره ملت ایران
چیزی عاید ما نمیشه
آقا ما منافع اقتصادی نمی خواستیم لطفن
ایران به دلیل اینکه در مسایل اقتصادی ضعیفه خیلی چیزها رو در عمل میبازه
ایران از مردم سوریه دفاع کرد آمریکا و سوریه سر تصاحب زمین و دیگر کشورها سر غارت باهم رقابت می کنند عجب روزگاری است
دمتون گرم با این سیاستتون
واقعا با این خبراتون
ایران فقط هزینه خواهد کرد....
اسد رفتنیست
منافع مالی مشارکت در بازسازی سوریه اصولا وقتی مطرح است که بودجه لازم برای بازسازی از طرف دولت سوریه وجود داشته باشد و تخصیص داده شود.
بهتره تا بیرونمون نکردن خودمون با عزت و احترام از سوریه خارج بشیم
بنظزم بازسازی مناطق جنگ زده و زلزله زده و روستاهای قدیمی و ایجاد راه های داخل کشور خودمون اولویت داره کارشناسان کشور اول بیان کشور خودمون رو اباد کنن
آقاي روحاني در اين چند سال نشون داده كه ايران با ديپلماسي فوق العاده اي كه داره بيشترين سهم از باسازي سوريه نصيب ايران خواهد شد
اون چنان رونق اقتصادي ايجاد بشه كه اون سرش ناپيدا
شما رو به خدا اين امر مهم را از دوش ملت ايران برداريد .
با تدبیر مدیران ....
مرگ بر آمریکا و عرسالن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی